Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Surprise surprise.... Tredje gången gillt nu kanske.
 
En bild för 280 000 som i det närmaste måste betraktas som en veteranare?
Att den blivit omsminkad inför varje fest är inget jag räknar, samma gamla grund.

Ja? Den är iaf rätt klar och inte en rullande prototyp som måste slutmonteras/modifieras/justeras på varje service likt alla nya bilar... Och vad skiljer en ny bil mot sin föregångare idag, rent tekniskt...
Det sker knappast nån evolution varje modellbyte.
 
Har för mig att Albert Einstein sade något i stil med : Att gång på gång försöka med samma sak och förvänta sig olika resultat är sinnebilden för idioti.
 
Ja? Den är iaf rätt klar och inte en rullande prototyp som måste slutmonteras/modifieras/justeras på varje service likt alla nya bilar... Och vad skiljer en ny bil mot sin föregångare idag, rent tekniskt...
Det sker knappast nån evolution varje modellbyte.

Fast 12 år utan någon direkt "uppdatering" (ej medräknat faceliften som kom med ny front och lyktor). Är lite i det längsta laget.
 
Fast 12 år utan någon direkt "uppdatering" (ej medräknat faceliften som kom med ny front och lyktor). Är lite i det längsta laget.

Så vad har tillkommit på marknaden för revolutionerande?
En massa rätt poänglösa saker som skärmar som poppar ur panelen, led belysning i dörrhandtagen eller resonanslådor i avgassystemet för att få en diesel att låta som en bensinare är inget jag räknar dit.
 
Så vad har tillkommit på marknaden för revolutionerande?
En massa rätt poänglösa saker som skärmar som poppar ur panelen, led belysning i dörrhandtagen eller resonanslådor i avgassystemet för att få en diesel att låta som en bensinare är inget jag räknar dit.

Vill man inte ha ny teknik kan man ju köpa Skoda eller koreanska bilar för betydligt mindre pengar.
 
Vill man inte ha ny teknik kan man ju köpa Skoda eller koreanska bilar för betydligt mindre pengar.

Tja, man för hosta upp 280kkr för en Octavia RS. Då får du likvärdig prestanda(220hk bensin) utrustning (skinn, sportstolar mm), till samma prislapp. Jag ser inte skillnaden mot att betala 280kkr för en 9-3 Aero. Fast ska man ha nåt att visa upp på uppfarten så kan jag förstå resonemanget om en ny modells förträfflighet.
Får jag välja mellan en Octavia RS och en 9-3 Aero väljer jag svensken.

Jag är säkert unik med att betala för 2 saker för ett fordon.
1. Komfort 2. Prestanda.
Så det är väl därför jag uppfattas som konstig :freak
 
Last edited:
Jag ändrar mig, Skodan verkar vara betydligt modernare och man får massa lull-lull på köpet.
Ska jag lägga pengar på nytt istället för begagnat måste det finnas något extra i det nya. Där måste till en produktförbättring.
 
Saab var skit, och det lär inte bli bättre med någon kines-touch på det.
Har de fortfarande Opel-motor i 9-3:an? :va
Jag hade en 9-3, blocket sprack efter 2000 mil. :rofl
Låt det där Saab och varvsindustrin förbli ett minne blott.
 
En bild för 280 000 som i det närmaste måste betraktas som en veteranare?
Att den blivit omsminkad inför varje fest är inget jag räknar, samma gamla grund.
Gäller ju i princip alla bilar på marknaden.

Det ända nytänkandet av betydelse som hänt inom bilindustrin de senaste 15 åren är Toyotas hybriddrivlina, och den är i sej inte särskilt tekniskt revolutionerande.
 
Gäller ju i princip alla bilar på marknaden.

Det ända nytänkandet av betydelse som hänt inom bilindustrin de senaste 15 åren är Toyotas hybriddrivlina, och den är i sej inte särskilt tekniskt revolutionerande.

Öh har du åkt i en 1999 års [insert valfri bilmodell] och sedan jämfört med en 2014?
 
Öh har du åkt i en 1999 års [insert valfri bilmodell] och sedan jämfört med en 2014?
Rätt många!
Utgår från att du inte håller med mej angående bilarnas evolution. Kan du ge några exempel på vad som är så revolutionerande med bilarna 2014 jämfört med 1999?
 
Konsultbolagen har visst problem med att få ut några pengar. Kinserna håller på degen.

Utan att vara historieexpert, måste jag säga att jag på nåt sätt känner igen situationen.

Tyvärr är det ju våra svenska företag som får ta smällen när kineserna inte betalar för sig i tid.
 
Öh har du åkt i en 1999 års [insert valfri bilmodell] och sedan jämfört med en 2014?

Problemet är nog att du jämför med en 99års modell som hunnit gå en bit och levt sitt liv i ur å skur i 15år.
Eller drar du dig till minnes om när du åkte i en ny bil -99?
Det är viss skillnad, även om den 15år gamla är pedantskött.

Det som förvånar mig är hur sladdriga bilarna blir på kort tid. Det knarrar, skramlar och lossnar prylar långt tidigare nu än "förr" kanske beror på avsaknad av fjädringsväg :gnissla
 
Rätt många!
Utgår från att du inte håller med mej angående bilarnas evolution. Kan du ge några exempel på vad som är så revolutionerande med bilarna 2014 jämfört med 1999?

Säkert massor men jag nöjer mig med att konstatera: genomsnittligt elektronikinnehåll
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top