Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Konkursansökan tillbakadragen. De kanske fått klart för sig att där inte finns några pengar ändå, så lika bra att se om där rullar in några nya pengar?
 
:rofl :rofl :rofl

NEVS has been chosen by TÜBITAK as its partner for developing a Turkish National Car
TÜBITAK, (the Scientific and Technological Research Council of Turkey) which has been assigned to develop “Turkish National Car” and realize this important mission, has chosen National Electric Vehicle Sweden AB, Nevs, as the industrial partner for the project
.

:rofl :rofl :rofl
 
:rofl :rofl :rofl

NEVS has been chosen by TÜBITAK as its partner for developing a Turkish National Car
TÜBITAK, (the Scientific and Technological Research Council of Turkey) which has been assigned to develop “Turkish National Car” and realize this important mission, has chosen National Electric Vehicle Sweden AB, Nevs, as the industrial partner for the project
.

:rofl :rofl :rofl

Turkisk industri är dock ganska välfungerande.
Jag var där för 6-7 år sedan och blev imponerad.

Men detta projektet luktar bluff och båg.
 
Det är grunden till SAAB 9-3 som turkarna köpt.
En rätt gammal bil som de tänkt modernisera.

NEVS får in lite pengar.
Turkiet får ett nationellt märke.

http://www.dn.se/ekonomi/saab-9-3-ska-fa-nytt-turkiskt-liv/


Blir intressant att följa vad det här får för konsekvenser för NEVS. Tycker de hållt på jävligt länge nu att försöka bygga en svensk elbil. Hur svårt kan det va?
 
Det är grunden till SAAB 9-3 som turkarna köpt.
En rätt gammal bil som de tänkt modernisera.

NEVS får in lite pengar.
Turkiet får ett nationellt märke.

http://www.dn.se/ekonomi/saab-9-3-ska-fa-nytt-turkiskt-liv/


Blir intressant att följa vad det här får för konsekvenser för NEVS. Tycker de hållt på jävligt länge nu att försöka bygga en svensk elbil. Hur svårt kan det va?

En majoritet av alla dessa "stora entreprenörer" verkar vara mer intresserade av att mjölka riskkapitalister, stat och kommuner på pengar och ganska lite intresserade av att driva verksamheter.
Saab verkar ju dessutom ha dragit till sig sådana som en koskit drar till sig flugor.

Har för lite kunskap för och säga att NEVs är såna golddiggers men...
 
En majoritet av alla dessa "stora entreprenörer" verkar vara mer intresserade av att mjölka riskkapitalister, stat och kommuner på pengar och ganska lite intresserade av att driva verksamheter.
Saab verkar ju dessutom ha dragit till sig sådana som en koskit drar till sig flugor.

Har för lite kunskap för och säga att NEVs är såna golddiggers men...
Ja, i början lät det ju som NEVS var backade av kinesiska staten som skulle gå in med enorma investeringar.
Det blev väl inte så mycket av det...

Jag känner mej överlag rätt kluven till NEVS. Å ena sidan vore det kul med lite nytänkande fordonsindustri i Sverige. Å andra sidan tycker jag SAAB tillverkade rent jävla skräp och jag vill inte veta av något som kan associeras med SAAB eller är byggt på den tekniken.
 
Ja, i början lät det ju som NEVS var backade av kinesiska staten som skulle gå in med enorma investeringar.
Det blev väl inte så mycket av det...

Jag känner mej överlag rätt kluven till NEVS. Å ena sidan vore det kul med lite nytänkande fordonsindustri i Sverige. Å andra sidan tycker jag SAAB tillverkade rent jävla skräp och jag vill inte veta av något som kan associeras med SAAB eller är byggt på den tekniken.

Saabs image handlade ju om att sälja bilar med unika nytänkande lösningar. Kunderna har nog alltid haft ett visst överseende med andra brister. Saab har ju delvis nästan varit lite av en lekstuga för ingenjörer.
Att kalla bilarna för skräp är inte rättvist tycker jag.

GM tog bort särprägeln och förstörde i samma sekund varumärket.

GM borde ha behållit Saab som koncernens experimentverkstad för att ta fram och i små serier testa nya ideer och produkter. De kunde rent av ha låtit Saab gå med förlust ständigt och det skulle ändå varit en god affär för GM totalt sett.
 
Saabs image handlade ju om att sälja bilar med unika nytänkande lösningar. Kunderna har nog alltid haft ett visst överseende med andra brister. Saab har ju delvis nästan varit lite av en lekstuga för ingenjörer.
Att kalla bilarna för skräp är inte rättvist tycker jag.

GM tog bort särprägeln och förstörde i samma sekund varumärket.

GM borde ha behållit Saab som koncernens experimentverkstad för att ta fram och i små serier testa nya ideer och produkter. De kunde rent av ha låtit Saab gå med förlust ständigt och det skulle ändå varit en god affär för GM totalt sett.
Jasså? Jag trodde SAABs image handlade om att försöka sälja bilar av pinsamt dålig kvalitet till överpris och kalla det Premium. Det enda unika deras bilar hade var att man lät första generationens barnsjukdomar överleva genom alla år modellerna hölls på marknaden.
Ja, jag är lite bitter... Mardrömmarna från mina år som SAAB-ägare sitter i ännu.

Man kan skylla på GM hur mycket man vill, i slutändan gick SAAB i graven för att man byggde skräp. Benämningen må vara orättvis men stämmer gör det.

SAAB hade väl egentligen bara en fördel; att inte vara Volvo.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top