Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Saab har i alla fall lyckats få en stor del av svenska befolkningen att tro att de erbjöd nytänkande. Var det framhjulsdrift och handbroms på framhjulen som var häftigt? OK, kanon.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Saab har i alla fall lyckats få en stor del av svenska befolkningen att tro att de erbjöd nytänkande. Var det framhjulsdrift och handbroms på framhjulen som var häftigt? OK, kanon.

Samma folk som kör cittra i sverige kör saab i usa....

Du glömde tändningsnyckeln på fel ställe.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja tändningen på helt fel ställe, my bad.

Men inte i de 9000 jag växte upp med och senare övningkörde. Snuvad på den äkta SAAB-känslan :mad

Å inte köpte jag någon SAAB själv heller.



Självklart skulle de ha en cabriolet också, inget projekt var för olönsamt för dem inte.

Fast just cabrioleten var nog det som räddade SAAB in i 2000-talet. Var en ganska stor del av försäljningen utomlands men tog en väldigt liten del av (vidare)utvecklingsbudgeten. Samma sak gäller väl turbon som dom var hyggligt duktiga på att utnyttja på 70 och 80-talet den när andra pionjärerna gav upp. Men i stort är det märkligt att dom levde så länge dom gjorde, först levande på överskott från Scania och senare från GM.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Jättekul om det skulle bli något, men massor i affären känns lite väl konstigt. Om vi bortser från varför man vill lägga produktionen på en europeisk fabrik som ändå i princip måste byggas om från scratch när det är för kinesiska marknaden så låter sifforna lite konstiga.

150 000+100 000= 250 000 bilar för 100 miljarder ger 400 000 kr styck. Det är mer än vad de flesta befintliga elbilar och många hybrider ligger på idag, exempelvis BMW i3 ink extra räckviddsförlängare och seriehybrider som Chevy Volt /Opel Ampera. Det är dock mindre än styckpriset på en enklare Tesla men är du beredd att köpa 100 tusen på ett bräde tror jag nog att Elon säljer även dom mer avancerade för mindre än 400' per bil, han plan var ju att näst-nästa skulle kosta mindre än så även om man snålar och köper en enda bil. Ja, dessa 100 miljarder är ink investeringskostnader men det är såklart inräknat i priset även för europesiksa och amerikanska modeller.

Visst kan det vara någon helt ny revolutionernade teknik som även får en Tessla att framstå som antik som dessa godhjärtade kineser vill utveckla just i Sverige, men är det någon som blir förvånad om det förväntas ställas upp med statliga garantier för ett antal miljarder för att denna "säkra" jätteaffär ska ros iland?

Edit: Aftonbladets sossiga ledargubbe Ingvar Persson hävdar dessuotm att, bortsett från att detta såklart är tack vare socialdemokraterna, 150 000 av bilarna skulle vara elektrifierade gamla 9-3or. Kan ju inte vara värda så hiskeligt mycket, borde ge ett styckpris på de senare förhoppningsvis 100 000 mer avancerade bilarna på Tessla-nivå.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ingvarpersson/article21957426.ab
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
9-3 var ju när den kom en trevlig bil att köra, men den är ju redan föråldrad

Att göra den eldriven gör den ju knappast mera tilltalande som körmaskin, men kineserna kommer ju att jämföra den med "Lyckliga Stärnan" och "Snabba Draken" eller vad dom inhemska bilarna nu heter, och då står den sig nog bra.

Helt klart måste Kineserna börja köra elbil, om man byter ut 5% till elbilar i Kina gör det mer för dom globala utsläppen än att totalförbjuda privatbilismen i Sverige, i synnerhet om dom gör verklighet av sina planerade kärnkraftsutbyggnader och nerläggningar av kolkraftverk

Kina ligger långt fram med forskning kring toriumkraftverk och lyckas dom med det så kommer Kineserna verkligen att köra om oss som fortfarande envisas med att bygga ut den dyraste möjliga kraftkällan för att producera el, all energikrävande industri kommer att flytta till Kina som har billig arbetskraft och då också billig el i överflöd.

Då är nog en nerläggning av Nevs i Trollhättan vårat minsta bekymmer, då kommer vi alla att köpa bilar som importeras från Kina....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Ingenting är sant förräns det har hänt.

Det finns flera exempel på märkliga kinesiska investeringar/köp i väst och i Sverige som inledningsvis sett väldigt bra ut men som märkligt nog runnit ut i sanden.

Ett exempel här t.ex från Kalmar för en 7-8 år sedan. Det finns flera för den som kan söka på nätet.
SR gjorde en dokumentär om det om jag inte missminner mig.

"Investeringar" är ett legitimt sätt för bättre bemedlade kineser att för ut pengar ur Kina. Ibland också verkliga investeringar men ofta bara kapitalflykt undan regimen/skattmasen i Kina.

Jag hoppas verkligen att det är "på riktigt" men i samma anda som jag började; jag tror på det när jag ser det, själv.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top