Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

ESP, 80-tal (bmw, MB)
Common rail diesel 90-tal (alfa,MB)
Elhybrid 90tal, (audi, toyota)
Can-BUS, 90tal (mb)
Citroëns gashydrauliska fjädring inte helt obetydlig.

(Mycket fanns för 100år sen, men dessa årtionden ovan avser personbilar)

bluetooth, car-pc mm är ju lika utvecklande för fordonet som att montera en 42" plasma i bagaget.

Enligt wikipedia togs Can BUS fram av Bosch och finns ju i mängder med bilar. Mängden Can BUS är ju dock klart större idag än den var för 15år sen på gott och ont.

Och för mig handlar det inte om tekniken är revolutionerande eller inte utan om att det är tillräckligt mycket nya bekvämligheter för att inte vilja köpa en 15år gammal bil.

Gissar att Saab har infört ESP som standard i fall?
 
Last edited:
Vilka är dessa revolutioner?Inte mycket, och det är jävligt tragiskt.

Jag räknar nämligen inte kromade (plast)låsknappar och motordrivna mugghållare och krims och trams som revolutionerande tekniska implementationer i någon form. Men uppenbarligen funkar det ju att sälja biljar med just detta som "revolutionerande".

En del bra saker har ändå segat sej in:
* Direktinsprutning.
* Hybriddrift.
* Variabla ventiltider.
* Smartare datorer.

Inga direkta revolutionerande grejer utan snarare anpassning av existerande teknik, som egentligen borde införts på bred front för länge sedan.

Andra gamla uppfinningar som borde införts för länge sedan men som kanske kommer:
* Vatteninsprutning.
* Äkta bränsleanpassning.
* Spjällfria motorer.
Men menar du verkligen att dessa funktionaliteter är revolutionerande?
Isåfall grattis, din flång nya bil har nu tillräckligt mycket elektronik och funktionaliteter för att klara en tredjedel av vad en budget-smartphone kunde för 5 år sedan.
Ursäkta att jag frågar, men kan det vara så att du bara har en väldigt gammal bil?
 
Det stämmer ju ganska bra att många förbättringar som kommer på nya bilar kan betraktas som krimskrams och därmed kanske inte kan anses vara revolutionerande.
Men jag håller med en tidigare talare om att framför allt säkerheten har ökat markant de senaste 10-15 åren och då menar jag inte fler airbags, automatbromsning och bältesvarnare utan ren passiv säkerhet i fråga om bättre optimerade krockzoner, styvare kupé osv.
 
När vi ändå pratar gamla nya bilar.


Jag har de senaste åren märkt en radikal ökning av brustna fjädrar.

Man kan ju fortfarande se gamla gangstermercor med originalfjädrarna som ligger som ett strykjärn på backen.
Men dom nya bilarna klarar sig ju bara några år.
 
Last edited:
Utsläpp från dieslar, där har det hänt en hel del, och det är väl nya material och starkare injektionspumpar? Partikelfilter...

Dieselmotorerna har väl radikalt förbättrats de sista 20 åren?
 
Utsläpp från dieslar, där har det hänt en hel del, och det är väl nya material och starkare injektionspumpar? Partikelfilter...

Dieselmotorerna har väl radikalt förbättrats de sista 20 åren?

Utsläppen är desamma bara partikelstorleken som är mindre, tar sig troligen längre in i kroppen nu och framtiden får utvisa vad det betyder i form av sjukdomar.
 
Utsläpp från dieslar, där har det hänt en hel del, och det är väl nya material och starkare injektionspumpar? Partikelfilter...

Dieselmotorerna har väl radikalt förbättrats de sista 20 åren?
Dieselmotorerna har blivit betydligt effektivare.
Common rail är väl det som är närmast en revolution.
Men jag vill inte sträcka mig så långt.
Reform.
 
Hmm.... Märkligt men på nåt konstigt sätt känns det här scenariot lite bekant....
 
Läs och lär. Wikipedia är bara en översikt, finns mer på nätet om man letar. Kort sagt går det få uppenbara fördelar i en Otto-motor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engine)

Men så har jag varit med vid drift av anläggningar som använder vatteninsprutning.
Det är ett jävla meck.
Det är inte stora marginaler innan det börjar jävlas.

Edit:
Det är ingen slump att de flesta fartyg som testat det bytt till andra lösningar för att minska utsläppen.
 
Last edited:
Spjällfria motorer har funnits hos bmw sedan typ 2000 eller nåt. Valvetronic! :rolleyes:
 
Men så har jag varit med vid drift av anläggningar som använder vatteninsprutning.
Det är ett jävla meck.
Det är inte stora marginaler innan det börjar jävlas.

Edit:
Det är ingen slump att de flesta fartyg som testat det bytt till andra lösningar för att minska utsläppen.
Fartyg ja...
Sitter väl dieselmotorer i det mesta som kallas "fartyg"?
Vatteninsprutning och diesel lär nog vara jävligt svårt att lira ihop. Teoretiskt sett får man effektivitetshöjning av ångan p.g.a. ökat cylindertryck, medan man samtidigt får effektivitetsminskning av sänkt förbränningstemperatur och långsammare förbränning.

En ottomotor fungerar ju annorlunda, men det vet du säkert.
 
Fartyg ja...
Sitter väl dieselmotorer i det mesta som kallas "fartyg"?
Vatteninsprutning och diesel lär nog vara jävligt svårt att lira ihop. Teoretiskt sett får man effektivitetshöjning av ångan p.g.a. ökat cylindertryck, medan man samtidigt får effektivitetsminskning av sänkt förbränningstemperatur och långsammare förbränning.

En ottomotor fungerar ju annorlunda, men det vet du säkert.

I Tractor Pulling kör man väl med vatteninsprutning? Effektökning får man ju... och rimligen kanske sänkt verkningsgrad. Men det var kanske vad du syftade på?

Sker vatteninjektionen efter förbränning i en Otto?
 
Fartyg ja...
Sitter väl dieselmotorer i det mesta som kallas "fartyg"?
Vatteninsprutning och diesel lär nog vara jävligt svårt att lira ihop. Teoretiskt sett får man effektivitetshöjning av ångan p.g.a. ökat cylindertryck, medan man samtidigt får effektivitetsminskning av sänkt förbränningstemperatur och långsammare förbränning.

En ottomotor fungerar ju annorlunda, men det vet du säkert.

Ah, missade den lilla biten med ottomotor.
Fast vem vill köra det?
 
I Tractor Pulling kör man väl med vatteninsprutning? Effektökning får man ju... och rimligen kanske sänkt verkningsgrad. Men det var kanske vad du syftade på?

Sker vatteninjektionen efter förbränning i en Otto?
Nopp, vattnet kan sprutas in samtidigt med bränslet oavsett om den har direktinsprutning, portinsprutning eller gammal förgasare. I normalfallet vill du ha en homogen bränsle/vatten/luftblandning vid förbränningen. Det som händer då är att vattnet "stjäl" energi i form av värme från förbränningen och bildar ånga vilket hjälper tillatt trycka ner kolven = effektivitetsvinst. Detta sänker temperaturen på förbränningen (och skyddar mot detonation) vilket gör att du kan köra med snålare blandning, större tändförställning och högre laddtryck = effektivitetsvinst.
Vattnet gör i princip det en fetare bränsleblandning gör, fast gör det bättre och utan effektivitetsförlust.
Vill man spetsa till det riktigt kan man använda direktinsprutning för att styra vattendimman i högre grad mot kolv, topp och cylinderväggar samt bränsledimman i högre grad mot mitten och tändstiftet. Då slipper man effektivitetsförlust av bränsle som kondenserar mot ytor.
Ah, missade den lilla biten med ottomotor.
Fast vem vill köra det?
Jag vill, Otto har större utvecklingspotential än Diesel även om Diesel har en effektivitetsfördel just i nuläget.
Diesel kommer dessutom inte runt problemet med sot och kväveoxider, förutom med trams som partikelfilter och AdBlue vilket en Otto aldrig behöver.

En spjällfri överladdad direktinsprutad vatteninsprutad Otto har alla förutsättningar för att sparka röven av Diesel alla dagar i veckan.

Tillverka den dessutom i form av en direktsmord tvåtaktare så har du effekt och effektivitet i ett litet lätt format.
 
En spjällfri överladdad direktinsprutad vatteninsprutad Otto har alla förutsättningar för att sparka röven av Diesel alla dagar i veckan.

Tillverka den dessutom i form av en direktsmord tvåtaktare så har du effekt och effektivitet i ett litet lätt format.

Men svartröken och dieselknarret då? Själen?
:va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top