Däckstryck BT016 vid bankörning

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Enligt Bridgestones hemsida så skall jag ha 2,5 fram och 2,9 bak. När jag läst runt i olika trådar här på sh så skall man ha strax under 2 bar både fram och bak, dock på andra däck när man kör seriös bankörning. Nu kommer jag inte köra riktigt så seriöst kanske men det kan ändå vara intressant och höra om någon vet vilket tryck man skall ha.

Gatdäck: Inte under 2 om inte tillverkaren specar det.
2,1 eller 2,2 ungefär i dina 016 borde bli OK, lite beroende på temperatur. B-stone rena gatdäck har en tendens att gå lite varma på bana, det blir inte bättre av för lågt tryck...

Men det är min åsikt, såhär en lördagkväll :)

Last edited:
Enligt Bridgestones hemsida så skall jag ha 2,5 fram och 2,9 bak.

Då är ju problemet löst. 2,5 fram och 2,9 bak. Inget annat.

Enligt Bridgestones hemsida så skall jag ha 2,5 fram och 2,9 bak.

Då är ju problemet löst. 2,5 fram och 2,9 bak. Inget annat.

Bridgestone specade inte vad det var för slags körning. Och som jag uppfattat så bör man ha lägre tryck vid bankörning eftersom däcken blir varmare.

Bridgestone specade inte vad det var för slags körning. Och som jag uppfattat så bör man ha lägre tryck vid bankörning eftersom däcken blir varmare.
Funkar bra generellt för gata och sliter väldigt lite på däcken, men ger inte optimalt grepp kanske. Vill du ha ett konkret tips för bankörning som funkar hyfsat även på vägen, sänk till 2,3 fram och 2,5 bak. Annars gäller mitt tidigare inlägg.

Funkar bra generellt för gata och sliter väldigt lite på däcken, men ger inte optimalt grepp kanske. Vill du ha ett konkret tips för bankörning som funkar hyfsat även på vägen, sänk till 2,3 fram och 2,5 bak. Annars gäller mitt tidigare inlägg.

Jag åker med 2,3 fram och 2,5 bak med BT016 på min retta, kör mest gata men hyffsat aktivt. Är det för lite? Bryr mig inte om det sliter lite extra på däcken och den känns bergstadig...

Är det för lite?
Nej, jag brukar inte bry mig om att ändra mellan kursdagar och allmän gatkörning så jag har ofta nånting sånt med. Men jag har märkt att det sliter märkbart annorlunda, framförallt bak :rolleyes:

Last edited:
Det blev att jag körde med 2,4 fram och 2,8 bak.

En sak som är säker iallafall är att dessa däck suger på bankörning. Fastän jag kör som en kärring med inte ens knäskrap i alla kurvor (Anderstorp) så blir däcken varma och snorhala. Fick ett riktigt bakhjulssläpp i kurvan efter rakan. Var helt säker på att hojen skulle få ett annat stuk men jag lyckades som tur var hålla mig på hjulen. Det blir inte mer bankörning med gatdäck för min del.

Nej, däcken blir för varma pga för lågt tryck. Racedäck ska ha lägre tryck, pga annan stomme och har en helt annan driftstemp. Gatdäck är byggda för en annan typ av körning, med mjukare stomme och mycket lägre drifttemp, går du över den blir dom snorhala. Ha alltid det tryck tillverkaren säger, till respektive däcktyp.

En sak som är säker iallafall är att dessa däck suger på bankörning. Fastän jag kör som en kärring med inte ens knäskrap i alla kurvor (Anderstorp) så blir däcken varma och snorhala. Fick ett riktigt bakhjulssläpp i kurvan efter rakan. Var helt säker på att hojen skulle få ett annat stuk men jag lyckades som tur var hålla mig på hjulen. Det blir inte mer bankörning med gatdäck för min del.
Sedär, learning by doing. Du kanske hade haft lite svalare däck, och sluppit släppet om du hade haft 2,5 och 2,9 istället? ;) Men bra val att inte köra med gatdäck på bana, det är dom inte byggda för.

lägre lufttryck ger högre temperatur är ett vanligt missförstånd.

du får en varmare stomme, men du får ingen temperatur i gummit som ligger emot asfalten. = inget fäste

samma fenomen fast bakvänt, om du kör me för mkt luft i däcken så kommer gummit som ligger emot att få hög friktion så däcket blir överhettat längst ut, men du får inte in värmen i stommen. = inget fäste

sen ska man även tänka på när däcken kommer upp i temperatur så höjjs även däcktrycket från kalla till drifttemp ca80grader så höjs trycker me ca 0,3bar. så altså kör du med rekomenderat lufttryck på 2.9 så har du drygt 3.2bar i däcket när du har kört ett tag = lite anligsyta samt att gummit går överhettat längst ut så då för man inget fäste.

rent generellt så vill man ha mer luft i fram än bak, då bakdäcket "jobbar hårdare".

så min därför kör många sina gatdäck runt 2bar på banan även jag,
2,1 fram och 1.9 bak är något allmänt vedertaget som brukar funka för de flesta. = en bra komprmiss för att få hela däcket varmt vilket ger bra fäste.

och gatdäck är allmänt underskattade, finns många de går att åka riktigt fort på:tummenupp

lär ju få igen för detta.

Last edited:

jag hade BT016 på min gamla R1 -04 2,0 fram + 2,5 bak
körde från jobbet (däckfirma) rakt in på knutstorp & körde en heldag

inte ett släpp någonstans & då pressade jag ganska bra

Nu sitter jag å kliar huvet...har 2,0 bar fram på ett bandäck Metzeler racetec och ett maxxis sportmaxx bak med 2,5 bar...Kör landsväg...vad bör jag ha i tryck iochmed att jag har ett specialhjul för bankörning fram kontra sporttouring bak?

svårt att säga. de beror ju mkt på hur däcket slits osv...

men jag skulle ha börjat på 2 bar, och sedan labba vidare därifrån

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...