lägre lufttryck ger högre temperatur är ett vanligt missförstånd.
du får en varmare stomme, men du får ingen temperatur i gummit som ligger emot asfalten. = inget fäste
samma fenomen fast bakvänt, om du kör me för mkt luft i däcken så kommer gummit som ligger emot att få hög friktion så däcket blir överhettat längst ut, men du får inte in värmen i stommen. = inget fäste
sen ska man även tänka på när däcken kommer upp i temperatur så höjjs även däcktrycket från kalla till drifttemp ca80grader så höjs trycker me ca 0,3bar. så altså kör du med rekomenderat lufttryck på 2.9 så har du drygt 3.2bar i däcket när du har kört ett tag = lite anligsyta samt att gummit går överhettat längst ut så då för man inget fäste.
rent generellt så vill man ha mer luft i fram än bak, då bakdäcket "jobbar hårdare".
så min därför kör många sina gatdäck runt 2bar på banan även jag,
2,1 fram och 1.9 bak är något allmänt vedertaget som brukar funka för de flesta. = en bra komprmiss för att få hela däcket varmt vilket ger bra fäste.
och gatdäck är allmänt underskattade, finns många de går att åka riktigt fort på
lär ju få igen för detta.