Däck. När byter ni?

Marknadens lurigaste däck, Z6.

Absolut ingen förvarning. Är corden ”upphöjd” i mitten? Tunnare med gummi för att sälja mer däck? Kolla hur djupt mönstret är i innerändarna på pi och ymönstren. Hur är det möjligt och varför ändrar de inte på en så bristfällig konstruktion i ett annars bra däck? Undrat sen 2006.

Där står man med ett fint däck, redo för ett par hundra mil. Andra tankstoppet: ”Du skulle bytt däck innan det var slamsor och ståltrådar!”.
Verkligen överraskningarnas däck. Det här var förra säsongen, jag hade gjort en tillsyn på hojen att allt är ok. Tyckte att bakdäcket såg fint ut med bra mönsterdjup och inte alltför plattslitet, håller nog säsongen ut, tänkte jag. Två dagar och 30 mil senare var det sopslut… jag som aldrig ens står och böörnar.
Blir nog inga fler Metzeler, nu sitter det Pirellisulor på, också trevliga däck i samma prisklass, och de har iaf slitagemarkeringar.

Verkligen överraskningarnas däck. Det här var förra säsongen, jag hade gjort en tillsyn på hojen att allt är ok. Tyckte att bakdäcket såg fint ut med bra mönsterdjup och inte alltför plattslitet, håller nog säsongen ut, tänkte jag. Två dagar och 30 mil senare var det sopslut… jag som aldrig ens står och böörnar.
Blir nog inga fler Metzeler, nu sitter det Pirellisulor på, också trevliga däck i samma prisklass, och de har iaf slitagemarkeringar.
Vilka blev det?

Jag gillar pirelli men räknar även sekinerna. De är roligare att svänga med, trots att angel GT ser ut att ha tråkigare profil. GT II ger några mil till, i övrigt inga märkbara skillnader trots den lite tyngre stommen.

Bara som information så tillverkas Pirellis och Metzelers MC-däck i samma fabrik. Det kan såklart vara skillnader mellan däcksmärkena ändå, men skulle bli förvånad om de inte delade tekniklösningar för både gummi, stomme och annat.

Har själv kört både Pirelli (Rosso III) och Metzeler (M9RR) men inte upplevt det du sett. Annan kategori däck förvisso.

Bara som information så tillverkas Pirellis och Metzelers MC-däck i samma fabrik. Det kan såklart vara skillnader mellan däcksmärkena ändå, men skulle bli förvånad om de inte delade tekniklösningar för både gummi, stomme och annat.

Har själv kört både Pirelli (Rosso III) och Metzeler (M9RR) men inte upplevt det du sett. Annan kategori däck förvisso.
Jo, de tillverkas säkert i samma tjinafabrik, kanske tjineserna sparar in på lite gummi där de kan. Man tycker att kända märken som Metzeler och Pirelli borde vårda sin kvalitetsstämpel bättre, och lägga produktionen i respektive hemland. Men förmodligen säljer de ut äldre modeller till tjineserna och då blir det lite så där…

Jo, de tillverkas säkert i samma tjinafabrik, kanske tjineserna sparar in på lite gummi där de kan. Man tycker att kända märken som Metzeler och Pirelli borde vårda sin kvalitetsstämpel bättre, och lägga produktionen i respektive hemland. Men förmodligen säljer de ut äldre modeller till tjineserna och då blir det lite så där…
Fabriken för MC-däck ligger i Tyskland vad jag vet. Min poäng var att du inte nödvändigtvis ska förvänta dig stora skillnader mellan Pirellis och Merzelers däck, om man jämför däck i samma kategori och prisklass.

Dina Angel GT blir säkert toppen dock, har bara hört positivt om dem för gatkörning och touring.

Fabriken för MC-däck ligger i Tyskland vad jag vet.
På både de gamla Metzeler Z6 och de nya Pirelli Angel ST jag monterade stod det ”Made in China”. Inte så förtroendeingivande… känns lite som man lika gärna kunde köpa DengDong Superterrakotta för halva priset, tillverkade av återvunna kondomer med suspekt ursprung.

Får nog köpa däck över disk i fortsättningen så man kan kolla var de är tillverkade.

Jag har skrivit inlägg för säkert tio år sedan där jag påtalade Metzeler Z-seriens lömska förvandling från helt OK till corden framme mellan två tankningar…

Jag tror inte alls att det beror på var det är tillverkat utan på kompromisser i konstruktionen. En lätt och styv stomme ger ett responsivt däck. Många vittnar om fina egenskaper körmässigt och de är onekligen populära genom åren. En baksida är då att det vi uppfattar som ”halvslitet” egentligen är nästan helt slut.

Michelin Pilot Road i dess olika versioner har tex inte alls den egenskapen. Snarare byter man när däcket av andra uppenbara skäl inte är lämpligt att köra på längre (det blir fyrkantigt/får vågor/ mönstret helt borta/kört på en skruv etc) men corden syns aldrig oavsett.
Andra däck har sina egenskaper. Man lär sig förhoppningsvis hur ens favoriter fungerar.

Kör snyggt!

Mina senaste däck var tillverkade i Europa. Visserligen i Slovenien, men ändå. Visserligen ägs märket Mitas av nåt skumt asiatiskt företag, Yokohama TWS, men jag ser det som europeiska produkter.

Z6 tillverkas inte längre, det äldsta är Roadtec Z8. Som har utvecklats till Roadtec 01, Roadtec 01 SE och Roadtec 02.

Nyare är bättre men också dyrare. Nu kör jag med olika bakdäck. Kortare svängar med kurviga vägar och på bana är det M9RR både fram och bak. På längre turer ut i Europa eller norrut på rakare vägar är det Sport Touring bak.

Nu sitter det ett T31 bak eftersom mitt Roadtec 01 sprack i England förra året. Så jag fick ta det som erbjöds och Sportdäck var inget alternativ med 100 mil Autobahn på vägen hem. När det tog slut fick Kjelle montera ett nytt. Snart dags igen och då är frågan, T31 billigare och beprövad, T32 dyrare men bättre eller T33 ännu dyrare och bättre men ska klara nästan 50% fler mil. Eller Roadtec 02?

1788589514870.png

För oss som gillar Tyskland. :tungan

1788591883713.png

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...