Custom Caféracer bygge

Det ela gött!

Gick i funderingar om portning tidigare, men prismässigt är det fan inte värt det.
Kostar ju multum!

Passa iaf på att kolla styrningar och säten, samt sätt dit nya ventiltätningar.
Jag skulle även kolla klarningen mellan ventiler/kolv samt mellan ventil/ventil, mha lera. Alltid bra att kolla sånt när man byter kam, även om man köpt kolvar/kammar som "ska" funka ihop.

Om sanden du fann låg i topparnas kamaxelhus så kan den ha sugits in via vevhusventen vid motorbroms om ventslangen körts utan filter och motorn är ventilerad från topparna
 
Last edited:
Styrningar och säten såg kanoners ut, ventiltätningar bytes inte då jag inte plockade isär ventilen (lyfte ur den ur tätningen) Motorn har inte gått mer än 1500 mil så det känns överkurs.

Misstänkte nästan att det hade kommit därifrån. Slangen som satt på vevhusventilation hade spruckit sönder och en glipa hade bildats där skiten förmodligen hade tatt sig ned.
Har fnulat på att sätta dit en chatchtank med tillhörande filter, men bara funnit skitdyra lösningar. Att tillverka en egen kanske inte är så svårt? Har dock inte hittat ngn vettig lösning.

Vipparmarna med anläggningsytorna mot kammen såg även de jättefina ut, inga tecken på slitage. Misstänker dock att jag kommer att få justera anläggningen mot ventilen på vipparmen, ett litet glapp idag. Allt skall dock monteras i motorn innan jag justerar ngt.
 
Ok, det låter ju bra!

Att bygga en snygg catchtank med filter är inte så svårt. Till min hoj har jag byggt en catchtank av en 33 cl barnvariant av alumiumvattenflaska och K&N andlingsfilter. Men jag tror att Biltema även har andningsfilter nuförtiden om man vill spara pengar.

attachment.php



Styrningar och säten såg kanoners ut, ventiltätningar bytes inte då jag inte plockade isär ventilen (lyfte ur den ur tätningen) Motorn har inte gått mer än 1500 mil så det känns överkurs.

Misstänkte nästan att det hade kommit därifrån. Slangen som satt på vevhusventilation hade spruckit sönder och en glipa hade bildats där skiten förmodligen hade tatt sig ned.
Har fnulat på att sätta dit en chatchtank med tillhörande filter, men bara funnit skitdyra lösningar. Att tillverka en egen kanske inte är så svårt? Har dock inte hittat ngn vettig lösning.

Vipparmarna med anläggningsytorna mot kammen såg även de jättefina ut, inga tecken på slitage. Misstänker dock att jag kommer att få justera anläggningen mot ventilen på vipparmen, ett litet glapp idag. Allt skall dock monteras i motorn innan jag justerar ngt.
 
Klockren lösning!

Vart köpte du flaskan?
Har du ngn stålull eller motsvarande i flaskan för att ta upp oljan som bildas?
Feltema har små luftfilter som jag tror funkar alldelles utmärkt ;)
 
Biltema har en färdig catshcan som jag tipsat i ett tidigare inlägg. Dessutom har dom liknande flaskor (primus) i rostfritt mycket billigare än primus.
 
Blind som man är..!

Tack Erich!

Kollar där :tummenupp
 
Har lite olika kontakter inom portning, vill du att jag ska kolla vad det kan hamna på ?

Är man lite händig och plockar av och ner topparna och skickar dem till en skicklig portare, så är det löjligt billiga hestapollar.
Vet man redan vilka kammar, ventiler, kompresionsförhållande och förgasare man skall använda så blir resultatet ofta otroligt bra inom hela registret.
 

Det där är normalstorleksflaskan som även finns billigare på biltema och Classe mfl. Men den jag har är på ca 0.3 L från Sigg. Googla på "0.3 sigg". Jag tycker att 0.6 litersflaskorna är för stora på en hoj.

Biltema har mycket riktigt catchtankar,

33-292_l.jpg


men de är för stora och tunga på en hoj för min smak. Men om du inte jagar vikt eller har några invändningar mot storleken så kan det ju funka. Min tank väger lika mycket som locket till biltema-tanken. biltematanken är heller ej lämplig på bil utan att borra och gänga om till större slangnipplar, det är för trång för att ventilera en bilmotor. Ska vara minst ½"-slang på bil.


Tycker jag.
 
Last edited:
Är det av miljöskäl alla ska ha en tank????
Jag kör med KN filter funkar kanon & inget bredvid rostar:tummenupp
 
Är det av miljöskäl alla ska ha en tank????
Jag kör med KN filter funkar kanon & inget bredvid rostar:tummenupp

Det är dels för att jag vill ha koll på motorns status. Genom att regelbundet tappar av tanken kan jag tex se om jag fått ett ökat blow by eller få input kring orsaken bakom tex en förhöjd oljeförbrukning.

Ska man köra på strippen eller på bana så är det dessutom ett krav med catchtank om vevhusventen inte längre är dragen till insuget.
 
Det där är normalstorleksflaskan som även finns billigare på biltema och Classe mfl. Men den jag har är på ca 0.3 L från Sigg. Googla på "0.3 sigg". Jag tycker att 0.6 litersflaskorna är för stora på en hoj.

Biltema har mycket riktigt catchtankar,

33-292_l.jpg


men de är för stora och tunga på en hoj för min smak. Men om du inte jagar vikt eller har några invändningar mot storleken så kan det ju funka. Min tank väger lika mycket som locket till biltema-tanken. biltematanken är heller ej lämplig på bil utan att borra och gänga om till större slangnipplar, det är för trång för att ventilera en bilmotor. Ska vara minst ½"-slang på bil.


Tycker jag.


Panza gillar ju att mecka och kan ju korta den till rätt längd. :D
Jag hittade dom du pekade på ( 0,3l Sigg.) och håller med dig att dom nog är enklare och lite biligare att få till.
 
Har lite olika kontakter inom portning, vill du att jag ska kolla vad det kan hamna på ?

Kuken...
Har ju precis fått ihop topparna ikväll :näsblod

Tog mig en bra stund.. öhhh... måste ju byta ventiltätningar etc. då med...
Vfan kolla vad det går på.

Jag river skiten själv, vet vilka fuggar, kompförhållande samt kammar av uppenbara skäl. Kolla iaf så får jag gråta blod så länge :död
 
Kuken...
Har ju precis fått ihop topparna ikväll :näsblod

Tog mig en bra stund.. öhhh... måste ju byta ventiltätningar etc. då med...
Vfan kolla vad det går på.

Jag river skiten själv, vet vilka fuggar, kompförhållande samt kammar av uppenbara skäl. Kolla iaf så får jag gråta blod så länge :död

Ringer Doktorn imorgon !:tummenupp
 
Det är dels för att jag vill ha koll på motorns status. Genom att regelbundet tappar av tanken kan jag tex se om jag fått ett ökat blow by eller få input kring orsaken bakom tex en förhöjd oljeförbrukning.

Ska man köra på strippen eller på bana så är det dessutom ett krav med catchtank om vevhusventen inte längre är dragen till insuget.

Jo det är ju krav på besiktningen med iförsig däremot så var det ju fiffigt att man kan ha lite mer koll, får se om jag sätter dit nån på Duccen eller kör på som vanligt. Men jag tror att den kommer att va framför bakhjulet & det vill man ju inte få all olja på precis,räcker ju med alla vattenplaningar man fått i år:tummenupp
 
Blir en catchtank då jag ev. kommer att ställa upp i "Twin Bike" nästa år..
Allt är ju visserligen frågan om stålar+tid, 2 saker jag har dåligt av just nu ;)
 
Hur gjorde du anslutningarna till flaskan förresten?
TIG?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top