Custom Caféracer bygge

Det är ju alltid ett dilemma detta med utgifterna.
Portar du nu, när ändå topparna är av så blir det förstås en extra utgift men om det görs korrekt så höjer man ofta hela effektkurvan.

Väljer man att porta senare så blir det mer arbete och pengar totalt sett iom en extra motordemontering och kostnader för nya topplockspackningar nya ventiltätningar etc

Så billigast är ofta att göra allt på en gång om man har pengar. Nackdelen med detta är dock att man då inte kan utvärdera varje ingrepp. Att utvärdera om portningen är prisvärd går ju tex inte om man installerar nya kammar och portar på samma gång. Åas har du ju inte bänkat hojen i befintlig skick. Så du har ingen referens.


Micke kör Super Twin Bike klassen, jag tänkte satsa på instegsklassen Twin Bike. Det var från hans slaktade gathoj som jag passade på att köpa loss lite delar (inte till motorn). Den pjäsen gick DUKTIGT den med :D



Stämmer att det är högre lygt och längre duration. :tummenupp

Det verkar vara som att ni inte ger mig något val :brinnerup
Blir till att sälja katten, äta gammal sill och inte dricka några öl detta år. :)

Det roliga å kråksången är ju att jag precis har fått ihop mina toppar igen.. JIPPIE! Bara att riva skiten då.
 
Stämmer att hojjen inte gått i bänk i år.
Får kika på vad nya ventiltätningar går lös på..

Är ett helvete att lyfta motorn i denna hoj, i princip hela hojjen måste demonteras i sin helhet innan motorn kan lyftas.
 
Hmm..

Liten fråga angående gummi/plastöverdragen över pinnbultarna i cylindern.
Någon som kan förklara syftet med dessa? Vibrationsdämpande? Tätning mot fukt?

Hur som haver så är dessa formligen bara sopor idag då de hade trängt ned fukt och gjort att pinnbultarna hade rostat och svällt. Måste dessa ersättas?

Tips på hur man kan behandla bultarna för att minimera framtida rost?
Inte aktuellt att smöra med kopparfett?
 
Liten update:

Nya kölven är installerad i främre cylindern :)

Tack för tipset gällande kolvringarna, avståndet var obefintligt, vilket torde ha lett till haveri.

Fick med en liten bild på ett av mina krigsskador oxå
 

Bifogat

  • panzaa_betty12.JPG
    panzaa_betty12.JPG
    34.9 KB · Visningar: 70
  • panzaa_betty13.JPG
    panzaa_betty13.JPG
    17.7 KB · Visningar: 74
  • panzaa_betty14.JPG
    panzaa_betty14.JPG
    37.8 KB · Visningar: 85
  • panzaa_betty15.JPG
    panzaa_betty15.JPG
    38.5 KB · Visningar: 89
  • panzaa_betty16.JPG
    panzaa_betty16.JPG
    36.3 KB · Visningar: 82
Hmm..

Liten fråga angående gummi/plastöverdragen över pinnbultarna i cylindern.
Någon som kan förklara syftet med dessa? Vibrationsdämpande? Tätning mot fukt?

Hur som haver så är dessa formligen bara sopor idag då de hade trängt ned fukt och gjort att pinnbultarna hade rostat och svällt. Måste dessa ersättas?

Tips på hur man kan behandla bultarna för att minimera framtida rost?
Inte aktuellt att smöra med kopparfett?

Stryk dom med aluminiumfett, finns på biltema. Dock inte på gängan, där ska det bara vara några droppar motorolja innan du momentdrar.

Liten update:

Nya kölven är installerad i främre cylindern :)

Tack för tipset gällande kolvringarna, avståndet var obefintligt, vilket torde ha lett till haveri.

Fick med en liten bild på ett av mina krigsskador oxå

Ingen orsak, många som missar det.
 
Last edited:
Klockers!

Torde inte kopparfett funka, eller mixar den inte sig gott med aluminiumet?
 
Klockers!

Torde inte kopparfett funka, eller mixar den inte sig gott med aluminiumet?

Jo det funkar, men jag vill inte skriva det ty då får jag bråka med amatörkemister på SH hela kvällen. Blir hålet fyllda med vatten igen så är dock alufett bättre. Båda finns på biltema.
 
Misstänkte nästan det ;)
 
Införskaffade en ny kopia på en Kawa 900 lykta idag.
Hittade en i Roffeskatalogen som verkade vettigt prismässigt sett.
Blev dock långnäsa då det visade sig att lykthuset inte ingick... kuken..

Raceway gav mig ett vettigt pris på alles dock på 1250 spänn.
Svindyrt?

Jag vette fan.. känner mig fistad med vad gör man?
 
Vilket Kawa 900 lyse? Från nån custom eller från gamla Z900:an?

Vad gäller priset så är det väl runt tusenlappen man får betala oavsett om det är ett 5", 7" eller 9" lyse.

1250 spänn kan jag väl tycka var lite dyrt när jag själv betalade under 900kr för mitt. Är ju inget speciellt med lyset egentligen. :5sure
 
Vilket Kawa 900 lyse? Från nån custom eller från gamla Z900:an?

Vad gäller priset så är det väl runt tusenlappen man får betala oavsett om det är ett 5", 7" eller 9" lyse.

1250 spänn kan jag väl tycka var lite dyrt när jag själv betalade under 900kr för mitt. Är ju inget speciellt med lyset egentligen. :5sure

HEHE JAG KÖPTE MIG ETT MONSTERLYSE IGÅR MED EN PYTTE REPA på sargen för 350:-:tummenupp:tummenupp
 
Jävla fiskar! Strö salt i såren bara, gör det!

;)
 
Bakre kolv på plats.. bilder kommer emörra.
Porta eller icke porta, det är frågan

:kryckor
 
En snabb titt på kontot fick mig att inse att portningen får vänta.
Jag kör på med det jag har i handen idag och hoppas på ett bra resultat.

Känns som att stressfläkt är ett vettigare alternativt framgent, och då måste ju ändå spisen rivas.

Trist, men ibland så hinner verkligheten ikapp en, det är lätt att bli fartblind!
 
En snabb titt på kontot fick mig att inse att portningen får vänta.
Jag kör på med det jag har i handen idag och hoppas på ett bra resultat.

Känns som att stressfläkt är ett vettigare alternativt framgent, och då måste ju ändå spisen rivas.

Trist, men ibland så hinner verkligheten ikapp en, det är lätt att bli fartblind!
Blir säkert bra.
Du kommer antagligen få några äkstrahestar även utan portningen.
Men skall du montera konstgjord andning, så är du tillbaka på ruta ett med kompressionsförhållande och kamtider.
Satsa på portningen i steg två i stället.
Tycker jag.
 
Jodå för fasen det är jag helt på det klara med ;)

Om jag väljer att porta så tänkte jag passa på att byta till större ventiler etc med.
Det har jag verkligen inte råd med nu så jag passar på att göra det nästa vinter istället.
Lite måste man ju ha att pyssla med!
 
Jag är ägd..

När jag skulle montera nya tryckplattan idag gick en av bultarna av inne i kopplingen (vfan nu den delen heter).

Lycka till att borra ut den...
Hur fan skall jag göra?

Borra ut den om det ens går och sätta in en Helicoil eller motsv?
Skita i den bulten och köra på resterande?

Bifogar 2 bilder på lyckan...
Bör tilläggas att jag drog med momentnyckel.
 

Bifogat

  • panzaa_betty17.JPG
    panzaa_betty17.JPG
    45.5 KB · Visningar: 94
  • panzaa_betty18.JPG
    panzaa_betty18.JPG
    63 KB · Visningar: 86
Skarp kamera men grispick borde ju funka ....Man ser ju inte så bra som sagt ...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top