Cuba-svensken.

JoUh skrev:
Att "detsamma kan sägas om en del andra världsreligioner" är ett argument som vattnats ur sedan länge. Jag svarade på det redan vid en tidigare diskussion här på SH. Men för din skull så tar vi det en gång till...

Kristendomen är inte på något sätt bunden till Gamla Testamentet mer än en historiebok. De lagar som skall följas av kristna återfinner man i Nya Testamentet (ex Bergspredikan där Jesus säger: "Ni har hört att det blev sagt..[]..men jag säger er...), där det bla lärs ut att man skall älska sina fiender och dylikt. Att Bush och hans likar propagerat i kristendomens namn och de sk korstågen som härjade för 1000 år sedan skedde i kristendomens namn är inget som du kan lasta kristendomen för. Då det som skedde/sker är raka motsatsen till det som kristendomen står för.
Jag kan samla på mig ett gäng motorcyklister och börja hävda att gamlingar som går över gatan SKALL man vrida rullen mot. Sedan säger jag att "vi gör det i sporthojarnas namn"...osv osv. Kass liknelse men du förstår nog poängen.

Tyvärr är jag inte alls så påläst som du är och i princip har du säkert rätt i allt du skriver. Mycket är ju dock väldigt specifika exempel som kanske inte alltid är relevanta i ett vidare sammanhang. Ett problem med nästan alla religioner är att de är så öppna för tolkning. Det finns en väldigt skiftande grad av fundamentalism både hos kristna och muslimer. Vissa kristna samfund anser säkerligen att man ska följa även det gamla testamentet bokstavstroget medans det finns muslimer som inte alls håller med om de påstådda uppmaningarna till våld i koranen (jag har inte läst Koranen så jag kan inte uttala mig om antalet våldsuppmaningar eller dess riktighet).

De muslimer som får mest uppmärksamhet är förstås de fanatiska fundamentalisterna som vill utplåna västvärlden eftersom det får störst nyhetsvärde. Sådana fundamentalister är nog inte alls vanliga bland kristna men då måste man också räkna in de sociala och ekonomiska faktorer i länder med muslimsk majoritet respektive länder med kristen majoritet. När ett land består av människor till största delen är fattiga och måste kämpa för att överleva dagen så är det givetvis mycket lättare att underblåsa religiös fanatism jämfört med länder där folks största problem inte är att få mat på bordet utan att ha råd med nästa nya bil eller tv.

Annat är det med islam där den redan i sina ofelbara heliga skrifter uppmanar till våld och Muhammed som uppmanas av Allah till att hetsa "de troende" till våld och krig mot "de otroende". Jag är för tillfället på resande fot så jag har inte mina källor till hands och kan tyvärr inte citera, men som arabisktalande som levt i ett muslimskt land har jag studerat islam och har en del kunskaper inom ämnet. En muslim som följer koranen och Allahs ord har som uppgift sprida islam till dess att hela jordens befolkning underkastat sig Allah och Muhammed. Ett exempel bland många är en sura i koranen säger ungefär: "Ni skall sätta skräck i deras hjärtan (han talar om bokens folk, som är kristna och judar) och fördriva dem från deras hem. Allah skall belöna er och deras egendom skall ni få...".
Jag kan ge dig den exakta texten och källhänvisningen när jag har den till hands sen om det är väldigt petnoga.
Ingen annan religion främjar krig och våld på samma vis som islam gör. Därför kan du inte jämställa den med de andra större religionerna.
Jag vet inte hur vanliga såna exempel är i Koranen men även i Gamla Testamentet (eller Tanakh som den kallas av judarna) finnst t.ex. följande exempel låter ganska blodtörstigt om du frågar mig (eller är det så att även Tanakh är en historisk bok som saknar nutida relevans för judarna? Om inte så måste ju även Judendom sägas vara en religion som främjar krig och våld):

"Förskräckelse för mig skall jag sända framför dig och vålla förvirring bland alla de folk som du kommer till, och jag skall driva alla dina fiender på flykten framför dig. Jag skall sända getingar framför dig, och de skola förjaga hivéerna, kananéerna och hettiterna undan för dig. Dock skall jag icke på ett och samma år förjaga dem för dig, på det att landet icke må bliva en ödemark och vilddjuren föröka sig till din skada, utan småningom skall jag förjaga dem för dig, så att du kan taga landet till din arvedel. Och jag skall låta ditt lands gränser gå från Röda Havet till fillistéernas hav, och från öknen till floden; ty jag skall giva landets invånare i eder hand och du skall förjaga dem, så att de fly för dig." (2 Mos. 23:27-31).

Ett till exempel, ur 5e mosebok:
"Och alla de folk som HERREN, din Gud, giver i din hand skall du utrota; du skall icke visa dem någon skonsamhet. Du skall icke heller tjäna deras gudar, ty detta kunde bliva en snara för dig." (5 Mos. 7:16)

Att muslimerna redan från början skulle varit en samling blodtörstiga fundamentalister är direkt felaktigt. Under långt tid så fanns det stora mängder judiska vetenskapsmän och läkare som bodde och arbetade samman med muslimer i många större arabiska städer. Det är nu många hundra år sen det förhöll sig på det viset men oavsett så är min poäng att den religion som grundlades av profeten Muhammad inte var ute efter att förgöra världen och införa ett muslimskt styre.

Att Muhammed var "kristen" från 24 till 44 års ålder är ingen hemlighet. Det kan man läsa i den muslimska litteraturen om man så vill. Han tillhörde en kristen sekt som kallades "Nestorianer" och härstammade från sydöstra Irak.
De är idag de som kallar sig "Kaldéer" och "Assyrier" i dagens mellanöstern. Hur denna sekt utmärkte sig då var att man följde bibelns ord, men kunde ej acceptera Jesus' gudomlighet och att han var guds son. Vilket ju islam kom att hävda senare också.
Muhammed var vid den tiden lärjunge åt den nestorianska munken "Bhaira" som tillämpade Arius' läror. Man hävdar dessutom i icke-muslimska läger att det var mestadels Bhaira som nedtecknade koranen.
[Om detta kan du läsa i: "Siret ebn Hisham" vol.1 sid 160 och framåt och "Al-sira al-Halabiya" vol.1 sid 120]
Jag hittade dessa i farsans bibliotek hemma. ;)
Nu vet jag inte om du menar att det skulle vara något negativt med att Muhammad fick en kristen skolning. Jag har lite svårt att se det som något annat än positivt att man studerar andra religioner och trosutövningar innan man själv kommer till insikt. Jesus föddes inte kristen t.ex. och faktum är att väldigt många religioner har grundats av personer som studerat eller bekännt sig till andra religioner innan de själva utformade den religion som kändes rätt för dem.

Pedofilanklagelserna är något alla muslimer vänder blicket nedåt åt. Det är ganska oförsvarbart att trolova sig med en 7 årig flicka och gifta sig med henne vid 9-års ålder. Hon hette "Aisha" och var Muhammeds favorit bland alla fruar. Hon är även känd bland muslimerna som "Umm al-moumenin", dvs "de troendes moder". Vad kallar man detta om inte annat än pedofili?
Pedofili är när en vuxen människa förgriper sig sexuellt på ett barn. Står det uttryckligen i Koranen att Muhammad hade samlag med henne innan hon uppnått mogen ålder? Arrangerade äktenskap av politiska och/eller ekonomiska orsaker var ganska vanliga på den tiden och är det tyvärr fortfarande på många håll i världen. Det innebär dock inte att mannen och kvinna (eller pojken och flickan då) lever i äktenskaplig samvaro från äktenskapets ingående.

Massmördare? Jadu, jag har hittat 18 namn på människor som Muhammed direkt har på sitt samvete i den muslimska litteraturen. Så visst kan han även titulera sig som massmördare också. Eller vad säger ni?

Efter att Kung David skickade ut Uria, Bat-Sebas man i främsta ledet tillrättavisades han av profeten Natan. Det var då han ångrade sig bittert och skrev sin mest kända psalm (ps. 51). Gud bestraffade även Kung David för sin gärning genom att låta hans son dö.
Var i koranen kan du hitta att Muhammed bestraffas för en missgärning av Allah?
Den frågan kan du besvara bättre än jag då jag inte har läst Koranen. Du kan däremot säkerligen hitta exempel i Bibeln på kristna personligheter som slagit ihjäl icke-kristna utan att straffas för det. Samson slog t.ex. ihjäl 1000 filistéer med en åsnekäke utan att straffas av gud för detta. Han dog fick visserligen sina ögon förstörda och dog sedan för egen hand (är inte självmord något som förkastas i Bibeln för övrigt?) men det var pga att han förälskat sig i en ond kvinna och inte pga av hans massmördande som ju snarare gav honom hjältestatus.

-edit- la till ett exempel ur Gamla Testamentet/Tanakh o ändrade lite.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Att vara ett av många länder som drar sitt strå till stacken för att bekämpa en otroligt mäktig fiende som strävar efter världsherravälde är inte samma sak som att avsätta ett par diktatorer med vapenmakt.

Tror inte det är WW2 folk tänker på när de snackar "världspolis".
Nej, USA:s instats i WW2 föll väl vänstermaffian i Sverige i smaken, eftersom den räddade dessa ynkryggar. När USA sedan bedrivit kampanjer mot kommunistiska diktaturer på betryggande avstånd från Sverige, går det fint för samma vänstermaffia att skrika sig hesa över USA:s "övergrepp". Beklämmande.

valmers skrev:
Jag tycker han har jävligt rätt.

I det här fallet håller jag med dig (tror för övrigt att Markus använde sig av den på sh.com förbjudna ironin i det inlägg du svarade på :rolleyes:), varför gick det inte att skicka hem honom på ett vanligt flygplan? Hade blivit bra mycket billigare även om man varit tvungen att skicka ner två poliser eller liknande för att skydda honom om det nu var av säkerhetsskäl som regeringsplanet användes.

Coola Ola skrev:
I det här fallet håller jag med dig (tror för övrigt att Markus använde sig av den på sh.com förbjudna ironin i det inlägg du svarade på :rolleyes:), varför gick det inte att skicka hem honom på ett vanligt flygplan? Hade blivit bra mycket billigare även om man varit tvungen att skicka ner två poliser eller liknande för att skydda honom om det nu var av säkerhetsskäl som regeringsplanet användes.
Absolut, regulgärt flyg hade varit modellen. Med destination Afghanistan.

valmers skrev:
Nej, USA:s instats i WW2 föll väl vänstermaffian i Sverige i smaken, eftersom den räddade dessa ynkryggar. När USA sedan bedrivit kampanjer mot kommunistiska diktaturer på betryggande avstånd från Sverige, går det fint för samma vänstermaffia att skrika sig hesa över USA:s "övergrepp". Beklämmande.

Skillnaden är att USA under andra världskriget agerade i enlighet med världssamfundets vilja medans de flesta andra väpnade aktioner som USA fått kritik för har utförts unilateralt och många gånger helt i strid med folkrätten.

valmers skrev:
Jodå, grundpolitiken (en del väljer att kalla det världspolis) är i mångt och mycket samma. Att sedan Bush-administrationen varit mindre smidig än många föregångare, är en annan sak.

Apapap. USA hade inga direkta utrikesambitioner i samband med kriget. Tvärtom, att få USA att få tummen ur och droppa sin inåtvända politik var, som jag förstår det, en process som tog ganska lång tid.

Denna politik har inget med dagens Bush-idéer att göra. Ett USA som är med i världen på lika villkor, och som respekterar internationell rätt är naturligtvis en förutsättning för mycket av världen idag. Ett USA som ensidigt ser till sina egna intressen, väljer att inte ratificera internaionella domstolar, på eget bevåg åsidosätter FN och internationella konventioner är internationellt sett ett större hot än Bin Ladin någonsin kommer att bli.

t-rex skrev:
Apapap. USA hade inga direkta utrikesambitioner i samband med kriget. Tvärtom, att få USA att få tummen ur och droppa sin inåtvända politik var, som jag förstår det, en process som tog ganska lång tid.

Exakt! Det var inte förräns USA attackerades av Japan som de bröt sin neutralitet. Innan dess hade de, som t-rex skriver, bedrivit en vänta-och-se-politik till skillnad från dagens läge där de snarare bedriver en slå-til-först-och-hoppas-på-det-bästa-politik.

Coola Ola skrev:
I det här fallet håller jag med dig ...

Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle man ju kunna tro att någon stjärna på UD trodde att det skulle kunna bli en fin PR-kupp att ta hem honom på det sättet. "Regeringen lägger manken till", eller nåt, och sedan skulle de kunna ha göran sägandes nåt fint om hur hårt de har arbetat för att få hem honom.

Oavsett, idioten som kläckte idén om regeringsplanet borde ju faktiskt deporteras för total och hundraprocentig inkompetens.

Edit: Jag, för min del, är extremt ickekonspiratorisk i allt jag företar mig...

valmers skrev:

Tja jag antar att du menar Vietnam och även om det precis som Irak är svårt att ha invändningar mot varför de gick in i kriget där så sköttes det allt sämre ju längre tiden gick. Övergrepp skedde där och många var ganska hemska, det är ganska lätt att bli förbannad på sånt. USA tog sig vatten över huvudet i Vietnam.

Coola Ola skrev:
Tyvärr är jag inte alls så påläst som du är och i princip har du säkert rätt i allt du skriver...[]...snarare gav honom hjältestatus.

Jag måste tyvärr packa ryggsäcken till en kort mc-tripp till Öland imorgon, men jag återkommer gärna med svar kring dina funderingar när jag är tillbaka. Eller det är snarare hur min personliga syn på det hela är... :)

Någon som hört intervjun än? Vad finns det för anledning att tro att han inte talar sanning egentligen?

Efter att ha läst sista sidorna i denna tråd kan jag bara säga RESPEKT!
Vilket kunnande! Ett bevis på att allting inte måste sluta i pajkastning! Den här diskussionen kan jag bara förlora, eller... förlora mer...

Som en hel historielektion för oss som inte var med på lektionerna!
Fortsätt, och jag läser.

Over and out. //Juha

Intervju finns på Ekots hemsida.

http://www.sr.se/ekot

Angående regeringsplanet:
USAs krav för att släppa honom var att han skulle hämtas på just det sättet som han hämtades. Reguljärplan var uteslutet och Sverige hade som vanligt inget att sätta emot. Allt enligt vad jag läst i SvD och DN.

/M

mabe skrev:
Intervju finns på Ekots hemsida.

http://www.sr.se/ekot

Angående regeringsplanet:
USAs krav för att släppa honom var att han skulle hämtas på just det sättet som han hämtades. Reguljärplan var uteslutet och Sverige hade som vanligt inget att sätta emot. Allt enligt vad jag läst i SvD och DN.

/M
Då kunde den jävla terroristen ha suttit kvar.

Det blir ju oerhört trovärdigt när Sveriges Radios Kommunistiska Ekoredaktion gör intervjun.

Last edited:
Såg en lustig intervju i ärendet idag där nån dam påstod att det fanns en viss del av fångarna på Kuba som blivit sålda till USA, det hade sen visat sig att de varit bla fotografer och hjälparbetare.
Lät ju övertygande för massorna.

Men......de glömde ju det viktigaste vad var det kuba-svensken skulle ha varit för nåt civilt då?:lol

Det har de inte fabricerat fram ännu.

valmers skrev:
...

Det blir ju oerhört trovärdigt när Sveriges Radios Kommunistiska Ekoredaktion gör intervjun.

Hörru, McCarthy, lugn och fin nu.

Fast det är klart, alla de där jävla tyg och lerdockefilmerna från rumänien som man blev matad med som barn borde ju blivit inköpt av någon med en plan, så mycket är helt klart. För att inte tala om vilse i pankakan.....

:5sure

JoUh skrev:
Jag måste tyvärr packa ryggsäcken till en kort mc-tripp till Öland imorgon, men jag återkommer gärna med svar kring dina funderingar när jag är tillbaka. Eller det är snarare hur min personliga syn på det hela är... :)

Väntar med spänning. :) Förresten så vill jag bara klargöra att jag inte på något sätt förespråker islam såsom varandes en bättre religion än andra, bara det att vill man så kan man få både kristendom, judendom och islam att framstå som synnerligen blodtörstiga och aggresiva gentemot de med annan religiös övertygelse. Trots allt ligger det i alla religioners natur att anse att den egna religionen är den rätta och de som inte delar den religionens inställning är mer eller mindre onda hedningar. Och, "for the record", själv är jag övertygad ateist.

I just det här fallet så tycker jag dock att hela religionskonflikten är direkt löjlig, likheterna mellan islam, judendom och kristendom är mycket större än likheterna enligt min mening. Men å andra sidan, en del mormoner anser ju sig inte heller vara kristna trots att de baserar sin tro på samma religiösa skrifter som kristendomen.....

-edit- stavfle

Last edited:
Verkar som han har tagit min håla som tillflyktsort:) börjar bli tätt med kändisar här i nyköping nu:)

Coola Ola skrev:
TT-utskick som verkar finnas på en del andra stora tidningars siter:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=173325
Äh, kommunistpropaganda. Vi rättänkande och rättfärdiga vet att han är terrorist av den allra värsta sorten, ty vårt rättsinne är så stort att vi i en ögonablink kan avgöra varje människas skuld och oskuld. Det gäller att proioritera - skola och omsorg eller galge och ett gott hamparep. Vi väljer galge och rep! Alla dar i veckan!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard