Coola Ola skrev:
Detsamma kan sägas om både kristendom och judendom. Speciellt i gamla testamentet finns mängder med referenser till uttalat våld mot andra människor. Korstågen på medeltiden var ju även det ett heligt krig. Jag tycker mig ha sett/hört flertalet referenser från Bush och andra att Gud står på deras sida i deras krig mot terrorismen. Även det kan man kalla ett heligt krig, enbart beroende på vems sida man står.
Av ren nyfikenhet, var/hur har du hört att Islam startade som en kristen sekt? och att Muhammad skulle varit pedofil? Finns gott om kristna massmördare också förresten, kung David t.ex. Han skickade ju en av sina generaler i främsta ledet för att få gifta sig med generalens fru.
Att "detsamma kan sägas om en del andra världsreligioner" är ett argument som vattnats ur sedan länge. Jag svarade på det redan vid en tidigare diskussion här på SH. Men för din skull så tar vi det en gång till...
Kristendomen är inte på något sätt bunden till Gamla Testamentet mer än en historiebok. De lagar som skall följas av kristna återfinner man i Nya Testamentet (ex Bergspredikan där Jesus säger: "Ni har hört att det blev sagt..[]..men jag säger er...), där det bla lärs ut att man skall älska sina fiender och dylikt. Att Bush och hans likar propagerat i kristendomens namn och de sk korstågen som härjade för 1000 år sedan skedde i kristendomens namn är inget som du kan lasta kristendomen för. Då det som skedde/sker är raka motsatsen till det som kristendomen står för.
Jag kan samla på mig ett gäng motorcyklister och börja hävda att gamlingar som går över gatan SKALL man vrida rullen mot. Sedan säger jag att "vi gör det i sporthojarnas namn"...osv osv. Kass liknelse men du förstår nog poängen.
Annat är det med islam där den redan i sina ofelbara heliga skrifter uppmanar till våld och Muhammed som uppmanas av Allah till att hetsa "de troende" till våld och krig mot "de otroende". Jag är för tillfället på resande fot så jag har inte mina källor till hands och kan tyvärr inte citera, men som arabisktalande som levt i ett muslimskt land har jag studerat islam och har en del kunskaper inom ämnet. En muslim som följer koranen och Allahs ord har som uppgift sprida islam till dess att hela jordens befolkning underkastat sig Allah och Muhammed. Ett exempel bland många är en sura i koranen säger ungefär: "Ni skall sätta skräck i deras hjärtan (han talar om bokens folk, som är kristna och judar) och fördriva dem från deras hem. Allah skall belöna er och deras egendom skall ni få...".
Jag kan ge dig den exakta texten och källhänvisningen när jag har den till hands sen om det är väldigt petnoga.
Ingen annan religion främjar krig och våld på samma vis som islam gör. Därför kan du inte jämställa den med de andra större religionerna.
Att Muhammed var "kristen" från 24 till 44 års ålder är ingen hemlighet. Det kan man läsa i den muslimska litteraturen om man så vill. Han tillhörde en kristen sekt som kallades "Nestorianer" och härstammade från sydöstra Irak.
De är idag de som kallar sig "Kaldéer" och "Assyrier" i dagens mellanöstern. Hur denna sekt utmärkte sig då var att man följde bibelns ord, men kunde ej acceptera Jesus' gudomlighet och att han var guds son. Vilket ju islam kom att hävda senare också.
Muhammed var vid den tiden lärjunge åt den nestorianska munken "Bhaira" som tillämpade Arius' läror. Man hävdar dessutom i icke-muslimska läger att det var mestadels Bhaira som nedtecknade koranen.
[Om detta kan du läsa i: "Siret ebn Hisham" vol.1 sid 160 och framåt och "Al-sira al-Halabiya" vol.1 sid 120]
Jag hittade dessa i farsans bibliotek hemma.
Pedofilanklagelserna är något alla muslimer vänder blicket nedåt åt. Det är ganska oförsvarbart att trolova sig med en 7 årig flicka och gifta sig med henne vid 9-års ålder. Hon hette "Aisha" och var Muhammeds favorit bland alla fruar. Hon är även känd bland muslimerna som "Umm al-moumenin", dvs "de troendes moder". Vad kallar man detta om inte annat än pedofili?
Massmördare? Jadu, jag har hittat 18 namn på människor som Muhammed direkt har på sitt samvete i den muslimska litteraturen. Så visst kan han även titulera sig som massmördare också. Eller vad säger ni?
Efter att Kung David skickade ut Uria, Bat-Sebas man i främsta ledet tillrättavisades han av profeten Natan. Det var då han ångrade sig bittert och skrev sin mest kända psalm (ps. 51). Gud bestraffade även Kung David för sin gärning genom att låta hans son dö.
Var i koranen kan du hitta att Muhammed bestraffas för en missgärning av Allah?