Cuba-svensken.

tassen skrev:
Budapest. 1944, jänkarna bombade på dagen...engelsmännenpå natten.
Stan var i stort sätt i ruiner......bara för att tyskarna hade förskansats sig där..och ryssarna inte ville gå in innan allt var bombat och klart...
Jag har en svag minnesbild av att det var de tyska Vlasov-förbanden som vände sig mot sina tyska herrar och kastade ut dem (några SS-divisioner) ur staden strax innna ryssarna anlände, vilket skall vara anledningen till att staden klarade sig i stort sett intakt! Inte blev väl Budapest sönderbombat?

Sorry för OT:t.

Markus skrev:
hur skall man annars definiera en "vinst"? :va :confused:
Begreppet seger hör till taktiken, inte strategien. Seger föreligger när man tagit från motståndaren förmågan till vidare väpnat motstånd.

Läser du inte din Clausewitz :fatta! :D

Markus skrev:
De krig som The United States of America vunnit av ovanstående är:

WW2
Serbien (var inget krig visserligen, och det var NATO som ledde insatserna om jag inte missminner mig)
Afghanistan
Irak

I samtliga fyra (tre) krig så har väl ledarskapet i det aktuella landet avsatts, hur skall man annars definiera en "vinst"? :va :confused:

Vet inte vilka historie böcker du har läst, men usa har själva inte vunnit ETT enda krig......Någonsin...inte ens inbördeskriget i sitt eget land...som för övrigt inte ens är deras.....j-la ockupanter
Afghanistan....vad vann dom där....?
Irak...anser jag inte ens som avslutat...någon mer?

Bingo skrev:
Jag har en svag minnesbild av att det var de tyska Vlasov-förbanden som vände sig mot sina tyska herrar och kastade ut dem (några SS-divisioner) ur staden strax innna ryssarna anlände, vilket skall vara anledningen till att staden klarade sig i stort sett intakt! Inte blev väl Budapest sönderbombat?

Hmm är inte detta Prag du pratar om? Iofs kan samma sak ha hänt i Budapest, jag har i alla fall inte hittat något som stöder påståendet om att staden bombades sönder.

tassen skrev:
Vet inte vilka historie böcker du har läst, men usa har själva inte vunnit ETT enda krig......Någonsin...
Åjo, de har besegrat både Mexico, Spanien och Storbritannien. Och Grenada. Grenada får man inte glömma.

USA har med alla normala mått mätt vunni alla krig de varit inblandade i fram till Koreakriget.

Bingo skrev:

Då är du också lite dåligt påläst....mina föräldrar kommer nämligen därifrån och enligt de bilder jag har i fotoalbumen hemma och deras berättelser om TERRORBOMBNINGARNA i veckor, så stämmer det inte med den bilden du ger mig...?

Den kvarvarande SS-brigaden på 3300 man som var kvar i citadellet på Buda sidan inneslöts av ryssarna sedan de trängt runt från donau kröken norr om Budapest.
Artilleri beskjutningen från innerstaden begravde SS-förbandet helt och ingen överlevde....... :7peta

Bilderna på stan visar mest tomma skal och ingenting innanför....ungefär som Hollywood kullisser.......tja vad vet jag , :(

Bingo skrev:
Begreppet seger hör till taktiken, inte strategien. Seger föreligger när man tagit från motståndaren förmågan till vidare väpnat motstånd.

Ja, men i dessa fall:

WW2
Serbien
Afghanistan
Irak

som jag nämnde så måste vi väl vara överens om att Hitler, Milosevic, Mulla Omar och Saddam samtliga förlorat förmågan att göra väpnat motstånd? Undantaget Mr Mulla eventuellt.

Så, nu har man friskat upp kunskaperna lite.

Slaget om Budapest involverade inga terrorbombningar, däremot hårda gatustrider som mycket riktigt ställde till med stor förödelse. Citadellet intogs efter 102 dagar, men först efter att tyskarna hade sprängt och övergivit det, alla större broar sprängdes dessutom av tyska trupper under utmarschen.

Coola Ola skrev:
Detsamma kan sägas om både kristendom och judendom. Speciellt i gamla testamentet finns mängder med referenser till uttalat våld mot andra människor. Korstågen på medeltiden var ju även det ett heligt krig. Jag tycker mig ha sett/hört flertalet referenser från Bush och andra att Gud står på deras sida i deras krig mot terrorismen. Även det kan man kalla ett heligt krig, enbart beroende på vems sida man står.

Av ren nyfikenhet, var/hur har du hört att Islam startade som en kristen sekt? och att Muhammad skulle varit pedofil? Finns gott om kristna massmördare också förresten, kung David t.ex. Han skickade ju en av sina generaler i främsta ledet för att få gifta sig med generalens fru.

Att "detsamma kan sägas om en del andra världsreligioner" är ett argument som vattnats ur sedan länge. Jag svarade på det redan vid en tidigare diskussion här på SH. Men för din skull så tar vi det en gång till...

Kristendomen är inte på något sätt bunden till Gamla Testamentet mer än en historiebok. De lagar som skall följas av kristna återfinner man i Nya Testamentet (ex Bergspredikan där Jesus säger: "Ni har hört att det blev sagt..[]..men jag säger er...), där det bla lärs ut att man skall älska sina fiender och dylikt. Att Bush och hans likar propagerat i kristendomens namn och de sk korstågen som härjade för 1000 år sedan skedde i kristendomens namn är inget som du kan lasta kristendomen för. Då det som skedde/sker är raka motsatsen till det som kristendomen står för.
Jag kan samla på mig ett gäng motorcyklister och börja hävda att gamlingar som går över gatan SKALL man vrida rullen mot. Sedan säger jag att "vi gör det i sporthojarnas namn"...osv osv. Kass liknelse men du förstår nog poängen.

Annat är det med islam där den redan i sina ofelbara heliga skrifter uppmanar till våld och Muhammed som uppmanas av Allah till att hetsa "de troende" till våld och krig mot "de otroende". Jag är för tillfället på resande fot så jag har inte mina källor till hands och kan tyvärr inte citera, men som arabisktalande som levt i ett muslimskt land har jag studerat islam och har en del kunskaper inom ämnet. En muslim som följer koranen och Allahs ord har som uppgift sprida islam till dess att hela jordens befolkning underkastat sig Allah och Muhammed. Ett exempel bland många är en sura i koranen säger ungefär: "Ni skall sätta skräck i deras hjärtan (han talar om bokens folk, som är kristna och judar) och fördriva dem från deras hem. Allah skall belöna er och deras egendom skall ni få...".
Jag kan ge dig den exakta texten och källhänvisningen när jag har den till hands sen om det är väldigt petnoga.
Ingen annan religion främjar krig och våld på samma vis som islam gör. Därför kan du inte jämställa den med de andra större religionerna.

Att Muhammed var "kristen" från 24 till 44 års ålder är ingen hemlighet. Det kan man läsa i den muslimska litteraturen om man så vill. Han tillhörde en kristen sekt som kallades "Nestorianer" och härstammade från sydöstra Irak.
De är idag de som kallar sig "Kaldéer" och "Assyrier" i dagens mellanöstern. Hur denna sekt utmärkte sig då var att man följde bibelns ord, men kunde ej acceptera Jesus' gudomlighet och att han var guds son. Vilket ju islam kom att hävda senare också.
Muhammed var vid den tiden lärjunge åt den nestorianska munken "Bhaira" som tillämpade Arius' läror. Man hävdar dessutom i icke-muslimska läger att det var mestadels Bhaira som nedtecknade koranen.
[Om detta kan du läsa i: "Siret ebn Hisham" vol.1 sid 160 och framåt och "Al-sira al-Halabiya" vol.1 sid 120]
Jag hittade dessa i farsans bibliotek hemma. ;)

Pedofilanklagelserna är något alla muslimer vänder blicket nedåt åt. Det är ganska oförsvarbart att trolova sig med en 7 årig flicka och gifta sig med henne vid 9-års ålder. Hon hette "Aisha" och var Muhammeds favorit bland alla fruar. Hon är även känd bland muslimerna som "Umm al-moumenin", dvs "de troendes moder". Vad kallar man detta om inte annat än pedofili?

Massmördare? Jadu, jag har hittat 18 namn på människor som Muhammed direkt har på sitt samvete i den muslimska litteraturen. Så visst kan han även titulera sig som massmördare också. Eller vad säger ni?

Efter att Kung David skickade ut Uria, Bat-Sebas man i främsta ledet tillrättavisades han av profeten Natan. Det var då han ångrade sig bittert och skrev sin mest kända psalm (ps. 51). Gud bestraffade även Kung David för sin gärning genom att låta hans son dö.
Var i koranen kan du hitta att Muhammed bestraffas för en missgärning av Allah?

Dresden och Hamburg brandbombades väldigt hårt. Dresden var väl förmodligen den tyska stad som tog mest stryk.
WW2 var väl egentligen första kriget som bägge sidor i mångt och mycket siktade på civila mål. Det för att demoralisera och förstöra grunden för militärindustrin.
Under ww2 fanns det knappt civila ändå, alla var mer eller mindre inblandade i krigsproduktion..
Man ska dock inte glömma att det var tyskarna som började med att bomba london. Dessutom fanns det inte tillräckligt precisa sikten under ww2, vilket är en stor förklaring till de bombmattor som lades.

Andra gången USA "terrorbombade" var ju under vietnamkriget, "avlövningstaktiken" etc, antalet offer under de bombmattorna är ju än idag ganska svårt att räkna på.

Klart USA vunnit krig, ryssarna var iofs de som förlorade flest människor under ww2, både soldater och civila. Det tog ju dock en viss tid att bygga upp den styrka som behövdes för ett anfall från väst, och det fanns ju en viss anledning till att man inte skyndade sig hela vägen fram till Berlin..

Man vann ju också gulfkriget, med ganska stor marginal. Men där tänkte man sig för iaf, och hade en vettig plan, ända till man stannade vid gränsen till Irak.

Men inget av detta har egentligen att göra med USA's nuvarande usla utrikespolitik..

Man har tagit sig vatten över huvudet, man har skapat stora diplomatiska problem med vänligt inställda stater etc.
Fyllot som styr USA just nu borde inte ens vara betrodd att styra en traktor..

Chris Ash skrev:
Så, nu har man friskat upp kunskaperna lite.
Slaget om Budapest involverade inga terrorbombningar, däremot hårda gatustrider som mycket riktigt ställde till med stor förödelse. Citadellet intogs efter 102 dagar, men först efter att tyskarna hade sprängt och övergivit det, alla större broar sprängdes dessutom av tyska trupper under ut marschen.
Bra Chris, du är också påläst. Vi har båda rätt faktiskt, bombningarna kallades inte DÅ för terrorbombningar.. tyskarna lämnade kvar 3300 man i citadellet, av dessa bröt sig en del ur, och de kvarvarande 600 SS soldaterna ur två divisioner blev kvar.Inga överlevande. Broarna över Donau sprängdes i samband med utbrytningen ur belägringen.
Bra med lite uppfrächning.

Markus skrev:
Dom avsatte Talibanerna, det var väl målet med insatsen?
Kriget mot Saddams regim är avslutat. Sedan drygt ett år.
Det var ju din lista så det får väl du svara på :7peta

Om du kallar det att vinna ...så ok då.

Chris Ash skrev:
Hmm är inte detta Prag du pratar om? Iofs kan samma sak ha hänt i Budapest, jag har i alla fall inte hittat något som stöder påståendet om att staden bombades sönder.
Jo Prag är det rätta.

Markus skrev:
Ja, men i dessa fall...
USA har segrat i samtliga krig de varit inblandade i fram till Koreakriget. Jag gav bara den segerdefinition du efterfrågade.

Edit: samt de du nämner som kom efter Korea.

Last edited:
valmers skrev:
Samma utrikespolitik som gör att du lever i ett fritt, demokratiskt Europa, och slipper tala tyska till vardags.

Det är inte samma utrikespolitik, det är samma land. Inget annat. Kom igen nu, bättre kan du.

t-rex skrev:
Det är inte samma utrikespolitik, det är samma land. Inget annat. Kom igen nu, bättre kan du.
Jodå, grundpolitiken (en del väljer att kalla det världspolis) är i mångt och mycket samma. Att sedan Bush-administrationen varit mindre smidig än många föregångare, är en annan sak.

valmers skrev:
Jodå, grundpolitiken (en del väljer att kalla det världspolis) är i mångt och mycket samma. Att sedan Bush-administrationen varit mindre smidig än många föregångare, är en annan sak.

Att vara ett av många länder som drar sitt strå till stacken för att bekämpa en otroligt mäktig fiende som strävar efter världsherravälde är inte samma sak som att avsätta ett par diktatorer med vapenmakt.

Tror inte det är WW2 folk tänker på när de snackar "världspolis".

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard