Cuba-svensken.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
En annan sak, vad tror ni om "Cuba-svensken"?

Nu är han tydligen här i Sverige igen, ska han betraktas som helt oskyldig nu alltså?
Vad jag förstår befann han sig i stridsområdet med vapen i hand.

Personligen skulle jag vilja ta av han det svenska medborgarskapet (det är säkert inte möjligt).
Vil han slås för Talibanernas sak så åk Till Afghanistan för all del, inte sitta här i Sverige och gnälla om att få skadestånd.

Det skulle inte förvåna mig om USA vägrade honom några stålar så får Sverige (läs. vi) betala det i stället.

Jäkligt svårt att avgöra faktiskt. Jag har hört både rykten åt ena och andra hållet. Mycket påståenden och inget konkret.

oFFkeFF skrev:
Jäkligt svårt att avgöra faktiskt. Jag har hört både rykten åt ena och andra hållet. Mycket påståenden och inget konkret.
Sant, frågan är om det blir nåt konkret om detta, det enda som hörs är ju advokaten och han talar ju som om inget hänt utan att jänkarna bara tog personen utan anledning.

Det är rätt ensidigt.

Beror på, betraktade inte jänkarna dem som krigsfångar? En krigsfånge ska släppas så snart stridigheterna är slut.

Chris Ash skrev:
Beror på, betraktade inte jänkarna dem som krigsfångar? En krigsfånge ska släppas så snart stridigheterna är slut.
Det ska nog vara så, men han är svensk det är det som styr till det, vad fasen gjorde han där nere?

Det käns mycket konstigt att han ska släppas hit och då resten hem til Afghanistan.

Han greps på en buss på gränsen mellan Pakistan och Afghanistan. Den här bussen kom från ToraBora området. På bussen fanns det AlQaida medlemmar.
Jag har för mig det utbröt skottlossning i samband med att bussen stoppades.
Sen om svensken var inblandad i det hela vet jag inte.

Men jag hoppas att Säpo håller han under uppsikt närmaste åren.

Wiseguy skrev:
Han greps på en buss på gränsen mellan Pakistan och Afghanistan. Den här bussen kom från ToraBora området. På bussen fanns det AlQaida medlemmar.
Jag har för mig det utbröt skottlossning i samband med att bussen stoppades.
Sen om svensken var inblandad i det hela vet jag inte.

Men jag hoppas att Säpo håller han under uppsikt närmaste åren.
Ok var det så, imho var han rätt inblandad isf.
Vad fasen gjorde han där egentligen?

Chris Ash skrev:

Nja, det var ju just det att de inte betraktades som krigsfångar av USA, och inte heller fick sitt gripande prövat i domstol.
Vet inte riktigt vilket som är sjukast, att gripas på en buss, visserligen bland terrorister, men ändå inte få chansen på 2.5 år att få sin sak prövad i domstol.

Nej de betraktades inte som krigsfångar, de betraktades som "illegala stridande". En krigsfånge har många rättigheter och få skyldigheter, därav denna definition. Folkrättsligt vidrigt eller genialt?

Naturligtvis har de inte fångat en massa svenska fåraherdar där nere bara för skojs skull. Han har garanterat gjort något för att försätta sig i denna situation. Tyvärr verkar inte bevisningen hålla. Som vanligt har inte en enda journalist ifrågasatt vad en svensk gjorde vid gränsen mellan Afghanistan och Pakistan under pågående invasion från USA. Det var säkert av naturliga skäl. Det är ju trots allt ett populärt turistmål för svenskar, speciellt under kriget.

Jag var nere och kollade på hans pappa på Sergels Torg innan en bio en gång. På buren han satt i stod det "Död åt USA", men det passar heller inte våra kommunist-journalister att rapportera om...

Pratade i telefon igår, personen i andra ändan sade: "Hörde du att Kuba svensken är hemma?" Samtidigt ropar "någon" i samma rum - "Hemma, och där man hör hemma är inte samma sak..." :rofl

Markus skrev:
Nej de betraktades inte som krigsfångar, de betraktades som "illegala stridande". En krigsfånge har många rättigheter och få skyldigheter, därav denna definition. Folkrättsligt vidrigt eller genialt?

Naturligtvis har de inte fångat en massa svenska fåraherdar där nere bara för skojs skull. Han har garanterat gjort något för att försätta sig i denna situation. Tyvärr verkar inte bevisningen hålla. Som vanligt har inte en enda journalist ifrågasatt vad en svensk gjorde vid gränsen mellan Afghanistan och Pakistan under pågående invasion från USA. Det var säkert av naturliga skäl. Det är ju trots allt ett populärt turistmål för svenskar, speciellt under kriget.

Jag var nere och kollade på hans pappa på Sergels Torg innan en bio en gång. På buren han satt i stod det "Död åt USA", men det passar heller inte våra kommunist-journalister att rapportera om...

Pratade i telefon igår, personen i andra ändan sade: "Hörde du att Kuba svensken är hemma?" Samtidigt ropar "någon" i samma rum - "Hemma, och där man hör hemma är inte samma sak..." :rofl

Men vem betraktade dem som illegala stridande? FN eller USA? Varför betraktades de som illegala stridande?

Självklart är det rätt att en krigsfånge ska behandlas som det står i Genevekonventionen.

Markus skrev:
.

Jag tyckte om de intervjuer som var då han fördes till Kuba med.
Pappan hojtade om att Sverige skulle skämmas som inte kunde få hem honom.
Jag fattade bara inte vad fan vi hade med det att göra överhuvudtaget.
Jag kan bara tänka vad det kostat så långt att tjaffsa med jänkarna om att få hem honom.

Chris Ash skrev:
Men vem betraktade dem som illegala stridande? FN eller USA? Varför betraktades de som illegala stridande?

USA betraktade dem som illegala stridande. Annars hade de inte kunnat förhöra dem. Taskigt? Ganska. Smart? Mycket. Nödvändigt? Förmodligen.

Chris Ash skrev:
Självklart är det rätt att en krigsfånge ska behandlas som det står i Genevekonventionen.

Inte så självklart när det handlar om terrorister. Även i krig finns det regler att följa, om ens motpart inte gör det så nödgas man spela med i spelet.

Silwer skrev:
Jag tyckte om de intervjuer som var då han fördes till Kuba med.
Pappan hojtade om att Sverige skulle skämmas som inte kunde få hem honom.
Jag fattade bara inte vad fan vi hade med det att göra överhuvudtaget.
Jag kan bara tänka vad det kostat så långt att tjaffsa med jänkarna om att få hem honom.

Frågan är var hans morsa är, sitter hemma i burka förmodligen. :D
Kul är det också att Mehdi Sr tackade Bush igår. Jooo, han gillar säker Bush jättejättemycket. Ingen med ett sånt skägg och mössa gillar Bush.

Markus skrev:
USA betraktade dem som illegala stridande. Annars hade de inte kunnat förhöra dem. Taskigt? Ganska. Smart? Mycket. Nödvändigt? Förmodligen.

Inte så självklart när det handlar om terrorister. Även i krig finns det regler att följa, om ens motpart inte gör det så nödgas man spela med i spelet.

Nej terrorister nä, men det är en ganska luddig definition. I afghanistan handlade det till största delen om afghaner eller åtminstone ursprungligen afghaner som slogs i afghanistan. Få följer några regler i krig, USA gör det tex inte.

Markus skrev:

Nja, hade man anklagat dem för terroristbrott hade det gått alldeles utmärkt att förhöra dem..

Markus skrev:
Frågan är var hans morsa är, sitter hemma i burka förmodligen. :D
Kul är det också att Mehdi Sr tackade Bush igår. Jooo, han gillar säker Bush jättejättemycket. Ingen med ett sånt skägg och mössa gillar Bush.
Fadern var tydligt för att slåss mot USA, troligen är det också han som lobbat för att sonen skulle slåss mot dem, men det lät väl bättre att skylla på Sverige när han infångades.

oFFkeFF skrev:
Nja, hade man anklagat dem för terroristbrott hade det gått alldeles utmärkt att förhöra dem..

Inte om man gett dem krigsfångestatus. En sådan måste bara ange namn, grad och vem hans befäl är. That's it.

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard