Cuba-svensken.

Bingo skrev:
Äh, kommunistpropaganda. Vi rättänkande och rättfärdiga vet att han är terrorist av den allra värsta sorten, ty vårt rättsinne är så stort att vi i en ögonablink kan avgöra varje människas skuld och oskuld. Det gäller att proioritera - skola och omsorg eller galge och ett gott hamparep. Vi väljer galge och rep! Alla dar i veckan!

Det stod tom i texten att han satt i socialdem...kommunisternas lokaler och gav sin presskonferens, vad liknar det?

Ghezali sade att han bott hos en vanlig familj i Jalalabad i Afghanistan och att han inte hade haft kontakt med al-Qaida.

Han har givetvis varit aupair i Afghanistan, det är väl alla? Man mår illa.

valmers skrev:
Ghezali sade att han bott hos en vanlig familj i Jalalabad i Afghanistan och att han inte hade haft kontakt med al-Qaida.

Han har givetvis varit aupair i Afghanistan, det är väl alla? Man mår illa.

Vad mår du illa av? Att muslimer inte helt otroligt kan resa till andra muslimska länder och studera? Att fattiga pakistanier tog chansen att "sälja" utlänningar för belöningens skull? Vet man allt om terrorism för att man är arab?
Eller finns det en möjlighet att man åker ner och pluggar, träffar en polare man åker över gränsen med och träffar hans familj?
Dessutom har det förekommit flera olika uppgifter om hur han greps, vilken av dem som stämmer är iaf omöjlig att avgöra här. Allt från att han gick med vapen i hand och inblandad i eldstrid till att han vandrade tillsammans med alqauidasoldater, eller satt i en buss, där man grep andra alqaidaterrorister?
Är det ett brott om jag ovetandes sitter på en buss på nord-irland och konverserar med IRA-soldater?
Säger egentligen varken bu eller bä om hans skyldighet eller oskyldighet, bara det att jag undrar varför USA släppt honom eftersom man börjat åtala andra på guantanamo för terroristverksamhet?
Aftonhoran/DN/sexpressen och alla andra "detektiver", är inte särskilt bra på att utreda brott. Även om de inte är dåliga att vrida och vända på folks åsikter.

Det jag mår mest illa av är att man inte kan få reda på 100% fakta från vardera sida, så det är omöjligt att bilda sig en 100%-uppfattning..

Man kan välja att tro på CIA eller en kille som umgås med Al-Qaida. Jag väljer CIA.

valmers skrev:
Man kan välja att tro på CIA eller en kille som umgås med Al-Qaida. Jag väljer CIA.

Ahh, du menar lirarna med den 100%-iga informationen om massförstörelsevapen i Irak?
Man kan ju vara ärlig och efteråt säga att vi spred lögnen för att blåsa bort saddam-idioten.
CIA verkar ju inte ha kött på benen i det här fallet heller, man väljer att låsa in folk utan rättegång, för att man ganska tydligt inte har bevis för att ghezali är terrorist, eller ens var stridande. CIA har ju inte presenterat ett enda bevis, eller har du första hands info?
Om han nu var stridande behöver inte ens det innebära att han var terrorist, eller var alla iraks soldater terrorister under gulfkriget?

Frivilliga utländska soldater kan man tycka vad man vill om, men det finns gott om svenskar som slagits i andra länder, d.v.s utanför FN-uppdrag..

oFFkeFF skrev:
Ahh, du menar lirarna med den 100%-iga informationen om massförstörelsevapen i Irak?
Man kan ju vara ärlig och efteråt säga att vi spred lögnen för att blåsa bort saddam-idioten.
CIA verkar ju inte ha kött på benen i det här fallet heller, man väljer att låsa in folk utan rättegång, för att man ganska tydligt inte har bevis för att ghezali är terrorist, eller ens var stridande. CIA har ju inte presenterat ett enda bevis, eller har du första hands info?
Om han nu var stridande behöver inte ens det innebära att han var terrorist, eller var alla iraks soldater terrorister under gulfkriget?

Frivilliga utländska soldater kan man tycka vad man vill om, men det finns gott om svenskar som slagits i andra länder, d.v.s utanför FN-uppdrag..
Vad tror du terroristen gjorde i Afghanistan då? Rökte braj och sjöng visor för fred med sina fina kompisar?

valmers skrev:
Vad tror du terroristen gjorde i Afghanistan då? Rökte braj och sjöng visor för fred med sina fina kompisar?

1. Hur vet du att han är terrorist?
2. Det är inte frågan om vad du eller jag tror, jag vet inte att han är en terrorist, du vet det inte heller, eftersom INGEN, inte ens cia lyckats bevisa att han just är en terrorist, trots hårda förhörsmetoder har de inte lyckats få fotbollskillen att erkänna. Du tror det eftersom han befann sig på en jävligt skev plats vid en jävligt konstig tidpunkt.
3. Du menar att USA skulle släppa skyldiga terrorister?
4. Du basererar dina åsikter på vad? Fördomar? "Man kan helt omöjligt vara muslim och utlänning i afghanistan utan att vara terrorist"?

Fakta som talar för ghezali enligt mig, är att om man är ute på resande fot, så är det ibland väldigt svårt att hålla sig uppdaterad på vad som händer i världen, d.v.s man kanske inte läser dagstidningar, kollar på nyheter, eller man kanske helt enkelt skiter i nyheter.
Ganska klart är också att ALLA usa gripit inte var skyldiga, en hel del är det säkert.
Ingen amerikansk domstol har dömt Ghezeli, inte ens en krigsdomstol, som har betydligt lägre beviskrav och väldigt lite skydd för den åtalade, svenska myndigheter har också sagt att man inte fått något som visar att han begått brott, vilket också ganska väl tyder på att han är oskyldig..

Men att han säger på presskonferensen att han anser att Bin Ladin är missförstådd och att han är tveksam till att han (Bin Ladin) är inblandad i attentatet i USA ökar ju inte direkt hans trovärdighet.

valmers skrev:
Är det ditt ofelbara rättsinne som talar om för dig att han "umgås med Al-Quaida"? Är det något du känner på dig? Är det ok att vända sig till dig när man söker efter någon försvunnen person eller något försvunnet föremål? Självklart mot kontant och likvid betalning!

Orakel-valmers... :hihi

Såg precis en intervju med kubaterr...kubasvensken i hårdrocksavbrottet. Mycket trovärdigt :rolleyes:, speciellt med tanke på att hans berättelse om vad han gjorde i Pakistan och Afghanistan verkade vara ren innantilläsning. Hmm... Om han verkligen ville berätta vad han gjorde kunde han kanske berättat med egna ord från minnet, eller?

Han visade ganska tydligt var han står när han inte tog avstånd från Bin Ladin. :mad:

oFFkeFF skrev:
1. Hur vet du att han är terrorist?

Fakta som talar för ghezali enligt mig, är att om man är ute på resande fot, så är det ibland väldigt svårt att hålla sig uppdaterad på vad som händer i världen, d.v.s man kanske inte läser dagstidningar, kollar på nyheter, eller man kanske helt enkelt skiter i nyheter.
Ganska klart är också att ALLA usa gripit inte var skyldiga, en hel del är det säkert.
Ingen amerikansk domstol har dömt Ghezeli, inte ens en krigsdomstol, som har betydligt lägre beviskrav och väldigt lite skydd för den åtalade, svenska myndigheter har också sagt att man inte fått något som visar att han begått brott, vilket också ganska väl tyder på att han är oskyldig..

Jag sitter nu inne med en del av bitarna i detta trovärdighetspussel. Pratade med min mor i dag och hon har tydligen träffat Cubasvenskens far vid åtskilliga tillfällen. Vi kan säga som så att innan han for till Afghanistan så hade åtminstone hans far har lite... hmmmm radikala tankar angående väst och vad för sorts resa hans son skulle företa.. Detta bevisar väl ingenting, men ingen rök utan eld kanske?

http://www.defenselink.mil/releases/2004/nr20040708-0994.html

Från amerikanska försvarsdepartementets hemsida ang frisläppandet av Mehdi Gahzeli. Bl.a. står det att beslutet att släppa en fånge baseras på huruvida fången anses vara ett hot mot USA:s säkerhet och ifall fången har begått brott som kan prövas i domstol. Uppenbarligen anses inte Mehdi Gahzeli uppfylla de kraven.

Ingen här inne kan uttala sig om hans motiv för att vara i Afghanistan, han kanske var där för att slåss med al-Qaida eller så var han där av någon annan anledning. Det är helt ointressant då varken den amerikanska staten eller det svenska rättsväsendet har funnit något som tyder på brott. Men det är klart, Dom(tm) är terrorister hela bunten, det är ju allmänt känt.

Kan man inte bevisa brott till 100% så är man oskyldig. O.J Simpson har inte mördat heller...

Coola Ola skrev:
http://www.defenselink.mil/releases/2004/nr20040708-0994.html

Ingen här inne kan uttala sig om hans motiv för att vara i Afghanistan, han kanske var där för att slåss med al-Qaida eller så var han där av någon annan anledning. Det är helt ointressant då varken den amerikanska staten eller det svenska rättsväsendet har funnit något som tyder på brott. Men det är klart, Dom(tm) är terrorister hela bunten, det är ju allmänt känt.

Nej men min post kanske ger några ledtrådar agående hans ärende. Eller åtminstone hans fars åsikt om hans ärende. Men självklart har du rätt i att så länge inget brott kan styrkas, så ska han släppas direkt.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!