Cuba-svensken.

Coola Ola skrev:
Med andra ord säger du att beroende på brottet (vem avgör vilka brott det gäller förresten?) så ska inte normala demokratiska och juridiska principer gälla? Borde inte samma suddiga policy gälla USA:s överbefälhavare med tanke på de otaliga brott mot mänskliga rättigheter samt de (hundratusentals? miljoner?) oskyldiga människor som fått sätta livet till som en följd av USA:s väpnade utrikespolitik?
Samma utrikespolitik som gör att du lever i ett fritt, demokratiskt Europa, och slipper tala tyska till vardags.

valmers skrev:
Samma utrikespolitik som gör att du lever i ett fritt, demokratiskt Europa, och slipper tala tyska till vardags.

Jag tycker att den nuvarande amerikanska utrikespolitiken påminner betydliget mer om Sovjets metoder att exportera "kommunism" än det som skedde när flertalet länder allierade sig mot tyskland under andra världskriget.

Jag gav mig f-n på att inte joina denna tråd. Men jag måste bara få slänga en känga mot islam, som till en början inte var annat än en kristen östarameisk sekt. Den upphöjer en massmördande pedofil till profet till gudanivå. Man behöver inte läsa mellan raderna ens för att se att dess främsta uppgift är att utrota all annan än allahtillbedjande, med eller utan våld. Endast vi andra bestämmer hur vi ska bli bemötta. Konverterar man inte frivilligt så har jihadutvaren all rätt att tvinga mig in i islam med vad medel han anser berättigade.
Kan även tillägga att det inte är alltid är så att den ursprungliga arabiska texten överensstämmer med diverse västerländska (förfinade) översättningar.

valmers skrev:
När några skäggiga herrar i pyjamas kraschar ett par fullastade 737:or i Stockholm City ändrar du nog uppfattning.

valmers (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom)

Jag kommer inte heller att ha tid eller ork att argumentera hela dagarna, men vad det gäller detta påstående så var jag bara tvungen.

Du tror inte att usa hade gett sig på dom innan?? (i 20 års tid om jag inte har fel.)
Och dessutom har väl usa dödat mer än 5995000 fler personer än vad som dog i den attacken??

Coola Ola skrev:
Jag tycker att den nuvarande amerikanska utrikespolitiken påminner betydliget mer om Sovjets metoder att exportera "kommunism" än det som skedde när flertalet länder allierade sig mot tyskland under andra världskriget.

Jaha, och med det vill du ha sagt att du inte tycker det är skönt att USA räddat oss från diktatur två gånger de senast 60 åren, eller vad? :va

Allt USA har gjort är inte beundransvärt, men jag är genuint trygg i att det är de som är världens största:

1. Vapenmakt
2. Ekonomi
3. Demokrati

Njut medan ni kan, snart har Kina gått om vad gäller ekonomi och då följer snart den militära styrkan med. Vad beträffar demokrati återstår att se...

juha01 skrev:
Du tror inte att usa hade gett sig på dom innan?? (i 20 års tid om jag inte har fel.)

Men du har fel. USA har aldrig bombat civila mål som självändamål i mellanöstern. Dessutom var de allierade med bin Ladin vid den tidpunkt du anger.

juha01 skrev:
Och dessutom har väl usa dödat mer än 5995000 fler personer än vad som dog i den attacken??

Ja, många har fallit offer för USA styrkor och deras politik. Det intressanta är om fler räddats eller inte.

ja. jösses...

Många aspekter på problem i världen....
Har en kompis som är yrkesmilitär i USF.....(US,Spec.Forces)
Jag lovar , han har attityd efter över 20 år i den organisationen...
" Joi`n the marines and help an arab meet ALLAH`""
" UZI does the jobb", mm

Det största hotet ivärlden är vare sig Ryssar, kineser eller koreaner.
Den islamistiska fundamentalismen skyr inga gränser, den är tom värre än Hitler och hans gäng på 40talet....dessa har startat och utmanat resten av den fria världen till krig....om jag inte har lite fel så tror jag det startade någon gång ca ett par hundra år före kristi födelse...som förövrigt är en påhittad saga av det i palestina levande herdefolk på den tiden när romarna härjade runt i mellanöstern.......

Nåja, han var nere i afganistan och letade tallibaner...man får en annan bild av verkligheten än vad som skrivs i tidningarn här hemma i alla fall.
Rusar det runt en massa kaftaner med olika nationaliteter i öknen där det enda som är i närheten är utbildnings läger...då menar vi inte högskola i matematik...utan en annan sort.....kan det antagas då att men har varit där eller ska vi tro att Altin och stackars missförstådde "svensken" talar sant då han bara var på upptäcktsfärd i ett annat land och tittade på grottmålningar.

klart att vi skattebetalare ska stå för hans hemresa och rättegångskostnader.
vad är han anklagad för i sverige ? Någon ?...om inget ska han vara frigiven redan idag.....

Markus skrev:
Allt USA har gjort är inte beundransvärt, men jag är genuint trygg i att det är de som är världens största:

1. Vapenmakt
2. Ekonomi
3. Demokrati
...

På ett svarar jag att du har rätt. På två likaså. (det börjar likna poesi)
Men på trean så har du flikat in ett fel.
Indien är trots allt en demokrati.

gladh

JoUh skrev:
Jag gav mig f-n på att inte joina denna tråd. Men jag måste bara få slänga en känga mot islam, som till en början inte var annat än en kristen östarameisk sekt. Den upphöjer en massmördande pedofil till profet till gudanivå. Man behöver inte läsa mellan raderna ens för att se att dess främsta uppgift är att utrota all annan än allahtillbedjande, med eller utan våld. Endast vi andra bestämmer hur vi ska bli bemötta. Konverterar man inte frivilligt så har jihadutvaren all rätt att tvinga mig in i islam med vad medel han anser berättigade.
Kan även tillägga att det inte är alltid är så att den ursprungliga arabiska texten överensstämmer med diverse västerländska (förfinade) översättningar.

Detsamma kan sägas om både kristendom och judendom. Speciellt i gamla testamentet finns mängder med referenser till uttalat våld mot andra människor. Korstågen på medeltiden var ju även det ett heligt krig. Jag tycker mig ha sett/hört flertalet referenser från Bush och andra att Gud står på deras sida i deras krig mot terrorismen. Även det kan man kalla ett heligt krig, enbart beroende på vems sida man står.

Av ren nyfikenhet, var/hur har du hört att Islam startade som en kristen sekt? och att Muhammad skulle varit pedofil? Finns gott om kristna massmördare också förresten, kung David t.ex. Han skickade ju en av sina generaler i främsta ledet för att få gifta sig med generalens fru.

Markus skrev:
Men du har fel. USA har aldrig bombat civila mål som självändamål i mellanöstern.

Inte direkt, men det "råkade" väl bla. stryka med nån medicinfabrik nånstans i kosovo.. Jänkarna hade fått för sig att dom tillverkade vapen..

Den finns en scen från "Hot shots" när dom ska flyga och bomba saddam, och om det misslyckades så skulle dom ta till plan b, en mimskola och en dragspelsfabrik... Den är ibland ganska träffande... :rolleyes:

Sedan så försvarar det inte på något sätt aktionen mot tt men man måste sätta saker i ett annat perspektiv. Tror fortfarande att jänkarna ligger ganska högt på listan över att ha tillfört jävulskap till denna värld.

juha01 skrev:
Sedan så försvarar det inte på något sätt aktionen mot tt men man måste sätta saker i ett annat perspektiv. Tror fortfarande att jänkarna ligger ganska högt på listan över att ha tillfört jävulskap till denna värld.
Ofattbart att folk glömmer så fort; om inte USA funnits som motvikt till Sovjetunionen i det kalla kriget 1946-1991, hade vi troligen pratat ryska idag. Vilket väl i och för sig väl hade fallit Palme och Co. i smaken.

valmers skrev:
Ofattbart att folk glömmer så fort; om inte USA funnits som motvikt till Sovjetunionen i det kalla kriget 1946-1991, hade vi troligen pratat ryska idag. Vilket väl i och för sig väl hade fallit Palme och Co. i smaken.

*Grymt!* *Morr!!* Här har du faktiskt jävligt rätt, kommunisterna öster om oss var definitivt inte att leka med.

USA ligger givetvis inte i topp i att ha tillfört djävulskap till denna värld. De har dock gjort sina missar och på senare år liknar utrikespolitiken ett skämt, ett väldigt obehagligt skämt. I sak har jag dock ingenting emot vare sig besluten att gå in i Afghanistan eller Irak, eller för den del bombningarna av Milosevic.

juha01 skrev:
Inte direkt, men det "råkade" väl bla. stryka med nån medicinfabrik nånstans i kosovo.. Jänkarna hade fått för sig att dom tillverkade vapen..

Det var därför jag lade till det där med "självändamål". Naturligtvis händer det tragiska saker i krig, det är inget nytt och inget att förvånas över. Målen är inte civila, till skillnad från terroristernas mål.

Markus skrev:
Det var därför jag lade till det där med "självändamål". Naturligtvis händer det tragiska saker i krig, det är inget nytt och inget att förvånas över. Målen är inte civila, till skillnad från terroristernas mål.

Man kan iofs inte veta, det skulle dock förvåna mig mycket som situationen är idag. Men jänkarna har terrorbombat ihjäl miljontals människor förr....

Chris Ash skrev:
Man kan iofs inte veta, det skulle dock förvåna mig mycket som situationen är idag. Men jänkarna har terrorbombat ihjäl miljontals människor förr....
Ja, kommer ihåg kriget mot Irak. Efter varje bombräd amerikanarna gjorde skrevs det i media att minst ett barnsjukhus träffats. Verkar varit ett rackarns trevligt land med ett barnsjukhus i varje gathörn.

valmers skrev:

Icke alls glömt bort..
Jag fördömer inte ens Clintons bombningar av afghanistan efter första bombningen av WTC. Tycker också man ska sätta hårt mot terroristerna.
Ron Reagan, Bush den äldre och Clinton tog dock ett helt annat ansvar för att se till att inte för många oskyldiga kom ivägen.
Missen Bush den äldre gjorde var att de inte satte av Saddam. Bush den yngre är FÖR desperat. Även om man är störst bäst och vackrast måste man ta hänsyn till omvärlden, det GÖR inte Bush. Dessutom verkar svågerpolitik och helt andra intressen styra än att ge Irak frihet.
Styrningen av USA's armé verkar också tappat fotfästet i Irak, demokratiska länder i krig ska följa genevékonventionen, även om jag är medveten om att snedsteg från den ibland måste tas i krig.

Chris Ash skrev:

Det här är alltså en uppriktig fråga, och inte ett försök att vara dryg:
Vilka miljontals människor då? Räknar du med ww2? Det var väl inga miljoner i Vietnam eller Korea.

Markus
(Fick inte läsa historia i gymnasiet)

Chris Ash skrev:

Du vet inte hur rätt du har......
Budapest. 1944, jänkarna bombade på dagen...engelsmännenpå natten.
Stan var i stort sätt i ruiner......bara för att tyskarna hade förskansats sig där..och ryssarna inte ville gå in innan allt var bombat och klart.
Stora delar av tyska städer...jämnade med marken....
Vietnam.....nästan hela landet bombat...flera gånger om....
Forna jugoslavien....bomba här o bomba lite där....
Afghanistan...total bomba alla bergen...kan finnas grottor....
Irak.....bomba alla mål där det kan finnas något...gärna två gånger...

Hur många av dessa krig har man vunnit ? tja möjligtvis 2:a världskriget då...men det var till stor del för att ryssarna offrade flera hundra tusen man på östfronten...

tassen skrev:
Stan var i stort sätt i ruiner......bara för att tyskarna hade förskansats sig där..och ryssarna inte ville gå in innan allt var bombat och klart.

Hur många av dessa krig har man vunnit ? tja möjligtvis 2:a världskriget då...men det var till stor del för att ryssarna offrade flera hundra tusen man på östfronten...

De krig som The United States of America vunnit av ovanstående är:

WW2
Serbien (var inget krig visserligen, och det var NATO som ledde insatserna om jag inte missminner mig)
Afghanistan
Irak

I samtliga fyra (tre) krig så har väl ledarskapet i det aktuella landet avsatts, hur skall man annars definiera en "vinst"? :va :confused:

tassen skrev:

Fast allt detta kan ju inte sägas vara rena terrorbombningar.

I Tyskland mördades dock hundratusentals civila av brittiskt och amerikanskt bombflyg. Jag är ganska säker på att antalet döda bara i Hamburg översteg 90 000.

I Japan har vi de välkända atombomberna.

Även i Vietnam terroriserades civilbefolkningen uppsåtligt av amerikanska förband och flygstyrkor.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard