CR500 lv

DwD skrev:
fy fan, tala om ketchup effekt på den hojjen :D

Körde en "troligen" standard CR500 och det var mer känslan av vrid från tomgång till topp än ketchup effekt. Iofs säkert annorlund på en maxtrimmad 500:a.

Största och kanske enda riktiga problemet vid landsvägsreggning är ljudet. 82dB vid passering under acceleration. Har för mig att det mäts på ett avstånd av 6 meter(eller var det 12m?) under acceleration. Att ljudet senare tillåts vara 100dB(?) var tydligen en annan historia. "Man har ju lite justermån" menade besiktningsmannen jag pratade med. Tydligen skillnad på besiktning och verklighet.

Effekten är tillräcklig, ibland mer än tillräcklig. Körbarheten är mkt viktigare än toppeffekten.

Pasi skrev:
Körde en "troligen" standard CR500 och det var mer känslan av vrid från tomgång till topp än ketchup effekt. Iofs säkert annorlund på en maxtrimmad 500:a.

Kan bara hålla med att registret är kanon för att vara en 2taktare.
Så nära 4smälla man kan komma :rolleyes:

LasseR6 skrev:
Största och kanske enda riktiga problemet vid landsvägsreggning är ljudet. 82dB vid passering under acceleration. Har för mig att det mäts på ett avstånd av 6 meter(eller var det 12m?) under acceleration. Att ljudet senare tillåts vara 100dB(?) var tydligen en annan historia. "Man har ju lite justermån" menade besiktningsmannen jag pratade med. Tydligen skillnad på besiktning och verklighet.

Effekten är tillräcklig, ibland mer än tillräcklig. Körbarheten är mkt viktigare än toppeffekten.

Mitt tips för att få ett bättre "bredare" register är att byta avgassystem och reed korg till en byesen.
Enkla modifikationer som ger ett kanon register.
Men sen är det ju en del pajsare här inne på forumet som har mixtrat med kanalerna för att få ett bättre register,
det funkar säkert bättre.
Men har man inte kunskapen till att porta rätt, ska man nog inte ge sig på det....

Oscar.m skrev:
...
Men sen är det ju en del pajsare här inne på forumet som har mixtrat med kanalerna för att få ett bättre register,
det funkar säkert bättre.
Men har man inte kunskapen till att porta rätt, ska man nog inte ge sig på det....

"Kanalmixtring" är att föredra.

LasseR6 skrev:
"Kanalmixtring" är att föredra.

Är det något åt det här hållet?
Saxat från http://www.eric-gorr.com/tech/HONDAFMWEB.htm

The hook angles of the rear transfer ports should be filled with epoxy so the transfers are aimed at each other instead of towards the exhaust port. The narrower the port, the sooner the smoother the low end power. The minimum chordal width of each rear transfer port is 10mm. Raise the exhaust port 1.5mm and widen the two ports 4mm on each outer edge. The steel sleeve should be matched to the aluminum casting because it is very rough from the original manufacturing process. Polish the port edges with fine grit sanding paper. That will improve piston and ring life.

The bore of the cylinder should be monitored for out-of-round wear and taper wear. I have had the best luck running oversize Wiseco pistons, set to 0.004-inch piston to bore clearance.

Vet att dom tog ut 95hk ur en sådan 500 men jag sa aldrig att den var kör bar. Vet oxå en kille på SAAB som är motoringenjör han bänkade sin 500 till 91 hk men då var allt fixat och massor med jobb i motorn

jra_racing skrev:
Vet att dom tog ut 95hk ur en sådan 500 men jag sa aldrig att den var kör bar. Vet oxå en kille på SAAB som är motoringenjör han bänkade sin 500 till 91 hk men då var allt fixat och massor med jobb i motorn

Dom bromspapprena skulle jag vilja se :tummenupp
125 register med trippla effekten :banana

Körde en för många år sen,e lite sugen på en sån igen.Men är det inte sjukt mycke vibrationer i den? Det har jag för mej iallafall,rätt? :confused:

Ben Dover skrev:
Körde en för många år sen,e lite sugen på en sån igen.Men är det inte sjukt mycke vibrationer i den? Det har jag för mej iallafall,rätt? :confused:

Den vibrerar.... Jag lovar :näsblod

Jo dom vibrerar en hel del,lånade min brors cr500 i lördags och den vibrerade vid vissa varv så man såg suddigt :D
Förövrigt JÄVULSKT grym maskin,jag bara måste ha en nästa sommar!Tycker inte att den kändes alltför klumpig,den är ju lika stor som min 250cc.
Man lär ju köra ihjäl sig om man köper en sån :fatta!

Hur är kx 500? Vibrerar dom lika mycke? Har dock inte sett så många til salu.
Hur e dom om man jämför med cr 500???

Ben Dover skrev:

Ändå äldre i chassit... :(
Men har avgasportar (heter "KIPS" tror jag på kawa språk) i cylindern, vilket ger lite mer 250 register.

Last edited:
Ben Dover skrev:

En rätt balanserad 500:a vibrerar inte mycket mer än en 250:a
Varför du inte sett så många till salu = "Hårdvaluta idag" kolla på Enduromx.com där finns en till salu.
Jämförelsen med CR 500 är dels har du inte ketchupeffekten och sedan varvar Kawan längre.

Oscar.m skrev:
Ändå äldre i chassit... :(
Men har avgasportar (heter "KIPS" tror jag på kawa språk) i cylindern, vilket ger lite mer 250 register.

har inte cr500 avgasventil :confused:
trodde jag alla skapligt moderna tvitaktare hade.

rätt skojiga att köra är de i alla fall, trots vibrationer så man får :näsblod
en skapligt stor bana ska man dock framföra dem på, har inte direkt nån nytta av all effekt annars tycker jag. med en fyrtaktare på en liten bana kan man utnyttja bottenvridet mer effektivt. håller ni med?
//m som kanske får sin nya husa idag :)

He HE! Tjusig kurva :D
Man skulle kunna tro att den hade turbo.
Lite kort register dock men räcker nog.Kan nog köra ett helt varv utan å växla :yoparty
Snack om en brutal motard/cross/grusmaskin. :banana

Fixade lite bredare register!

Ben Dover skrev:
He HE! Tjusig kurva :D
Man skulle kunna tro att den hade turbo.
Lite kort register dock men räcker nog.Kan nog köra ett helt varv utan å växla :yoparty
Snack om en brutal motard/cross/grusmaskin. :banana

Bifogat

• dyno3.JPG
    dyno3.JPG
    42.6 KB · Visningar: 194
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back