Covid-19 viktig information!

Det går bra att använda ansvarsfrågan som argument för höga löner men när det sen kommer till att utkräva ansvar så brukar det låta annorlunda.

Fatta hur grova överträdelser man måste begå i det offentliga för att få en konsekvens, speciellt om man visat sig lojal med S.

Fatta hur grova överträdelser man måste begå i det offentliga för att få en konsekvens, speciellt om man visat sig lojal med S.
Utökat tjänstemannaansvar kan vara en början, men kan i värsta fall bli kontraproduktivt om det inte kombineras med andra åtgärder. Myndighetschefer som sitter på händerna och inte vågar göra något blir inte heller optimalt.

Det behövs betydligt mer meritokratiska tillsättningsprocesser, t ex att en expertgrupp med fackkunskap behöver godkänna de kandidater som politikerna föreslår. Detta för att undvika att gamla avdankade och inkompetenta politiker får uppdraget som belöning för lång och trogen tjänst.

Kanske även att myndighetsuppdragen i högre utsträckning och hårdare behöver styras av grundlagsfästa regler om att vara i medborgarnas tjänst osv. så att detta övertrumfar de mest galna förändringar som politiker gör liksom aktivism hos myndighetscheferna. Inslag av direktdemokrati så att medborgarna i högre utsträckning kan påverka prioriteringarna och/eller "betygsätta" utfallet kan också vara en modell som skulle kunna kombineras med detta.

Misstag, att man råkar göra fel osv tycker jag man kan vara förlåtande med, vi gör alla fel och behöver inte leta syndabockar utan titta framåt på lösningar på ev problem som uppstår av den typen av händelser.

Men när det gäller mer aktiva val och beslut är jag helt på att ansvar ska ställas, det bygger också en försiktighet i att man då tar mer välgrundade beslut, diskuterar och samtalar osv innan kråkan på papperet sätts, just för att ansvar för den aktiva handlingen finns där.

I sak så skulle vi behöva ta bort 9999 saker som idag är politik och som beslutas av politiker. Det skulle underlätta för alla.

Last edited:
Det är fan lyteskomik när S-ministern grät ut för att andra länder inte ville släppa in smittade svenskar.
Haha. Det där är ju guld.
Han "har påtalat tydligt att en diskriminering av Sverige inte är acceptabel."
Så vad hände iom det oacceptabla? Vad gjorde vi?

Hur galet är inte tänket. Varje land får väl rimligtvis styra, säkra och kontrollera sina egna gränser.

Haha. Det där är ju guld.
Han "har påtalat tydligt att en diskriminering av Sverige inte är acceptabel."
Så vad hände iom det oacceptabla? Vad gjorde vi?

Hur galet är inte tänket. Varje land får väl rimligtvis styra, säkra och kontrollera sina egna gränser.

Det där var ju i mitten av maj 2020. Jag tror det löste sig av sig självt i och med att smittspridningen föll under sommaren.

Anligt Aftonbladet tycks vi nu ha förklaringen till varför världen verkar ha blivit galen efter pandemin...

Skärmavbild 2024-03-05 kl. 18.32.17.png

Misstag, att man råkar göra fel osv tycker jag man kan vara förlåtande med, vi gör alla fel och behöver inte leta syndabockar utan titta framåt på lösningar på ev problem som uppstår av den typen av händelser.

Men när det gäller mer aktiva val och beslut är jag helt på att ansvar ska ställas, det bygger också en försiktighet i att man då tar mer välgrundade beslut, diskuterar och samtalar osv innan kråkan på papperet sätts, just för att ansvar för den aktiva handlingen finns där.

I sak så skulle vi behöva ta bort 9999 saker som idag är politik och som beslutas av politiker. Det skulle underlätta för alla.
Håller med i stort, men ang. första stycket kanske framför allt när det gäller medarbetarna i organisationen. Myndighetschefen har ju bl.a. till uppgift att skapa förutsättningar för en organisation som hela tiden förbättrar sig, lär av sina misstag och där medarbetarna känner ett genuint ansvar för det viktiga myndighetsuppdrag de har som de också är beredda att ta.

Allt för ofta har vi myndighetschefer som misslyckas med just detta och egentligen agerar tvärtom. De föregår inte med gott exempel genom att visa att de själva tar det yttersta ansvaret för resultatet. De skyller på underlydande, det diffusa "bristande rutiner" osv. när det moraliskt rätta borde vara att be om ursäkt och avgå. Sen finns det förstås situationer där myndighetschefer orättvist utsätts för ett drev, trots att de inte agerat klandervärt.

...och en uppblåst stat med för många myndighetsuppgifter är helt klart en del av rotorsaken.

Ur Läkartidningen: ”Vi känner till fall där kommunen motsatt sig läkares initiativ att testa symtomfri personal med motiveringen att det skulle bli svårt att bemanna om många testas positivt”.

:dummer:huvet:död

Den här är värd att lyftas upp.

Kommer ni ihåg hur sossarna försökte skylla på privatiseringarna av vårdhemmen och sen visade det sig att det var i de kommunala hemmen som flest dött.

Och så finns det saker som vi aldrig får glömma.

Johan Giesecke, 70, är rikast av alla coronaprofiler.

Den före detta statsepidemiologen har starka kopplingar till minst tre olika företag. Hans fru Kajsa Giesecke sitter i styrelsen för ett privatsjukhus som vårdar patienter med covid-19.

Och i samband med det bör man påminna om hur ivriga Giesecke och Tegnell var att smittan skulle spridas snabbt i landet.

Tegnell.jpgTegnell2.jpgTegnell3.jpg

Jag var tvungen att radera pga gränsen för max 10000 tecken så klicka på länken till inlägget och läs det i sin helhet istället för några ord jag lämnade kvar.

Notera att det kommer en fortsättning i inläggen direkt efter.

Idén om flockimmunitet – att acceptera att en del av befolkningen smittas med coronaviruset – var tidigt en viktig del av Folkhälsomyndighetens strategi. Det avslöjas i en kommande bok, som SvD redan nu kan publicera ett bearbetat utdrag ur.

Johan Anderberg
Publicerad 19:01

Mejlen avslöjar Tegnells val: ”Huvudlös strategi”

Anders Tegnell bekräftade i mail i mitten av mars att FHM valt en strategi att låta viss smittspridning ske.

Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.

“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:

“Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”

Eftersom Anders Tegnell hade uttryckt sig uppskattande om den brittiska strategin blev nu den stora frågan om Sverige också hade en strategi som byggde på flockimmunitet.

Tegnell förnekade det. Han sa att det bara var en positiv bieffekt av strategin. Det var ett svar han kom att upprepa flera gånger.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back