Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi var fler som inte hade något problem med att vara "förkloka" också. Faktum är att jag tycker det är lättare att vara "förklok" än att vänta tills man blir efterklok när man får ett okänt hot på halsen. Den naturliga reaktionen hos en normalt funtad människa är att slå på varningssystemet, se till att försvaret är uppe, dra in familjen i grottan och sedan försiktigt kika ut och försöka bilda sig en uppfattning om vad det är för okänt som plötsligt hamnat utanför.

Att bara försöka snacka ner hotet som Tegnell med anhang gjorde går liksom emot den mänskliga instinkten.
Vore kul om de som var rätt bröliga back in the days gjorde en ansats att förklara sig i tråden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk på att allt Tegnell (eventuellt) gör påverkar statsbudgeten.
Och det har hen inte befogenhet till. :hihi
Jämför Reinfeldts / Borg's "Försvaret är ett särintresse" och iden om att bara ge palliativ vård till åldringar på vårdhem (inte syrgas) kom från Socialstyrelsen som var underställd regeringen (s).

Tegnell hänvisade ofta till ekonomin samtidigt som han kallade sina kritiker för hobbyepidemiologer.
Samtidigt har han ju själv då som hobbyekonom tagit sig friheten att fatta beslut med argument utanför sin egen profession.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tegnell hänvisade ofta till ekonomin samtidigt som han kallade sina kritiker för hobbyepidemiologer.
Samtidigt har han ju själv då som hobbyekonom tagit sig friheten att fatta beslut med argument utanför sin egen profession.
Minns även vecka 1-2 in i ättestupan då hemarbete avfärdades med argumentet att det är orättvist mot de som har jobb som kräver att man är på plats.
Så det mest solidariska mot en busschaufför är att han blir smittad av en Javautvecklare som kunde jobbat hemma på bussen.
Spotify var väl, apropå det, först ut med att beordra hemarbete. Ansvaret när du är chef och ägare går inte att ta miste på.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det här med att munskydd inte behövdes var så sjukt också. "Det finns ingen evidens".

Det finns ingen evidens att en flytväst hjälper vid en specifik händelse heller.

Vilken jävla tur att Tengele inte hade jobb på luftfartsverket eller Sjöräddningssällskapet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här med att munskydd inte behövdes var så sjukt också. "Det finns ingen evidens".

Det finns ingen evidens att en flytväst hjälper vid en specifik händelse heller.

Vilken jävla tur att Tengele inte hade jobb på luftfartsverket eller Sjöräddningssällskapet.

Ja, munskydd var först dåligt sen blev det helt plötsligt vid andra vågen en rekommendation att ha munskydd i vissa sammanhang men eftersom FoHM under ett helt år tjatat på om att munskydd var dåliga så fortsatte ju fårket och tro att munskydd var snudd på farliga.

Sen uppstod ju den roliga effekten att folk blev rädda för att de med munskydd var smittade och gick stora omvägar runt munnskyddsbärare. Kanske en god anledning att bära munskydd även om jag lät bli då jag tror att munskyddet mest skyddar andra än bäraren och jag har ingen lust att skydda folket som inte vill skydda mig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, munskydd var först dåligt sen blev det helt plötsligt vid andra vågen en rekommendation att ha munskydd i vissa sammanhang men eftersom FoHM under ett helt år tjatat på om att munskydd var dåliga så fortsatte ju fårket och tro att munskydd var snudd på farliga.

Sen uppstod ju den roliga effekten att folk blev rädda för att de med munskydd var smittade och gick stora omvägar runt munnskyddsbärare. Kanske en god anledning att bära munskydd även om jag lät bli då jag tror att munskyddet mest skyddar andra än bäraren och jag har ingen lust att skydda folket som inte vill skydda mig.
Och i kön till att ta vaccinet var det tvång på att ha munskydd.
Väldigt situationsanpassade såna här munskydd...🤔
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
vill du utveckla detta lite, va du menar med det
Alltid haft ett gott intryck av dig och har backat dig när jag tycker du ful eller feltolkats. Iaf fram till att du erbjöd dig att med våld samla ihop ”ovaxxade”. För vad? Internering? Tvångsinjicering?
Tydligen fanns det någon bakomliggande orsak jag aldrig fick svar om.

Det är vad jag menar med det, att människor som ställer upp på sånt är aldrig fjärran från någon av oss och du gjorde din ståndpunkt klar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad tror du händer med ett samhälle som får så många svårt sjuka samtidigt att sjukvården kollapsar? När corona sjuka gamlingar och multisjuka lämnas döende i långa?

Jag känner mig trygg att i Sverige lyssnas det på kompetenta experter i detta fall.

Känner mig också trygg i att kunna utgå från att du inte har kompetens att veta bättre än de kompetenta experterna.


Facit kommer vi i bästa fall få i efterhand.
Det här åldrades inte så väl noterar jag. Sugen på att kommentera lite så här i efterhand?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Det kan bero på klimatet, kaninens år eller vad som helst, det enda vi vet säkert är att det inte beror vaccinet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur var det nu, visst litar vi fortfarande på vetenskapen? Eller måste det stå i Aftonbladet först?
Statistically significant increases in age-adjusted mortality rates of all cancer and some specific types of cancer, namely, ovarian cancer, leukemia, prostate, lip/oral/pharyngeal, pancreatic, and breast cancers, were observed in 2022 after two-thirds of the Japanese population had received the third or later dose of SARS-CoV-2 mRNA-LNP vaccine.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur var det nu, visst litar vi fortfarande på vetenskapen? Eller måste det stå i Aftonbladet först?

Intressant studie. Har bara skummat igenom den snabbt, men ett frågetecken väcks ändå kring det i viss mån spekulativa i hur de kopplar ihop potentiella verkansmekanismer med en korrelation, där det borde finnas fler alternativa förklaringar till korrelationen än vad de har försökt utesluta. Fanns även en kommentar under artikeln som förefaller ha relevanta invändningar. Men som författarna själva skriver, det behövs mer forskning.

Och som sagt, har bara skummat igenom artikeln och är inte heller på något sätt kvalificerad att bedöma den vetenskapligt. Men tack för att du delar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant studie. Har bara skummat igenom den snabbt, men ett frågetecken väcks ändå kring det i viss mån spekulativa i hur de kopplar ihop potentiella verkansmekanismer med en korrelation, där det borde finnas fler alternativa förklaringar till korrelationen än vad de har försökt utesluta. Fanns även en kommentar under artikeln som förefaller ha relevanta invändningar. Men som författarna själva skriver, det behövs mer forskning.

Och som sagt, har bara skummat igenom artikeln och är inte heller på något sätt kvalificerad att bedöma den vetenskapligt. Men tack för att du delar.

Nej, korrelation bevisar ju inte kausualitet.
Jag tycker ju dock att vaccinet är det som har högst misstankegrad av övriga alternativ man kan tänka ut. Jag skulle rent av vilja hävda att övriga alternativ mest är semantik och nåt som man dels förutsätts nämna i en seriös forskningsstudie.

Vad gäller covidvaccinen märker man ju att oavsett hur kritisk en studie är gentemot vaccinet så måste författaren lovorda vaccinets förträffligheter eftersom vaccinet inte får kritiseras.

Förr eller senare hittar vetenskapen trots allt fram till rätt svar men just nu är jag för varje dag allt mer tacksam för att jag avvaktade trots all skit jag fått ta för att jag inte sprang med flocken.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nej, korrelation bevisar ju inte kausualitet.
Jag tycker ju dock att vaccinet är det som har högst misstankegrad av övriga alternativ man kan tänka ut. Jag skulle rent av vilja hävda att övriga alternativ mest är semantik och nåt som man dels förutsätts nämna i en seriös forskningsstudie.

Vad gäller covidvaccinen märker man ju att oavsett hur kritisk en studie är gentemot vaccinet så måste författaren lovorda vaccinets förträffligheter eftersom vaccinet inte får kritiseras.

Förr eller senare hittar vetenskapen trots allt fram till rätt svar men just nu är jag för varje dag allt mer tacksam för att jag avvaktade trots all skit jag fått ta för att jag inte sprang med flocken.
Det är helt klart oroande att vetenskap blivit så präglad av politiska agendor, samtidigt som framställningen av den så ofta också tycks präglas av en massa människors fria tyckande, snarare än vederlagd kunskap, inte bara inom detta området. Bekräftelsebias påverkar åt båda hållen.

Jag tror också det är sunt att avvakta och använda försiktighetsprincipen när kunskapsläget är oklart.

Jag vågar mig inte på att ha någon glasklar uppfattning i frågan om vaccinet, men konstaterar att jag inte tog några fler sprutor efter andra dosen och är nöjd med det beslutet.

Såhär i efterhand kan man ändå fråga sig om den eventuella och rent medicinska nettonyttan av vaccineringen överväger de negativa effekter det gett på andra områden. Jag tänker framför allt på effekten av att man i en del länder i det närmaste tvingat befolkningen att vaccinera sig och hur det bidragit till att fucka upp tilliten till institutioner och det demokratiska samtalet. Sen finns det förstås fler faktorer än just vaccinationen som bidragit till detta. Men jag konstaterar samtidigt vi i Sverige ändå förhållit oss någorlunda sansade jämfört med en del andra länder, både i tvångsåtgärder och effekterna det haft på samhällsdiskussionen - när sådana argument kommer upp i den svenska debatten känns de snarare "importerade" från diskussionen i t ex USA.

Men det är en knepig fråga. Bara för att denna pandemi föll ut som den gjorde innebär det inte att det behöver bli mönstret för kommande pandemier. Låt säga att vi får en smittsam sjukdom med betydligt högre dödlighet och där frågan om vaccination eller ej närmast handlar om civilisationens överlevnad. I ett sånt läge blir riskanalysen annorlunda och försiktighetsprincipen, att inte agera, kan då kanske till och med leda till det mest fatala resultatet. Jag hoppas att det är beslut vi inte behöver ställas inför, samtidigt som jag är övertygad om att de någon gång kommer inträffa och att vi behöver förbereda oss bättre för sådana lägen.

Men det jag tror är avgörande i ett sådant potentiellt framtidsläge är en vetenskap som fortskrider, bygger ny kunskap och där människor kan ha tillit till den vetenskapliga processen, dess institutioner och till varandra. Den tilliten kan aldrig fås genom att någon bestämmer det, utan den kan enbart långsiktigt förtjänas, varför det blir så enormt viktigt att hålla vetenskapen så fri som möjligt från politisk påverkan.

Tappar mänskligheten förmågan till gemensamt framskridande genom att bygga kunskap och samarbeta förvandlas vi till en flock schimpanser och för dessa ser inte utsikterna speciellt goda ut vid framtida civilisationshotande kriser.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är helt klart oroande att vetenskap blivit så präglad av politiska agendor, samtidigt som framställningen av den så ofta också tycks präglas av en massa människors fria tyckande, snarare än vederlagd kunskap, inte bara inom detta området. Bekräftelsebias påverkar åt båda hållen.

Jag tror också det är sunt att avvakta och använda försiktighetsprincipen när kunskapsläget är oklart.

Jag vågar mig inte på att ha någon glasklar uppfattning i frågan om vaccinet, men konstaterar att jag inte tog några fler sprutor efter andra dosen och är nöjd med det beslutet.

Såhär i efterhand kan man ändå fråga sig om den eventuella och rent medicinska nettonyttan av vaccineringen överväger de negativa effekter det gett på andra områden. Jag tänker framför allt på effekten av att man i en del länder i det närmaste tvingat befolkningen att vaccinera sig och hur det bidragit till att fucka upp tilliten till institutioner och det demokratiska samtalet. Sen finns det förstås fler faktorer än just vaccinationen som bidragit till detta. Men jag konstaterar samtidigt vi i Sverige ändå förhållit oss någorlunda sansade jämfört med en del andra länder, både i tvångsåtgärder och effekterna det haft på samhällsdiskussionen - när sådana argument kommer upp i den svenska debatten känns de snarare "importerade" från diskussionen i t ex USA.

Men det är en knepig fråga. Bara för att denna pandemi föll ut som den gjorde innebär det inte att det behöver bli mönstret för kommande pandemier. Låt säga att vi får en smittsam sjukdom med betydligt högre dödlighet och där frågan om vaccination eller ej närmast handlar om civilisationens överlevnad. I ett sånt läge blir riskanalysen annorlunda och försiktighetsprincipen, att inte agera, kan då kanske till och med leda till det mest fatala resultatet. Jag hoppas att det är beslut vi inte behöver ställas inför, samtidigt som jag är övertygad om att de någon gång kommer inträffa och att vi behöver förbereda oss bättre för sådana lägen.

Men det jag tror är avgörande i ett sådant potentiellt framtidsläge är en vetenskap som fortskrider, bygger ny kunskap och där människor kan ha tillit till den vetenskapliga processen, dess institutioner och till varandra. Den tilliten kan aldrig fås genom att någon bestämmer det, utan den kan enbart långsiktigt förtjänas, varför det blir så enormt viktigt att hålla vetenskapen så fri som möjligt från politisk påverkan.

Tappar mänskligheten förmågan till gemensamt framskridande genom att bygga kunskap och samarbeta förvandlas vi till en flock schimpanser och för dessa ser inte utsikterna speciellt goda ut vid framtida civilisationshotande kriser.

Tack och lov så finns det ju fortfarande en äkta vetenskap som ständigt söker efter ny kunskap.

Den ska inte blandas ihop med de fåntrattar som tror sig kunna allt efter att de har sett ett inslag på Aktuellt och sedan kallar andra för vetenskapsförnekare.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tänkte posta detta tidigare men nu när tvåtaktsmannen bumpat tråden så kan jag väl passa på?

Långtidscovid eller långtidsvaxxxxx?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top