Covid-19 viktig information!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För alla som tänker klart är det naturligt att virus som blir mer dödliga vid en mutation automatiskt kommer att få sämre spridning. De kan inte utvecklas i en avstängd kropp. Urvalet kommer göra att de mindre dödliga utvecklas mer när värddjuret inte slutar ge energi.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För alla som tänker klart är det naturligt att virus som blir mer dödliga vid en mutation automatiskt kommer att få sämre spridning. De kan inte utvecklas i en avstängd kropp. Urvalet kommer göra att de mindre dödliga utvecklas mer när värddjuret inte slutar ge energi.
Alla som inte tänker klart, dvs som mig, skall deporteras!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För alla som tänker klart är det naturligt att virus som blir mer dödliga vid en mutation automatiskt kommer att få sämre spridning. De kan inte utvecklas i en avstängd kropp. Urvalet kommer göra att de mindre dödliga utvecklas mer när värddjuret inte slutar ge energi.
Det finns ingen sådan naturlag. Många virusinfektioner har sin högsta smittsamhet redan innan första symptomen märks. Smittsamheten är därför överordnat dödligheten när det gäller evolution av infektionssjukdomar. En patogen kan mycket väl bli både smittsammare och dödligare.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det finns ingen sådan naturlag. Många virusinfektioner har sin högsta smittsamhet redan innan första symptomen märks. Smittsamheten är därför överordnat dödligheten när det gäller evolution av infektionssjukdomar. En patogen kan mycket väl bli både smittsammare och dödligare.
Då står jag uträtad!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant är förstås att just nu när vi kanske har passerat kulmen av COVID-19 så ser vi också att exempelvis Danmark just passerat Sverige vad gäller antalet döda/capita/dag och såväl Danmark som Norges TOTALA kurvor pekar på att de kanske kommer att möta Sveriges framöver. Dvs på sikt planar de flesta länder ut på ungefär samma nivå.

Det som faktiskt säger någonting är överdödligheten. Här ser vi hur det ser ut för de nordiska länderna och Tyskland och Frankrike (tog med dem för jämförelsens skull).

covid.png

Intressant är också det som uppmärksammats i medierna om att trollen nu lämnat denna fråga, den är ju inte intressant längre. Sett ur ett internationellt perspektiv så får vi väl konstatera att Sverige ändå klarat sig skapligt bra trots de brister som uppdagades i början.

Jag tror att vi ligger på plats 37 av 44 OECD-länder men som sagt så är pandemin inte över ännu och det kan kanske bli så att vi sjunker ytterligare, bara vi kan få folk att fortsätta vaccinera sig.

Om vi studerar bilden så kan vi också dra slutsatser av diskussionen här på forumet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant är förstås att just nu när vi kanske har passerat kulmen av COVID-19 så ser vi också att exempelvis Danmark just passerat Sverige vad gäller antalet döda/capita/dag och såväl Danmark som Norges TOTALA kurvor pekar på att de kanske kommer att möta Sveriges framöver. Dvs på sikt planar de flesta länder ut på ungefär samma nivå.

Det som faktiskt säger någonting är överdödligheten. Här ser vi hur det ser ut för de nordiska länderna och Tyskland och Frankrike (tog med dem för jämförelsens skull).

View attachment 471780

Intressant är också det som uppmärksammats i medierna om att trollen nu lämnat denna fråga, den är ju inte intressant längre. Sett ur ett internationellt perspektiv så får vi väl konstatera att Sverige ändå klarat sig skapligt bra trots de brister som uppdagades i början.

Jag tror att vi ligger på plats 37 av 44 OECD-länder men som sagt så är pandemin inte över ännu och det kan kanske bli så att vi sjunker ytterligare, bara vi kan få folk att fortsätta vaccinera sig.

Om vi studerar bilden så kan vi också dra slutsatser av diskussionen här på forumet...

Om vi studerar bilden så kan vi dra samma slutsats som vi gjort i två år av diskussionerna här på forumet gällande de flesta ämnen. Brooklyn kör i vanlig ordning cherrypicking och vinklad presentation för att försöka bevisa sina felaktiga påståenden.

Här har du siffrorna i din graf ackumulerade. Danmark har inte alls passerat Sverige och inte heller kommer vare sig Norge eller Finland passera oss.

Sen undrar jag iofs vad vi har gemensamt med de två länder som har 5-10 gånger högre befolkningsdensitet än oss i Sverige. Alltså bortsett från att det är dessa två länder som ligger i närheten av svensk överdödlighet.
 

Bifogat

  • mortality.png
    mortality.png
    62.8 KB · Visningar: 21
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inte bara trollen som lämnat.
Finns väl ingen anledning att stanna kvar i detta längre?

"Pandemin" var till stora delar mediahysterin och PCR-masstestandet. När det lades ner/lämnade försvann "pandemin".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte bara trollen som lämnat.
Finns väl ingen anledning att stanna kvar i detta längre?

"Pandemin" var till stora delar mediahysterin, maktgalna politiker och PCR-masstestandet. När det lades ner/lämnade försvann "pandemin".

Min åsikt är att pandemin var över när vi fick omikron.
Fast vaccinationshysteriskorna, vaccinationssäljarna och deras lobbyister verkar ju fortfarande anse att vi har en pandemi. :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min åsikt är att pandemin var över när vi fick omikron.
Fast vaccinationshysteriskorna, vaccinationssäljarna och deras lobbyister verkar ju fortfarande anse att vi har en pandemi. :va
Håller med om att omikron var slutet (eller iaf borde ha varit det).
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte bara trollen som lämnat.
Finns väl ingen anledning att stanna kvar i detta längre?

"Pandemin" var till stora delar mediahysterin och PCR-masstestandet. När det lades ner/lämnade försvann "pandemin".
Nja, med 15 miljoner människor i överdödlighet så var det nog en pandemi.
Och hade det inte hanterats som en pandemi hade nog den siffran varit betydligt högre gissar jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om vi studerar bilden så kan vi dra samma slutsats som vi gjort i två år av diskussionerna här på forumet gällande de flesta ämnen. Brooklyn kör i vanlig ordning cherrypicking och vinklad presentation för att försöka bevisa sina felaktiga påståenden.

Här har du siffrorna i din graf ackumulerade.

Sen undrar jag iofs vad vi har gemensamt med de två länder som har 5-10 gånger högre befolkningsdensitet än oss i Sverige. Alltså bortsett från att det är dessa två länder som ligger i närheten av svensk överdödlighet.
Det är ju samma siffror... studera din egen graf.

Tyskland och Frankrike för att det är stora länder i västvärlden som klarat sig hyfsat. Tog inte med USA, Indien, Venezuela osv... Världen kretsar inte runt bubblan Norden men poängen är att det som sades i början fortsatt stämmer, och trollskränen stämmer inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju samma siffror... studera din egen graf.

Tyskland och Frankrike för att det är stora länder i västvärlden som klarat sig hyfsat. Tog inte med USA, Indien, Venezuela osv... Världen kretsar inte runt bubblan Norden men poängen är att det som sades i början fortsatt stämmer, och trollskränen stämmer inte.

Tror du att km är samma som km/h också?
Nej, hastigheten är inte detsamma som sträckan du kört.

Och dödlighet/dygn är inte samma som den totala dödligheten.

Springer man ett marathon är det en klen tröst att man lyckas springa 30 km/h vid 21 km om vinnaren då redan passerat målet. Man är ändå en förlorare.

Sveriges överdödlighet är 5.1% och Danmarks 1.2% så påståendet att Danmark skulle ha passerat Sverige är ytterst lögnaktigt och ohederligt påstående av forumets självutnämnde faktagranskare.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte fan är pandemin över än på långa vägar. Så länge kinesiska myndigheter envisas med att stänga ner vid utbrott så finns det vägar för smittan att växa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror du att km är samma som km/h också?
Nej, hastigheten är inte detsamma som sträckan du kört.

Och dödlighet/dygn är inte samma som den totala dödligheten.

Springer man ett marathon är det en klen tröst att man lyckas springa 30 km/h vid 21 km om vinnaren då redan passerat målet. Man är ändå en förlorare.

Sveriges överdödlighet är 5.1% och Danmarks 1.2% så påståendet att Danmark skulle ha passerat Sverige är ytterst lögnaktigt och ohederligt påstående av forumets självutnämnde faktagranskare.
Det var ju satan vad du var helvetes otrevlig. Är det så jävla nödvändigt?

Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så ser du att det är precis det jag säger. Just nu ligger tex Danmark och Norge per dag och capita högre än Sverige och om kurvorna håller i sig kanske även totalen jämnar ut sig innan det är över.

Innan du försöker vara aspegererspydig kan du väl för tusan hakar läsa ordentligt.

Kram. :)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha läs noga ni som e vaxade o ta det lungt.
Detta inslag i aftonbladet handlar om samma sak som observerats i flera länder som har höga tal av vaxade.


Vännerna Tommy Nyström, 50, och Tom Leveau, 48, från Visby bestämde sig för att utbilda sig till ordningsvakter.

Antagningen omfattar bland annat ett fysiskt test där man ska springa två kilometer på under 12 minuter och lyfta och dra en 77 kilo tung docka 15 meter.


Tommy Nyström, som gjorde testet i början av mars, var precis som Tom Leveau vältränad. I grupp sprang han med andra sökande. De hade avverkat ungefär halva sträckan när olyckan var framme, berättar hans bror Johnny Nyström.

– Då kollapsade Tommy och fick ett hjärtstopp.

Med vid testet fanns poliser med hjärtstartare. Trots att de lyckades få igång Tommys hjärta och körde honom till Visby lasarett gick hans liv inte att rädda. Tommy konstaterades vara hjärndöd. För Johnny kom beskedet som en chock.

– Det är värst för hans barn. Nu är pappa borta. Det gick så fort, man hann inte förbereda sig. Man kom till sjukhuset och tänkte ”hoppas det går bra” och sen ”vad var det som hände?”

Sparkade undan tankarna​

Någon dag efter att Tommy gått bort fick hans vän Tom Leveau reda på det.

– Det är så fruktansvärt sorgligt. Mina första tankar gick till Tommys familj.

Den 8 april, klockan 14.30, tog man ett sista farväl av Tommy Nyström i domkyrkan i Visby. En vecka efter Tommys begravning var det dags för Tom att göra samma test.


Kände du dig orolig inför testet?

– Inte först. Det kom senare. Då började jag fundera… men jag sparkade undan de tankarna ganska snabbt, säger Tom Leveau.

Den 13 april klev han upp på löpbandet och började springa i 11 kilometer i timmen.

– Jag hann springa i ungefär två minuter. Sedan högg det till och började svartna och snurra. Då tog jag ett steg åt sidan och så rasade jag i backen. Smärtan var olidlig.

Tommy Nyström blev 50 år. Han kollapsade i samband med ett fystest för att bli ordningsvakt. Hans hjärta orkade inte mer. Några veckor senare var det dags för barndomskamraten Tom Leveau att göra testet. Även han kollapsade och konstaterades ha drabbats av en hjärtinfarkt.Foto: Privat

”En overklighetskänsla”​

Eftersom testet ägde rum inne i gymmet på polishuset i Visby, fanns det flera poliser på plats. Gruppchef John Lundström övervakade testet.

– Tom tog sig för bröstet och hade svårt att andas. Han försökte sätta sig upp men föll ihop.

John ringde 112 för att tillkalla ambulans. Han berättar att flera personer på gymmet tillsammans hjälpte Tom.

– Vi pratade med Tom och försökte att lugna ner honom så situationen inte skulle förvärras. Det framkom att han kände personen som tragiskt gick bort nyligen.

John var inte på plats när Tommy gjorde sitt test, men blev informerad om händelsen av kollegor.

– Det blev nästan som en overklighetskänsla, att det kan ju inte vara det igen. Men jag kände ganska snabbt att det var allvarligt. Tom var så medtagen.

Eftersom Tom var vid medvetande behövde de aldrig göra HLR eller använda hjärtstartare.

– Vi fokuserade på att få ner hans puls så han kunde få kontroll över sin andning.

Tom fördes med ambulanshelikopter till Karolinska sjukhuset i Stockholm. Det tog tre dagar innan Tom insåg hur allvarlig situationen varit.

– Läkaren kom in och sa ”du har haft en akut hjärtinfarkt. Hade du inte kommit in när du gjorde så hade du förmodligen varit borta nu”. Då föll polletten ner och jag känner en stor tacksamhet gentemot blåljuspersonalen.

Hade varit sjuka i covid​

Vad som orsakade Toms hjärtinfarkt och Tommys hjärtstopp är oklart. Klart är att båda hade varit sjuka i covid och att båda hade vaccinerats med Modernas vaccin. Inget samband med vaccinet är klarlagt.

– Tommy hade känt sig trött och sliten. Han sökte läkarhjälp och hade ett EKG inbokat men hann aldrig göra det, berättar brodern Johnny Nyström.


Redan efter broderns död fanns tankarna där, kring coviden och vaccinet. De stärktes när Tom råkade ut för samma sak.

– Man tänker ju att blixten inte slår ner två gånger men så hände detta med Tom. Vad ska man tro, säger Johnny.

Tommys kropp har obducerats men resultatet har inte kommit än. Johnny hoppas att det ska kunna ge ett klarare besked om vad som orsakade broderns död.

Ytterst ovanligt​

Läkemedelsverket uttalar sig inte kring enskilda fall. Men Ulla Wändel Liminga, ämnesområdesansvarig i läkemedelssäkerhet, säger att det finns ett klarlagt samband mellan olika typer av sjukdomstillstånd och en genomgången covidinfektion.

– Men det är svårt att få klarhet i hur många som fick covid och som också drabbats av exempelvis allvarlig hjärtsjukdom.

I studier har man konstaterat att Modernas vaccin Spikevax har en ökad förekomst av hjärtmuskelinflammation hos främst unga män. Därför är det stoppat för personer under 30 år.

– I högre åldersgrupper, över 40 år, där både Spikevax och Comirnaty rekommenderas, uppskattas att färre än 2 av 100 000 vaccinerade kan få hjärtmuskelinflammation av vaccinen, säger Ulla Wändel Liminga.

Signal från kroppen​

Hon tillägger att man bör följa FHM:s rekommendationer kring vaccination mot covid-19 och att det är en väldigt liten risk att drabbas av allvarliga biverkningar.

– Man ska inte vara orolig. De här allvarliga biverkningarna är ytterst ovanliga. Sedan kan många känna sig lite hängiga några dagar efter vaccinet. Man kanske har lätt feber eller lite frossa. Man kan ha ont i armen. Det är helt förväntat.

Hon framhåller också vikten av att lyssna på sin kropp.

– Man ska undvika träna hårt om man känner sig dålig, har feber eller känner sig hängig. Det är en signal från kroppen att den inte är helt frisk och man behöver vila. Det gäller oavsett vilken infektion man har haft.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, har man nyss genomgången Covid är det risk för hjärtknas?
Eller vad vill du att man ska dra för slutsatser?

Jag har nyss genomgången Covid och känner att jag inte presterar som förr, så jag pressar mig inte heller.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Covid-19 är inte över än. Ny pandemi är på väg och den kommer att skörda åtta gånger fler liv eller om jag säger så här: 800% fler. 92% av befolkningen kommer att smittas eller är redan smittade men dem har inte fattat det ännu... jabben kommer inte att hjälpa! det finns inget vaccin idag som hjälper! Forskarna vet redan om detta men som vanligt vet dem inte vad göra... d v s de famlar i mörkret som dem har gjort hela tiden..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Covid-19 är inte över än. Ny pandemi är på väg och den kommer att skörda åtta gånger fler liv eller om jag säger så här: 800% fler. 92% av befolkningen kommer att smittas eller är redan smittade men dem har inte fattat det ännu... jabben kommer inte att hjälpa! det finns inget vaccin idag som hjälper! Forskarna vet redan om detta men som vanligt vet dem inte vad göra... d v s de famlar i mörkret som dem har gjort hela tiden..
Du har säkert rätt, men jag vill ändå korrigera dig på en punkt. Eftersom du verkar vara den enda som vet om detta får vi väl anta att du är forskaren. Således felaktigt att använda pluralformen ”forskarna” i det här fallet. Bra iaf att du därmed medger att du famlar i mörkret, precis som oss andra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top