Covid-19 viktig information!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag fick bara en svag linje på covidtestet (förutom då testlinjen som var kraftig)
Köpt på ICA, Märke Gibson Medical Newgene.

Betyder det att jag har lite covid, att jag håller på att bli frisk, eller att jag inte haft det tillräckligt länge ?

Enligt testkitet så har jag covid även om linjen är svag, så jag agerar efter det.
Det betyder i princip bara att du hade höga halter Omikron, för självtesterna ger ofta inte utslag alls på just Omikron.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ja jävlar vad det gick fort, man kan ju hoppas att genomgången omicron (som jag troligen har nu) ger ett bra skydd mot (eller i alla fall lindrar effekterna av) kommande varianter.

Jag har inte testat mig så jag vet 100% säkert att det ens är Covid jag har, men "if it walks like a duck, talks like duck and swims like duck"
Funkar testen ens om man är vaccinerad, eller märker dom av antikroppar från vaccineringen?

Är det någon vits att ta ett test? Ska man rapportera in någonstans att man har skiten?
Jag får som sagt leverans av förnödenheter i morgon så dom kan tjacka ett test om man har någon nytta av att veta.

Hur länge ska jag 100% isolera mig? (dom lämnar maten åt mig ute, även om dom både är dubbelvaccinerade och har haft skiten nyss)
Jag vet ingenting, och på nätet får man olika besked allt mellan 2 feberfria dagar till 11 dagars isolering.
Feberfri är jag nog första dagen i dag.

Du får finna dig i att vara min lokala smittskyddsexpert här
Om du fick en svag linje kan du räkna med att du har Covid-19. Snabbtesterna är rätt okänsliga.

Såg f.ö. en nyhetsartikel på SVT om en studie på Omikron. Det slogs fast att även asymptomatiska smittade utsöndrade höga mängder virus i minst 9 dagar.

Tyvärr finns inga garantier för att antikroppar mot Omikron även skyddar från framtida varianter. Det här viruset har överraskat vetenskapen många gånger nu. Däremot ger höga nivåer och stor variation av antikroppar sannolikt delvis skydd mot svår sjukdom av framtida SARS-CoV-2.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du fick en svag linje kan du räkna med att du har Covid-19. Snabbtesterna är rätt okänsliga.

Såg f.ö. en nyhetsartikel på SVT om en studie på Omikron. Det slogs fast att även asymptomatiska smittade utsöndrade höga mängder virus i minst 9 dagar.

Tyvärr finns inga garantier för att antikroppar mot Omikron även skyddar från framtida varianter. Det här viruset har överraskat vetenskapen många gånger nu. Däremot ger höga nivåer och stor variation av antikroppar sannolikt delvis skydd mot svår sjukdom av framtida SARS-CoV-2.
Så minimum 10 dagar utan att träffa folk då, inne på dag 5 nu och fick hemleverad mat för ytterligare 5 dagar, kan bli brist på något annat iofs... ?

Nåja, jag är säker på att jag kan få en till leverans innan det krisar

Tja, vaccin och en variant av viruset ger väl ett visst skydd, kanske får börja köa för spruta 4 snart då....
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Snabbtester är väl inte jättebra men är mest tillförlitliga om de tas när man känner sig sjuk och virushalten är hög. Jag köpte en för saliv och en man toppsar och båda gav tydliga utslag. Det fanns inte pcr-test att boka men en vecka senare gick det och då beställde jag hem ett med taxi som visade positivt. Har man de vanliga symtomen är det med största sannolikhet covid-19 man har.

Det här med hjärtmuskelinflammation som oftast läker av sig själv. Skador på hjärtat får nog främst de som legat på IVA tex. Gammal video jag sett så det finns nyare att leta upp men det nämndes då att hjärtmuskelinflammation kan man få även efter milda eller inga symtom, även efter vaccin men det är inget man behöver märka av. Det kan visa sig i form av andfåddhet, trötthet, hjärtklappning tex. Av 100 patienter i Tyskland hade 60% inflammation. Imunförsvaret kan förhindra virus att göra skada på hjärtat men den kan också bekämpa så hårt att den ger inflammation vilket kan göra hjärtat större som i sin tur gör hjärtat svagare och då måste pumpa blodet hårdare.

Detta får mig att tänka på "UFC-svensken" Kamzat som åkte på covid. Så fort han kände sig bra tränade han tokhårt och blev genast riktigt dålig. Han åkte in på sjukhus flera ggr tills de tvingade honom att inte fortsätta träna och han kom tillbaka lika urstark som tidigare.

Jag inbillar mig att jag har mycket sämre kondis efter covid. Köpte en blodtrycksmätare precis innan sjukdom och har ungefär samma värden när jag kollar nu. 123/69, puls 58. Pulsen är dock lite sämre men har inte heller joggat på länge, låg runt 50 tidigare. Allt verkar normalt men tycker att jag har apdålig kondis och lätt blir andfådd fast det beror väl på att jag slöar.

Känner mig för övrigt trygg nu men väntar på nästa variant i höst/vinter.

@GuW frågar du mig kan du hoppa över dos 4 nu då du har infektion och man ska väl ändå vänta ett tag. Du har immunitet och sommaren kommer. I höst kommer de nog be alla ta uppdaterad vaccin mot omikron, något de förmodligen redan hade kunnat erbjuda.

Även om omikron kan ta sig förbi antikroppar sade de att t-cellsskyddet fortfarande är bra.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åh jäklar vilken resa du fick. :(

Jag får kolla upp trycket.
Men jag hade tur. Ringde 1177 och kom aldrig fram mellan turerna till tvättstugan. Så kom X:et på besök och hon ringde 112 och dom skickade ambulans på störten. Vi frågade om vi skulle gå ner men vi skulle stanna. Så dråsar det in 4 sjuksköterskor/ambulansare och dom börjar direkt kolla om jag har infarkt (tar ekg) och stroke, rörlighet kraft. Och upptäcker det höga blodtrycket, fixar sjuktransport till Sahlgrenska och på Sahlgrenska tar det inte många timmar innan jag är röntgad och man har bekräftelse på misstanken blodproppar i lungorna. Spruta i magen med blodförtunnande och Xarelto efter det. Svenska sjukvård när den fungerar som bäst. Kanske tack vare Xarelto varje dag jag klarade Covid-19 månadsskiftet mars - april 2020.
För då var jag illa ute, fick bara luft om jag satt upp eller stod upp i drygt en vecka.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hade skrotet i mitten/slutet av januari. Förvånad ändå att jag klarat mig så länge mtp att sambon träffar väldigt mycket folk i jobbet.

Var ungefär som en vanlig förkylning i någon sorts kvantifiering av hur allmänpåverkad jag var. Mådde inte riktigt lika dåligt/kände mig inte riktigt lika sjuk i någon mening, hade nog inte riktigt lika ont i halsen som jag brukar(det brukar iofs vara värst för mig när jag får en "vanlig förkylning") men var nog lite mer täppt i bihålorna och torr i ögona och kände mig lite tung i huvudet på ett sätt som jag inte brukar göra.

Minns lite dåligt men tror jag fick de allra allra första symtomen på söndagen, typ lite kli i halsen. Sen ökade det och skulle gissa att jag hade lite feber någon dag i mitten av veckano. Sen framåt helgen blev det bättre och kände mig i princip helt kry på söndagen igen.

Provade det här med smak & lukt men tror inte det var någon direkt påverkan, kanske att jag kände lite mindre smak/lukt generellt.
Jobbade hela veckan - hemifrån såklart.
Ovaccinerad.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Var femte med dos tre omikronsmittad inom två månader​

2022-04-07 08:43
TT

220406-omikronstudie-843decf9-a001nl.jpg
Aktivera Talande Webb
Många vaccinerade smittas av omikron. Enligt en ny studie testades mer än var femte person positivt inom två månader efter att de fått den tredje dosen vaccin, rapporterar SVT Nyheter.

Forskare i Community-projektet vid Danderyds sjukhus utanför Stockholm har i en ny delstudie regelbundet testat 375 sjukhusmedarbetare under fyra veckor, oavsett om de hade symptom eller inte.
Deltagarna i studien hade nyligen fått den tredje dosen. Ändå testade mer än var femte positivt inom två månader. De flesta hade inga symptom när de provtogs.
– Omikron tar sig förbi antikropparna. Vi ser att de som blir infekterade hade lika höga nivåer av antikroppar som de som inte blev infekterade, säger Charlotte Thålin, biträdande överläkare och forskningsledare för studien, till SVT.

De infekterade deltagarna provtogs varannan dag. Över hälften av dem var positiva i elva dagar och testerna talar för att de var smittsamma i upp till nio dagar.
Det här är första gången som man har kunnat följa virushalterna i luftvägarna under en pågående omikroninfektion och det var förvånande att så pass många var positiva så länge och hade så höga virushalter trots att de precis fått sin tredje dos, säger Charlotte Thålin.
Resultatet av delstudien presenterades för Världshälsoorganisationen (WHO) under onsdagen.


TT​

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Var femte med dos tre omikronsmittad inom två månader​

2022-04-07 08:43
TT

220406-omikronstudie-843decf9-a001nl.jpg
Aktivera Talande Webb
Många vaccinerade smittas av omikron. Enligt en ny studie testades mer än var femte person positivt inom två månader efter att de fått den tredje dosen vaccin, rapporterar SVT Nyheter.

Forskare i Community-projektet vid Danderyds sjukhus utanför Stockholm har i en ny delstudie regelbundet testat 375 sjukhusmedarbetare under fyra veckor, oavsett om de hade symptom eller inte.
Deltagarna i studien hade nyligen fått den tredje dosen. Ändå testade mer än var femte positivt inom två månader. De flesta hade inga symptom när de provtogs.
– Omikron tar sig förbi antikropparna. Vi ser att de som blir infekterade hade lika höga nivåer av antikroppar som de som inte blev infekterade, säger Charlotte Thålin, biträdande överläkare och forskningsledare för studien, till SVT.

De infekterade deltagarna provtogs varannan dag. Över hälften av dem var positiva i elva dagar och testerna talar för att de var smittsamma i upp till nio dagar.
Det här är första gången som man har kunnat följa virushalterna i luftvägarna under en pågående omikroninfektion och det var förvånande att så pass många var positiva så länge och hade så höga virushalter trots att de precis fått sin tredje dos, säger Charlotte Thålin.
Resultatet av delstudien presenterades för Världshälsoorganisationen (WHO) under onsdagen.


TT​

Dags för Tegnell att komma tillbaka och sätta allt på rätt plats igen ! (?).
Symptomfria smittar inte !
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dags för Tegnell att komma tillbaka och sätta allt på rätt plats igen ! (?).
Symptomfria smittar inte !
Tegnell har väll inte haft rätt en enda gång o som grädde på moset blev han ju anställd på ett jobb som ej finns.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tegnell har väll inte haft rätt en enda gång o som grädde på moset blev han ju anställd på ett jobb som ej finns.

Ja, varje gång han påstår något så vet man att det förhåller sig precis tvärtom.

Det är en droppsmitta tvätta händerna. :näsblod
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det är kruxet. Ingen vet hur det slår när man väl får det. Spektrat spänner från att man inget märker till bouppteckning. Orolig för bror som haft det relativt lindrigt twice och nu börjar hjärtat leva rövare.
Det är ingen lek och inget att vara kaxig om. Vi kan nog förvänta värre varianter framgent.
Japp. och det kommer redan i Juli. Värre än allt det som varit tillsammans. Kanske t o m tidigare men definitivt inte senare än Juli.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Och om det vill sig riktigt illa kommer Kina att "stänga" (Lockdown), är det stor risk att hela världsekonimin kan komma att kollapsa :(
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vad pekar på det menar du?

Att det kommer nya varianter tvivlar jag inte på, men att dom blir värre?
När viruset muterar innebär det i regel att det blir starkare. Allt för att överleva. Jabben så många har tagit redan kommer inte ha önskad effekt. Forskarna jobbar med att ta fram ett nytt vaccin men det kommer nya varianter hela tiden. Ge folk "penicillin" är verkningslöst. när dem behöver "antibiotika". ja, du kanske förstår vad jag menar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När viruset muterar innebär det i regel att det blir starkare. Allt för att överleva. Jabben så många har tagit redan kommer inte ha önskad effekt. Forskarna jobbar med att ta fram ett nytt vaccin men det kommer nya varianter hela tiden. Ge folk "penicillin" är verkningslöst. när dem behöver "antibiotika". ja, du kanske förstår vad jag menar.

Fast omikron mutationen blev smittsammare men anses vara mildare.

Andra pandemier har muterat tills dom har dött ut.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Fast omikron mutationen blev smittsammare men anses vara mildare.

Andra pandemier har muterat tills dom har dött ut.
Inte alla.. Och omicron ses av de kristna som en välsignelse då den tog kål på Delta varianten.. men det är bara lugnet före stormen. Det är inte långt kvar till Juli månad...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top