Covid-19 viktig information!

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Känns nästan bisarrt att risken med biverkningar diskuteras på ett mc forum. Hade kanske förstått pm det var på ett forum för biblioteksanställda....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Känns nästan bisarrt att risken med biverkningar diskuteras på ett mc forum. Hade kanske förstått pm det var på ett forum för biblioteksanställda....
Ja, dessutom om avvikelse från ämnet, första inlägget hade 39 Gilla om jag minns rätt.
Handlar om något som många i denna tråd sällan verkar pyssla med... ;)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kom igen nu! Världens samlade vetenskap är inte här för att föra oss bakom ljuset och mata läkemedelsindustrin och barnätande Bill Gates. En homeopat däremot, är här för att sko sig själv på att lura i andra att vatten kan tränas till att bota alla möjliga sjukdomar och säljer således detta till de som blivit blåsta. Huruvida homeopaten gör detta av illvilja för att sko sig, eller om den faktiskt själv tror på lögnen själv och sedan skor sig, är bara olika grader av samma fel.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Någon som kommer åt som kan sammanfatta?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kom igen nu! Världens samlade vetenskap är inte här för att föra oss bakom ljuset och mata läkemedelsindustrin och barnätande Bill Gates. En homeopat däremot, är här för att sko sig själv på att lura i andra att vatten kan tränas till att bota alla möjliga sjukdomar och säljer således detta till de som blivit blåsta. Huruvida homeopaten gör detta av illvilja för att sko sig, eller om den faktiskt själv tror på lögnen själv och sedan skor sig, är bara olika grader av samma fel.
Fast det handlar inte om världens samlade vetenskap eller forskning för oss bakom ljuset...

Vissa påståenden kanske man ifrågasätter, andra kan vara helt rimliga och värda att titta på. Hemeopati och kollodialt vatten kan man ha frågor om men det är något helt annat och kan inte användas som motargument till just denna artikel. Läs artikeln och kritisera vad som sägs i den isf. Jag är alltid skeptisk men kan inte bestämt säga att någon har fel om jag inte har tagit del av samma information och skaffat mig en helhetsbild av för och motargument. Kanske har du/ni alla det?
Om inte är man som en mönsterkines eller nordkorean som inte ifrågasätter något alls och rättar in sig i ledet. De som vägrar Astras vaccin är foliehattar?
Hela Norge är foliehattar när de anser att det är större risk att dö av Astras vaccin än att få covid-19?
De har dock inte bestämt sig än om de helt ska dumpa vaccinet eller inte.

Tex var detta intressant i artikeln: "Antalet vårdtillfällen på IVA-avdelningarna för perioden 24/4 2020 – 24/4 2021 är några tusen färre än för samma period föregående fem år"
Kanske finns någon logisk förklaring, något artikeln bortser ifrån när de jämför siffrorna?

Letade upp detta utan att studera. Kika på denna sida om IVA vårdtillfällen. Urval kan man ta fram om man trycker uppe till vänster. Tex kan man jämföra 2019 mot 2020.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tex var detta intressant i artikeln: "Antalet vårdtillfällen på IVA-avdelningarna för perioden 24/4 2020 – 24/4 2021 är några tusen färre än för samma period föregående fem år"
Finns det något spektakulärt i dessa siffor? Jag tror att det finns en koppling till det Transportstyrelsen meddelade "Under 2020 omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är det lägsta antalet döda sedan 1930-talet." samt det minskade antalet i bl.a. Vinterkräksjuka och Impetigo. Folk är rädda om sig.

Om jag vore kvinna under 65 skulle jag vägra AstraZeneca - och för att förstå det beslutet behöver man inte vara speciellt konspiratorisk lagd samt förstå orsaken till varför Sverige skänker bort en miljon doser av just det vaccinet - som något annat lands manliga befokning kan vara betjänta av.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är det vi ska reda ut, om det är spektakulärt eller inte. Färre inlagda på IVA 2020 än 2019 ändå är IVA så otroligt överbelastade. Anmärkningsvärt eller inte?
Kanske för att covid-19 kräver längre vård än snittet?
Det ligger något i det du säger men då måste det finnas många anledningar, flera minskade åkommor vilket det säkert gör.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är det vi ska reda ut, om det är spektakulärt eller inte. Färre inlagda på IVA 2020 än 2019 ändå är IVA så otroligt överbelastade. Anmärkningsvärt eller inte?
Kanske för att covid-19 kräver längre vård än snittet?
Det ligger något i det du säger men då måste det finnas många anledningar, flera minskade åkommor vilket det säkert gör.
Du måste tänka på att man infört begränsningar..ganska omfattande också...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Liten uppdatering.
Fredag blev min första symptomfria dag och jag är nu tillbaka på jobbet. Det tog alltså ganska precis en vecka från första symptom tills jag blev symptomfri. Totalt sett ganska mild sjukdom för mej personligen.

Kommer ta ett blodprov om några veckor för att testa om jag bildat antikroppar och i vilken mängd.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Liten uppdatering.
Fredag blev min första symptomfria dag och jag är nu tillbaka på jobbet. Det tog alltså ganska precis en vecka från första symptom tills jag blev symptomfri. Totalt sett ganska mild sjukdom för mej personligen.

Kommer ta ett blodprov om några veckor för att testa om jag bildat antikroppar och i vilken mängd.

Det låter ungefär som för mig då, jag testade mig på positivt på Skärtorsdagen och var hemma en vecka från jobbet.
Symptomet som var mest markant var att jag förlorade smak och lukt, kunde inte känna absolut nåt, men det var bara borta 1 dygn innan det började att komma tillbaka , nu tror jag att smak och lukt är helt tillbaka som innan.
Inga förkylningssymptom som hosta, snuva eller feber men jag hade 2-3dagar när jag kände mig väldigt trött och hängig, nästan som då man är bakis.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som språkintresserad måste väl födseln ha döden som biverkan där risken för denna biverkan är 100% frågan är inte om utan när man får denna biverkan...;)
Formulerat lite annorlunda: Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vaccin ska inte vara frivillig/utan konsekvens?
Europarådet skriver:
Jag tycker vi är så, "välj själv". Vaccination mot t.ex. Gula febern är obligatoriskt för komma in i många länder. När jag reste i Afrika 1977 var vaccination mot Kolera obligatoriskt för att komma in i Tanzania.
Så det gällde att ha Kolera på sitt Gula kort. Inte konstigare än att att ett giltigt Pass.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fast det handlar inte om världens samlade vetenskap eller forskning för oss bakom ljuset...

Vissa påståenden kanske man ifrågasätter, andra kan vara helt rimliga och värda att titta på. Hemeopati och kollodialt vatten kan man ha frågor om men det är något helt annat och kan inte användas som motargument till just denna artikel. Läs artikeln och kritisera vad som sägs i den isf. Jag är alltid skeptisk men kan inte bestämt säga att någon har fel om jag inte har tagit del av samma information och skaffat mig en helhetsbild av för och motargument. Kanske har du/ni alla det?
Om inte är man som en mönsterkines eller nordkorean som inte ifrågasätter något alls och rättar in sig i ledet. De som vägrar Astras vaccin är foliehattar?
Hela Norge är foliehattar när de anser att det är större risk att dö av Astras vaccin än att få covid-19?
De har dock inte bestämt sig än om de helt ska dumpa vaccinet eller inte.

Tex var detta intressant i artikeln: "Antalet vårdtillfällen på IVA-avdelningarna för perioden 24/4 2020 – 24/4 2021 är några tusen färre än för samma period föregående fem år"
Kanske finns någon logisk förklaring, något artikeln bortser ifrån när de jämför siffrorna?

Letade upp detta utan att studera. Kika på denna sida om IVA vårdtillfällen. Urval kan man ta fram om man trycker uppe till vänster. Tex kan man jämföra 2019 mot 2020.
Jag väljer att inte lyssna på någon som har som agenda att få folk att tvivla på vetenskap för att därför får sälja mer av sina egna tjänster. Det är möjligt att det finns en del rimliga påståenden i texten, och det är också möjligt att det går att slå hål på många av dessa med andra rimliga påståenden. Men jag har inte den tid det skulle ta att agera granskare. Jag brukar tänka som så att man lyssnar på dem som borde veta, åtminstonde tills dess att de bevisat att de faktiskt inte har koll alls (Tegnell och FHM tex). I fallet med homeopaten, som dessutom verkar livnära sig på att lära ut homeopati till andra, så är han diskvalificerad innan startskottet smällt :).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tycker vi är så, "välj själv". Vaccination mot t.ex. Gula febern är obligatoriskt för komma in i många länder. När jag reste i Afrika 1977 var vaccination mot Kolera obligatoriskt för att komma in i Tanzania.
Så det gällde att ha Kolera på sitt Gula kort. Inte konstigare än att att ett giltigt Pass.
Korrekt så gick det till. Fattar inte vad det har att göra med det jag skrev.

Välj själv. Är det ett fritt val om staten säger att man får välja själv men om man väljer "fel" så får man inte lämna sin bostad? Försöker du göra det ändå så kommer de med våld att hålla dig kvar eller kasta dig i fängelse.
Är det frivilligt att betala skatt?

Fö är det inte som någon påstod ett aktivt val att inte ta vaccinet.
Det aktiva valet man gör är att ta vaccinet, det är då man behöver agera. Jag kan sitta helt passiv och inte göra ett skit och då kommer jag inte bli vaccinerad - vaccinationen är inget som sker automatiskt som genom någons sorts naturlag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fö är det inte som någon påstod ett aktivt val att inte ta vaccinet.
Det aktiva valet man gör är att ta vaccinet, det är då man behöver agera. Jag kan sitta helt passiv och inte göra ett skit och då kommer jag inte bli vaccinerad - vaccinationen är inget som sker automatiskt som genom någons sorts naturlag.
Det jag behöver göra är att ta mig till vårdcentralen på angiven tid. För att avstå måste jag meddela att den tid jag fått mig tilldelad inte är intressant.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det jag behöver göra är att ta mig till vårdcentralen på angiven tid. För att avstå måste jag meddela att den tid jag fått mig tilldelad inte är intressant.
Eller så skiter du i att meddela. Det är ju själva hanteringen för att ta vaccin som man måste agera på.
Om man ligger hemma och pillar i naveln så får man inget vaccin.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Korrekt så gick det till. Fattar inte vad det har att göra med det jag skrev.

Välj själv. Är det ett fritt val om staten säger att man får välja själv men om man väljer "fel" så får man inte lämna sin bostad? Försöker du göra det ändå så kommer de med våld att hålla dig kvar eller kasta dig i fängelse.
Är det frivilligt att betala skatt?

Fö är det inte som någon påstod ett aktivt val att inte ta vaccinet.
Det aktiva valet man gör är att ta vaccinet, det är då man behöver agera. Jag kan sitta helt passiv och inte göra ett skit och då kommer jag inte bli vaccinerad - vaccinationen är inget som sker automatiskt som genom någons sorts naturlag.
Lite tydligare
Jag tycker vi är så barnsliga i EU. Det ska inte medföra några konsekvenser av att inte vaccinera sig.

Vill man inte vaccinera sig är det väl rätt naturligt att
1) man inte blir insläppt i många länder, kanske förklaringen till den här artikeln.
Bättre vara pensionär i Norge än i Somalia, va vet jag.
https://www.nettavisen.no/nyheter/b...ir-jan-bohler-klar-beskjed/s/12-95-3424123095
2) man inte får resa "kollektivt"
3) att man inte är välkommen på olika ställen. Inte konstigare än åldersdiskriminering. Är du inte 18 år kommer du inte in på baren. osv.
4) att man inte platsar för jobb där man får många kontakter med andra människor, jobb enbart för vaccinerade.
osv.

Men så ska det inte vara i EU. Här i EU ska det inte ge några konsekvenser att inte vara vaccinerad.
Sjukt tycker jag.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Istället för att anti-vaxxers gnöar om ditten och datten är det väl bara för dem att se till att Svenska lagar gällande "allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom" ändras - för dit hör Covid-19.
Varför då?
Vad är ditten och datten? Reseförbud för ovaccinerade tex. Står inget om statens rätt att neka resande för ovaccinerde i smittskyddslagen. Så vad refererar du till?

Fö är det redan förbjudet att angripa folk med våld.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eller så skiter du i att meddela. Det är ju själva hanteringen för att ta vaccin som man måste agera på.
Om man ligger hemma och pillar i naveln så får man inget vaccin.
Ditt sätt att argumentera i olika frågor får mig att fundera på om du är fjorton år, regelbundet röker cannabis eller en kombination av de båda.
Buhu, jag får inte göra vad jag vill. Staten kan inte tvinga mig till något jag inte vill. Jag måste inte ha kläder på mig för det står inte i lagen och lagen har jag ändå inte accepterat så den gäller inte mig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top