Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag väljer att inte lyssna på någon som har som agenda att få folk att tvivla på vetenskap för att därför får sälja mer av sina egna tjänster. Det är möjligt att det finns en del rimliga påståenden i texten, och det är också möjligt att det går att slå hål på många av dessa med andra rimliga påståenden. Men jag har inte den tid det skulle ta att agera granskare. Jag brukar tänka som så att man lyssnar på dem som borde veta, åtminstonde tills dess att de bevisat att de faktiskt inte har koll alls (Tegnell och FHM tex). I fallet med homeopaten, som dessutom verkar livnära sig på att lära ut homeopati till andra, så är han diskvalificerad innan startskottet smällt :).
Jag förstår dig och tycker delvis likadant. Orkar heller inte granska alla påståenden men har svårt att självsäkert avfärda allt fast vi har ju rätt att tycka och tro eftersom det bara är ett forum. Vetenskap och forskning är bra men det ska ifrågasättas om tveksamheter finns. Vad jag minns såg jag dock inget i artikeln som direkt tvivlar på vetenskap men jag har annan uppfattning i vissa saker, tex spelar det visst roll om man redan har antikroppar. Vad jag läst kvalificerar det ett grönt pass eller vad man kallar det (vaccinpass) dessutom är det frivilligt att vaccinera sig så vad gnäller han om.
Jag förstår om man är skeptiskt till vaccination pga förra pandemin och Pandemrix och dess biverkningar och även nödvändigheten att vaccinera sig. Sverige vaccinerade 60% av befolkningen, flera andra EU-länder hade ingen massvaccination och det finns inga tydliga skillnader mellan länderna. Smittskyddsinstitutet kom fram till att i Sverige räddades 6 liv med vaccinet. Dessa liv betyder iof mycket men hur många fick sina liv förstörda i en av de dyraste insatserna i svenska sjukvård på 1,3 miljarder..
Sedan kan man inte jämföra denna pandemi mot förra och observera att jag inte är emot vaccin och att jag tar covid-19 på största allvar även om man inte blir dödssjuk. Riktigt otäcka symptom.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ditt sätt att argumentera i olika frågor får mig att fundera på om du är fjorton år, regelbundet röker cannabis eller en kombination av de båda.
Buhu, jag får inte göra vad jag vill. Staten kan inte tvinga mig till något jag inte vill. Jag måste inte ha kläder på mig för det står inte i lagen och lagen har jag ändå inte accepterat så den gäller inte mig.
Ok. Bra snack, tack för det! Givande. På den argumentationen låter det som att det är du som passar in i ovan.

Buhu, tog dina argument för att icke-vaccinering är en aktiv handling slut eller är vi nu överens om att icke-vaccinering inte kräver en aktiv handling? Pss som om du väljer att inte köpa tamponger på affären? Det är ett passivt val det med.
Du håller således med mig om att man kan ligga i soffan och pilla sig i naveln om man inte vill bli vaccinerad men om man vill bli vaccinerad så behöver man agera och faktiskt ta sig upp från soffan...lite sådär bildligt talat?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag ser det fortfarande som att jag måste göra en aktiv handling då jag inte enbart kan strunta i kallelsen jag fått. Det påverkar andra i samhället och som en del av det behöver jag delta i olika sammanhang. I detta fall kan jag åka och få en spruta eller meddela att jag inte vill ha den, båda aktiva handlingar.
Då vaccinationstiderna finns i en begränsad mängd är det moraliskt förkastligt att inte aktivt hantera den tid jag fått. I förlängningen skulle en tom "slot" kunna ge andra människor en sjukdom som ger dem en grav. Jag avstår helst från att ha andras liv på mitt samvete.

Jag har hittills inte sett att det finns tamponger på någon affär med en uppmaning till mig att köpa dem. Det är mig veterligen inte heller så att det finns en obalans på marknaden mellan mängden möjligheter att få tag i en tampong och kunders önskemål att införskaffa dem. De som har en önskan om att utöka sitt innehav av tamponger torde således kunna tillfredsställa behovet oavsett vad jag gör. Om det finns en risk för dödsfall på grund av tampongbrist har jag undgått att notera det, men du får gärna visa forskning i ämnet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag ser det fortfarande som att jag måste göra en aktiv handling då jag inte enbart kan strunta i kallelsen jag fått. Det påverkar andra i samhället och som en del av det behöver jag delta i olika sammanhang. I detta fall kan jag åka och få en spruta eller meddela att jag inte vill ha den, båda aktiva handlingar.
Då vaccinationstiderna finns i en begränsad mängd är det moraliskt förkastligt att inte aktivt hantera den tid jag fått. I förlängningen skulle en tom "slot" kunna ge andra människor en sjukdom som ger dem en grav. Jag avstår helst från att ha andras liv på mitt samvete.
Jag förstår hur du menar men att en handling - aktiv eller passiv - får konsekvenser har ju inget att göra med huruvida handlingen i sig var aktiv eller passiv. Tänk dig något som du själv erkänner som en passiv handling tex. Visst ger den passiva handlingen påföljder/konsekvenser/påverkan på annat.

Du behöver inte meddela någonting, det är ju bara något någon har hittat på. Om du inte meddelar så får du ingen spruta. Får man ens papper hem? I min region loggar man in på 1177 för att boka tid. Gör man inte det så får man ingen spruta. Ja det kan ses som moralist förkastligt att inte svara på kallelsen men den moraliska frågan angående en handling förändrar inte huruvida handlingen är aktiv eller passiv.

Jag har hittills inte sett att det finns tamponger på någon affär med en uppmaning till mig att köpa dem. Det är mig veterligen inte heller så att det finns en obalans på marknaden mellan mängden möjligheter att få tag i en tampong och kunders önskemål att införskaffa dem. De som har en önskan om att utöka sitt innehav av tamponger torde således kunna tillfredsställa behovet oavsett vad jag gör. Om det finns en risk för dödsfall på grund av tampongbrist har jag undgått att notera det, men du får gärna visa forskning i ämnet.
Hänger inte med i resonemanget.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår hur du menar men att en handling - aktiv eller passiv - får konsekvenser har ju inget att göra med huruvida handlingen i sig var aktiv eller passiv. Tänk dig något som du själv erkänner som en passiv handling tex. Visst ger den passiva handlingen påföljder/konsekvenser/påverkan på annat.

Du behöver inte meddela någonting, det är ju bara något någon har hittat på. Om du inte meddelar så får du ingen spruta. Får man ens papper hem? I min region loggar man in på 1177 för att boka tid. Gör man inte det så får man ingen spruta. Ja det kan ses som moralist förkastligt att inte svara på kallelsen. Det förändrar inte huruvida en handling i detta fall är aktiv eller passiv.
I mitt fall (jag finns på riktigt) så har jag fått två meddelanden på 1177.se och ett brev i den gammaldags brevlådan med två fastställda tider för när jag kan få en gratis injektion. Att du menar att någon har hittat på det gör det inte mindre sant. Det mesta som händer i världen är påhittat av någon.
Även en av mina vänner i närområdet har fått brev om att han ska få en spruta utan att han har kontaktat vården och önskat det. Han har fått tid samma dag som jag, men på en helt annan plats.

Din inblandning av tamponger var ganska dålig som jämförelse. Konstigare än så var det inte.

Allt man gör eller inte gör har konsekvenser. Väljer man att inte ta körkort för mc får man inte köra såna. Väljer man att inte ta vissa vaccin får man inte göra vad som helst heller. Man kanske tycker att det är värt att sitta hemma och ha tråkigt några år istället för att ta en spruta och få tillgång till större delar av världen. Man blir inte diskriminerad utan har själv valt bort det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
I mitt fall (jag finns på riktigt) så har jag fått två meddelanden på 1177.se och ett brev i den gammaldags brevlådan med två fastställda tider för när jag kan få en gratis injektion. Att du menar att någon har hittat på det gör det inte mindre sant. Det mesta som händer i världen är påhittat av någon.
Även en av mina vänner i närområdet har fått brev om att han ska få en spruta utan att han har kontaktat vården och önskat det. Han har fått tid samma dag som jag, men på en helt annan plats.
Nej precis det gör det inte mindre sant, det är inget jag argumenterat för heller iofs. Men återigen så kan du agera helt passivt och då blir det ingen spruta. Att det anses moraliskt förkastligt har inget att göra med huruvida valet är aktivt eller passivt.
Din inblandning av tamponger var ganska dålig som jämförelse. Konstigare än så var det inte.
Det är precis pss. Du agerar, utför en handling för att få tillgång till tamponger alt. vaccin. Är du passiv så sker det inte per automatik.
Allt man gör eller inte gör har konsekvenser. Väljer man att inte ta körkort för mc får man inte köra såna. Väljer man att inte ta vissa vaccin får man inte göra vad som helst heller. Man kanske tycker att det är värt att sitta hemma och ha tråkigt några år istället för att ta en spruta och få tillgång till större delar av världen. Man blir inte diskriminerad utan har själv valt bort det.
Exakt. Allt har konsekvenser. Men konsekvenserna ett val leder till har inget att göra med huruvida valet (som föregick konsekvenserna) var aktivt eller passivt.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nej precis det gör det inte mindre sant, det är inget jag argumenterat för heller iofs. Men återigen så kan du agera helt passivt och då blir det ingen spruta. Att det anses moraliskt förkastligt har inget att göra med huruvida valet är aktivt eller passivt.

Det är precis pss. Du agerar, utför en handling för att få tillgång till tamponger alt. vaccin. Är du passiv så sker det inte per automatik.

Exakt. Allt har konsekvenser. Men konsekvenserna ett val leder till har inget att göra med huruvida valet (som föregick konsekvenserna) var aktivt eller passivt.
Valet är aktivt även om det resulterar i en passiv handling.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag spruta mig för en timme sen.
Han bakom mig i kön var född 62.
Så dom släpper in snorungar nu. Mår som vanligt just nu?
Jag blev uppringd för en dryg vecka sedan av min vårdcentral. De frågade om jag ville ta vaccin. Jag fick min spruta igår, tar mig ca 5 min med bil att åka dit (kunde inte gå, inkräktade för mycket på min arbetstid) och sedan var det klart. Senare på kvällen värker det i armen, likaså idag. Sedan nu på em håller värken på att gå över.

Jag är född 1964. Jag har väntat då jag ansett att jag är i fas 4, men jag kanske räknas om riskgrupp då jag knaprar tabletter för högt blodtryck och något förhöjt socker.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag spruta mig för en timme sen.
Han bakom mig i kön var född 62.
Så dom släpper in snorungar nu. Mår som vanligt just nu?
Jag körde SportHoj så de frågade hur gammal jag var. För ung för Astra så jag fick Fajser. Jag ser tydligen för ung ut! :banana

Lite värk i axeln i en dag. Nästa stick om 3 veckor mot 9 - 12 veckor för Astra. Kommer naturligtvis köra SportHoj då också...

 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja tappa ner en skruv från batteriet för några dagar sen på Corvetten. Men var nere å la mig på golvet å rota under bilen. Jag fick nog steroider från sprutan.
knappt öm ens
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Gick att läsa i sin helhet nyss.
Och ja det finns kanske folk som betalat för att komma föbi betalväggen som finner det intressant, chansen finns, det vet varken jag eller du.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
inte paywall just nu iallafall
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Rätt intressant för
1) Fladdermöss ingår inte i det kinesiska köket. Eller har jag fel ?
2) Den typ av Fladdermöss som skulle kunna vara moderdjur till Corona viruset finns i södra Kina, inte i Wuhan.
Eller har jag fel igen ?
Nu kommer jag inte iofs inte åt artikel nmen...
Angående punkt 1 så har jag egentligen ingen aning men wiki säger att de mumsar på fladdrande möss i Kina. https://en.wikipedia.org/wiki/Bat_as_food
Ang. punkt 2 så ringer det en klocka, jag minns att jag läst nått om just det att denna typ av fladdermus inte återfinns (som vild) i wuhanområdet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top