Covid-19 viktig information!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nu toppar Sverige hela Europa när det gäller smittspridning.
Av 15 områden med högst smittspridning ligger just nu 13 områden i Sverige !
Citat:
Av de 15 europeiska regioner som har högst smittspridning av coronaviruset just nu ligger 13 i Sverige. Den föga smickrande förstaplatsen innehas av Västernorrland, med 654 fall per 100 000 invånare förra veckan. Därefter följer Östergötland, Kalmar, Örebro och Kronoberg.
På sjätte plats kommer första regionen utanför Sverige, Ile de France i Frankrike. Den andra icke-svenska regionen på listan är polska Slaskie på plats 14.
slut citat
https://www.gp.se/nyheter/världen/13-av-15-regioner-med-högst-smittspridning-är-svenska-1.45678422
https://www.economist.com/graphic-detail/tracking-coronavirus-across-europe
Spelar det någon roll hur många som blir smittade.?
Var kan jag finna hur många som blivit sjuka av alla smittade?

Det sägs att sjukvården går på knäna, hur länge kommer vårdpersonal att orka osv. Minskar man antalet vårdplatser genom åren från tidigare drygt 12 000 ner till mindre än 5 000 klart det får konsekvenser och blir slitsamt för personal som blir kvar.

Många slutar också! Varför? för att vissa av dem fått ändrat schema och jobbar upp till 62 tim/vecka.

Grabbens äkta hälft hade timanställning som USK.
Har slutat nu på grund av att hennes arbetstid utökades till 48 tim i veckan. Med två småbarn 1 respektive 3 år gamla fungerade det inte. Hon studerar till förskolelärare nu, och säger ALDRIG mer sjukvården igen! Jobbar man som timmis inom sjukvården lr 60% som min dotter får man inte ha annat arbete! Fler timmar får hon inte hos sin nuvarande arbetsgivare.

Landstinget har minskat sin personal bara i Stockholms regionen från 15 900 till 15 000 sedan 2019. Däribland drygt 100 läkare, administrativ personal, SSK och USK . Fler varsel var lagda men tillfälligt dragits tillbaka. Om jag minns rätt från KI hemsida fick 109 läkare gå Dec 2020.

Hur många som avlidit på grund av att de inte fått den vård de behövde och hur många blivit sämre det talas det väldigt lite om.

Det vi vet är att vaccinet är säker. Dödsäker för vissa och ger biverkningar för andra.

Kanske först om 2-3 år tidigast vi får veta vilka biverkningar vaccinet ger.

Men som med all annan medicin kommer biverkningarna. Det är ett som är säkert!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I klartext. Eftersom regionen är så liten (= det bor så lite människor där) så räcker de med väldigt få sjuka för det ska bli höga tal räknat på t.ex. 100000 invånare.
Så därför stämmer det inte. Man ska inte räkna på det sättet tycker FHM. :ajjabajja
Det märkliga är ju att det bor ju inte mer människor / km2 i Norge , Finland, Island. I deras regioner.
Så jag säger som Norges Tegnell: Frode Forland: Så långt talar dödstalen för sig själva
https://www.vg.no/spesial/corona/norden/
https://www.vg.no/spesial/corona/risiko-eu/
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så jag säger som Norges Tegnell: Frode Forland: Så långt talar dödstalen för sig själva
Jag i mitt ämbete (som förste pekpinnare Lindeman) utser härmed Comeback till Bröllopsfestvakt i Sötälje. Ravevakt i Götet och för den delen vakt över all idioti och dumheter som privatpersoner ställer till med i Svärje. Inför undantagslagar och förklara Svetsarn persona non grata! :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag i mitt ämbete (som förste pekpinnare Lindeman) utser härmed Comeback till Bröllopsfestvakt i Sötälje. Ravevakt i Götet och för den delen vakt över all idioti och dumheter som privatpersoner ställer till med i Svärje. Inför undantagslagar och förklara Svetsarn persona non grata! :hihi
Jag tackar för förtroendet men passar och hojar ner till min fullvaccinerade särbo i Skåne imorgon !
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03

Något att tänka på, och det även för lobbyister...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det där med att vaccinera barn blir ju ganska befängt, 14 "barn" upp till 19 år har avlidit av c19 i Sverige av 140000 känt smittade, dvs 1 av 10000 smittade barn har avlidit och sannolikt har samtliga haft andra allvarliga sjukdomar.
Och barn testas ju vanligtvis inte ens så mörkertalet smittade lär vara avsevärt fler än dessa 140000.

Jag kommer troligen inte tillåta att min 8-åring vaccineras.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Syftet är främst att coronapassen ska användas för att kunna resa dels till andra EU-länder men även länder utanför EU som ställer krav på vaccinationsbevis.
Främst men inte endast...
Kan bli aktuellt att använda de för kultur och idrottsevenemang i Sverige?
– Vi har inte tagit ställning till det än slutgiltigt men jag hoppas att vaccinationsbevis kan vara ett sätt att öppna upp samhället snabbare än vad man annars hade kunnat göra.

Kan man till exempel, låt säga, gå och se en allsvensk match om man då har ett coronapass?
– Det är ett potentiellt användningsområde för vaccinationsintygen, säger Anders Ygeman.

Vad är det här för sjuka människor? Inget som går att vaccinera bort?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att NewsVoice-artikeln refuserades av SVD förstår iaf jag anledningen till. Är det fler än jag som förstår varför?
Själv förstår jag inte varför det ska var digitalt. Vad är det för fel på Gula Kortet med de vaccinationer man har ? När det gjordes, vad det vaccinerades mot, var det gjordes, vem som gjorde det.
Att Svd refuserade berodde väl på att NewVoice inte ville betala sedvanligt annonspris utan ville ha det billigare / Gratis ? !
 
Last edited:

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Själv förstår jag inte varför det ska var digitalt. Vad är det för fel på Gula Kortet med de vaccinationer man har ? När det gjordes, vad det vaccinerades mot, var det gjordes, vem som gjorde det.
Att Svd refuserade berodde väl på att NewVoice inte ville betala sedvanligt annonspris utan ville ha det billigare / Gratis ? !

Smidigheten att få det digitalt samt att det är svårare att förfalska är några av anledningarna jag kan komma på. Sen kräver det ju inte lika mycket administration
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Inser att jag är rätt glad att jag bor i Sverige efter att ha sett hur det är i Indien.
Men även situationen där påverkar ju oss.


Förhoppningsvis kan vi lära oss något även om länderna och spridningen skiljer sig åt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Inser att jag är rätt glad att jag bor i Sverige efter att ha sett hur det är i Indien.
Men även situationen där påverkar ju oss.


Förhoppningsvis kan vi lära oss något även om länderna och spridningen skiljer sig åt.
Japp, vi måste hjälpa fattiga länder av flera orsaker, bla uppkomst av nya varianter.
Folk i fattiga länder drabbas hårt. Inden hade kontroll och smittan var relativt låg, folk slappnade av. Därför misstänker de att smittan skenar men det kan också handla om muterat virus tex. Ett mörkertal kan finnas men Twostroke visade för ett tag sedan antal döda per miljon människor jämfört med Sverige.
Sniffade upp sidan som du kan spana in. Länken jämför Sverige och Indien:
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top