Covid-19 viktig information!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Kan", "tro", "möjligen" dvs hur man skapar klickbaits i media. Kommer diktaturen i Kina att tillåta en fullständig undersökning av detta? "Förmodligen inte".
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du kan kolla och jämföra andel vaccinerade och smittspridning här och sen får du väl göra din egen gissning.

Det faller ordentligt snabbt i Sverige nu men sommaren var ju gynnsam även förra året så man kanske inte ska ha allt för bråttom att avgöra vad som beror på vaccinationer.

På det har vi ju haft en omfattande smittspridning under året och kanske även en naturlig immunitet hos många.

Oavsett vad som orsakar nedgången nu så både hoppas och tror jag personligen att det kommer vara ganska lugnt även efter sommaren.

Ett orostecken i sammanhanget är ändå att Storbritannien som ligger betydligt bättre till än Sverige när det gäller vaccinationstäckning och inte så långt efter Israel, även om det fortfarande är en hel del som bara fått en dos ännu, nu ändå börjar se tendenser till en exponentiell ökning av antalet smittade. Det talas till och med om ytterligare en lockdown. Verkar vara drivet av att de fått in den indiska mutationen. Samtidigt dyker det upp nya varianter, nu senast var det en variant med betydligt kortare inkubationstid och samtidigt hade med sig några av de besvärligare egenskaperna från den indiska mutationen.

Har en känsla av att detta är långtifrån över. Med tanke på att smittan kommer fortsätta spridas i världen kommer det oundvikligen fortsätta dyka upp nya mutationer och där vaccinet kanske inte kommer skydda tillräckligt mot vissa av dessa för att undvika nya utbrott. Då hänger det på att vi har en synnerligen bra förmåga att undvika att få in mutationerna i landet, genom t ex karantän, effektiv testning och smittspårning och där det kan räcka med ett enda fall som slinker igenom för att få igång nya smittkedjor. Detta i ett läge när många nu planerar semestrar, företag kallar tillbaka anställda till kontoren och de flesta nu verkar agera som att faran är i princip över.

Jag hoppas verkligen att vi kan pusta ut efter sommaren, men tror samtidigt det finns en risk för att vi nu tar ut segern i förskott.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hörde om UK på radion i morse.
Fortfarande från en väldigt låg nivå a dagligen 45 nya smittade per miljon invånare. Jämför med Sverige som fortfarande ligger på 143.


Men R0 är på väg uppåt rejält där så visst, man ska väl inte ropa hej förrän man kommit över bäckenet.

Hur ser smittspridningen ut bland vaccinerade i UK nu? Jag hoppas att det bara är bland ovaccinerade smittan sprids nu. Borde väl finnas att läsa någonstans men middagsrasten är över och jag ska ut och jobba lite och känner inte för att googla just nu.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har rapporterats även i svenska medier. Något som skulle vara intressant att veta, i och med att det verkar ha drabbat främst yngre män, är om det kan finnas en koppling till om man tränat hårt kort efter vaccinationen. Hjärtmuskelinflammation är ju generellt en risk om man tränar med en infektion i kroppen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har rapporterats även i svenska medier. Något som skulle vara intressant att veta, i och med att det verkar ha drabbat främst yngre män, är om det kan finnas en koppling till om man tränat hårt kort efter vaccinationen. Hjärtmuskelinflammation är ju generellt en risk om man tränar med en infektion i kroppen.
Precis. Jag vet inte vad det ges för rekommendationer ang tex fysisk aktivitet i samband med vaccinationen men antar att det är lätt hänt att man i åldern "yngre män" inte tar det lite piano med tex träning om man i övrigt mår bra efter man fått sprutan, även om man borde.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Kan", "tro", "möjligen" dvs hur man skapar klickbaits i media. Kommer diktaturen i Kina att tillåta en fullständig undersökning av detta? "Förmodligen inte".
Ligger det i Kinas intresse att visa att de 1:a sjuka var personal från det "Franska" viruslaboratoriet i Wuhan ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Båsen står tomma men leveranserna är stabila. Konsten som politisk tjänsteman är att upprätthålla skenet av att allt är som det ska. Medan det verkar (för mig) som oförmåga i att kunna planera.
 

Bifogat

  • 20210606-Båsen-står-tomma.png
    20210606-Båsen-står-tomma.png
    38 KB · Visningar: 10

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ser smittspridningen ut bland vaccinerade i UK nu? Jag hoppas att det bara är bland ovaccinerade smittan sprids nu.

Jag har sökt lite på min egen fråga och hittar bla detta.

Det verkar som att de tre stora vaccinen skyddar mot både den brittiska och indiska mutationen. Men dessa mutationer bryter lättare igenom vaccinet om man får uttrycka sig så.
Det är nog för tidigt att ropa faran över även om jag trott det ett par veckor...

Dessutom gick kontraindikatorn Tegnell ut och sa att en fjärde våg till hösten var väldigt osannolik
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har sökt lite på min egen fråga och hittar bla detta.
Dessutom gick kontraindikatorn Tegnell ut och sa att en fjärde våg till hösten var väldigt osannolik
Toppen kan vara nådd enligt Tegnell 6 mars 2020. :)
Jag tar inte FHM för mer än vad det är ett Regeringsorgan som ska hålla stämningen i topp.
Typ Per-Albin Hanssons : Vår beredskap är god.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och här kommer en bekräftelse, Statistiken stämmer inte.
Citat:
Smittspridningen i Norrbotten är dubbelt så stor mot vad som framgår av den officiella covid-statistiken, varnar ansvariga läkare i regionen.
slut citat
Vad är det som fungerar i Sverige ?
 

Bifogat

  • 20210607_09-26-26-Svd-Covid-Statistiken-Fel.png
    20210607_09-26-26-Svd-Covid-Statistiken-Fel.png
    234.7 KB · Visningar: 11

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då är jag och frun phizer-ade.
Står och väntar 15 min innan hemfärd.
50%-igt skydd om tre veckor enligt uppgift.
Hon som stack frun sa att hon hade fått Covid-19 tre veckor efter spruta ett.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då är jag och frun phizer-ade.
Står och väntar 15 min innan hemfärd.
50%-igt skydd om tre veckor enligt uppgift.
Hon som stack frun sa att hon hade fått Covid-19 tre veckor efter spruta ett.
Dvs varannan vaccinerad får Covid-19 ? :hoppskrat
För hon som stack dig hade inte fått det ?
Det har funnits en stor tro på att vaccineringen skulle ge ett nära 100% skydd.
I varje fall att spridningen skulle upphöra. Covid-19 skulle dö ut.
Men nu blir hösten 2021 kanske som hösten 2020, dvs fullt på IVA igen.
Hoppas jag har fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varifrån kom Covid-19 viruset ?
Intressant att 2003 skedde en labbläcka i Singapore av sars-virus.
1978 smittades en fotograf i Storbritannien av smittkoppor och dog.
Fotografen arbetade en våning över ett labb där man hanterade smittkoppsvirus.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dvs varannan vaccinerad får Covid-19 ? :hoppskrat
För hon som stack dig hade inte fått det ?
Det har funnits en stor tro på att vaccineringen skulle ge ett nära 100% skydd.
I varje fall att spridningen skulle upphöra. Covid-19 skulle dö ut.
Men nu blir hösten 2021 kanske som hösten 2020, dvs fullt på IVA igen.
Hoppas jag har fel.

Den tron verkar finnas kvar. Jag kommer precis från affären och det är ganska tydligt hur folk som över en natt slutat bry sig om distansering.

Jag ger mig fan på att dom vaccinerat sig och tror sig vara 100% immuna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På olika siter står att man är skyddad mot "svår sjukdom" tre veckor efter spruta ett.
Så vi kommer fortsätta vara restriktiva.
Två veckor efter spruta två i slutet på juli kommer vi ha "fullgott skydd".

Edit: lite siffror från expressen (fn inte bakom pay wall) ang Covid-19 smitta efter två sprutor.
"Fram till den 6 maj hade 794 198 personer vaccinerats med två doser. Av dem har hittills 2 795 personer, 0,4 procent, diagnosticerats med covid-19 mer än två veckor efter den andra dosen."
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top