CBR1000RR - antalet hästkrafter ??

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har Honda släppt dom officiella effektsiffrorona än ?

Jag hittade i alla fall detta på framsidan till en Japansk tidning.
Jag gissar att det betyder att den har 172 hk eller ?

ym0401hyoshi.jpg
 
Wiseguy skrev:
Har Honda släppt dom officiella effektsiffrorona än ?

Jag hittade i alla fall detta på framsidan till en Japansk tidning.
Jag gissar att det betyder att den har 172 hk eller ?

ym0401hyoshi.jpg

Ja, eller så väger den 172 kg... :tungan
 
Don Quixote skrev:
Hmm... R1an har runt 10% laegre maxvrid aen dom andra, och toppen belaegen 1000-2000 varv hoegre upp.


Ja. Alltså har R1:an minst motoreffekt av dom tre :hihi
Vad ska alla R1 lovers som envist totalsågat Honda och Kawwa säga nu :rolleyes:
 
Last edited:
Längtar tills dess att man får se en oberoende test av R1:an (Oberoende och ej genomförd av Bike, kanske jag skall tillägga). Mycket snack om några hästar hit och dit...
 
KIRE skrev:
Ja. Alltså har R1:an minst motoreffekt av dom tre :hihi
Vad ska alla R1 lovers som envist totalsågat Honda och Kawwa säga nu :rolleyes:

Lägre vrid behöver inte innebära lägre maxeffekt.
 
Hästar är fina djur, men ack så dumma och opålitliga.
 
Don Quixote skrev:
Hmm... R1an har runt 10% laegre maxvrid aen dom andra, och toppen belaegen 1000-2000 varv hoegre upp.
Märkligt, men jag gissar att det är ett fel. Har svårt att tro att den skulle andas så mycket sämre än de andra. Hondan verkar också varva högre än vad tidigare uppgivits (maxeffekt vid 10 500). Man får en känsla av att alla kollat in Yamaha och sedan uppger att den egna effekten ligger i samma härad. Det skall bli kul att se de första bänkningarna.

Andra detaljer av intresse är Hondans relativt långa hjulbas. 1410 mm, att jämföra med Kwakkens 1385 (25 mm kortare än min 600!). Att Kawasaki är först ut med pizza-bromsar (disco margherita) är lite av en sensation. Jag trodde att Ducati eller Aprilia skulle vara först ut med det :D
 
Last edited:
Freppa skrev:
Mycket snack om några hästar hit och dit...
Så säger alla som kör R1 eller GSXR1000. Varför är det så? Freppa, tänk på att det är föraren mer än bågen. Du kan fortfarande vara häftigast när det gäller :D
 
McB skrev:
Lägre vrid behöver inte innebära lägre maxeffekt.


Nej men jag förutsatte att du kollat listan. Dom har samma maxeffekt
men R1 har lägre vrid :tummenupp

Allt enligt den omtalade listan. Om den stämmer eller inte är det ju ingen här som vet.
 
Last edited:
KIRE skrev:
Nej men jag förutsatte att du kollat listan. Dom har samma maxeffekt
men R1 har lägre vrid :tummenupp

Allt enligt den omtalade listan. Om den stämmer eller inte är det ju ingen här som vet.

Ja, men högre maxvarv. Totalt innebär det just 172 hästar, som dom andra också uppger? Fundera lite till!
 
Don Quixote skrev:
Ja, men högre maxvarv. Totalt innebär det just 172 hästar, som dom andra också uppger? Fundera lite till!

Vad spelar det för roll om en motor kan varva högre om maxeffekten ges vid ett lägre varvtal? Jag vet ingenting om motorer så upplys mig gärna!!

Exempel. Två motorer har samma effekt.
Motor ett har sin maxeffekt vid 10k men maxvarv är 13k
Motor två har sin maxeffekt vid 10k men maxvarv är 11k

Är då motor ett starkare? Isåfall måste den ju ge mera effekt
vid ännu högre varvtal än 10k. Då borde man uppge effekten vid
tex 11k istället och få en högre siffa.

.
 
KIRE skrev:
Vad spelar det för roll om en motor kan varva högre om maxeffekten ges vid ett lägre varvtal? Jag vet ingenting om motorer så upplys mig gärna!!

Exempel. Två motorer har samma effekt.
Motor ett har sin maxeffekt vid 10k men maxvarv är 13k
Motor två har sin maxeffekt vid 10k men maxvarv är 11k

Är då motor ett starkare? Isåfall måste den ju ge mera effekt
vid ännu högre varvtal än 10k. Då borde man uppge effekten vid
tex 11k istället och få en högre siffa.

.

Beroende på många olika faktorer så plockas maxeffekten ut på olika varvtal på olika motorer. Två motorer som ser exakt likadana ut kan därför skilja i både effekt, vrid och varvbenägenhet.

Effekten som tillverkarna angiver vid ett visst varvtal är det varvtal där motorn har mest effekt. Oavsett om det ligger 5000 rpm högre eller lägre än konkurrenterna så är det maxeffekt vid det varvtalet.
 
Äsch, glöm CBR:en. Den är tung, ful, klumpig och slö. Dessutom är den inte det minsta lik RC211V.

Eller hur?
 

Bifogat

  • CBR1000RR.jpg
    CBR1000RR.jpg
    42.5 KB · Visningar: 60
McB skrev:
Beroende på många olika faktorer så plockas maxeffekten ut på olika varvtal på olika motorer. Två motorer som ser exakt likadana ut kan därför skilja i både effekt, vrid och varvbenägenhet.

Effekten som tillverkarna angiver vid ett visst varvtal är det varvtal där motorn har mest effekt. Oavsett om det ligger 5000 rpm högre eller lägre än konkurrenterna så är det maxeffekt vid det varvtalet.


Ja det var det jag menade även om det inte framgick kanske.
Om då Honda och Yamaha har 172 hk vid olika vartal är dom ju
alltså jämnstarka maxeffektmässing. Men Honda har högre vrid=
Honda har mest effekt. Som jag skrev från början. Vad har jag
missat här Don Quixote ?
 
KIRE skrev:
Ja det var det jag menade även om det inte framgick kanske.
Om då Honda och Yamaha har 172 hk vid olika vartal är dom ju
alltså jämnstarka maxeffektmässing. Men Honda har högre vrid=
Honda har mest effekt. Som jag skrev från början. Vad har jag
missat här Don Quixote ?

Du får skilja på vrid och effekt. Läs tråden "vridmoment" så kan du få en liten inblick i vad skillnaderna är.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top