KIRE
Guest
McB skrev:Du får skilja på vrid och effekt. Läs tråden "vridmoment" så kan du få en liten inblick i vad skillnaderna är.
Tack

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
McB skrev:Du får skilja på vrid och effekt. Läs tråden "vridmoment" så kan du få en liten inblick i vad skillnaderna är.
Ja, och eftersom det är lättare at fuska med uppgiven effekt/vrid än rödmarkering på varvräknaren så misstänker jag att några har friserat sina effektuppgifter ganska rejält. Om man gör, det rimliga, antagandet att motorerna andas ungefär lika bra/har ungefär samma specifika vrid lutar det åt att Yamaha och Kawasaki ger mest effekt.McB skrev:Beroende på många olika faktorer så plockas maxeffekten ut på olika varvtal på olika motorer. Två motorer som ser exakt likadana ut kan därför skilja i både effekt, vrid och varvbenägenhet.
Effekten som tillverkarna angiver vid ett visst varvtal är det varvtal där motorn har mest effekt. Oavsett om det ligger 5000 rpm högre eller lägre än konkurrenterna så är det maxeffekt vid det varvtalet.
Man kan också glömma vad som står på tanken.valmers skrev:Äsch, glöm CBR:en. Den är tung, ful, klumpig och slö. Dessutom är den inte det minsta lik RC211V.
Eller hur?
KIRE skrev:Ja det var det jag menade även om det inte framgick kanske.
Om då Honda och Yamaha har 172 hk vid olika vartal är dom ju
alltså jämnstarka maxeffektmässing. Men Honda har högre vrid=
Honda har mest effekt. Som jag skrev från början. Vad har jag
missat här Don Quixote ?
Silwer skrev:eftersom yamma valde at göra motorn mycket kortslagigare för högre varv än föregångaren är det inte oväntat att den dels får lägre vrid och att max kommer högre upp.
Silwer skrev:om siffrorna på sidan stämmer är det ändå en obetydlig skillnad (5nm), men jag tror motorn på den kommer upplevas helt annorlunda än föregångaren.
Don Quixote skrev:172 hk är ett mått på effekt! Effekt mäts i hk (eller kw men det är orelevant). Så har både Honda och Yamaha 172 hk som maxeffekt så har dom ju lika hög maxeffekt!
Effekt är en funktion av vridmoment och varvtal. Om du lyckas bygga en motor som kan lämna 100NM vridmoment vid 5000varv så har du vid detta varvtal samma effekt som en motor som lämnar 50NM vridmoment vid 10000 varv. Effekt = vrid*varv (*en konstant för att få enheterna rätt...)
Så Yamaha har alltså byggt en motor som lämnar ca 10% lägre maxvrid än Honda, men lyckas å andra sidan ha ett högt vridmoment vid ett högre varvtal och därmed lämnar de båda samma effekt.
Jämför t.ex en lastbilsmotor och en sportbilsmotor. Bägge kanske ger 500hk. Lastbilen lämnar ett väldigt högt maxvrid men varvar inte mycket. Bilen gör det omvända men har samma toppeffekt.
Och för att reda ut en annan sak redan nu så är det effekt som bestämmer hur snabbt en hoj accelererar. Enbart vrid säger ingenting om hur snabb en hoj känns. Vrid*varv som är effekt är det som skjuter på.
Inte alls svårt att förstå bara man tänker igenom det lite!
Foggy skrev:Bra utläggning, och nästan rätt(förutom det markerade ovan då).
En storhet (tex. vridmoment eller effekt) delas upp i enhet och mätetal. Vad mätetalet är, torde vara tämligen självklart (siffervärdet), liksom egentligen att enheterna (i SI-systemet) för vridmoment är Nm och effekt (k)W. Då enheten för varvtal är 1/s blir således vridmoment*varvtal=Nm/s=(k)W. Alltså behövs inte konstanten för att få enheterna utan mätetalet rätt, vilket inses lätt med en dimensionsanalys.
/F.![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |