Byta till Race generator? R1 2004

Det är inte samma som på R1 98-01 då? En fingängad bult som är lite avrundad på toppen som man drar i centerhålet som trycker mot vevaxeln så att det lossnar? Om man gör på rätt sätt och inte bara drar sönder gängorna som undertecknad...

Bulten som sitter där från början bör även bytas mot en ny om man skall följa rekommendationerna så det kan ju vara bra att beställa innan man börjar riva. Gäller 98-01 iaf.
 
Jag har aldrig vägt kitt-systemet till en r1-04 men vanligen sparar man 2-3kg varav det mesta är roterande massa som sitter långt ut i periferin så gyromässigt spelar det roll. Dessutom minskar man belastningen på ramlagren då man inte har ett tungt svänghjul som vispar runt.

Hur mycket kittsystemen ger varierar, en del har bara precis så att man klarar att driva sprutet medan andra har typ 25A så man kan köra Xenon för endurance.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top