Hämta ny mc med med öppet släp - hur skydda mot salt?

Jag har bestämt mig. jag hyr ett täkt släp på okq8 nästa vecka.
Jag gissar det finns spännöglor inne i släpet, jag brugar dra fast dom i gaffelkronorna med spännband.
Finns öglor.
Blev det flyttsläpet med lång ramp? Det är väl det största med kåpa tror jag.

Surra med 4 separata spännband åt sidorna. 2 i svingen och 2 nertill på gaffeln så slipper man tänka på fjädringsrörelser.

Har den bara på sidostöd och framhjulet mot framväggen på släpet. Har aldrig lyckats välta den.

Finns.det inte släp att hyra som man hyr på en ort och lämmnar på sim hemort eller en ort nära hemorten?
Förr fanns det något som hette Eldon Rental,vet inte om detta finns längre.
Att spänna fast en Motorcykel på släp.
Ställ ett hjulstöd mot framlämmen,kör i framhjulet i stödet.
Och spämm fast den med ett spännband på var sida i ramen bakom tanken snett framåt.
Har kört många mil på detta sätt!

Ok, 300 km är inte så där superlångt om vädret är med dig och hojen i bra skick. Det kan ju vara plusgrader och torr asfalt i feb-mars. Och om du bara tar på dig ordentligt så klarar du dig fint. Se bara till att ratta in kontrollerna rätt innan du åker, kolla däcktryck, kedjespänning och att fjädrarna inte är för hårt ställda. Tanka fullt sen ut på vägen.

En liten detalj med dom stora skåpsläpen med ramp/fällbar bakdörr är att dom GÅR att lasta så att man måste ha B96/BE-kort, och lite beroende på vilken bil man har får man kanske inte ens köra dom alls, vilket gör att man måste ha sån behörighet för att köra dom tomma till och med. Och självklart ställs ju aldrig den kontrollfrågan när man hyr dom. Sen är det kanske inte ett problem i verkligheten med en hoj i, rent mekaniskt, men träffar man en övernitisk konstapel så har man andra problem.

En liten detalj med dom stora skåpsläpen med ramp/fällbar bakdörr är att dom GÅR att lasta så att man måste ha B96/BE-kort, och lite beroende på vilken bil man har får man kanske inte ens köra dom alls, vilket gör att man måste ha sån behörighet för att köra dom tomma till och med. Och självklart ställs ju aldrig den kontrollfrågan när man hyr dom. Sen är det kanske inte ett problem i verkligheten med en hoj i, rent mekaniskt, men träffar man en övernitisk konstapel så har man andra problem.
Korrekt att detta är ett bekymmer.
De flesta, som mitt egna t ex har totalvikt på 1000kg. Det betyder att har du bara B så väger släpet alltid 1000kg oavsett lasten.
Har du BE så är det aktuell vikt på vågen som gäller och då kan du komma undan med en liten bil och lätt last.
Inte ens påståendet man hör ibland att du alltid får dra ett obromsat 750kg-släp är rätt då t ex vår lilla bil endast får dra 600kg obromsat.
Men med BE får du det om aktuell vikt understiger 600kg.
Rätten att dra släp borde inte ingå automatiskt i B-behörighet.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back