Hämta ny mc med med öppet släp - hur skydda mot salt?

Jag har bestämt mig. jag hyr ett täkt släp på okq8 nästa vecka.
Jag gissar det finns spännöglor inne i släpet, jag brugar dra fast dom i gaffelkronorna med spännband.
Finns öglor.
Blev det flyttsläpet med lång ramp? Det är väl det största med kåpa tror jag.

Surra med 4 separata spännband åt sidorna. 2 i svingen och 2 nertill på gaffeln så slipper man tänka på fjädringsrörelser.

Har den bara på sidostöd och framhjulet mot framväggen på släpet. Har aldrig lyckats välta den.

Finns.det inte släp att hyra som man hyr på en ort och lämmnar på sim hemort eller en ort nära hemorten?
Förr fanns det något som hette Eldon Rental,vet inte om detta finns längre.
Att spänna fast en Motorcykel på släp.
Ställ ett hjulstöd mot framlämmen,kör i framhjulet i stödet.
Och spämm fast den med ett spännband på var sida i ramen bakom tanken snett framåt.
Har kört många mil på detta sätt!

Ok, 300 km är inte så där superlångt om vädret är med dig och hojen i bra skick. Det kan ju vara plusgrader och torr asfalt i feb-mars. Och om du bara tar på dig ordentligt så klarar du dig fint. Se bara till att ratta in kontrollerna rätt innan du åker, kolla däcktryck, kedjespänning och att fjädrarna inte är för hårt ställda. Tanka fullt sen ut på vägen.

En liten detalj med dom stora skåpsläpen med ramp/fällbar bakdörr är att dom GÅR att lasta så att man måste ha B96/BE-kort, och lite beroende på vilken bil man har får man kanske inte ens köra dom alls, vilket gör att man måste ha sån behörighet för att köra dom tomma till och med. Och självklart ställs ju aldrig den kontrollfrågan när man hyr dom. Sen är det kanske inte ett problem i verkligheten med en hoj i, rent mekaniskt, men träffar man en övernitisk konstapel så har man andra problem.

En liten detalj med dom stora skåpsläpen med ramp/fällbar bakdörr är att dom GÅR att lasta så att man måste ha B96/BE-kort, och lite beroende på vilken bil man har får man kanske inte ens köra dom alls, vilket gör att man måste ha sån behörighet för att köra dom tomma till och med. Och självklart ställs ju aldrig den kontrollfrågan när man hyr dom. Sen är det kanske inte ett problem i verkligheten med en hoj i, rent mekaniskt, men träffar man en övernitisk konstapel så har man andra problem.
Korrekt att detta är ett bekymmer.
De flesta, som mitt egna t ex har totalvikt på 1000kg. Det betyder att har du bara B så väger släpet alltid 1000kg oavsett lasten.
Har du BE så är det aktuell vikt på vågen som gäller och då kan du komma undan med en liten bil och lätt last.
Inte ens påståendet man hör ibland att du alltid får dra ett obromsat 750kg-släp är rätt då t ex vår lilla bil endast får dra 600kg obromsat.
Men med BE får du det om aktuell vikt understiger 600kg.
Rätten att dra släp borde inte ingå automatiskt i B-behörighet.

Ja då är det körförbud på plats. Så några vänner i Göteborg på väg till Stockholm med Stunthojarna fick ringa till kompisar i Stockholm som fick komma ner med en tillräckligt stor dragbil.
Efter dom utmanat ödet med att köra om en lastbil i 90 km/h i uppförsbacke med polisbilen bakom sig.

Huruvida vagnen är tom eller ej spelar ingen roll, det är totalvikten som styr om man har B-kort.
(och tror detsamma gäller B96)

Har man däremot BE så är det bruttovikten som styr.
Man kan alltså hänga på en 3,5-tons vagn efter en Nissan Micra och lasta en mc eller nåt... så länge dess bruttovikt inte överstiger dragbilens maximala dragvikt.

Huruvida vagnen är tom eller ej spelar ingen roll, det är totalvikten som styr om man har B-kort.

Man kan alltså hänga på en 3,5-tons vagn efter en Nissan Micra och lasta en mc eller nåt... så länge dess bruttovikt inte överstiger dragbilens maximala dragvikt.
Nobelpris till dig där.
Diskussionen började vandra iväg så jag började nästan tvivla på om jag sitter och kör runt min Husvagn som olovlig körning.

Och med en inflikning att det kan vara olika regler för körkort beroende på när du tog det.
Jag tog mitt BE före 2013, och får hänga på en släpvagn med obegränsad totalvikt bakom min Nissan Micra.
Men tar man BE idag, då är det 3500kg som maxvikt på släpet.

Och med en inflikning att det kan vara olika regler för körkort beroende på när du tog det.
Jag tog mitt BE före 2013, och får hänga på en släpvagn med obegränsad totalvikt bakom min Nissan Micra.
Men tar man BE idag, då är det 3500kg som maxvikt på släpet.
Min Q5:a får max dra ett släp på 2000kg och en maximal tågvikt på 4530kg, så riktigt vad som helst kan man ju inte hänga på på vilken bil som helst oavsett behörighet.

jag har vägarna förbi i jobbet och behöver lämna släpet hos säljaren i 3 dygn innan jag kör hem... och hämtar släp+MC på vägen.
Kollade hyran för täkt släp i 4 dagar men det blev dyrt
Det går att hyra s.k. envägssläp, dvs man hyr på en plats och lämnar tillbaka på en annan plats, det borde ju kunnat minska på hyrestiden i så fall. Ett exempel: https://www.onewayrental.com/

Tätningen är byggd för att gaffeln går fram och tillbaka, dvs övertryck, undertryck om vart annat. När gaffeln står i övertrycksläget under en längre tid så kan oljan börja leta sig ut förbi tätningen. Jag har sett problemet på speciellt tidiga GSXR/TL och Triumph 675 för tätringen på dessa gafflar är ganska tunna (liten skillnad mellan inner- och ytterdiameter)
Min flickvän har en 675:a och det var mer regel än undantag att vi fick byta tätningar på hennes gaffel det första vi gjorde efter transporter. Problemet försvann helt när vi började fästa hojen på det sätt jag beskriver.

Men, ni behöver inte lyssna på mig, fortsätt att dra fast hojen bäst ni vill, jag kommer att fortsätta på mitt sätt iallafall :D

Som en liten anekdot så minns jag när hon kom till Gälleråsen första gången och hon hade fäst hojen som jag säger. När några "förståsigpåare" kom fram och dömde ut det helt, det ser ju inte klokt ut sa de. När de började rycka och dra i hojen så märkte de att den satt som ett kassaskåp men de var fortfarande tveksamma.
Den ena av dessa ville inte tro på det öht och drog fast sin hoj i gaffelkronan, och på väg hem till Stockholm så hakade den av och han tappade den, dock bara på släpet som tur var... :)
Jag förstod inte riktigt förklaringen med att övertycket skulle orsaka läckage. Jag håller med om att det är bättre att lägga spännremmen runt nedre delen av gaffelbenet eftersom det då inte finns något som fjädrar annat än möjligen däcket, men det övertryck som uppstår finns väl bara där medan man pressar ihop gaffeln. Ett litet övertryck uppstår genom att oljan passerar en trång ventil i kolven i stötdämparen när man trycker ihop gaffeln, men oljan i sig komprimeras inte, det är fjädern inuti gaffeln man trycker ihop, och den kan rimligtvis inte påverka packboxarna.
Möjligen kan det vara så att om man drar ihop fjädringen genom att fästa spännbanden i gaffelkronan så hamnar packboxen på ett läge på gaffelbenet som inte är riktigt lika jämn och slät som det läge där packboxen vanligen tätar mot gaffelbenet, och därför läcker det.

Min Q5:a får max dra ett släp på 2000kg och en maximal tågvikt på 4530kg, så riktigt vad som helst kan man ju inte hänga på på vilken bil som helst oavsett behörighet.
Så länge jag inte lastar släpet till mer än vad bilen får dra, då spelar totalvikten ingen roll för min del.
Jag kan hänga på ett släp med totalvikten 7000kg bakom din bil, så länge jag inte lastar det tyngre än att bruttovikten överskrider bilens begränsningar.

Jag förstod inte riktigt förklaringen med att övertycket skulle orsaka läckage. Jag håller med om att det är bättre att lägga spännremmen runt nedre delen av gaffelbenet eftersom det då inte finns något som fjädrar annat än möjligen däcket, men det övertryck som uppstår finns väl bara där medan man pressar ihop gaffeln. Ett litet övertryck uppstår genom att oljan passerar en trång ventil i kolven i stötdämparen när man trycker ihop gaffeln, men oljan i sig komprimeras inte, det är fjädern inuti gaffeln man trycker ihop, och den kan rimligtvis inte påverka packboxarna.
Möjligen kan det vara så att om man drar ihop fjädringen genom att fästa spännbanden i gaffelkronan så hamnar packboxen på ett läge på gaffelbenet som inte är riktigt lika jämn och slät som det läge där packboxen vanligen tätar mot gaffelbenet, och därför läcker det.
Gaffelbenet är slutet, det är därför som det alltid finns en luftspalt över oljenivån (annars skulle det vara en hyfsat stel gaffel) och det är den komprimerade luften som skapar övertryck vid kompression av gaffeln. Så därför kommer oljan att trycka på tätningarna. Sedan vet jag inte om det finns liknande lösningar som man har på stötdämpare med piggyback. Dom är helt fyllda med olja (fylls med vakuumpump) och luftspalten ligger i en separat behållare.

Gaffelbenet är slutet, det är därför som det alltid finns en luftspalt över oljenivån (annars skulle det vara en hyfsat stel gaffel) och det är den komprimerade luften som skapar övertryck vid kompression av gaffeln. Så därför kommer oljan att trycka på tätningarna.
Fast om det börjar läcka efter att man dragit ihop fjädringen någon cm så beror det på att tätningarna redan är kassa.
I forntiden åkte ju folk runt med gafflar som styvades upp med övertryck...

Fast om det börjar läcka efter att man dragit ihop fjädringen någon cm så beror det på att tätningarna redan är kassa.
I forntiden åkte ju folk runt med gafflar som styvades upp med övertryck...
Jodå, jag konverterade min CB125T från -79 med luftnipplar i gaffelbenen... övertrycket gjorde att packboxarna (tätringarna) helt enkelt greppade gaffelbenen så hårt att den blev stum... Man kanske inte skulle blåsa luft med samma grejer som man fyller däcken på bilen med?!?!?! :D

Fast det är 43 år sen så det är preskriberat...

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...