Byta bil, hur ska jag tänka?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska som sagt byta bil inom en snar framtid och har svårt att bestämma mig för hur jag ska tänka...

Budgeten ligger på max 125k men givetvis är det bara bra om bilen är billigare än så. Kombi och dragkrok är ett måste och den ska inte ha gått mer än max 8000mil.

Helst skulle jag vilja ha en bil med runt 200hk, automatlåda, farthållare och skinnklädsel, Saab 9-5 Aero ligger bra till då. Letar man på rätt ställe kan man få en -04 för dom pengarna och då slipper man oroa sig för vevhusventilationen som strulat fram tom -03.

Alternativet är o köpa en soppasnålare bil som är nyare och som har gått mindre, Opel Astra 1,6 ligger bra till isf. Bra rostskydd, bra och soppasnåla motorer och billiga i inköp. Får en -07 eller -08 för runt 120k utan problem.

Men frågan är ju om man är dum som köper en 9-5 Aero med automat och 250hk när soppan ligger på 13-14kr/liter? Den lär ligga på strax över litern blandad körning skulle jag tro. Astran går på runt 0,7 blandad körning men är å andra sidan inte ens i närheten när det gäller komfort och prestanda...

Åker kanske 60-100mil till o från jobbet/månad med bil, utöver det är det till affärn och hem till polare man åker.

Å ena sidan kan man ju tänka: Jag kör så lite att den extra soppaförbrukningen varken gör till eller från, bättre att åka bra i en Aero när man har möjlighet...

Eller så tänker man: Vaför ska man ha en så stor och dyr bil när man kör så lite? Bättre att åka billigt i en Astra som dessutom är nyare och troligen har fler mil framför sig innan det börjar dyka upp problem.

Har sjukt svårt för o bestämma mig för hur jag ska göra, kan tilläggas att jag är sambo så vi är två stycken som betalar för bilen. Tjejen är dock lika villrådig som mig.

Hur hade du gjort och varför?

Mitt tips är helt klart en tysk kvalitetskombi med ett fåtal år på nacken. En bil som har kostat en halv mille men som fortfarande känns "ny" och dessutom har massor med mil kvar till skillnad från en saab, volvo, etc. Köp en 330 Xi Touring (har haft 3 st) eller en Merca E-class 4-matic med drakula så blir du nöjd länge.

bmw har dessutom billiga delar till skillnad mpt vad folk tror. Dessutom kan du köpa en uppsättning däck på fälg med bra mönster för 4 k på blocket då bmw-piloter har en tendens att vilja ha nya 22 tummare så de får alltid hjul över. Billigt, bekvämt, bra. och så får du ligga I tells ya!

Är inne på samma linje som Teo.

En rackig, plastig bil känns alltid fel, oavsett om den är splitterny eller gammal. Om det är högt kupéljud, knirrar från inredningen, plasten känns billig och munstycken, reglage etc vibrerar så är årtalet ganska ointressant, hjälps inte om det är en '09:a, iaf för mig, då är det vare sig kul eller trivsamt att åka bil.

Kör själv en gammal 528i '97:a och visst är den gammal, men komforten, körglädjen, kvalitetskänslan och ljudnivån är underbar. Som referens åkte päronen med för någon månad sedan varpå min petiga mor, som jag har mina pedantiska anlag att skylla på, från baksätet påpekar att min bil har bättre komfort och är tystare, till min fars förtret, än pappsens Volvo S60 från '05/'06.

Varför inte japanskt, de vet ju i alla fall hur man bygger bilar utan att de går sönder hela tiden.

http://www.blocket.se/vi/16169061.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/17302564.htm?ca=11_s

Har en Accord Type S (dock 07:a) själv och är toknöjd.

Ja eller Japanska men Jag fick känslan av att han ville ha lite vardagslyx. Värdeminskning är en klart större utgift än soppaförbrukning så jag kör hela tiden på en lättare beggad tysk kvalitétskombi med extra allt. Då får man en fullmatad bil som rasat 2-300 kakor men som har massor med mil kvar att köras. Testa att köra 30.000 mil med en volvo/saab sår ni se hur de känns efter det...

...än pappsens Volvo S60 från '05/'06.

som dessutom har samma hjullager som sitter på en eu-moppe. Dessa får antagligen bytas efter 4.000 mil.

Håller med dig helt när det gäller det med körglädje/komfort. Kör man bilen med ett smile så får man ut mer av varje 13-14 kr/litern bensin.

Last edited:
Håller helt med angående komfort och körglädje... men förstår inte riktigt hur det skulle vara till t.ex. hondans nackdel, det är ju inte riktigt samma typ av knirr och knarr som det var i början av 90-talet.
Åk gärna och provkör en så får ni säga vad ni vill efteråt.

Men men, ville bara belysa att det finns andra bilar än de från tyskland, sen vad ni väljer är självklart upp till er.

Håller helt med angående komfort och körglädje... men förstår inte riktigt hur det skulle vara till t.ex. hondans nackdel, det är ju inte riktigt samma typ av knirr och knarr som det var i början av 90-talet.
Åk gärna och provkör en så får ni säga vad ni vill efteråt.

Men men, ville bara belysa att det finns andra bilar än de från tyskland, sen vad ni väljer är självklart upp till er.

Det abstruse snackar om är när en bil gått med än 8.000 mil, det är då de bekänner färg. Åk taxi en dag, leta reda på en merca som gått 45.000 mil och lystna efter skrammel/knarr. Leta sedan reda på en V70 som gått 20.000 mil (om du hittar någon) hör sen hur den jämrar sig och jämför dessa. Förhör även föraren om vilka reperationer han genomfört på bilen...

De flesta bilar har ekonomi alena i tankarna under produktion där reservdelsbiten är en stor del av omsättningen.

Min bild är att BMW/MB skiter lite i vad de övriga bilmerkena håller på med och gör vad de själva tror på. Dyra i inköp men sen kostar torkarmotorer, bustningar, mm inte så mycket när det väl är dags och får man någon annan att ta nybilskostnadssmällen och kliver själv in som 2:a/3:e ägare så kan det vara riktigt billigt att äga bilen och den håller fortfarande bra status.

De andra märkena kör ju ihop sina bilar för ekonomimaxning.

WV/Audi är samma bil, V70/mondero, V50/Fikus, vissa Renaulter är samma bil, Saab, Cadillac, Opel är samma bil, Fiat/Alfa/Seat, samma bil osv.

De delar det mesta och skiljer lite i designen bara och så emblemen på grillen.

Köp en SAAB biopower går som miljöbil på etanol, billigt och jävligt bra. Kan lätt chippas också.

Köp en SAAB biopower går som miljöbil på etanol, billigt och jävligt bra. Kan lätt chippas också.

...och kommer ha ett värde på 5.000 spänn som bojsten om några år så myndigheterna/resten av världen fattat ovärdet av etanol i miljösammanhang...

:tungan

Yea yea, I get it... du gillar BMW och MB... jag gillar Honda (och lite annat japanskt).
Men vi kan ju uppenbarligen i alla fall enas om att VW, Audi, Volvo, Ford, Renault, Saab, Opel, Fiat, Alfa och Seat inte kommer hamna på vare sig din eller min parkering. :)

Men jag skulle nog inte påstå att service på BMW och Merca är billigt precis, men absolut, de håller komforten otroligt väl.

Yea yea, I get it... du gillar BMW och MB... jag gillar Honda (och lite annat japanskt).
Men vi kan ju uppenbarligen i alla fall enas om att VW, Audi, Volvo, Ford, Renault, Saab, Opel, Fiat, Alfa och Seat inte kommer hamna på vare sig din eller min parkering. :)

Men jag skulle nog inte påstå att service på BMW och Merca är billigt precis, men absolut, de håller komforten otroligt väl.

Jag har inget otalt med Honda eller specielt inte Toyota. Men BMW är i alla fall bra mycket billigare att äga en andra bilar jag haft. Stora servicen gick på strax över 4 k har Jag för mig. Ådin Jag har nu är rena hålet i fickan.:huvet

Jo, Ådi är ju rena hålet även i deras egna ficka.
Hörde från en bekant som jobbar med de bilarna att de hade en Q7:a inne där motorn skurit... de visste inte varför så de hade hela motorn isärplockad... skoj för ägaren, köpte bilen och körde några hundra mil och sen skar skiten och han har nu haft hyrbil i 3 månader.
Var likadant med en A5:a som också stod där.... synd, för det är annars dagens snyggaste bil rent designmässigt tycker jag.

...och kommer ha ett värde på 5.000 spänn som bojsten om några år så myndigheterna/resten av världen fattat ovärdet av etanol i miljösammanhang...

:tungan

Varför skulle en biopowersaab bli värdelös för det, den går jättebra att köra på bensin.

Varför skulle en biopowersaab bli värdelös för det, den går jättebra att köra på bensin.

Har du kanske rätt i. Men då får man nagla bort SaabBioPower-dekalen som ofta sitter klibbad över hela sidorna på dessa bilar.

Jag har inget otalt med Honda eller specielt inte Toyota. Men BMW är i alla fall bra mycket billigare att äga en andra bilar jag haft. Stora servicen gick på strax över 4 k har Jag för mig. Ådin Jag har nu är rena hålet i fickan.:huvet

Bromsbeläggssats i fram till en BMW 535d kostar 2776:- på Mekonomen. Det är väldigt, väldigt dyrt tycker jag. :)

Ja. Hur ska man tänka.

Jag undrar lite vad din tanke är med max 8000 mil?
Numera är inte körsträckan särskilt intressant om man inte köper en bil av väldigt dålig kvalitet. Det är inga problem att få en bil att klara körsträckor på närmare 40 000 mil om man bara tar hand om den. Det är snarare rosten som tar bilarna till slut.

Annars är det ju helt och hållet en fråga om prioriteringar.
vill du åka så billigt som möjligt och bara transportera dig från A till B eller vill du att det ska vara bekvämt också? Hur viktig är körglädjen.

Körglädjen i en stor kombi med en liten 1,6 liters motor är ju inte så stor men den går ju billigt räknat i bränslekostnad.
En kombi med en stark motor är roligare att köra men man får ju lägga lite mer på tankningen.

Den stora kostnaden för en bil under förutsättning att man har en som är lite nyare är ju värdeminskningen. Ur det perspektivet är det ju bättre att köpa en lite äldre bil av ett dyrare märke eftersom den kommer att sjunka något långsammare i pris.

Personligen så kör jag en gammal Audi S6 2,2t Quattro Avant från -95.
Det svider att tanka och varje gång så funderar jag lite över om det inte är dags att byta bort den men så fort jag sätter mig bakom ratten så bara älskar jag den. Värdeminskningen är oerhört måttlig, den är skön att köra och vid ett rödljusrace så tar den det mesta på grund av hyffsad effekt samt fyrhjulsdrift. Dessutom är det ju lite extra kul om det är någon som sitter i en betydligt nyare och ganska vass bil som känner sig lite kaxig att få köra ifrån dom i något som ser ut som en vanlig familjekombi.

Du måste själv avgöra vilka prioriteringar du har vid bilvalet. Man köper inte bara bil med logiska krav utan även till viss del med hjärtat.
Mest bil per krona får du ju om du köper en några år gammal bil av något av premiummärkena. Rent generellt bra kvalitet och inredningen håller ihop trots att dom börjar ha några år (och mil) på nacken.

Så som jag kör, nån mil då och då, kunde jag lika gärna äga en H1:a *drömma*..

Men när jag väl skaffar mig en regelbunden dagsyssla mm igen så SKA jag ha en smart fortwo diesel... 0.34 blandat! :yoparty

Edit: För man kan ju äga fler än en bil utan att vara Per Gessle..

Last edited:
Bromsbeläggssats i fram till en BMW 535d kostar 2776:- på Mekonomen. Det är väldigt, väldigt dyrt tycker jag. :)

Är det BMW´s fel eller mekonomens? Kollade bromsar (skivor) fram till en 740i för några år sen på BMW orginaldelar och de gick på 1500 spänn sidan. Plolaren pröjsade löjligt mycket mer till sin golf.

Tja. Rent generellt så är det väl så att motorstarkare bilar har potentare bromsar som kostar lite mer när man ska byta belägg.
Visst är det dyrt men en ny BMW 535d är ju ganska dyr i sig.
Bromsbelägg till min Audi S6 ligger i ungefär samma prisklass och det är klart jag tycker det är dyrt. Men att ta en enstaka del från en av dom dyrare modellerna är nog inte riktigt representativt för märket som helhet.

Och hur ofta köper du nya bromsbelägg till bilen? Mina håller i alla fall ganska länge även om jag använder bromsarna lite då och då.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT