MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska som sagt byta bil inom en snar framtid och har svårt att bestämma mig för hur jag ska tänka...
Budgeten ligger på max 125k men givetvis är det bara bra om bilen är billigare än så. Kombi och dragkrok är ett måste och den ska inte ha gått mer än max 8000mil.
Helst skulle jag vilja ha en bil med runt 200hk, automatlåda, farthållare och skinnklädsel, Saab 9-5 Aero ligger bra till då. Letar man på rätt ställe kan man få en -04 för dom pengarna och då slipper man oroa sig för vevhusventilationen som strulat fram tom -03.
Alternativet är o köpa en soppasnålare bil som är nyare och som har gått mindre, Opel Astra 1,6 ligger bra till isf. Bra rostskydd, bra och soppasnåla motorer och billiga i inköp. Får en -07 eller -08 för runt 120k utan problem.
Men frågan är ju om man är dum som köper en 9-5 Aero med automat och 250hk när soppan ligger på 13-14kr/liter? Den lär ligga på strax över litern blandad körning skulle jag tro. Astran går på runt 0,7 blandad körning men är å andra sidan inte ens i närheten när det gäller komfort och prestanda...
Åker kanske 60-100mil till o från jobbet/månad med bil, utöver det är det till affärn och hem till polare man åker.
Å ena sidan kan man ju tänka: Jag kör så lite att den extra soppaförbrukningen varken gör till eller från, bättre att åka bra i en Aero när man har möjlighet...
Eller så tänker man: Vaför ska man ha en så stor och dyr bil när man kör så lite? Bättre att åka billigt i en Astra som dessutom är nyare och troligen har fler mil framför sig innan det börjar dyka upp problem.
Har sjukt svårt för o bestämma mig för hur jag ska göra, kan tilläggas att jag är sambo så vi är två stycken som betalar för bilen. Tjejen är dock lika villrådig som mig.
Hur hade du gjort och varför?
Budgeten ligger på max 125k men givetvis är det bara bra om bilen är billigare än så. Kombi och dragkrok är ett måste och den ska inte ha gått mer än max 8000mil.
Helst skulle jag vilja ha en bil med runt 200hk, automatlåda, farthållare och skinnklädsel, Saab 9-5 Aero ligger bra till då. Letar man på rätt ställe kan man få en -04 för dom pengarna och då slipper man oroa sig för vevhusventilationen som strulat fram tom -03.
Alternativet är o köpa en soppasnålare bil som är nyare och som har gått mindre, Opel Astra 1,6 ligger bra till isf. Bra rostskydd, bra och soppasnåla motorer och billiga i inköp. Får en -07 eller -08 för runt 120k utan problem.
Men frågan är ju om man är dum som köper en 9-5 Aero med automat och 250hk när soppan ligger på 13-14kr/liter? Den lär ligga på strax över litern blandad körning skulle jag tro. Astran går på runt 0,7 blandad körning men är å andra sidan inte ens i närheten när det gäller komfort och prestanda...
Åker kanske 60-100mil till o från jobbet/månad med bil, utöver det är det till affärn och hem till polare man åker.
Å ena sidan kan man ju tänka: Jag kör så lite att den extra soppaförbrukningen varken gör till eller från, bättre att åka bra i en Aero när man har möjlighet...
Eller så tänker man: Vaför ska man ha en så stor och dyr bil när man kör så lite? Bättre att åka billigt i en Astra som dessutom är nyare och troligen har fler mil framför sig innan det börjar dyka upp problem.
Har sjukt svårt för o bestämma mig för hur jag ska göra, kan tilläggas att jag är sambo så vi är två stycken som betalar för bilen. Tjejen är dock lika villrådig som mig.
Hur hade du gjort och varför?