Byta bil, hur ska jag tänka?

ptja.. man kan ju tanka med bensin man kör fortfarande miljöbil dvs gratis tullar och låg skatt. Inga problem , snåla me soppa också.

Om några år kommer vi säker ha fartkameror på alla vägar, GPS-strypning på gaspedalen och fordonsansvar på böterna/körkortindragningar så att skaffa en 200+ hk bil känns lite overkill. Köp en ny Toyota AYGO och njut av medelsvenssonslivet istället. ;)

Välj det som känns mest ekonomiskt. Själv är det diesel som gäller, eftersom jag "hört" att man kan få tag i billig diesel s.a.s. Skitsamma om det är en 1.6:a, 1.8:a eller 2.0:a. Du får ändå inte F1-prestanda för att du väljer en 2.0:a istället för en 1.6:a. Bortskämd som man är med hojprestanda. Bil=transport av människa och andra ting. Visst... Helst vill man ha allt. Men jag lägger hellre pengarna på en hoj + mitt hus än hoj + hus +bil som bara kostar en massa. Vore jag miljonär så...

Du vet ju var ja står Macke ;-) Köpte själv en 530iA-01:a Touring som gått 10.000 mil med sandfärgat skinn, och en jävla massa lull-lull! bra tryck i motorn+GRYM komfort och drar 08-09, fick den för 112.000 :-D

Bifogat

• DSC00164-2.jpg
    DSC00164-2.jpg
    141.8 KB · Visningar: 81
Last edited:
Kul med så mkt svar :)

Vad det gäller Honda Accord så har jag varit o provkört en 2,4 med 190hk men gillade den inget vidare. Man fick varva skiten ur motorn för att det skulle hända något och trots att man gasade järnet så var det klent drag i den med tanke på effekten..

Toyota gör jättebra bilar, men har svårt att tänka mig en tråkigare bil.... Känner två st som kör Toyota Avensis och värre sömnpiller får man leta efter. Dyra är dom också, då åker jag hellre en Opel Astra isf :rolleyes:

BMW är helt klart intressant, har kikat på både 5-serien och 3-serien. Håller helt och fullt med om att dom står i en klass för sig vad det gäller kvalitetskänsla och komfort. Att säga att dom är befriade från problem vore väll däremot att ta i, verkar rosta ganska friskt på bland annat bakluckan. Inget problem så länge rostgarantin gäller, men på bilarna som ligger i min prisklass är garantin antingen slut eller på upphällningen.

Men det är egentligen inte valet mellan olika märken som är problemet, utan snarare vilken typ av bil man ska satsa på. En ny, soppasnål och slö bil med sämre komfort, eller en äldre bil som är dyrare i drift men som går bra och som man åker bättre i...

Lutar ju åt det sista alternativet måste jag säga, men det växlar från dag till dag. Vore onekligen trist om soppan gick upp till 16:-/litern och man satt med en bil som drar alldeles för mkt soppa.

Om några år kommer vi säker ha fartkameror på alla vägar, GPS-strypning på gaspedalen och fordonsansvar på böterna/körkortindragningar så att skaffa en 200+ hk bil känns lite overkill. Köp en ny Toyota AYGO och njut av medelsvenssonslivet istället. ;)

Jepp, risken är ju att det blir så :gnissla Men å andra sidan borde man ju passa på o ha en rolig bil nu innan det är för sent...

Jepp, risken är ju att det blir så :gnissla Men å andra sidan borde man ju passa på o ha en rolig bil nu innan det är för sent...

Roligt har man med MC:n, bilen är bara transport. Se bara till att du får en relativ tyst bil och sitter bra så blir det nog ok.

Dagens bilar är så bra precis som sporthojarna så att efter två veckor när du har tröttnat på 0-100 rödljusrace så måste du köra alldeles för fort för att det ska vara skoj.

Bromsbeläggssats i fram till en BMW 535d kostar 2776:- på Mekonomen. Det är väldigt, väldigt dyrt tycker jag. :)

Men å andra sidan kostar det detsamma till min hudra år gammla kawa's framhjul, och då känns det inte så dyrt till fyra hjul mera.

Intressant diskussion.

Teo och Steffo_b har rätt. :)

Eftersom det är så pass on topic kan jag ju tipsa om min egen kärra. Bmw 530i - 01 som gått cirka 15 500 mil. Du hamnar en stadig bit under din budget och som andra påpekat finns det gott om mil kvar i den :)

Jag vill inte göra inlägget till någon annons av något slag för det är ju inte meningen, men vill veta mer kan du ju slänga över ett pm eller fråga i tråden.

Som svar på frågan håller jag med Teo mfl. när man väl åker vill åtminstone jag åka tyst, bekvämt och säkert.

Att det händer något när man trycker på gasen gör det så mycket smidigare att köra också när man skall upp på motorvägen, köra om någon snigelförare osv. När man väl varvar är ju ljudet från en rak 6.a så otroligt mycket trevligare musik än en bullrig 4-a.

Bil??
Vafaan det är ju ett rent transportmedel i kraftigt regn eller snö. Köp billigt, snålt och trist.
Själv åker jag Berlingo Family 1,6HDI. 92 vilda kusar.
Med komfortdäck så är den bra mycket tystare än många kombi bilar i 140. Samt snålare och billigare.

Finns många bra bilar som är snåla att köra med. Jag menar det är ju få bilar som ger en körglädje en sommar dag då man bara vill hem till hojen.

Vad för någe?

Sämsta bil jag varit med om är iaf Toyota Prius, maken till irriterande bil har ja aldrig varit med om.

Var ska Jag börja? AC´n! när det är kallt i bilen sprutar den kalluft här och där, när det är varmt har man en stråle varmluft i ansiktet, Jag petar på den hela tiden. På sommaren är det en froststråle på rutan man inte kan stänga av så det blir stora imfläckar. Kan inte komma ihåg att jag rört ac´n i någon av bmw:arna nån gång.

Den plingar när inte säkerhetsbältet är i, det ska den skita i. när man åker låser den dörrarna och öppnar inte när man stannar så springer man ut och ska öppna bakluckan för att slänga in något så måste man tillbaka in och trycka på en knapp!!!:mad:

Dörrjävlarna har ju några "lägen" när man öppnar dem som alla andra bilar men i Ådis fall så är fjädern som stänger 62% starkare än den som drycker dörren utåt så när man öppnar dörren så studsar den och smäller igen direkt igen.

När man trött på morgonen kommer med en mack-kaffe och ska in i bilen slår dörrjäveln igen på en så kaffet sprutar överallt!!!

Det enda som är bra är fyrhjulsdriften och orginalstereon.

Dessutom lastar den som en micra TROTS att det är en kombi! När jag skulle flytta min 42" tv fick vi ta polarens farsas GOLF! för att teven inte gick in i Ådi!!!:mad: :mad: :mad:

Bra jobbat!

Var ska Jag börja? AC´n! när det är kallt i bilen sprutar den kalluft här och där, när det är varmt har man en stråle varmluft i ansiktet, Jag petar på den hela tiden. På sommaren är det en froststråle på rutan man inte kan stänga av så det blir stora imfläckar. Kan inte komma ihåg att jag rört ac´n i någon av bmw:arna nån gång.

Den plingar när inte säkerhetsbältet är i, det ska den skita i. när man åker låser den dörrarna och öppnar inte när man stannar så springer man ut och ska öppna bakluckan för att slänga in något så måste man tillbaka in och trycka på en knapp!!!:mad:

Dörrjävlarna har ju några "lägen" när man öppnar dem som alla andra bilar men i Ådis fall så är fjädern som stänger 62% starkare än den som drycker dörren utåt så när man öppnar dörren så studsar den och smäller igen direkt igen.

När man trött på morgonen kommer med en mack-kaffe och ska in i bilen slår dörrjäveln igen på en så kaffet sprutar överallt!!!

Det enda som är bra är fyrhjulsdriften och orginalstereon.

Dessutom lastar den som en micra TROTS att det är en kombi! När jag skulle flytta min 42" tv fick vi ta polarens farsas GOLF! för att teven inte gick in i Ådi!!!:mad: :mad: :mad:

Bra jobbat!

Hihi, nya bilar suger :D..

Min 00a har jag faktiskt inte hittat många saker jag stör mig på, e väl dedär me klimatanläggning som suger, men de gör de fan på alla bilar jag nånsin suttit i...

Men som sagt, toyota prius, oh hell, döda mig..såfort man sätter sig börjar det pipa överallt, o inget såntdär pip man kan stå ut med utan verkligen ett aaah huvudvärkspip.. när man backar, inte har bälte, har "nyckeln" i.. ja nyckeln ja, nå jävla skit man stoppar i o sen ska föra näven 2 dec upp o trycka på startknappen, som bara få igång bilen varannan gång på första försöket..gaah...

Klart man ska ha en rejäl bil med skapligt med omkörningsegenskaper, maken till irriterande är aldrig komma om.
Dålig komfort går också bort om man använder bilen som normalt folk gör inte bara fram och tillbaka till affären 100m bort.
BMW är särklass överlägset, dock så tycker jag SAAB är mest bil för pengarna då en 9-5 med automat.

Vem bryr sig om den drar 0,7l eller 1,1l milen skit i att köpa glassen när du tankar så är det problemet löst.

Nackdelen med en begagnad BMW är att det är så svårt att få bort kebablukten ur dom.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT