Byta bil, hur ska jag tänka?

Håller med om Accorden, jag provade en sån när jag fick för mig att byta bort min BMW 528, trots att det är 190hk i båda så skulle jag köra 8:or runt Hondan. Högt vägljud var det också, det ländes som ett nerköp.

Smaken är som baken, och jag håller med om att BMW gör schyssta bilar :)
Du får dock gärna förklara hur detta går ihop:
* Två bilar med samma prestandasiffror.
* En bil "kör 8:or" runt den andra.

Jag säger det igen. Hk är ett fysikaliskt mått, det är ingen påhittad enhet.
Beroende på motorns karaktär kan det dock UPPLEVAS som att den ena går fortare. Det är dock inte fallet. I alla fall inte sålänge vi befinner oss på jorden, där fysikaliska lagar gäller ;)

Det började BMW med redan -91 i m50motorn, säkert någon arab som designa.
Ofan när ser man har aldrig ägt en bmw man lär sig någe nytt varje dag.
men känns rätt såå irrelevant vem som designat skiten smart var de iaf.

ja du ser araber är väldigt smarta.:tuttar

:gnissla Finns en heldel som motsäger de men de finns redan massa trådar om de:D

(ingen Opel min mormor köpte nyligen en sådan och hon! gnäller på att den låter mycket i cupén o hon är halv döv.

Last edited:
För att det finns rötäggsaraber betyder det inte att det inte finns smarta araber :P finns även rötäggsaraber som är väldigt smarta

Beroende på motorns karaktär kan det dock UPPLEVAS som att den ena går fortare. Det är dock inte fallet. I alla fall inte sålänge vi befinner oss på jorden, där fysikaliska lagar gäller ;)

Nja, redan på urtiden när en annan tog körkort var bmw:s effektuttag mytomspunnet, termen "bmw-hästar" var allmänt vedertagen. :D

Fina bilar gör de, men de är gravt överskattade, och prisbilden på nya bilar, speciellt om man vill ha skinn & diverse lull-lull är rent av bisarr (för att inte tala om värdeminskningen).

/J

Nja, redan på urtiden när en annan tog körkort var bmw:s effektuttag mytomspunnet, termen "bmw-hästar" var allmänt vedertagen. :D

Fina bilar gör de, men de är gravt överskattade, och prisbilden på nya bilar, speciellt om man vill ha skinn & diverse lull-lull är rent av bisarr (för att inte tala om värdeminskningen).

/J

de vill väl skrämma bort turk-stämpeln.

BMW gör bäst bilar. Har man väl köpt bmw en gång köper man inte nåt annat. Jag trivs i mina :)

0-100 7,5 för min tysk och 7,9 för accorden jag provade TROR jag, hittade siffror för en 04 2,4 vtec.

Ok då att det kanske går lika fort men får jag välja mellan en som som känns snabb och en som är trött vet ju jag vilken jag väljer iallafall.

Jag gillar denna tråden.
Trodde jag var ensam om mina BMW-åsikter.
Men det är så, har man en gång åkt BMW känns allt annat gammalt.
Min BMW är 10 år nu, passerade 20000 mil förra veckan, och går mycket tystare och finare än pappsens Opel- 07 som gått 8000.
En kompis som inte alls är bilintresserad fick köra en runda i BWM:n förra helgen. Han sa att innan han kollade miltalet hade han trott det ar en helt ny bil. Själv kör han en golf från -00.

BMW :kär

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. :mattias

Va ut och provkörde en Opel Astra 1,6 OPC -09 i fredags. Opc innebär lite spoilers och en fet sportratt, vilket gör bilen lite roligare än en vanlig snikig Astra.

Gillade ratten bäst på hela bilen, dessutom är det riktigt stort bagage i den. Motorn på 115hk var lika trött som förväntat, vägs ju dock upp av att den tar ungefär 0,52l/mil på landsväg och hade förvånansvärt bra väghållning. Tyckte nog att den levde upp skapligt till mina förväntningar ända tills vi kom upp på motorvägen.... I 110 km/h bullrar den så mkt att det är svårt att höra stereon även om man vrider upp ljudet.

Vettefan om jag vill lägga 170 000:- (det är vad en ny Astra OPC -09 kostar) på en bil med så trött motor och så högt buller i kupén. Ska kolla runt på fler bilar först iaf.

Kollade dessutom på Saab 9-5, men den faller nog bort pga den EXTREMT fula och tråkiga inredningen. Känns som att sätta sig i en Saab 900 från 80-talet.

BMW 318 Touring känns som sagt som ett intressant alterativ, får se när jag får möjlighet att provköra en sån. Det där med att "har man en gång haft BMW så byter man inte" stämmer nog, har flera polare som säger så.

Det där med att "har man en gång haft BMW så byter man inte" stämmer nog, har flera polare som säger så.

Det kan även förklaras med den så kallade "Pavarotti-effekten"

Man köper en biljett till en Pavarottikonsert för 4500:-
Polarna säger "Är du dum i huvet, det låter ju som när man sticker en gris"
Man går på konserten, och visst fan låter det som när man sticker en gris...
När polarna sen frågar "Hur var det" då säger man ju givetvis "Magnifikt, värt vartenda öre"

Annars har man ju erkänt att man är en idiot som har betalat 4500 för att höra på en stucken gris!

Oavsett hur många toppar man får byta, oavsett hur många bussningar i fram och bakvagn som tar slut och oavsett hur många uppsättningar blingdäck man nöter upp för att hjulinställningen per automatik är uppfuckad så säger man att dom är värd varenda krona....

Oavsett hur många toppar man får byta, oavsett hur många bussningar i fram och bakvagn som tar slut och oavsett hur många uppsättningar blingdäck man nöter upp för att hjulinställningen per automatik är uppfuckad så säger man att dom är värd varenda krona....

På E39 tycker jag elsystemet är sämst. Jag har jackpott på lampor i instrumentbrädan nu.

På E39 tycker jag elsystemet är sämst. Jag har jackpott på lampor i instrumentbrädan nu.

ALLA bilar har sina problem!
Jag är inte speciellt insatt i just BMW's, annat än hjulupphängningarna.

Jag råkar ha jobbar på däckverkstad med hjulinställningsutrustning och såg väldigt väldigt VÄLDIGT många BMW med snednötta däck och dåliga bussningar.
Ett annat vanligt fel var "obalans" fast inte i hjulen, man kunde balansera om hjulen lösa till perfektion och det skakade ändå i vissa hastigheter, man kunde balansera dom på plats till perfektion och ändå fanns det kvar.

Sen en annan sak, många monterar sportfjädrar/sänksatser/bredare hjul på sina BMW bilar utan att göra hjulinställning vilket är totalt förkastligt, men problemen fanns lika fullt på helt standard bilar körda av "Arne 67".

Ett annat märke som ofta stod på lyften för hjulinställning/bussningsbyte var Ford.

Jag har en Golf som har gått 15000 mil, där alla bussningar behöver bytas.

Då jag jobbade där ställde vi upp min Saab som hade gått 25000mil för hjulinställning, den var inte glapp någonstans och hjulinställningen låg inom fabrikstoleranserna. (sen blev den bättre IAF av att thighta till alla toleranser, men det är en annan sak)

Min nästa Saab behövde aldrig heller göra en hjulinställning, förän bärarmarna rostade loss vid 25000 mil (vilket är Saab-typiskt), när plåten var lagad sattes bärarmarna tillbaka utan att byta en enda bussning.

Hur balanserar man hjulen på plats? Måste man inte ta av dem för att göra det?

I en av mina bilar vibrerar det runt 80-90km/h, lite tråkigt trots hjulinställning för 2 veckor sen.
De andra vibrerar inte....

Hur balanserar man hjulen på plats? Måste man inte ta av dem för att göra det?

I en av mina bilar vibrerar det runt 80-90km/h, lite tråkigt trots hjulinställning för 2 veckor sen.
De andra vibrerar inte....

Man spinner upp hjulen med en liknande apparat som dom har på bilprovningen, man sätter en reflextejp på hjulet som referens, sen känner maskinen av skakningar och med hjälp av reflexen vet man sedan var på hjulet man ska klämma vikten.

Alla större däckverkstäder har utrustningen.

0-100 7,5 för min tysk och 7,9 för accorden jag provade TROR jag, hittade siffror för en 04 2,4 vtec.

Ok då att det kanske går lika fort men får jag välja mellan en som som känns snabb och en som är trött vet ju jag vilken jag väljer iallafall.

Jaja... ni glidare...
Vill man krama kurvor seriöst vill man ha en rak effektkurva, och en kaross som inte känns som en tanker ;)

Jaja... ni glidare...
Vill man krama kurvor seriöst vill man ha en rak effektkurva, och en kaross som inte känns som en tanker ;)

Jag har en kurvbil också, stenhårt ställbart chassie, variabel 4wd, 4ws och vrålspetsig effektkurva. BMW:n är en skön glidatilljobbetochaffärenbil.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!