Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Låt oss säga så här, jag skulle bli orolig om Jörgen monterade dävertar bak på båten och började knyta öglor på Harleyn, för nu har det verkligen inte gått hans väg på ett tag, men jag tror att Jörgen besitter ett visst mått av norrländsk tjurighet....
 
Ja det vart bra ljudtryck i Anderssons kaklade dynocell, grym dämpning i kakel :D
Men onekligen smidigt att hålla rent.

Så Danne Sundtsröms monster i en container måste få näsvingarna att flappra ännu mer.

Undras vad som hänt med Harleyportalen? Du skrev ju där med. Känns lite trist när ett forum där man skrivit så mycket och bidragit med byggtråd, bildert och allt, bara försvinner. Tack för det liksom... Ingen verkar veta vad som har hänt.

Ja jag ska hitta felet, bara att vara envis. Har lastat topparna i bilen ikväll, tänkte fara med dem till portaren imorgon.

Portalen är öppen igen. Jag tycker mig känna igen fenomenet att HP stänger ner nån vecka i början av varje sommar.
 
Lycka till med felsökningen på topparna, hoppas att det ger något:)
 
Nu har jag varit dålig på att följa den här tråden på sista tiden. Och den växer ju ganska snabbt.

Men visst är det din hoj som finns med på bilder på Metmachex hemsida?
http://www.metmachex.net/p3_10_10.htm

Hoppas att problemet med topparna rätar ut sig!
 
Håller tummarna för dig Jörgen:tummenupp
Tack! Det ska vara oljiga tummar, de gör sig bäst när Otto, Rudolf och de andra djupingarna i motorhimlen tar ställning till om ärendet är värdigt en insats.

Nu blir det insats tror jag! :bow

Låt oss säga så här, jag skulle bli orolig om Jörgen monterade dävertar bak på båten och började knyta öglor på Harleyn, för nu har det verkligen inte gått hans väg på ett tag, men jag tror att Jörgen besitter ett visst mått av norrländsk tjurighet....

Ja jag har ju släkt i dina trakter. Var är det nu psykdoktor Dängrot brukade säga när man var liten: "Sann galenskap känneteckas av att patienten fortsätter med ett beteende som inte är framgångsrikt...." :va

Men jag ska inte använda Vinö till att sänka hojen i landsortsdjupet. Jag försöker uppfostra mercan, HD:n och däckaren till att inse att de är syskon. Funderar på att ställa ned HD:n i Vinös lastrum för att kunna bränna lite på Åland och i Finland i sommar.

Portalen är öppen igen. Jag tycker mig känna igen fenomenet att HP stänger ner nån vecka i början av varje sommar.

Puh, du har rätt! Jag antar att landstinget stöttade. Det vore inte bra för Sverige om "tietusen" läderklädda HD-muppar övergav tangentbordet och irrade ut på gator och torg. Bättre att skjuta till pengar så att HP och Sverige funkar.

Haha, du vet att det är amerikanskt gjutjärn när du måste lasta dom dagen innan avfärd eftersom det inte bara går att ta dom under armen när man lämnar lägenheten:D

Vågar inte ställa min 31 år gamla merca på gatan, bland livstilsmänskornas bankägda audisar och tvillingbarnvagnar, så jag lastar och låser in bilen på jobbet eller båtklubben om den ska användas en vardag från jobbet.

Lycka till :yoparty :tummenupp

Vill bara flika in att mornarna innan jobbet framför datorn aldrig varit bättre sen jag började läsa din tråd :tummenupp

Tack! Jag brukar sova då :gnissla

Lycka till med felsökningen på topparna, hoppas att det ger något:)

Ja varken Erik eller jag är säkra på att det är topparna, men Erik var inte främmande för att det skulle kunna vara portningen som kanske, att det triggar en resonans. Frågar är bara varför portningen gav 142 rwhp och 182 Nm innan jag bytte till segjärnscylindrarna. Dessa burkar är ju förvisso mycket tätare, och pumpar därför mer, samt håller squishen bättre, eftersom värmeutvidgningen är mindre än hälften än hos alucylindrarna. Men ändå. Enda möjliga förklaringen skulle ju isf vara att motorn pumpar bättre med järnburkarna och att detta fick gashastigheten att passera en kritisk gräns för resonans.

Erik (som portar många HD-cylindrar varje år) har dock fått tillbaks mina cylindrar nu och ska ändra portningen för att se vad som händer då.

Den portning han gjorde på mina cylindrar var till en del ny, dvs han flyttade gränsen lite in på det okända jämfört med vad han brukar göra åt sina vanliga HD-kunder. Kanhända fick de täta järncylindrarna denna portning över en kritisk gashastighet, så att en resonans gynnades.

Men varken jag eller Erik är övertygade att det är portningen, vi får se.
Det är ju som sagt märkligt att topparna gav 142 rwhp tidigare, men efter cylinderbytet tröttnade.

Jag har iaf använt tiden till att åtemontera sprutet. Får topparna efter midsommar.

som sagt hoppas problemen ligger i topparna..
lycka till
mvh..

Tack, jag det vore ju skönt, men vi får se.

Nu har jag varit dålig på att följa den här tråden på sista tiden. Och den växer ju ganska snabbt.

Men visst är det din hoj som finns med på bilder på Metmachex hemsida?
http://www.metmachex.net/p3_10_10.htm

Hoppas att problemet med topparna rätar ut sig!

Ja det stämmer, de ville ha en bild på deras sportster-alusving installerad.
Jag är väldigt nöjd med den!


Nu har jag fyllt upp lubrikatorn med smörjolja samt fyllt tanken med eldningsolja. Imorgon ska Vinös Seffle dunka i 7 timmar och ta oss till Harö för hederligt midsommarfirande.

http://www.youtube.com/watch?v=1_qzoNyP4xo

Glad flattrack-midsommar!

http://www.youtube.com/watch?v=ubHjfvB19Tc&feature=related
 
Last edited:
Glad midsommar på dig med, må vinö dunka taktfast hela vägen fram!:tummenupp
 
Daxs att kröka om kruppstålet ditt, så det kan åkas ståndsmässigt nästa sommar:D

[YOUTUBE-ID]mCSMOXcTMYQ[/YOUTUBE-ID]
 
Tvärt emot

Tja, Jörgen
Är det ingen som försökt göra tvärt emot det vanliga istället för att stroka HD:na- utan försöka göra dom kortslagigare och få upp varven och göra de tåliga för högre varvtal.

Läste en del om Irving Vincent- en grundkonstruktion som man fortfarande vinner Battle of the twins med i AU och US och man tar ut 165hk utan att avliva dom. Konstruktionen är ju från 30-talet.

Med högre varv kommer ju transmissionen att tåla mer effekt.

Vad tror du?:confused:
/Wizz
 
Tja, Jörgen
Är det ingen som försökt göra tvärt emot det vanliga istället för att stroka HD:na- utan försöka göra dom kortslagigare och få upp varven och göra de tåliga för högre varvtal.

Läste en del om Irving Vincent- en grundkonstruktion som man fortfarande vinner Battle of the twins med i AU och US och man tar ut 165hk utan att avliva dom. Konstruktionen är ju från 30-talet.

Med högre varv kommer ju transmissionen att tåla mer effekt.

Vad tror du?:confused:
/Wizz

Ja det är vanligt, speciellt på sportster. Min motor är ju tex fyrkantig 4" i borr och slag. Vilket är ovanligt, de flesta motorer av HD-typ brukar vara långslagiga/underkvadratiska.
På buell är det även vanligt att man bygger kortslagig/överkvadratisk 1200 genom att maxborra XB9 till 3 13/16".

Fallenheten för strokning kommer nog mest av att det är det enklaste sättet att maxa ut volymen ur ett befintligt block. Om man maxar borr och slag i ett givet HD-block, så blir motorn långslagig.
 
Last edited:
trodde du skulle vara uppe i 2.5L 3.0L HD motor vid det här laget Jörgen. :D
 
Någon som testat att bygga om så man får insuget bakåt för båda cylindrarna det borde ge en del då man får raka inugningskanaler?
/Wizz
 
Någon som testat att bygga om så man får insuget bakåt för båda cylindrarna det borde ge en del då man får raka inugningskanaler?
/Wizz

XR 750 hade det som original på sin tid. :)

1975-harley-davidson-xl-1000-and-xr-750-2.jpg
 
XR 750 hade det som original på sin tid. :)

XR1000 åsså.
Tyckte (och tycker) att de är skitcoola.
Dessvärre så var (och är) de sanslöst överprisade och underpresterande.
Harley%20XR1000%2087.jpg


Fallenheten för strokning kommer nog mest av att det är det enklaste sättet att maxa ut volymen ur ett befintligt block.

Jag kan fortfarande inte förstå varför de inte valt att bygga 883an med samma borr som 1200, men kortare slag.
Skulle gett lillasystern ett helt annat existensberättigande.
 
Last edited:
XR1000 åsså.
Tyckte (och tycker) att de är skitcoola.
Dessvärre så var (och är) de sanslöst överprisade och underpresterande.

Ja precis!
Fast för sin tid, 1983, så gick de ju rätt bra för att vara twin.
Att de är bra investeringsobjekt beror nog mycket på att de i praktiken bara såldes 1 år, samt hade den legendariska XR-motorn i en större version.

Jag kan fortfarande inte förstå varför de inte valt att bygga 883an med samma borr som 1200, men kortare slag.
Skulle gett lillasystern ett helt annat existensberättigande.

Det är samma visa där, det blir mer gemensamma delar om man bara tar ned borret. Produktionsaspekter. Det blir också mycket lättare/billigare för kunden att 1200-konvertera 883:an.

Men åas upplevs nog en mindre motor som "starkare i botten" om den görs långslagig. Och med tanke på den tilltänkta köpgruppen så...

Men den lilla motsvarigheten av sportstermotorn som sitter i buell XB9, den gjordes med kortare slag än 1200:an, XB12.

Dock så är ju du lite svajig, du prisar långt slag och traktorlik vridkurva lika mycket. Men jag förstår vad du menar.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top