Byggtråd: "Jörgens Sportster"

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hej

Tack för stödet.
Ja det har varit ett himla tragglande. Men igår kunde jag iaf köra en provtur. Nu är sprutet tillbaks på plats igen. Hade loggern inkopplad. Så rätt bra ut upp tom 50%, men sen ballar sonderna ur, tror de överhettas som jag konstaterat tidigare.

Ska iväg till Hansen idag, och handla rf M18X1.5 svetsmutter, tänker svetsa på dessa som förlängning på mina befintliga sondmuttrar i krökarna. Så att sonderna inte sticker in så mycket i gaströmmen. Det brukar tydligen lösa dessa problem.

Har även idag ringt runt till bänkar, men de har rätt fullt till iaf slutet på nästa vecka. Så förhoppningevis får jag ordning på min logger så att jag kan mappa lite själv innan dess, och framförallt se om cylinderobalansen gått till det bättre.

Aldrig varit inne på att öppna egen bänk?

Som övriga i tråden är jag läskigt imponerad med en skräckblandad förtjusning av din energi att få sakerna så jävla bra det bara går! All cred till dig!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
XR 750 hade det som original på sin tid. :)

1975-harley-davidson-xl-1000-and-xr-750-2.jpg

Frän! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skönt att hon är ihop igen, håller återigen tummarna för dig!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aldrig varit inne på att öppna egen bänk?

Som övriga i tråden är jag läskigt imponerad med en skräckblandad förtjusning av din energi att få sakerna så jävla bra det bara går! All cred till dig!
Tack, ja det är det som är det roliga med att meka med egna saker, att man kan tillåta sig att lägga tid på detaljer. Jag skulle nog inte passa på en kommersiell verkstad med snåla kunder.

Skönt att hon är ihop igen, håller återigen tummarna för dig!

Tack, ja nu är hon uppe i full vikt igen.

Tanken är ju god men det blir dålig lönsamhet i företaget då bänken är upptagen med personliga projektet hela tiden...:rolleyes:
Precis :)


I tisdags var jag hos Karling och köpte en ny avgasvippa till främre burken. Sen var det bara att montera vipparmshus och stötstänger även på den främre cylindern, ställa ventilspel, montera dit övre motorfäste, insuget med trottelhus och ECU och fortsätta med att sätta ihop resten av cykeln, tank, luftflter osv
 

Bifogat

  • IMG_2932.jpg
    IMG_2932.jpg
    174.9 KB · Visningar: 128
  • IMG_2933.jpg
    IMG_2933.jpg
    235.2 KB · Visningar: 156
  • IMG_2939.jpg
    IMG_2939.jpg
    240.2 KB · Visningar: 147
  • IMG_2940.jpg
    IMG_2940.jpg
    207.8 KB · Visningar: 169
  • IMG_2950.jpg
    IMG_2950.jpg
    180.4 KB · Visningar: 145
  • IMG_2952.jpg
    IMG_2952.jpg
    246.2 KB · Visningar: 137
  • IMG_2954.jpg
    IMG_2954.jpg
    254.5 KB · Visningar: 170

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att få bukt med problemet att labdasonderna överhettas vi stora spjällöppningar så var jag igår på Hansen och köpte rostfria lambda-svetsmuttrar. Som synes på första bilden så har ju mina sonder stuckit in en hel del i avgasströmmen. Jag tror att det är en orsak till att mina Bosch-sonder inte klarat fullgas.

På de två sista bilderna syns hur jag nu tigsvetsat dit förlängningar, så nu är toppen på sonden flush med innerdiametern på avgasröret. I enlighet med hur Innovate rekommenderar.


Jag har gjort samma mod på bakre cylindern, men nöjde mig med att visa bilder på den främre cylindern.

Jag for sedan ut och loggade igårkväll, nu funkar sonderna perfekt! Loggern läser nu även vi fullgas. Tidigare fick jag ofta bara 1 loggning av 3 att duga på fullgas.
 

Bifogat

  • IMG_2969.jpg
    IMG_2969.jpg
    243.8 KB · Visningar: 220
  • IMG_2958.jpg
    IMG_2958.jpg
    228.5 KB · Visningar: 159
  • IMG_2955.jpg
    IMG_2955.jpg
    231 KB · Visningar: 153
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser bra ut! Men så som det var tidigare, stör inte en så pass stor utskjutande grej mitt i avgasröret strömningen på något vis?:va Eller det är försumbart/icke viktigt?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inte många skruv på den moroten som får en ärlig chans att rosta fast, där inte!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hörru Xbert'en, avgasningsröret tillhör inte moroten utan kringutrustningen:blah
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte många skruv på den moroten som får en ärlig chans att rosta fast, där inte!

Äntligen en man med samma diagnos...Det gemensamma insuget-
Notera att samtliga motorer har sportster/750sida-parallella stötstänger, 1 kam per ventil är skiten! Du tillhör vinnarlaget!

http://www.youtube.com/watch?v=4fvgd4Qj-oQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=y9aLaEwuB1o

Av Karling fick jag reda på att han kör likadana S&S-vippor i sin nitrohoj, så dessa S&S-vippor ska ju ha väldigt lugna dagar i min snälla motor.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja, fyrkammars design är skiten det:yoparty


I förrgår kväll var det förbi lite folk i garaget. bla en projekt ledare från saab. Han kom med de mest befängda påståenden.

Han frågade om -motorn var bra?
-öhh, ja hur så?
-Jo hd's gammla motorer är ju heeeelt värdelösa, de faller ju i bitar heela tiden och går inte att lita på alls.
-Jasså?
-Nä, för de var ju tvåtaktare allihop, men när man gick över till 4ventilsteknik så blev de som vilken japansk kvalitets motor som helst!
-Jaha, Du menar år1928?
-!!!!!????
-Ja, men det är inga problem min maskin kom långt senare dvs 1942, och har inte ens det gamla total loss smörjsystemet
:D

Folk som tror att de vet men har sån noll koll, -Ja vad gör man...
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ja, fyrkammars design är skiten det:yoparty


I förrgår kväll var det förbi lite folk i garaget. bla en projekt ledare från saab. Han kom med de mest befängda påståenden.

Han frågade om -motorn var bra?
-öhh, ja hur så?
-Jo hd's gammla motorer är ju heeeelt värdelösa, de faller ju i bitar heela tiden och går inte att lita på alls.
-Jasså?
-Nä, för de var ju tvåtaktare allihop, men när man gick över till 4ventilsteknik så blev de som vilken japansk kvalitets motor som helst!
-Jaha, Du menar år1928?
-!!!!!????
-Ja, men det är inga problem min maskin kom långt senare dvs 1942, och har inte ens det gamla total loss smörjsystemet
:D

Folk som tror att de vet men har sån noll koll, -Ja vad gör man...

Får ju hoppas att han inte leder projekt på motorsidan:va
Så alla Hd som inte har 4ventil är tvåtaktare?
Kan det va lösningen på ditt problem Jörgen:tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Får ju hoppas att han inte leder projekt på motorsidan:va
Så alla Hd som inte har 4ventil är tvåtaktare?
Kan det va lösningen på ditt problem Jörgen:tummenupp

Det var kanske han som skapade oljeslurryn som gjorde att motorena rasade för en 5-10 år sedan... trodde att det var total loss smörjsystem och så .. skit återanvände dom oljan med vatten o allt:va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja, fyrkammars design är skiten det:yoparty


I förrgår kväll var det förbi lite folk i garaget. bla en projekt ledare från saab. Han kom med de mest befängda påståenden.

Han frågade om -motorn var bra?
-öhh, ja hur så?
-Jo hd's gammla motorer är ju heeeelt värdelösa, de faller ju i bitar heela tiden och går inte att lita på alls.
-Jasså?
-Nä, för de var ju tvåtaktare allihop, men när man gick över till 4ventilsteknik så blev de som vilken japansk kvalitets motor som helst!
-Jaha, Du menar år1928?
-!!!!!????
-Ja, men det är inga problem min maskin kom långt senare dvs 1942, och har inte ens det gamla total loss smörjsystemet
:D

Folk som tror att de vet men har sån noll koll, -Ja vad gör man...

Han var inte inne på 4 ventiler per cylinder då tror du? Sen om det var den faktor som gjorde dem "som vilken japansk kvalitets motor som helst" låter jag vara osagt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Han var inte inne på 4 ventiler per cylinder då tror du? Sen om det var den faktor som gjorde dem "som vilken japansk kvalitets motor som helst" låter jag vara osagt.

Poängen var väl att man kan tro att fyra ventiler per cylinder är något modernt (och japanskt) påfund men faktum är att redan 1918 (tror jag det var) så hade HD en 8-ventils racehoj med för sin tid väldigt många pollar.

Samma sak gäller dubbla överliggande kammar. Det hittar du på hojar från 20-talet. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Poängen var väl att man kan tro att fyra ventiler per cylinder är något modernt (och japanskt) påfund men faktum är att redan 1918 (tror jag det var) så hade HD en 8-ventils racehoj med för sin tid väldigt många pollar.

Samma sak gäller dubbla överliggande kammar. Det hittar du på hojar från 20-talet. :)

Jaha, jajo, det är ju sant. Tänkte för mycket på vanliga produktions/standardhojar. Men som du säger, på tävlingsarenorna fanns ju en hel del "moderna" saker väldigt tidigt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten uppdatering. Senaste veckorna har jag lagt en hel del tid på att logga hojen med LM-2:an. Det har dock varit mycket strul med det. Innovate-produkten är väldigt känslig för vibrationer har jag bla upptäckt. Upptäckte detta genom att köra hojen i Racerepairsbromsbänk så att jag kunde studera vad som egentligen händer i LM-2.an och varför den ständigt släcker ned. Där kunde jag tydligt se hur den släcker ned och rebootar sig själv så fort hojen kommer upp lite i varv, Om jag höll loggern still med handen så kunde den dock funka bra i flera minuter. Får dock ofta E8 efter en stunds körning. Loggern verkar inte fordonsanpassad, jag är rätt besviken på den.

Så jag har fått överge Innovates sugkoppsfäste och istället tejpa fast LM-2:an på luftburken med skumgummi under.

Metodiken blir att jag får åka till en nattöppen shell-mack invid en nattom motorväg, fylla hojen, låta loggern kallibrera sig mot sonderna med dessa i fria luften, sedan montera alltihop på hojen och sedan ut på motorvägen och logga olika trottelpositioner. Efter ca 30 minuter har dock loggern ballat ur på en eller båda sonderna, då är det bara att återvända till macken, bort med kablage, ur med sonder, gör ny free air calibration och sedan återmontera allt och ut igen. Så jag blir rätt irriterad då det ofta dessutom kan ta ett tag innan man hittat en lucka i trafiken så att det går att köra sin egen fart på motorvägen. Men efter denna vecka har jag blivit rätt tjenis med nattpersonalen på Shell i Stora Väsby vid E4:an iaf!

Ganska snabbt kunde jag konstatera att (om de fåtal lyckade loggningarna nu stämmer) så verkar det nu mycket bättre med cylinderobalansen. Nu går motorn mycket jämnare mellan burkarna. Jag har dessutom kunnat förbättra mappen avsevärt på dellast. Så Eriks omportning verkar ha fixat felet. Men det var först igårkväll som loggern lyckades fånga en fullgaskörning. I regel får jag kasta 8 av 10 loggningar, och ju mer trottelöppningar, desto oftare blir det skit, vibrationerna i en HD är rätt proportionella mot gaspådraget. Rätt jobbigt när man varit ute halva natten och slitit på motorn genom att dra den stackars motorn ända till 7000 där jag har mitt varvstopp, och sedan hemma i garaget se att bara 20% av löporna vart okej filer.

Ringarna verkar iaf verkligen gilla dessa segjärnscylindrar. Nu är det i stort sett bara vatten i catch-tanken.(Första bilden), ingen noterbar oljeförbrukning. Har bytt olja och filter i förrgår, bla mtp nya vippan och att topparna var av nyligen. Fortsätter på mineral med mycket zink ett tag till.

Sista bilden visar den första lyckade fullgasloggningen, vavtalet går här från 1500 rpm till 6500. Jag håller kvar motorn på bakbromsen innan jag släpper iväg henne på löpan, så motorn hinner bränna bort accpumpspåslaget, det är därför varvtalskurvan inte är så brant i början. Som man kan se på kurvan så är nu cylindrarna mycket jämnare. Den lilla skillnaden man ser här är helt godkänd. Och detta trots att jag inte ännu använd "Rear cylinder trim"-funktionen, dvs båda cylindrarna får samma mängd bränsle.
Som vanligt är här lila den främre cylindern och svart den bakre. Rött är varvtalet. Grönt är TPS, men den kanske försvann ur bild här.

Kurva ska dock fösrtås justeras, jag har magrat ur mappen i början av kurvan, den går ju för fett här. Men det viktiga är ju att motorn nu går rätt cylinderjämt. Riktigt bra ser det sedan ut på lägre trottelpositioner. Vid tex 80% TPS ligger kurvorna mitt på varann! :)

I den nya programvaran jag fick installerad i ECUn när denna var i USA så kan jag nu dessutom justera Rear cylinder trim för varje trottelposition, förut var det en rear cylinder trim-kurva för samtliga trottelpositioner. Så med lite tid så ska jag nu kunan mappa in cylindrarna perfekt i hela mappen. Men det är ju bäst att ta när jag vet vilken kam jag gillar bäst. Att gör en perfekt cylinder trim-mapp är alltså nästa lika mycket jobb som att bygga upp bränslemappen.

På tisdag har jag äntligen fått tid att bänka hos Proservice, han har haft fullt upp. Så då får vi se. Kommer inte få hålla på så länge, så jag satsar på att då kolla optimal slut-tändning, samt mappa in den perfekt på fullgas (både grundmapp och cylinder trim för 100% tps) samt få en effektmätning. Ser det bra ut så så är det bara att stoppa i ngn av de två andra kamsetten. Men det gör jag bara om jag kan få bänka igen i närtid. Annars är det nog bäst att behålla originalkammen i, så att jag kan få njuta av att åka lite hoj denna sommar. Har kört närmare 100 mil med detta ormbo av loggersladdar på hojen nu, inte så kul körning. Helt styrd av att samla mätdata och hitta nattomma motorvägar med belysning. Mer jobb än kul, roligast är nästan att efteråt få sitta själv i garaget och ta en öl och gå igenom loggfiler och förbättra mappen.
Jag känner hur hojen blir starkare och roligare att köra ju fler dellasttrottelpositioner jag rättar till.
 

Bifogat

  • IMG_2985.jpg
    IMG_2985.jpg
    229.6 KB · Visningar: 129
  • IMG_2990.jpg
    IMG_2990.jpg
    189.7 KB · Visningar: 132
  • IMG_3002.jpg
    IMG_3002.jpg
    245.1 KB · Visningar: 131
  • 100tps1500-6500.jpg
    100tps1500-6500.jpg
    80.1 KB · Visningar: 153
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
E8 är väl överhettning av sensorn? Har du provat med kylflänsar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
E8 är väl överhettning av sensorn? Har du provat med kylflänsar?

Ja det trodde jag också, se tidigare i tråden där jag svetsat på förlängningar, jag har även använt kylflänsar på det. Men det var inte överhettning, ty jag får E8 efter en viss tid även om jag kör lugnt. E8 betyder egentligen synkroniseringsfel. Så det kan vara lite vad som helst. Men jag ska prova att låna sonder från min garagegranne tomtom, som har en likadan logger, det kan ju hända att mina sonder också är skadade. Dessa boschsonder är ju säkerligen inte gjorda för HD de heller.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top