Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För nytillkomna som inte orkar tittat tillbaks i tråden så är här två tidigare upplagda loggningar med förgasaren (HSR48) och Dynatektändningen. Alltså från tidigare i somras, före omportningen, då jag satte på förgasaren för att se om felet låg i sprutet. Samma färger som ovan, dvs lila är främre burken och svart den bakre, här ser man att det nu är lite skillnad. På loggningarna nedan är ju cylinderobalansen helt galen, sista bilden är alltså den senaste fullgasloggningen igen, med de omportade topparna. Så att ni kan se skillnaden.

Jag kan ju säga att det inta var mycket som Erik ändrade i insuget, det var frågan om ett par milimeter plast i botten på insugen som putsade bort. Känsliga saker helt klart. Tur man inte håller på med portning :gnissla
 

Bifogat

  • 05101100S&S600hsr48.jpg
    05101100S&S600hsr48.jpg
    132.5 KB · Visningar: 160
  • 060511100S&S600hsr48hydrololids.jpg
    060511100S&S600hsr48hydrololids.jpg
    129 KB · Visningar: 148
  • 100tps1500-6500.jpg
    100tps1500-6500.jpg
    80.1 KB · Visningar: 209
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Fär nytillkomna som inte orkar tittat tillbaks i tråden så är här två tidigare upplagda loggningar med förgasaren (HSR48) och Dynatektändningen. Alltså från tidigare i somras, före omportningen, då jag satte på förgasaren för att se om felet låg i sprutet. Samma färger som ovan, dvs lila är främre burken och svart den bakre, här ser man att det nu är lite skillnad. På loggningarna nedan är ju cylinderobalansen helt galen, sista bilden är alltså den senaste fullgasloggningen igen, med de omportade topparna. Så att ni kan se skillnaden.

Jag kan ju säga att det inta var mycket som Erik ändrade i insuget, det var frågan om ett par milimeter plast i botten på insugen som putsade bort. Känsliga saker helt klart. Tur man inte håller på med portning :gnissla

Töntdiagram på nätet.. När blir det race:D

Så kan vi se om sothoran levererar:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Töntdiagram på nätet.. När blir det race:D

Ja lite fjollit med digitalt helt klart, bara ordet "mjukvara" gör ju att man direkt fattar att det är syslöjd och sittkisseri alltihop :gnissla Men igår tröstmekade jag iaf med lite seriös bensinmotor, 30-talskonstruktion. Det här maskineriet hade inga problem med 2000-buggen kan jag säga. Small igång som vanligt våren 2000
 

Bifogat

  • IMG_2995.jpg
    IMG_2995.jpg
    241.6 KB · Visningar: 203
  • IMG_2996.jpg
    IMG_2996.jpg
    236 KB · Visningar: 192
  • IMG_2998.jpg
    IMG_2998.jpg
    240.2 KB · Visningar: 182
  • IMG_2999.jpg
    IMG_2999.jpg
    244.6 KB · Visningar: 185
  • IMG_3000.jpg
    IMG_3000.jpg
    246.1 KB · Visningar: 185
  • IMG_3001.jpg
    IMG_3001.jpg
    241.5 KB · Visningar: 173
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
:Bugar
Ja lite fjollit med digitalt helt klart, bara ordet "mjukvara" gör ju att man direkt fattar att det är syslöjd och sittkisseri alltihop :gnissla Men igår tröstmekade jag iaf med lite seriös bensinmotor, 30-talskonstruktion. Det här maskineriet hade inga problem med 2000-buggen kan jag säga. Small igång som vanligt våren 2000

Satan i gatan:)
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
För nytillkomna som inte orkar tittat tillbaks i tråden så är här två tidigare upplagda loggningar med förgasaren (HSR48) och Dynatektändningen. Alltså från tidigare i somras, före omportningen, då jag satte på förgasaren för att se om felet låg i sprutet. Samma färger som ovan, dvs lila är främre burken och svart den bakre, här ser man att det nu är lite skillnad. På loggningarna nedan är ju cylinderobalansen helt galen, sista bilden är alltså den senaste fullgasloggningen igen, med de omportade topparna. Så att ni kan se skillnaden.

Jag kan ju säga att det inta var mycket som Erik ändrade i insuget, det var frågan om ett par milimeter plast i botten på insugen som putsade bort. Känsliga saker helt klart. Tur man inte håller på med portning :gnissla

Jäklar vilken skillnad. Grattis!

Men apropå portningen som lösningen. Läkte inte en ventiltätning? Kan inte olja på fel sida kolven röra till blandningen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jäklar vilken skillnad. Grattis!

Men apropå portningen som lösningen. Läkte inte en ventiltätning? Kan inte olja på fel sida kolven röra till blandningen?

Jo det kan ju helt klart ha inverkat, det kan ju även ha sabbat en sond, zink och fosfor från oljan är ju kanhända inte bra för O2-sonder.

Motorn kan ju även ha dragit tjuvluft genom styrningen. Men det påverkar nog mest tomgången. Jag har tex fått justerat ned bränslet på tomgången, från 54 ms till 43.

Inlägg #3 och #6 i den här tråden på Innovates forum är ju rätt intressant också. http://www.innovatemotorsports.com/forums/showthread.php?t=12585
I synnerhet som jag upptäckte att en onödigt rik warm up cycle hade stoppats in i min ECU när den var i usa, den hade sedan hängt med in i min mapp. Men jag har återställt den nu, så nästa runda ska jag se om detta kan ha varit felet. Dvs att så fort jag startat hojen med nykalibrerade sonder, så har de blivit pepprade med oförbränt de första 40 sekunderna pga av den kvarglömda warmupen
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo det kan ju helt klart ha inverkat, det kan ju även ha sabbat en sond, zink och fosfor från oljan är ju kanhända inte bra för O2-sonder.

Motorn kan ju även ha dragit tjuvluft genom styrningen. Men det påverkar nog mest tomgången. Jag har tex fått justerat ned bränslet på tomgången, från 54 ms till 43.

Inlägg #3 och #6 i den här tråden på Innovates forum är ju rätt intressant också. http://www.innovatemotorsports.com/forums/showthread.php?t=12585
I synnerhet som jag upptäckte att en onödigt rik warm up cycle hade stoppats in i min ECU när den var i usa, den hade sedan hängt med in i min mapp. Men jag har återställt den nu, så nästa runda ska jag se om detta kan ha varit felet. Dvs att så fort jag startat hojen med nykalibrerade sonder, så har de blivit pepprade med oförbränt de första 40 sekunderna pga av den kvarglömda warmupen

Den där shrinker på innovateforat verkar ju som en ovanligt påläst kille.

Typiskt, när man trodde det enkla faktiskt var invecklat, så kommer än sån där kille och öppnar upp 3 dimensioner av förvirring till:va

Men det var ju jäkligt kul att det verkar ha löst sig med afr'et!
spännande o se vad den ger i bänk nu:yoparty
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja lite fjollit med digitalt helt klart, bara ordet "mjukvara" gör ju att man direkt fattar att det är syslöjd och sittkisseri alltihop :gnissla Men igår tröstmekade jag iaf med lite seriös bensinmotor, 30-talskonstruktion. Det här maskineriet hade inga problem med 2000-buggen kan jag säga. Small igång som vanligt våren 2000

Aha. Jag tror att du har varit ute på Gålö...

Och väldigt kul att den orimliga cylinderobalansen äntligen verkar fördriven.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
härligt att höra att problemet verkar vara löst! :)
På min innovate LC1 fick jag också error 8. Fick hela LC1an utbytt av innovate men problemet kvarstog... efter lite tjafs fick jag en ny sond också... sedan dess har den fungerat bra.

Det som dödade sonden var dock mitt eget fel kom jag fram till i slutändan. Motorn gick otroligt fett ibörjan samt att just när jag vred på nycklen dog strömmen till LC1an.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Äntligen!
Blir spännande att se resultatet i bänken sen :tummenupp
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Fan va kul att det fungerar för dig!
Lycka till med bänkningarna, hoppas på mycket effekt me de vassa kammarna. :)
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Ja lite fjollit med digitalt helt klart, bara ordet "mjukvara" gör ju att man direkt fattar att det är syslöjd och sittkisseri alltihop :gnissla Men igår tröstmekade jag iaf med lite seriös bensinmotor, 30-talskonstruktion. Det här maskineriet hade inga problem med 2000-buggen kan jag säga. Small igång som vanligt våren 2000

18 cyl Isotta Fraschini ???? W18 på 1650 pållar?
En riktig startmotor asså!
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Nuh, hur går det, var du och bänkade hojen i tisdags? Hur gick det? Hoppas att allt är som det ska nu så att du får njuta av mer körning och mindre felsökning framöver!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad nice Jörgen, grattis! Ska bli spännande att se vad bänken ger!:banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan vad nice Jörgen, grattis! Ska bli spännande att se vad bänken ger!:banana

Proservice-Erik fick en idé när vi bänkade . "Vi skiter i sonderna och tittar bara på effektkurvan". Han bad mig feta upp 5%. (Det kändes ju helt galet mtp att motorn låg fint på främre, ca AFR 12,5-12,9) Sedan 5% till. Osv. Till slut hade vi gett henne 20% mer soppa på 100% trottel. I kombination med ändrad tändning gav hon nu näranog full effekt igen. Trots att den främre burken låg på 12,8 före uppfetningen så sjönk främre burken inte, hon bara brände. Kurvorna gick bara ihop utan att den främre burken drunknade. Helt sjukt hur hon kunde ta så mycket mer soppa. Och nu känns hon stark på fullgas igen när man kör på gatan. Så nu håller jag på och byter kammar.
 
Last edited:

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Den här tråden är huvudorsaken till att man kollar på SH :tummenupp
Jösses du är verkligen envis. Men när du fått allt som du vill ha de, ska du börja rejsa då ? Vi är några som vill se dig på banan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här tråden är huvudorsaken till att man kollar på SH :tummenupp
Jösses du är verkligen envis. Men när du fått allt som du vill ha de, ska du börja rejsa då ? Vi är några som vill se dig på banan.

Tack

Tänkte att jag ska prova kamaxlar nu, så att jag äntligen kan lägga frågan om originalkammen (S&S600) verkligen är optimal i min gatmotor med varvstopp på 7000, eller om det finns ngn kam som kan höja merparten av kurvan. Det tänkte jag prova nu.

Men min hpoj är ju inte snabb på ngn bana, varken på strippen eller svänga. I synnerhet när jag kör :D

På strippen är den för kort, och på svängeriet är ju allt fel, där är det mest för att lära mig själv hantera hojen, tycker inte det är så kul att åka köra på tex Rörken eller G-åsen, mest en plikt för att hålla mig i skick sas. Men det ska jag göra igen.

Men det vore kul att köra 402 och 201 meter när tillfälle bjuds, för att se tendensen på dessa ändringar.

Stötstångrejset vore kul att prova, då är man ju i sällskap med andra med samma diagnos. Men jag hittar inget om det på nätet längre :va
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis för fan!!!:yoparty Det har du förtjänat:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top