Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja precis!
Fast för sin tid, 1983, så gick de ju rätt bra för att vara twin.
Att de är bra investeringsobjekt beror nog mycket på att de i praktiken bara såldes 1 år, samt hade den legendariska XR-motorn i en större version.



Det är samma visa där, det blir mer gemensamma delar om man bara tar ned borret. Produktionsaspekter. Det blir också mycket lättare/billigare för kunden att 1200-konvertera 883:an.

Men åas upplevs nog en mindre motor som "starkare i botten" om den görs långslagig. Och med tanke på den tilltänkta köpgruppen så...

Men den lilla motsvarigheten av sportstermotorn som sitter i buell XB9, den gjordes med kortare slag än 1200:an, XB12.

Dock så är ju du lite svajig, du prisar långt slag och traktorlik vridkurva lika mycket. Men jag förstår vad du menar.

Jag tror snarare att målet var en snikmodell av sportstern.
Med samma borr och kortare slag blir det en sportmodell.
Vill man ha mer bottenvrid, så finge man väl tjöpa 1200an.

Jag prisar inte långt slag.
Inte kort heller.
Jag vill ha kvadratiska motorer med sisådär en halvliter i varje burk.
Förutom på sidventilare, ety de inte trivs med att varva.
Man kan få bra snurr på en sida med, men då kostar det register.
Hellre då låta det vara en traktormotor och njuta av det den är bra på.
Egentligen samma sak med "big twin".
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Varför finns 883:an?

Nu skulle jag kunnat skriva ett raljant utlägg om anpassad cylindervolym för cyklar med kjolvänlig damsadelsitts. men det ska jag inte göra.

1200.an är väl snäll nog?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror snarare att målet var en snikmodell av sportstern.
Med samma borr och kortare slag blir det en sportmodell.
Vill man ha mer bottenvrid, så finge man väl tjöpa 1200an.

Jag prisar inte långt slag.
Inte kort heller.
Jag vill ha kvadratiska motorer med sisådär en halvliter i varje burk.
Förutom på sidventilare, ety de inte trivs med att varva.
Man kan få bra snurr på en sida med, men då kostar det register.
Hellre då låta det vara en traktormotor och njuta av det den är bra på.
Egentligen samma sak med "big twin".

Ja helt klart är det en snikmodell, men inte hade den blivit "sportigare" än 1200:an med kort slag. Bara om den hade lika hög effekt men varvade mer. Men då är det ju som sagt produktionsmässigt smartare att just då låta folk byta upp sig till 1200:an istället.

HD är mästare på att koka soppa på en spik, likt en pizzeria kramar man ut ett imponerande stort antal modellar ur ett förhållandevis litet antal ingredienser. En handfull ramar och en handfull olika motorer och tankar, blir en tjock modellkatalog.

Varför finns 883:an?

Nu skulle jag kunnat skriva ett raljant utlägg om anpassad cylindervolym för cyklar med kjolvänlig damsadelsitts. men det ska jag inte göra.

1200.an är väl snäll nog?

Instegsmodell, billigast. Skulle jag tro.
Problemet för HD var ju bara bara att det mekglada HD-communityt till eftermarknadsfirmorna stora glädje, upptäckte hur lätt det var att 1200-konvertera 883:an. Isf att byta upp sig till en 1200:a.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I onsdags kom Erik med topparna. Han har nu portat om dem på insugssidan, samt förstås monterat nya ventiltätningar, den läckande ventiltätningen var feltillverkad. Den hade inte alls den passning på ventilstyrningen som det ska vara. Ventiltätningen på dessa motorer är en metallkapsyl som ska ha lätt presspassning på ventilstyrningen, man driver på dem med ett speciellt verktyg, sedan är det en teflontätning mot ventilen. På den läckande ventiltätningen hade inte själva metallkapsylen rätt passning mot styrningen, utan olja hade sugits in bakvägen i den främre insugsstyrningen.

Alltid rent och snyggt när delarna varit hos Proservice. Jag brukar alltid kontrollblåsa alla gängor, hål och kanaler på nya eller åtgärdade maskindelar, men här är det alltid kliniskt rent. Utom montageoljan på lagringsytor, som nu på ventilsskaften. Sånt är skönt att se.

Så ikväll var det bara att lägga på mina .036" MLS toppackningar, lägga på topparna, lägga en droppe olja på topplocksskruvarnas gängor samt mellan deras skruvskalle och bricka och sedan momentdra fast topparna.

På dessa motorer drar man topplocksskruvarna i ett av S&S och HD angivet mönster, med först 11 Nm, sedan 25 Nm, och slutligen 90 grader med dragskaft.

I helgen blir det att bygga ihop resten av motorn sedan provtur med loggern inkopplad, för att se om cylinderobalansen nu gått till det bättre. Vore ju mycket skönt om den ändrade portningen löser problemet!
 

Bifogat

  • IMG_2886.jpg
    IMG_2886.jpg
    239.8 KB · Visningar: 238
  • IMG_2898.jpg
    IMG_2898.jpg
    250.3 KB · Visningar: 213
  • IMG_2897.jpg
    IMG_2897.jpg
    239.8 KB · Visningar: 231
  • IMG_2895.jpg
    IMG_2895.jpg
    243.1 KB · Visningar: 258
  • IMG_2892.jpg
    IMG_2892.jpg
    251.5 KB · Visningar: 224
  • IMG_2888.jpg
    IMG_2888.jpg
    248.6 KB · Visningar: 235
  • IMG_2890.jpg
    IMG_2890.jpg
    243.7 KB · Visningar: 222
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller tummarna utav bara helvete!:tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Inte för att jag kan något om portning men du brukar lägga ut texten till vår stora glädje. Han måste väl haft någon idè om vad det kan bero på? Hans idèer genom dig tror jag många skulle uppskatta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller tummarna utav bara helvete!:tummenupp

Tackar. Me too :D

Inte för att jag kan något om portning men du brukar lägga ut texten till vår stora glädje. Han måste väl haft någon idè om vad det kan bero på? Hans idèer genom dig tror jag många skulle uppskatta.

Till skillnad från Erik kan jag ingenting om portning jag heller. Varken Erik eller jag är ju heller säkra på att det är portningen. Problemet är bara att jag nu tror mig ha uteslutit allt annat.

Erik tittade på topparna med sina mer erfarna ögon, och konstaterade att motorn knappast backpulsat, sånt lämnar spår som den erfarne kan se, tex knappt märkbara sotpåslag i insugsportar. Men han trodde, liksom även jag (tidigare skrivit i tråden), att om det är portningen, så är det isf sannolikt en resonans. Dvs att portningen lyckats trigga en resonans i det gemensamma insuget. Denna portning är ju gjord så att portarnas tvärsnittsarea är mindre än eller lika stor som innan, ändå är flödet höjt, och motorn klarar mer ventillyft innan portarna chokar. Så gashastigheten är högre. Så det han nu gjort är att tagit bort och format om lite i epoxyn på botten av insugsportarna. Men jag vill inte visa bilder på portarna, det känns lite tveksamt att lämna ut bilder på andras portningar, designen är ju Eriks sas.

Det som talar mot portningshypotesen, är ju dock att motorn gått bra och gett mer effekt än någonsin tidigare med originalkammen, så varför skulle det balla ur när jag bytte till segjärnscylindrarna och äntligen fick täta kolvringar? Ett resonemang, som även Erik inte helt kunde utesluta, är att de nya cylindrarna gör att motorn pumpar lite bättre än tidigare, och att vi härigenom passerat en gräns för gashastigheten i insuget som får igång resonansen.

Ngt jag funderat på är också vad den läckande insugstätningen kan ha gjort. Den kan ju ha påverkat mätvärdena, iom att sonderna inte är gjorda för att hantera förbränd zinkrik mineralsmörjolja. Oljedropparna har ju även gett sotpåslag på den sida av det främre stiftets mittisolator som vette mot den oljeläckande insugsventilen, så det syns ju att det varit olja i ingasen. Dessa oljedroppar kan ju även ha triggat lokala men små detonationer. Sidoelektroden på stiftet rödglöder ju dessutom när motorn är belastad, mineraloljedroppar som träffar en yta hetare än ca 220C tänder direkt, till skillnad från tex bensin och alkoholer. Så motorolja, med sitt höga cetantal är inte bra för oktantalet. Det är bla därför jag tex leder vevhusventilationen till catchtank isf till insuget, det är praxis på bensinmotorer som ska ge hög effekt. Oljedroppar i ingasen är inte bra på lite vassare motorer.

Olja från läckande ringar är inte lika trassligt, eftersom den inte blandas in lika effektivt i ingasen som när olja inkommer genom insugsventilen.

Denna bild från de nydemonterade topparna som jag tidigare lagt upp, visar ju tydligt hur olja från den läckande insugsventiltätningen passerat insugsventilen på den främre toppen (högra).
 

Bifogat

  • IMG_2851.jpg
    IMG_2851.jpg
    252.5 KB · Visningar: 252
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
I onsdags kom Erik med topparna. Han har nu portat om dem på insugssidan, samt förstås monterat nya ventiltätningar, den läckande ventiltätningen var feltillverkad. Den hade inte alls den passning på ventilstyrningen som det ska vara. Ventiltätningen på dessa motorer är en metallkapsyl som ska ha lätt presspassning på ventilstyrningen, man driver på dem med ett speciellt verktyg, sedan är det en teflontätning mot ventilen. På den läckande ventiltätningen hade inte själva metallkapsylen rätt passning mot styrningen, utan olja hade sugits in bakvägen i den främre insugsstyrningen.

Du verkar ha duktigt med problem från feltillverkade saker. Gör inte japsarna eftermarknadstrim till HD så du kan få lite kvalitet på sakerna?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej igen Jörgen
Vad är bakgrunden till att du gått över till järn cylindrar, som jag förstått har det funnits problem med överhettning med dessa- så man bytt till aluminium?
Har inte hittat direkt några leverantörer o priser för toppar med avgaset framåt - har du koll på vilket härad priset ligger i?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du verkar ha duktigt med problem från feltillverkade saker. Gör inte japsarna eftermarknadstrim till HD så du kan få lite kvalitet på sakerna?

Det finns en japansk firma som enbart pysslar med HD. Sundance. Men jag tror att de rankas ungefär som de bättre amerikanska firmorna.
De senaste japantillverkade delarna på min hoj är fö växelpeten från Sato Racing, samt Shorai-batteriet. Min sportstergaffel är fö Showa.

Det finns dock Viton-styrningar nuför tiden, Erik visade mig en sån. Den har inget metallhölje, utan är helt i Viton. Själva tätningen är där heller ej lika skör som HD.s originaltätningar med metallhölje av den typ som nu hade dålig passform. Men HD:s originaldelar brukar hålla hög kvalite. Denna tätnings metallhölje kan ju ha blivit transportskadad också. Men det är en känslig detalj helt klart: att ja presspassning på en metallkapsyl. Det är ju ett liknande case som en patronhylsa om man inte lät kulan vara svagt konisk i bakkant. Gränsytan mot styrningen är ju inte konisk.

Hej igen Jörgen
Vad är bakgrunden till att du gått över till järn cylindrar, som jag förstått har det funnits problem med överhettning med dessa- så man bytt till aluminium?
Har inte hittat direkt några leverantörer o priser för toppar med avgaset framåt - har du koll på vilket härad priset ligger i?

Det var för dålig formstyvhet i de järnfodrade alumiumcylindrarna.
Jag skulle gissa på ungefär samma pris som ett par S&S-superstocktoppar som jag har nu.
Kanske 20 kkr för ett par tomma toppar.
STD och Baisley som jag skrivit tidigare.

Annars kan man ju bara beställa en extra framtopp, som jag skrivit tidigare.

Nackdelen med två framvända toppar är ju dock att man är tvungen att köra med customtillverkade kamaxlar. Eller kammar med lösa lober och svetsa själv, kam 1 blir ju då nämligen insugare och kam två avgas.

Sedan tillkommer att bygga nytt avgassystem och nya spjällhus.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är mycket hokus-pokus i portning.
De flesta sompysslar med det brukar ju dock få toppeffekten att funka.

Skall du bänka med samma uppsättning som innan effektbortfallet?
Skulle vara roligt med bänkningsresultat med alla kombinationer av kammar och soppablandning, men då behövs nog en insamling så att du kan ta tjänstledigt och ösa pengar över bänkinnehavaren.
Ändå skulle man inte få klarhet i vad som var fel/inte lirade.


Men jag tror inte att du kan låta bli att prova kombinatonerna på gatan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är mycket hokus-pokus i portning.
De flesta sompysslar med det brukar ju dock få toppeffekten att funka.

Skall du bänka med samma uppsättning som innan effektbortfallet?
Skulle vara roligt med bänkningsresultat med alla kombinationer av kammar och soppablandning, men då behövs nog en insamling så att du kan ta tjänstledigt och ösa pengar över bänkinnehavaren.
Ändå skulle man inte få klarhet i vad som var fel/inte lirade.


Men jag tror inte att du kan låta bli att prova kombinatonerna på gatan.

Ja nu kommer sprutet åka på igen, har redan plockat bort dynatektändningen, monterat dit sprutets soppapump, kamsensor samt tändspole.
Att jag återmonterade förgasaren samt Dynatek2000i-tändningen var ju bara för att kunna utesluta sprutet som felkälla.

Jag kommer att bänka med samma kombo (förutom järncylindrarna) som när den gav hög effekt, dvs som den är nu, med original S&S600-kammen. Först när den går cylinderjämnt och starkt där blir det att prova de andra två kammarna. För att komma vidare i frågan vilken av mina tre kamset som jag gillar bäst.

Ja portning är semiempirisk svartkonst helt klart, inget jag begriper mig på. Två portare kan komma till lika bra resultat, fast med olika design.
 
Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Har nu läst hela tråden från sidan 1, måste verkligen beundra din förmåga att driva på och felsöka när det går tungt. Själv hade man förmodligen kastat in handduken.
Riktigt fint bygge du har:Bugar ,gillar verkligen flattracker stuket på sportsters, har dessutom råkat köpa mig en sån själv vilken ska transformeras mot flattracker stuket.

Hoppas verkligen att det är ventiltätningen som har spökat med konstiga mätvärden och effektförlust.

Mvh,
Thomas
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Har nu läst hela tråden från sidan 1, måste verkligen beundra din förmåga att driva på och felsöka när det går tungt.

Måste verkligen beundra din förmåga att läsa långa trådar :)
Fast det är klart att det går lättare när det är intressant läsning. Som tur är har jag följt tråden från början och bara behövt beta av några inlägg åt gången.

I onsdags kom Erik med topparna...

Ujujuj, nu tycker jag mig se målflaggan i slutet på rakan! Magkänslan säger att det är löst nu. Håller alla tummar jag har iaf.
Funkar det inte nu så jobbar min kusin i karibien. Han kanske kan hooka upp dig med nån voodo-prälle eller dylikt :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har nu läst hela tråden från sidan 1, måste verkligen beundra din förmåga att driva på och felsöka när det går tungt. Själv hade man förmodligen kastat in handduken.
Riktigt fint bygge du har:Bugar ,gillar verkligen flattracker stuket på sportsters, har dessutom råkat köpa mig en sån själv vilken ska transformeras mot flattracker stuket.

Hoppas verkligen att det är ventiltätningen som har spökat med konstiga mätvärden och effektförlust.

Mvh,
Thomas

Ojojoj! :Bugar Det var inte dåligt, tråden har ju pågått sedan 2007!
Skönt att det finns fler människor än jag med en diagnos här :D

Måste verkligen beundra din förmåga att läsa långa trådar :)
Fast det är klart att det går lättare när det är intressant läsning. Som tur är har jag följt tråden från början och bara behövt beta av några inlägg åt gången.



Ujujuj, nu tycker jag mig se målflaggan i slutet på rakan! Magkänslan säger att det är löst nu. Håller alla tummar jag har iaf.
Funkar det inte nu så jobbar min kusin i karibien. Han kanske kan hooka upp dig med nån voodo-prälle eller dylikt :tummenupp

Tack min vän, ja det skulle nog behövas :D

Bild 1, 2 o 3
Ikväll lade jag på nya packningar och lade sedan på undre ventilkåporna, lower rocker boxes på HD-språk. Och drog fast dessa med de 2 X 5st 1/4" UNC insex som håller dessa

Bild4, 5 o 6

Sedan gjorde jag ren och blåste oljekanalerna i vipparmmekanismen för resp topp, för att göra dessa klara för infettning och montering. Då upptäckte jag stråk av lagerbrons från den främre cylinderns avgasrullvippa på vipparmsaxeln. Denna vippa skiljer sig från de övriga. Som ngn kanske minns så upptäckte jag för några år sedan att stötstångens kulände av okänd orsak arbetat sig igenom härddjupet i kulsätet på original S&S rullvippan på främre cylinderns avgas.

Den sommaren fanns ingen sådan vippa i Sverige, men jag kom över en äldre utgången variant som låg ny i sin förpackning hos Supertwin. Som jag fick köpa, vilket räddade några mig från ett par veckors stillestånd den sommaren. Denna äldre S&S-vippa hade alla vitala mått gemensamma med de nyare S&S originalvipporna som satt i min motor, dvs rätt håldiameter, rätt längd och rätt vipparmsutväxling (1:1,625).
Men det är nu denna vippas bronsbussning i stötstångsänden som lämnat stråk av brons på dess vipparmsaxel. Dvs den har brutit igenom oljefilmen.

Jag började nu för första gången att mäta upp denna äldre S&S-vippa mer ordentligt för att se vad som skilde. Det visade sig att dess bronsbussningar hade kortare längd än de nyare som satt original i min motor. Härav har lagertrycket blivit för stort för oljefilmen. Ännu var ingen skada skedd, men iom att lagerbrons börjat färga axeln så är det inte bra. Den här äldre vippan klarar inte mina fjädertryck, förmodligen är det härav S&S uppdaterat designen. Mina ventilfjädrar har ett tryck av motsvarande 180 kg vid fullt lyft (.600") med denna originalkam. Med 1:1,625 i vipparmsutväxling blir det alltså en kraft motsvarande ca 300 kg genom stötstången, oaktat tröghetskrafterna. Så det är minst denna kraft som vipparmsbussningen i stötstångsänden ska överföra till den nitrerhärdade vipparmsaxeln.

Så vid upptäckten av detta var det inget val. Denna vippa åker ut.
Arbetar den upp lagerspelet ytterligare så blir det inget ordning alls, bla så kommar oljetrycket i vippan att sjunka pga läckaget genom den dåliga bussingen i stötstångsänden, härvid riskerar då även bussningen i andra änden av vippan att gå utan olja, plus att ingen eller ringa olja trycks ut i kanalen till vipparmsrullen och ventilskaftet.

Så trots att denna äldre S&S-vippa har rulle till skillnad från HD-originalvippor, så har nog S&S haft fog även för övergången till de längre bronsbussningar som dagens S&S-rullvippor har.

Bild 7 o 8

Så då var det bara att istället montera de felfria vipporna på den bakre cylinderna istället. Bild 7 visar hur långt jag kom ikväll.

Ska kolla om Karling har sådana här S&S-rullvippor hemma, annars beställer jag av MecTech på måndag.

Luttrad som jag är så är jag faktikst glad att jag var noggrann och upptäckte detta nu.
 

Bifogat

  • IMG_2921.jpg
    IMG_2921.jpg
    231.9 KB · Visningar: 192
  • IMG_2914.JPG
    IMG_2914.JPG
    204.9 KB · Visningar: 221
  • IMG_2913.jpg
    IMG_2913.jpg
    148.3 KB · Visningar: 210
  • IMG_2911.jpg
    IMG_2911.jpg
    247.3 KB · Visningar: 1,600
  • IMG_2906.jpg
    IMG_2906.jpg
    247.2 KB · Visningar: 174
  • IMG_2901.jpg
    IMG_2901.jpg
    235.5 KB · Visningar: 178
  • IMG_2903.jpg
    IMG_2903.jpg
    250.8 KB · Visningar: 187
  • IMG_2925.jpg
    IMG_2925.jpg
    251.6 KB · Visningar: 208
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kan du inte svarva nya längre bussningar i jm7 o pressa i?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du inte svarva nya längre bussningar i jm7 o pressa i?

Jag kollade den möjligheten, men bussningen stöder mot en kant inne i den härdade vippan. Jag tror att det är för att förhindra att bussningarna ska kunna vandra inåt. Ett annat problem är att jag upptäckte att oljekanalen till stötstångsarmen kommer att blockera om jag sätter i längre bussningar. På bilden nedan kan man se att stötstångsarmen på originalvippan (med längre bussning) ansluter i flackare vinkel, för att just kunna husera en oljekanal som ansluter längre in mot mitten av vippan. Så de moderna S&S-viporna har fått en större remake än jag i förstone trodde. Men har kollat med Karling nu, han hade nya S&S-vippor av rätt typ på hyllan. Var dock på resa, så jag får handla på måndag.

attachment.php


Det är en ny 90-4065F som jag behöver.
I texten nedan nämns också de längre bussningar dessa vippor har till skillnad från HD-original.

high-performance-parts-for-american-v-twins-2008-000427.jpg
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Härmed är det solklart, du är knäppare än jag är!
Att du orkar är helt fantastiskt (och jag har en rätt stor bas av skit som referens), jag håller tummarna!!!
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Hej,

Aldrig skrivit i din tråd tidigare (tror jag inte i alla fall) men har läst det mesta och följer med intresse ditt bygge! Måste säga att jag är otroligt imponerade av såväl din kunskapsnivå och noggrannhet som ditt engagemang/ork i detta projekt, ditt tålamod verkar oändligt. Jag hade i samma situation förmodligen, efter dina senaste motgångar, fått övermänskliga krafter av frustrationen över det hela och skickat hojen genom närmsta fönster!

Skämt åsido, jag håller verkligen tummarna för att du nu genom uteslutningsmetoden hittat problemet och att nästa bänkning (äntligen) ger dig det resultat du vill ha!

Lycka till!

Richard
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härmed är det solklart, du är knäppare än jag är!
Att du orkar är helt fantastiskt (och jag har en rätt stor bas av skit som referens), jag håller tummarna!!!

Hej,

Aldrig skrivit i din tråd tidigare (tror jag inte i alla fall) men har läst det mesta och följer med intresse ditt bygge! Måste säga att jag är otroligt imponerade av såväl din kunskapsnivå och noggrannhet som ditt engagemang/ork i detta projekt, ditt tålamod verkar oändligt. Jag hade i samma situation förmodligen, efter dina senaste motgångar, fått övermänskliga krafter av frustrationen över det hela och skickat hojen genom närmsta fönster!

Skämt åsido, jag håller verkligen tummarna för att du nu genom uteslutningsmetoden hittat problemet och att nästa bänkning (äntligen) ger dig det resultat du vill ha!

Lycka till!

Richard

Hej

Tack för stödet.
Ja det har varit ett himla tragglande. Men igår kunde jag iaf köra en provtur. Nu är sprutet tillbaks på plats igen. Hade loggern inkopplad. Så rätt bra ut upp tom 50%, men sen ballar sonderna ur, tror de överhettas som jag konstaterat tidigare.

Ska iväg till Hansen idag, och handla rf M18X1.5 svetsmutter, tänker svetsa på dessa som förlängning på mina befintliga sondmuttrar i krökarna. Så att sonderna inte sticker in så mycket i gaströmmen. Det brukar tydligen lösa dessa problem.

Har även idag ringt runt till bänkar, men de har rätt fullt till iaf slutet på nästa vecka. Så förhoppningevis får jag ordning på min logger så att jag kan mappa lite själv innan dess, och framförallt se om cylinderobalansen gått till det bättre.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top