Byggtråd: Buell Turbo

Har du fått någon fason på bränslet så den går hyfsat?

Nä.. har inte orkat.. å sen vart det lite brist me tiden, lär lägga om däcken först då det är stor risk för blodvite så fort man kommer i närheten av hojjen vilket kommer ske i morrn.

Ska pula lite i helgen me det om jag hinner och sen leta fram en lite mera kraftigare soppa pump då denna nog e för liten då soppatrycket fladdrar när man rör gasen. Men det kanke blir annat när man får ite mera ordning på flotörnivå å rätt tryck.

Vart bara lite städning i röran idag så de är numera bara rörigt på min meckplats i garaget.:)

är det en td04-16t du har? Vart köpte du anslutningen för "olja ut" til lturbon?

Ska man sätta den vid timingpluggen då? å vart sätter man andra änden? ut i luften bara eller ett uppsamlings kärl?

man kan inte tänka på allt...:näsblod

Paraplyventilerna du har i dina rocker boxes är backventiler. Men jag har utöver dessa även backventiler på slangarna. För att säkerställa undertryck i vevhuset.

Nä.. har inte orkat.. å sen vart det lite brist me tiden, lär lägga om däcken först då det är stor risk för blodvite så fort man kommer i närheten av hojjen vilket kommer ske i morrn.

Ska pula lite i helgen me det om jag hinner och sen leta fram en lite mera kraftigare soppa pump då denna nog e för liten då soppatrycket fladdrar när man rör gasen. Men det kanke blir annat när man får ite mera ordning på flotörnivå å rätt tryck.

Vart bara lite städning i röran idag så de är numera bara rörigt på min meckplats i garaget.:)

Vem behöver inte städa.
Vad är det för pump du använder, det ända som behövs i pumpväg när man åker förgasare är en som klarar av att ligga 0,2bar över laddtryck.
De två gånger jag använde soppatrycksmätaren var när jag kollade om förgasaren var tät vid 0,2bar bränsletryck (pump på motor avstängd).
Och när jag simulerade laddtryck för att se om regulatorn fungerar som den ska då satte jag bränsle trycksmätaren istället för förgasaren startade pumpen och trycksatte regulatorn för att se så bränslet ligger stabilt 0,2bar över laddtryck.
Jag startade aldrig min hoj med bränsletrycksmätare inkopplad så jag vet inte om trycket fladdrar, om du har en mätare som inte är vätskefylld så kan dom fladdra rätt så duktigt.
När detta fungerar så ser du om den går snålt eller fett med bredbandslamdan och då e problemet oftast det berömda pitotröret.

Lycka till
Ronny

Ska man sätta den vid timingpluggen då? å vart sätter man andra änden? ut i luften bara eller ett uppsamlings kärl?

Sätt den på original vevhusvent. Använd en backventil från ett bromsservo eller nått. Jag brukar ta vad jag hittar, eller bygga dom själv

Uppsamlingskärl ska du ha ändå, det samlar även upp kolvar, ventiler och sånt skrot :D

Att använda timingpluggen är ju en bra metod för att slippa förändra motorn, märken man att den utökade ventilationen är ngt man vill permanenta så kan man sedan montera nippel, backventil och en stänkplåt i kamkåpan. Som det var på de 4-växlade sporrarna. Så har jag på min motor, dvs både kamkåpa och de ordinarie vent-anslutningarna i topparna. Alla slangarna går till en catchcan.

attachment.php

attachment.php

är det en td04-16t du har? Vart köpte du anslutningen för "olja ut" til lturbon?

Ja det e en 16T agg jag har.

Gjorde en egen fläns som jag gängade me vanlig 3/8 tums rörgäng som Jic nippeln jag skaffade på en hydraulfirma till AN10.

Har AN4 på trycksidan med en Jiic nippeln med AN4- M-gäng som det är på oljeinloppet. Tror de är M12X1.5mm gäng på inloppet och de finns för AN6 i fall man vill ha grövre slang..

vanliga stål nipplar som e billiga å bra:tummenupp

Vad har du för projekt?

mvh

/Micke

Paraplyventilerna du har i dina rocker boxes är backventiler. Men jag har utöver dessa även backventiler på slangarna. För att säkerställa undertryck i vevhuset.

Ok!! då hajjar jag..:tummenupp

Sätt den på original vevhusvent. Använd en backventil från ett bromsservo eller nått. Jag brukar ta vad jag hittar, eller bygga dom själv

Uppsamlingskärl ska du ha ändå, det samlar även upp kolvar, ventiler och sånt skrot :D

Ja nu e jag helt å hållet me.. tur man har nåra 70-tals Mazdor på gården som har sånna ventiler som e perfekta för ändamålet.

Ska jag verkligen ha så stort kärl?? blir det inte en viss form av pulverisering av delarna så de får plats i ett vanligt litet oljekärl?:)

Att använda timingpluggen är ju en bra metod för att slippa förändra motorn, märken man att den utökade ventilationen är ngt man vill permanenta så kan man sedan montera nippel, backventil och en stänkplåt i kamkåpan. Som det var på de 4-växlade sporrarna. Så har jag på min motor, dvs både kamkåpa och de ordinarie vent-anslutningarna i topparna. Alla slangarna går till en catchcan.

Ser ju bra ut som vanligt.. måhända de vart en så där bränsle flaska till stormköken du moddat?

Last edited:
Ok!! då hajjar jag..:tummenupp

Ja nu e jag helt å hållet me.. tur man har nåra 70-tals Mazdor på gården som har sånna ventiler som e perfekta för ändamålet.

Ska jag verkligen ha så stort kärl?? blir det inte en viss form av pulverisering av delarna så de får plats i ett vanligt litet oljekärl?:)

Ser ju bra ut som vanligt.. måhända de vart en så där bränsle flaska till stormköken du moddat?

Tack.

Nästan! Det är faktikst en barnvariant av Siggs masskopierade vattenflaska, de vanliga flaskorna på lite för stora tycker jag. Men kiddy-varianten är på bara 0.4 liter. Fick bumsa ren den från lack först. Det var ulliga får och moln på den när jag köpte den. Hade ju vart ballt att ha kvar iofs :D

Last edited:
Idag vart det bråttom till den lokala HD-filuren å frågade snällt om jag fick kasta av Funäs däcken å han muttra att "bara du e klar före 18:00 så går de bra". Klart de sa jag då jag va där 16:30 å satte igång direkt, hann ju inte mera än igång är det kom in ett par lirare å skulle hämta en hoj när jag stog å bände av framdäcket och undrade om de va nödvändigt me sånna där dubbdäck? Jo.. iaf om man ska åka på vintern svara jag, å sen va mundiarén i full gång på dom, i min brådska höll jag nästan på att glömma att skruva i ventilen på fälgen innan jag satte dit däcket vilket undveks me en hårsmån, framdäcket gick ju som en dans men när jag började me bakhjulet så vart de lite mera bestyr å få av det då de var en hel del massa mera dubb i det å me 2 åskådare som tjattrade å va ivägen så var de inte lätt att få nåt gjort å klockan tickade ju på liksom. Började bli lite stressad å råkade sticka mig skapligt bra i vänster handen i min iver att få av däcket när den ena säger att "du verkar nog få åka med dubb i sommar", Ehh.. jaha?? ja de ser så bökigt ut för dig fortsätter dom och jag kunde ju inte hålla mig å sa till dom att "ja som ni snackar så tjattrar ni väl på fisken på kroken me". Fick inget svar så nu går jag ju å undrar va dom kör me för fiskehistorier..:gnissla

Jag hann klar me 10 min till godo å kunde dra å slippa dom där puckona å tyckte synd shop ovnern som skulle få stå kvar där på övertid pga av dessa 2.

I morrn efter jobbet så blir det nåra öl å börja mecka lite mera me Bränsle bestyren så man kan dra nån repa å smygtesta lite i helgen kanske.

Bygga om avgaspipan så bredbandslamdan blir på rätt ställe me, är ju nån månad kar inna de blir nån längre tur så man har ju lite å mecka me innandess.:)

Tack.

Fick bumsa ren den från lack först. Det var ulliga får och moln på den när jag köpte den. Hade ju vart ballt att ha kvar iofs :D

Aha!!:)

Men ska du inte mejla å fråga leverantören om dom kan köra en serie me upp å ner vänt tryck då? :D

Last edited:
Ja det e en 16T agg jag har.

Gjorde en egen fläns som jag gängade me vanlig 3/8 tums rörgäng som Jic nippeln jag skaffade på en hydraulfirma till AN10.

Har AN4 på trycksidan med en Jiic nippeln med AN4- M-gäng som det är på oljeinloppet. Tror de är M12X1.5mm gäng på inloppet och de finns för AN6 i fall man vill ha grövre slang..

vanliga stål nipplar som e billiga å bra:tummenupp

Vad har du för projekt?

mvh

/Micke

Alright

Jag har tyvär inget turbo-hoj projekt (ännu)
Jag har skaffat en 19T till bilen, 240 turbo med megasquirt som jag försöker få bättre snyt i :)
Skall ta och beställa en avgas fläns av marklund så har jag det som behövs för att bygga om downpipen.

Vem behöver inte städa.
Vad är det för pump du använder, det ända som behövs i pumpväg när man åker förgasare är en som klarar av att ligga 0,2bar över laddtryck.
De två gånger jag använde soppatrycksmätaren var när jag kollade om förgasaren var tät vid 0,2bar bränsletryck (pump på motor avstängd).
Och när jag simulerade laddtryck för att se om regulatorn fungerar som den ska då satte jag bränsle trycksmätaren istället för förgasaren startade pumpen och trycksatte regulatorn för att se så bränslet ligger stabilt 0,2bar över laddtryck.
Jag startade aldrig min hoj med bränsletrycksmätare inkopplad så jag vet inte om trycket fladdrar, om du har en mätare som inte är vätskefylld så kan dom fladdra rätt så duktigt.
När detta fungerar så ser du om den går snålt eller fett med bredbandslamdan och då e problemet oftast det berömda pitotröret.

Lycka till
Ronny

Kanske jag inte skulle skrivit "fladdrande" är nog mera så att nålen dippade neråt vid lite gaspådrag.
Mätaren jag har e ju en autometer men inte vätskefylld och den e bra å inte "fladdrig" när man har en sån här typ av pump, skulle vara värre me en facet pump som har tryckpulser som mätaren då följer.
Mätaren e ju graderad i PSI eftersom den ju e amerikansk, räknade om och 0.2Bar e 2.9Psi så de stämmer ju bra me dom praktiska övningarna som jag haft för mig då den går på tomgång och när jag labba me trycket så förja den feta på strax över 3.4PSI på tomgång vilket ger flödande effekt, så 3PSI på tomgång borde vara klockrent så i morrn blir det å försöka fixa till flotörnivån till en anständig nivå :)

Sen kan man kanske börja å tuna pito avdelningen å lamda så de funkar som de ska:)

Ska kolla igenom det på samma vis som du har gjort bara jag får till flotörnivån.

Tack så länge!:Bugar

Alright

Jag har tyvär inget turbo-hoj projekt (ännu)
Jag har skaffat en 19T till bilen, 240 turbo med megasquirt som jag försöker få bättre snyt i :)
Skall ta och beställa en avgas fläns av marklund så har jag det som behövs för att bygga om downpipen.

Jag har en sån från marklund i rostfritt ligger till ingen nytta i fall du e sugen, bara å pm'a isf.

Låter som kul projket iaf, borde väl bli en 350+hp iaf?:tummenupp

Jag har en sån från marklund i rostfritt ligger till ingen nytta i fall du e sugen, bara å pm'a isf.

Låter som kul projket iaf, borde väl bli en 350+hp iaf?:tummenupp

Jag har bara en migsvets så jag får satsa på en i svartstål, Tack endå!
Motorn är orörd utöver MSet så jag har inga värsting effektmål. (orginalkompet på b21et är bara 7,5:1 så den gillar laddtryck)
Rör på sig sjukt mkt bättre nu med 1 bars ladd på orginal snurran mot när bilen hade ett surt k-jetronic :yoparty

Huvudmålet var att lära sig att megasquirta och mappa en bil och det har jag uppnått :D

Ursäkta all Offtopic!

hej. funkar det och göra så med alla v-twin eller är det bara HD?:va

Det ska vara en V-motor med liten vinkel mellan burkarna, båda stakarna på samma tapp samt att den inte delar vevhusvolymen med växellådan för att det ska vara mest lönsamt med backventiler.

Det ska vara en V-motor med liten vinkel mellan burkarna, båda stakarna på samma tapp samt att den inte delar vevhusvolymen med växellådan för att det ska vara mest lönsamt med backventiler.

Ja, bäst blir det ju på en parallell twin, men även på en 90graders (med vxl-låda) så håller det oljan på plats (Bonneville America har 90graders vev). Eventuell effektökning vet du att vi inte behöver bry oss på:D

Kanske jag inte skulle skrivit "fladdrande" är nog mera så att nålen dippade neråt vid lite gaspådrag.
Mätaren jag har e ju en autometer men inte vätskefylld och den e bra å inte "fladdrig" när man har en sån här typ av pump, skulle vara värre me en facet pump som har tryckpulser som mätaren då följer.
Mätaren e ju graderad i PSI eftersom den ju e amerikansk, räknade om och 0.2Bar e 2.9Psi så de stämmer ju bra me dom praktiska övningarna som jag haft för mig då den går på tomgång och när jag labba me trycket så förja den feta på strax över 3.4PSI på tomgång vilket ger flödande effekt, så 3PSI på tomgång borde vara klockrent så i morrn blir det å försöka fixa till flotörnivån till en anständig nivå :)

Sen kan man kanske börja å tuna pito avdelningen å lamda så de funkar som de ska:)

Ska kolla igenom det på samma vis som du har gjort bara jag får till flotörnivån.

Tack så länge!:Bugar

Nu känner jag mig okunnig:confused:, men varför ska man kolla flotörnivån om inte förgasaren flödar över med pumpen igång & motorn avstängd.
E den tät så e den, e den inte tät så byt nålventilen.

Lyck till
Ronny

Nu känner jag mig okunnig:confused:, men varför ska man kolla flotörnivån om inte förgasaren flödar över med pumpen igång & motorn avstängd.
E den tät så e den, e den inte tät så byt nålventilen.

Lyck till
Ronny

Ja man blir lite funderad:va

Pillade lite igår och fick väl ner nivån så de kom ingenting istället, så de blir å göra om å göra rätt idag.

Men jag mätte me digitalt skjuttmått och kunde av det visuella slitaget få fram att nålventilen va 13 hundradelar sliten mätt tvärsöver på "slitsarna". Ska beställa en ny nålventil då de kan vara bra me tanke på det synliga slitaget och miltalet.

Nåja.. ska bara piggna till lite efter gårdagens ölintag.. :)

Ja, bäst blir det ju på en parallell twin, men även på en 90graders (med vxl-låda) så håller det oljan på plats (Bonneville America har 90graders vev). Eventuell effektökning vet du att vi inte behöver bry oss på:D

Har du mätt upp vevhustrycket med och utan backventil?

Ja ang effektökning så har ju bla NRHS gjort omfattande mätningar med olika backventiler och konstaterat att det inte ger ngn mätbar effektökning. Men fördelen är ju att motorn blir tätare, och i ert fall med turbo så måste det ju som sagt även underlätta dräneringen från turborn.

Jag vet att på race L-twinnar som tex Ducce så brukar det bara sitta förstorad vevhusvent, det är så stor vinkel mellan burkarna samt delad volym med växellådan att det är svårt att bygga upp ett undertryck.

Ja parallelltwin är ju det urartade exemplet på en V-twin med liten vinkel mellan cylindrarna :D

I min motor sitter det även reeds i mellan vevhuset och kamkåpa, för att säkerställa en enkelriktad väg för vevhusgaserna.

Huvudorsaken till dessa är ju dock att undvika wet sumping, det är ju detta som kan uppstå på HD om det pumpar för mycket. Volymen på returoljan kör ifrån länspumpens kapacitet pga av tilltagande luftinblandning. På ett original sportsterblock brukar man ju lösa detta med scraper-plåt och vindagetray. Men det är ju mest i landspeed och sånt, motorer som ska ligga på höga varvtal länge.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...