Byggtråd: Buell Turbo

hej
såhär gjorde jag med pitot röret,den ska hamna rakt i den kommande luftströmmen så det e bra om man kan laborera med det lite,innan jag hamnade rätt så var det stor skillnad just vid övergången till laddtryck men försvann helt när det hamnade rätt.
kollar din tråd det ser riktigt fint ut:tummenupp

Tack för uppmuntran!!:)

Har kollat din tråd mycket till å från och gillar ju dina projekt med och tycker de är kul me lite uppmuntran och utbyte me tankar å ideer.

Och tack för bildpedagogiken..:tummenupp

Vi får snart se om jag hittar rätt me allt..:)

/Micke

Last edited:
Idag har det väl svetsats lite rör iaf, ett elände å få till det då de blir långa rör och sen lite feaktigt matrialval i form lite för vida böjjar.. men men.. de får bli som det blir nu och har redan tänkt ombyggnad av det igen me rätt radie å sånt på böjjarna.

Inga kort tagna då jag inte satt i kontakten till batteri laddaren men batteriet på rätt ställe..:huvet

Borra hål i tankbottnen för returen å mecka dit en bulkhead skruv me en nippel och slangbit på så det hammnar över nivån, och sen göra en större anslutning till utgången till soppa pumpen så orginalet var liten som faen me stark moppe varning..

I morrn efter jobbet e de ful gas igen och det ska nog bli nåra bilder me..:)

/Micke

Nu hajjar jag lite mera om det hela.. hadde ju vart bra å ställt frågan innan så man hadde gjort rätt från början....:)

Ska iaf iväg å få det moddat för nåra tryck uttag till WG och soppa regulatorn så då får man väl ändra det om han bara hinner..

/Micke

Ett litet tips till, ju längre raksträcka på röret där du ska ha pitotröret
desto mindre justeringar, lufttrycket accelererar i krökar och luften trycks mot ytterväggen = skitsvårt att få till blandningen.
Lycka till:tummenupp

Lite kort.. har kommit lite längre än vad bilderna visar.. Men faen va tid det tar!! men snart är de värsta gjort iaf hoppas jag..:näsblod

Full fart på meckandet är det iaf.. :)

Bifogat

• Rörbygge_1.jpg
    Rörbygge_1.jpg
    225.3 KB · Visningar: 243
  • Rörbygge_2.jpg
    Rörbygge_2.jpg
    210.5 KB · Visningar: 260
Att bygga ett grenrör e ju inte de enklaste för en amatör som mig.. Men de böjar å bli färdigt nu iaf.. å sen ere bara resten kvar.:rolleyes:

Största problemet just nu är att de är för lite timmar per dygn:gnissla

Nån bild kan de bli i morrn kanske..:)

*Zzz*

/yam

Att bygga ett grenrör e ju inte de enklaste för en amatör som mig.. Men de böjar å bli färdigt nu iaf.. å sen ere bara resten kvar.:rolleyes:

Största problemet just nu är att de är för lite timmar per dygn:gnissla

Nån bild kan de bli i morrn kanske..:)

*Zzz*

/yam

Du verkar ha fått till en rätt snygg dragning ändå tycker jag. Mjuka fina svängar som följer kamkåpans former lite:tummenupp

Mitt tips.
Helt rätt att låta frontburkens rör runda kamkåpan, så mjuk och harmonisk radie som möjligt. Låt sedan den bakre burkens rör följa frontburken rör på de ställen där de löper bredvid varandra. Då kommer det att bli ännu snyggare.Tex kan du låta den nu vågräta delen på bakre burkens rör löpa mer uppåt, så att det lite mer följer frontburkens rör där de möts under plenumet.

Men jag vet att det är svårt när man samtidigt ska hålla samma längder på rören. Men det lönar sig att sitta på en pall och klura och punkta innan man helsvetsar. Ett bra trick innan man punktar är att tejpa ihop rören för att se hur det ser ut. Gör bara två punkter när du punktar, då är det lätt att bryta upp om du måste ändra

Glöm inte rotgas eller fluss på insidan, det ser ju ut att vara rostfritt. Fast det visste du ju säkert.

Här finns bra artiklar/tips för header-bygge.
http://www.burnsstainless.com/techarticles.aspx

Last edited:
Rören behöver inte va lika långa, min mening är att det kvittar totalt. Har byggt en del olika varianter och alla går lika bra, men ju kortare rör ju tidigare ladd

Fasen va hårt! Jag vill åxå ha Buell.

Provade en på demodag för 2 år sedan, riktigt mysig motor med skönt vrid. Tuffa är dom.:tummenupp

Rören behöver inte va lika långa, min mening är att det kvittar totalt. Har byggt en del olika varianter och alla går lika bra, men ju kortare rör ju tidigare ladd

Jag refererade omedvetet till mitt eget avgasbyggande till samma motortyp. Glömde bort att det var turbo här, då är det ju inte lika noga förstås.

attachment.php

Ja, jag mins att jag såg den typen (motor utan turbo) när jag va liten pojk :D

Du kanske vart tvångsmatad av mor som liten pilt, så det ledde till ngt freudianskt vuxenbeteende mot all världens stackars MC-motorer? :tungan
Turbo är fusk :D

Nåra bilder.. å tack för era komentarer.. e för trött å svara nu då klockan ylar igång kl:06.00.. :koma

Om man kollar på plenumet så undrar jag vart som e lämpligaste å sätta uttaget till regulatorn?

Pito röret kommer att sättas i ett tryckrör istället där de är lite jämnare flöde, hur stor lär nippeln vara till flotörhuset?

Bifogat

• CIMG0919.jpg
    CIMG0919.jpg
    204.9 KB · Visningar: 131
  • CIMG0918.jpg
    CIMG0918.jpg
    210.7 KB · Visningar: 157
  • CIMG0916.jpg
    CIMG0916.jpg
    178.5 KB · Visningar: 160
  • CIMG0921.jpg
    CIMG0921.jpg
    185.7 KB · Visningar: 141
  • CIMG0920.jpg
    CIMG0920.jpg
    219.6 KB · Visningar: 154
  • CIMG0894.jpg
    CIMG0894.jpg
    161.4 KB · Visningar: 146
Nåra bilder.. å tack för era komentarer.. e för trött å svara nu då klockan ylar igång kl:06.00.. :koma

Om man kollar på plenumet så undrar jag vart som e lämpligaste å sätta uttaget till regulatorn?

Pito röret kommer att sättas i ett tryckrör istället där de är lite jämnare flöde, hur stor lär nippeln vara till flotörhuset?

Well Done!:tummenupp

Ser lite Funäsdalen ut det där! ;)

Ser svettigt ut att hinna med till funäs:gnissla

Hoppas verkligen att du lyckas:yoparty

Jag hejar på alla som tänker i vidare banor än tvångsmatad radfyra.

Btw, Var inte du wankelfantast? bygg en wankelhoj som nästa projekt!

bara jag kommer iväg från jobbet så ska det nog gå bra.. allt ligger brevid å ska dit bara.. hmm.. bara... hehe..

Jo jag e wankelfantast me.. kanske man kan köra en bil där på isen nästa år me en ylande wankel turbo.. :yoparty

Du verkar ha fått till en rätt snygg dragning ändå tycker jag. Mjuka fina svängar som följer kamkåpans former lite:tummenupp

Mitt tips.
Helt rätt att låta frontburkens rör runda kamkåpan, så mjuk och harmonisk radie som möjligt. Låt sedan den bakre burkens rör följa frontburken rör på de ställen där de löper bredvid varandra. Då kommer det att bli ännu snyggare.Tex kan du låta den nu vågräta delen på bakre burkens rör löpa mer uppåt, så att det lite mer följer frontburkens rör där de möts under plenumet.

Men jag vet att det är svårt när man samtidigt ska hålla samma längder på rören. Men det lönar sig att sitta på en pall och klura och punkta innan man helsvetsar. Ett bra trick innan man punktar är att tejpa ihop rören för att se hur det ser ut. Gör bara två punkter när du punktar, då är det lätt att bryta upp om du måste ändra

Glöm inte rotgas eller fluss på insidan, det ser ju ut att vara rostfritt. Fast det visste du ju säkert.

Här finns bra artiklar/tips för header-bygge.
http://www.burnsstainless.com/techarticles.aspx

De där me rotgas å fluss e nåt jag inte tänkt på. Har ju läst om det i andra trådar naturligtvis me de slog mig just när jag läste ditt inlägg tidigare här. Jag antar att de ser ut som ett månlandskap inne i vissa skarvar.
Det här får vara ett prov för å se hur de funkar så man får mera glöd å fortsätta å utveckla sig själv å hoj mera så man blir nöjd och märka skillnader på före å efter ändringar man gör eller gjort.

Det e bara ihopmiggat så finishen e ju inte direkt upphetsande. Vart Galen igår kväll när jag upptäckte att den lilla rostfria trådrullen jag köpt var 0.8mm istället för 0.6mm som jag trodde jag handlat då jag tog den på 0.6mm's plats när jag handlade. Fick ju förklaringen varför min enkla svets var kassare än vanligt för att inte säga helt omöjlig å svetsa me i vissa lägen..:gnissla

Skönt å vakna utvilad och pigg. Har vart väldigt lite me sömn denna vecka så de har gjort gott att sova. Synd bara att de är så fint väder som man missar inne i garaget men men..

Kommer kanske nån mera bild till kvällen me allt som gjorts under dagen/kvällen ;)

Last edited:
Tjenare
Hoppas att det går bra med hojen, det börjar bli lite ont om tid till
Funäsdalen.
Hur har du löst soppaproblemen, pump, regulator, retur, trycksättning av flotörhus mm.
om det blir en massa effekt så kan det vara bra med en ny trapdoor
det är en känd svag punkt på sportstermotorerna.

Ronny

Bifogat

• Baker 5.jpg
    Baker 5.jpg
    237.6 KB · Visningar: 112
Tjenare
Hoppas att det går bra med hojen, det börjar bli lite ont om tid till
Funäsdalen.
Hur har du löst soppaproblemen, pump, regulator, retur, trycksättning av flotörhus mm.
om det blir en massa effekt så kan det vara bra med en ny trapdoor
det är en känd svag punkt på sportstermotorerna.

Ronny

Ja det är tajt me tiden som bara den, men de verkar kunna lösa sig.

Har en del å fixa med kvar som lamda mätaren, turbomätaren, tryckrör å däcken som ska göras färdiga, men de ska jag nog få hjälp med.

Angående trapdooren så får de bli en senare fråga å hoppas på den håller den här svängen.

Trycksättningen till flotörhuset har jag fixat å jag hoppas de lilla röret jag satt i ska räcka till flödesmässigt för å få det å funka. Pitot blir nånstanns på tryckröret från ic'n lite längre från plenumet mot vart de var satt innan.

Glömde kameran me nåra bilder som jag tagit, men det får ni vänta tills i morrn å glutta på:)

Dags för en stödvila innan jobbet.. :trött

Ja det är tajt me tiden som bara den, men de verkar kunna lösa sig.

Har en del å fixa med kvar som lamda mätaren, turbomätaren, tryckrör å däcken som ska göras färdiga, men de ska jag nog få hjälp med.

Angående trapdooren så får de bli en senare fråga å hoppas på den håller den här svängen.

Trycksättningen till flotörhuset har jag fixat å jag hoppas de lilla röret jag satt i ska räcka till flödesmässigt för å få det å funka. Pitot blir nånstanns på tryckröret från ic'n lite längre från plenumet mot vart de var satt innan.

Glömde kameran me nåra bilder som jag tagit, men det får ni vänta tills i morrn å glutta på:)

Dags för en stödvila innan jobbet.. :trött

Tjenare
Se upp så du inte gör samma idiotfel som jag gjorde med soppapumpen,
jag köpte en liten söt walbro gsl392 pump och en malpassiregulator
men hur jag än ändrade den där jävla regulatorn så fick jag inte ner soppatrycket till 0,2bar grundtryck, det visade sig att denna lilla söta pump gav 255 liter i timman vid 2bars övertryck så jag fick sätta dit ett motstånd så pumpen bara fick 7,4volt sedan fungerade det alldeles strålande.
Ronny

Tjenare
Se upp så du inte gör samma idiotfel som jag gjorde med soppapumpen,
jag köpte en liten söt walbro gsl392 pump och en malpassiregulator
men hur jag än ändrade den där jävla regulatorn så fick jag inte ner soppatrycket till 0,2bar grundtryck, det visade sig att denna lilla söta pump gav 255 liter i timman vid 2bars övertryck så jag fick sätta dit ett motstånd så pumpen bara fick 7,4volt sedan fungerade det alldeles strålande.
Ronny

Fjädern i regulatorn skall bara precis ligga i ingrepp, jag fick kapa fjädern två varv

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT