Byggtråd: Buell Turbo

Har du mätt upp vevhustrycket med och utan backventil?

Ja ang effektökning så har ju bla NRHS gjort omfattande mätningar med olika backventiler och konstaterat att det inte ger ngn mätbar effektökning. Men fördelen är ju att motorn blir tätare, och i ert fall med turbo så måste det ju som sagt även underlätta dräneringen från turborn.

Jag vet att på race L-twinnar som tex Ducce så brukar det bara sitta förstorad vevhusvent, det är så stor vinkel mellan burkarna samt delad volym med växellådan att det är svårt att bygga upp ett undertryck.

Ja parallelltwin är ju det urartade exemplet på en V-twin med liten vinkel mellan cylindrarna :D

I min motor sitter det även reeds i mellan vevhuset och kamkåpa, för att säkerställa en enkelriktad väg för vevhusgaserna.

Huvudorsaken till dessa är ju dock att undvika wet sumping, det är ju detta som kan uppstå på HD om det pumpar för mycket. Volymen på returoljan kör ifrån länspumpens kapacitet pga av tilltagande luftinblandning. På ett original sportsterblock brukar man ju lösa detta med scraper-plåt och vindagetray. Men det är ju mest i landspeed och sånt, motorer som ska ligga på höga varvtal länge.

Jag funderade länge på att bygga en högvarvig spotster så jag tog kontakt med Tassen racing och han berättade att på sin XR1000
Roadracinghoj så byggde han en låda under vevhuset för att få så lite oljevolym som möjligt stående i vevhuset detta gjorde att maskinen orkade varva ca 1500rpm mer än innan.

Har du mätt upp vevhustrycket med och utan backventil?

Nej, men:
utan ventil=oljerök
med ventil=ingenrök:D

Har man minsta lilla variation på vevhustrycket under ett varv så kommer en ventil att hjälpa och då slipper man ha stor ventilation, om man inte har hål i en kolv förstås..

Nej, men:
utan ventil=oljerök
med ventil=ingenrök:D

Har man minsta lilla variation på vevhustrycket under ett varv så kommer en ventil att hjälpa och då slipper man ha stor ventilation, om man inte har hål i en kolv förstås..

Jo det är svårt att se att det skull kunna göra saken sämre även på en radfyra, men ngnstans äter ju nackdelen av restriktionen upp fördelen av enkelriktningen.

Jag har tex sett att för dragracing med HD-klonen Warrior så finns inga backventilkit att köpa hos race-tillbehörfirmorna för den motorn, däremot används elektriska vacuumpumpar. Har inte mekat med en sån motor, men den har ju också universalsmörjning. Så jag har kommit att undra varför det mest är HD-trimmare som hittills intresserat sig för backventiler. Det är ju inte vanligt på motarder heller.

Nästa gång jag bänkar ska jag mäta upp vevhustrycket med min moddade andning tänkte jag, för att se vad jag kan ha kommit ned i.

Nåväl, det är lite OT i Yammies tråd kanske, men intressant.

Jag funderade länge på att bygga en högvarvig spotster så jag tog kontakt med Tassen racing och han berättade att på sin XR1000
Roadracinghoj så byggde han en låda under vevhuset för att få så lite oljevolym som möjligt stående i vevhuset detta gjorde att maskinen orkade varva ca 1500rpm mer än innan.

Ok!
Tassen är klurig, ett bra bollplank när man kört fast i Sporster-frågor tycker jag. Bra på att trolla fram delar dessutom! Har ofta diskuterat ventilation med honom, min nuvarande design är bla efter input från Anders.

Last edited:
Tjenis
Här e en Turbo Buell till salu.
Det verkar som om han lesnat på soppaproblemen.

Turbo-charged Buell 1200cc with NOS for sale or trade

--------------------------------------------------------------------------------

1997 Buell S1 lightning, 1200cc motor, twin carbs, fresh rebuilt garrett turbo, new turbonetics raptor B.O.V. and evolution wastegate, low miles, never dropped. 125 shot fogger NOS, never used, new programmable ignition, new tires, wheel bearings, brake bads, rebuilt forks, new paint job, and new powder coated wheels, forks, and pretty much everything else. Polished aluminum wheels. Only thing this bike needs is to be re-jetted for the turbo, weather got too cold to test ride it. Will take $8900 or trade for driver condition (but nice) t-type, GN or ????

Fungerar besten?

Har pillat lite me flotörnvån men får ingen rätsida på skiten. Ska beställa en ny nålventil då den verkar va rätt sliten.

Tjenis
Här e en Turbo Buell till salu.
Det verkar som om han lesnat på soppaproblemen.

Turbo-charged Buell 1200cc with NOS for sale or trade

--------------------------------------------------------------------------------

1997 Buell S1 lightning, 1200cc motor, twin carbs, fresh rebuilt garrett turbo, new turbonetics raptor B.O.V. and evolution wastegate, low miles, never dropped. 125 shot fogger NOS, never used, new programmable ignition, new tires, wheel bearings, brake bads, rebuilt forks, new paint job, and new powder coated wheels, forks, and pretty much everything else. Polished aluminum wheels. Only thing this bike needs is to be re-jetted for the turbo, weather got too cold to test ride it. Will take $8900 or trade for driver condition (but nice) t-type, GN or ????

bara å slå till.. ;)

Last edited:
Jag ställer samma fråga igen, varför vela med flotörnivån ifall förgasaren inte flödar över?

Ronny

Mmm.. får klura mera.. men nåt gör så den flödar när jag vrider på rullen..

Jag tror inte att problemet är flotörnivån.
Flödar den när laddtrycket kommer eller innan?
Jag tror på 2 möjliga fel för högt grundtryck på bränslet
eller det där satans röret som gör hederligt folk gråhåriga.
Jag förutsätter att du skruvat på en bredbandslamda om du gjort
det så kan du testa en grej, stryp luftslangen från pitotröret och testa om den fungerar bättre, den borde funka bra till ca 0,2bars laddtryck iom att du har 0,2bar i grundtryck på soppan, sedan tappar du bränslet. Fungerar testet så får du göra om piotröret.

Slå en signal om du vill diskutera din blivande hårfärg:D

Jag tror inte att problemet är flotörnivån.
Flödar den när laddtrycket kommer eller innan?
Jag tror på 2 möjliga fel för högt grundtryck på bränslet
eller det där satans röret som gör hederligt folk gråhåriga.
Jag förutsätter att du skruvat på en bredbandslamda om du gjort
det så kan du testa en grej, stryp luftslangen från pitotröret och testa om den fungerar bättre, den borde funka bra till ca 0,2bars laddtryck iom att du har 0,2bar i grundtryck på soppan, sedan tappar du bränslet. Fungerar testet så får du göra om piotröret.

Slå en signal om du vill diskutera din blivande hårfärg:D

Jag ska mecka i morrn så jag ska kolla upp tryck å sånt ännu en gång å ha bränsle trycksmätaren på när jag testar den.
Den börjar flöda precis när den börjar passera övertrycket på mätaren och de blir inte nån skillnad när jag har slangen frånkopplad helt från pitotröret.
Lamdan har jag inte kopplat in än eftersom den inte e körbar ens och jag lär bygga på lite mera avgasrör så de inte blir nå baksug på givaren.

Angående hårfärgen så har jag inget hår kvar snart så de löser sig snabbt:D

Jag ska mecka i morrn så jag ska kolla upp tryck å sånt ännu en gång å ha bränsle trycksmätaren på när jag testar den.
Den börjar flöda precis när den börjar passera övertrycket på mätaren och de blir inte nån skillnad när jag har slangen frånkopplad helt från pitotröret.
Lamdan har jag inte kopplat in än eftersom den inte e körbar ens och jag lär bygga på lite mera avgasrör så de inte blir nå baksug på givaren.

Angående hårfärgen så har jag inget hår kvar snart så de löser sig snabbt:D

Lycka till imorgon

Tänk va mycke pengar man sparar för att man inte behöver gå till frisören:banana

Tjena.. inte fått nå rätsida på maskineriet. Har haft en del å tänka på med hälsan dom senaste veckorna, sen till råga på allt vart jag tvärdäckad i förkylning.:rolleyes:

De som hänt sen sist e iaf att jag har fått en ny nålventil i den å ska försöka klura ut flotörnivån riktigt då man ska mäta nivån med lutad förgasare i 15-20 graders vinkel.

Sen när jag for hem från garaget häromkvällen kom jag ju på att nålen e höjd me shims, vet dock inte hur mycket men jag undra om de kan göra att den går fett när man ger på den?

Slår en signal i helgen i fall jag har fått tebax rösten så du förstår å hör va jag säger :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT