Rol
kvalitetsolja.se
Har du mätt upp vevhustrycket med och utan backventil?
Ja ang effektökning så har ju bla NRHS gjort omfattande mätningar med olika backventiler och konstaterat att det inte ger ngn mätbar effektökning. Men fördelen är ju att motorn blir tätare, och i ert fall med turbo så måste det ju som sagt även underlätta dräneringen från turborn.
Jag vet att på race L-twinnar som tex Ducce så brukar det bara sitta förstorad vevhusvent, det är så stor vinkel mellan burkarna samt delad volym med växellådan att det är svårt att bygga upp ett undertryck.
Ja parallelltwin är ju det urartade exemplet på en V-twin med liten vinkel mellan cylindrarna
I min motor sitter det även reeds i mellan vevhuset och kamkåpa, för att säkerställa en enkelriktad väg för vevhusgaserna.
Huvudorsaken till dessa är ju dock att undvika wet sumping, det är ju detta som kan uppstå på HD om det pumpar för mycket. Volymen på returoljan kör ifrån länspumpens kapacitet pga av tilltagande luftinblandning. På ett original sportsterblock brukar man ju lösa detta med scraper-plåt och vindagetray. Men det är ju mest i landspeed och sånt, motorer som ska ligga på höga varvtal länge.
Jag funderade länge på att bygga en högvarvig spotster så jag tog kontakt med Tassen racing och han berättade att på sin XR1000
Roadracinghoj så byggde han en låda under vevhuset för att få så lite oljevolym som möjligt stående i vevhuset detta gjorde att maskinen orkade varva ca 1500rpm mer än innan.