Byggtråd: Buell Turbo

tack för tipsen!

Hadde skrivit ett inlägg men de vart nå knas så skiten försvann när jag skickade det..:gnissla

Dags å på't igen om de ska bli nå funäs.. att man alltid e ute i så god tid..:rolleyes:

Last edited:
Precis, att meckla med soppapumpens matningsspänning kan bli dyrbart. Kortare fjäder ÄR lösningen.

Hejsan
Jag hade redan testat med att både sätta dit en klenare fjäder och att kapa den befintliga.
Problemet var att regulatorn inte kunde ta emot all soppa som
pumpen gav.
Det går aldeles utmärkt att köra pumpen på lägre voltantal, känner flera som kör med lägre spänning på låg last sedan växlar över till fullt när men det börjar bli åka av.

Ronny

Hejsan
Jag hade redan testat med att både sätta dit en klenare fjäder och att kapa den befintliga.
Problemet var att regulatorn inte kunde ta emot all soppa som
pumpen gav.
Det går aldeles utmärkt att köra pumpen på lägre voltantal, känner flera som kör med lägre spänning på låg last sedan växlar över till fullt när men det börjar bli åka av.

Ronny

oki.. nåja.. när de gäller el så e jag rätt borta i fall det är mer avancerat än glödlampsbyte å stoppa i en kontakt:)

vad hadde du för laddtryck?

oki.. nåja.. när de gäller el så e jag rätt borta i fall det är mer avancerat än glödlampsbyte å stoppa i en kontakt:)

vad hadde du för laddtryck?

Jag vågade inte ladda mer än 0,4bar, det var väl lite fegt kanske
men dessa twinnar från landet i väster har ju vissa svagheter.

Vad har du tänkt att ladda?
Ring om du känner för det, du har väl mitt nr

Jag vågade inte ladda mer än 0,4bar, det var väl lite fegt kanske
men dessa twinnar från landet i väster har ju vissa svagheter.

Vad har du tänkt att ladda?
Ring om du känner för det, du har väl mitt nr

Nja.. fegt vet jag inte, nog mera förståndigt om man inte vill mecka hela tiden.

Jag tänkte 0.5 å se hur de funkar i början men men de spårar väl ur som vanligt. :näsblod
Har ju iaf lågkomp kolvar i min men de räddar ju inte allt i fall de blir för höga tryck.

slår en signal senare när jag e i garaget.

ujuj va fett den går... spottar å svartröker som faen..

Har kortat av fjädern 2 varv, alltså det progresiva varvet å sen ett vanligt=2 varv.

De jag funderar på är om de spelar nån roll hur man har monterat regulatorn me nivåer å sen diameter på slangarna?
Från tanken är det 8mm slang till soppapumpen vidare till regulatorn, 1 utgång pluggad och sen 10mm slang till förgasaren, 8mm slang i retur till tanken som har utloppet högt i tanken och sen 8mm slang från plenumet till regulatorn.
Regulatorn satt ju lågt placerad så jag klura på om det kunde vara nåt problem och att nålventilen e kass me.

Det lilla jag fick den å gå någorlunda rent vid nåt tillfälle fick en ju å bli hård i brallan, låter inte mycket å de sitter inte nån litet rör på än så nån ljudämpare verkar överflödigt..:)

Lite pyssel kvar är det men de får väl lösa sig i fall man kommer iväg till funäs me buntbands raketen..

ujuj va fett den går... spottar å svartröker som faen..

Har kortat av fjädern 2 varv, alltså det progresiva varvet å sen ett vanligt=2 varv.

De jag funderar på är om de spelar nån roll hur man har monterat regulatorn me nivåer å sen diameter på slangarna?
Från tanken är det 8mm slang till soppapumpen vidare till regulatorn, 1 utgång pluggad och sen 10mm slang till förgasaren, 8mm slang i retur till tanken som har utloppet högt i tanken och sen 8mm slang från plenumet till regulatorn.
Regulatorn satt ju lågt placerad så jag klura på om det kunde vara nåt problem och att nålventilen e kass me.

Det lilla jag fick den å gå någorlunda rent vid nåt tillfälle fick en ju å bli hård i brallan, låter inte mycket å de sitter inte nån litet rör på än så nån ljudämpare verkar överflödigt..:)

Lite pyssel kvar är det men de får väl lösa sig i fall man kommer iväg till funäs me buntbands raketen..

Har du kollat grundtrycket på bränslet och så att förgasaren är tät med 0,2 i grundtryck. (hojen avtängd pump igång)
Om detta fungerar så vet du att regulatorn kan ta emot allt bränsle som pumpen ger.
Om inte skaffa ett effektmotstånd så är det enkelt att halvera pumpens
kapasitet.
Har du ett bra grundtryck så är det bara att justera pitotröret.

Det e ganska mycke ork i dessa tvinnar med turbo:banana

Ronny

Jaha! då va man hemma i stugan igen efter en kanonhelg uppe i funäsdalen bland alla trevliga som va där.
Tävlingsmässigt var det ju inte mycket å hänga i julgranen för egen del, men man lärde sig en hel del iaf fast man inte fick ut hojen på banan. Så det blir en hel del å fundera å pula me nu om nån vecka när man kommer i ordning efter en sån här galen slutspurt på meckningen som inte räckte ända fram denna gång.

Nåja.. nya tag tills nästa is race där uppe :)

Det blev en å annan öl då de inte vart nå körning å det är nog å rekomendera att ha ordning på bajken så de inte blir sånt överintag på ölen.. :D

Ett stort tack till Glenn Ocklund & CO för att dom fixar så de finns sånna här event i det här landet.

Idag ska bajken få lite påsk kärlek å lite handpåläggning då den bara fått stått i hörnar å blivit betittad när man gått förbi sen vi kom hem från funäs.

Ska kolla nåra saker men mest blir det nog å städa å få lite ordning på allt runt omkring min meckplats då man bara slängt in allt mer eller mindre.

Glad på önskar jag alla me vad allt ni nu hittar på en sån här helg:)

/yam

Tack själv å hoppas du inte har fått påringning från nåt reningverk.. :D

Ha ha, jag sätter en slant på att man brunnit som en fackla ifall någon kommit på tanken att tända en tändsticka i närheten av en på lördagen...:D

Bättre lycka nästa år! Jag satsar stenhårt på att ta mig till startlinjen 2011 och känner redan att det börjar bli bråttom med skruvningen.:)

Ha ha, jag sätter en slant på att man brunnit som en fackla ifall någon kommit på tanken att tända en tändsticka i närheten av en på lördagen...:D

Bättre lycka nästa år! Jag satsar stenhårt på att ta mig till startlinjen 2011 och känner redan att det börjar bli bråttom med skruvningen.:)

De såg ut som du hadde duschat, men det luktade nog lite oljepanna om dig iaf.. :)

Ja de kan man behöva, har ju hela sommaren å mecka nu så skiten borde ju gå tills mars 2011, vi har bokat samma boende redan..:D

Jaha ja!

Har inte hänt så mycket mera än att jag kom på att Andersson gav mig lite tips under våran ölseans på fredan som legat i lite dvala i skallen.

Började me å kolla upp flotörnivån å de blir väl första steget å få till den för att få den å funka. Sitter ju en avtappnings ventil i botten på flotörhuset som det sitter en öppnings skruv på, jag satte en genomskinlig slang på där som sträckte sig rätt långt upp på tanken.
Startade sen upp hojen och de hände grejjer när man gasade lite å flotörnivån var uppe i tankhöjd helt plötsligt:)
Det som kommer å ske på torsdag e byta däcken så man kan testa den lite ute sen i fall den blir å gå så man bara kan prova den lite lungt.

Lär nog klura ut nån annan oljeretur me då den inte har bra avrinning å sen ligger stålomspunna slangen på röret me, lite obra..

Jaha ja!

Har inte hänt så mycket mera än att jag kom på att Andersson gav mig lite tips under våran ölseans på fredan som legat i lite dvala i skallen.

Började me å kolla upp flotörnivån å de blir väl första steget å få till den för att få den å funka. Sitter ju en avtappnings ventil i botten på flotörhuset som det sitter en öppnings skruv på, jag satte en genomskinlig slang på där som sträckte sig rätt långt upp på tanken.
Startade sen upp hojen och de hände grejjer när man gasade lite å flotörnivån var uppe i tankhöjd helt plötsligt:)
Det som kommer å ske på torsdag e byta däcken så man kan testa den lite ute sen i fall den blir å gå så man bara kan prova den lite lungt.

Lär nog klura ut nån annan oljeretur me då den inte har bra avrinning å sen ligger stålomspunna slangen på röret me, lite obra..

Hallåjsan

Jag hade också lite trubbel med dräneringen av ojan från turbon.
Ett problem med dessa twinnar är att bägge kolvarna går upp o ner nästan samtidigt så du kan få ett högt vevhustryck som håller kvar oljan i returslangen när kolvarna e på nerväg = oljerök
Sätt en extra vevhusluftning från timinghålet mellan cylindrarna på högersidan, så löser detta sig troligtvis.
Hade tvvärr ingen bra bild, så det blev denna.

Ronny

Bifogat

• DSC_0392.JPG
    DSC_0392.JPG
    91.7 KB · Visningar: 184
Jag kör alltid med en backventil på vevhusventen, då funkar en twin som en vakuumpump och det räcker med 8mm vent :)

Jag kör alltid med en backventil på vevhusventen, då funkar en twin som en vakuumpump och det räcker med 8mm vent :)

Ska man sätta den vid timingpluggen då? å vart sätter man andra änden? ut i luften bara eller ett uppsamlings kärl?

Dehär e en ännu bättre ide, varför tänkte inte jag på detta när man byggde.:huvet

man kan inte tänka på allt...:näsblod

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP