Bygga brombänk, var hitta material?

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej på er!

Jag funderar på att bygga en bromsbänk. Det jag behöver är:

en stor svängmassa, vad kan man använda sig av och var hittar man det?

Mjukvara och hårdvara för att beräkna accerelationen (kraften)

hård och mjukvara för att få fram avgasvärden

vad mer kan man behöva att få fram för värden för att göra en optimal inställning?

MVH
Jacob
 
Ett tips är att plöja AnderssonTurbos byggtråd gällande hans uberseriösa bygge.
 
Ett järnvägshjul eller vilken som helst järnklump du hittar.

Varvtalet mäter du förslagsvis med en hallgivare eller dylikt. En gång per varv på järnvägshjulet räcker nog gott.
Du behöver ett mätkort till datorn, som kostar 600kr på kjell&co och troligen räcker för en primitiv bänk. Eller så köper man dyrt och bra från National Instruments beroende på vad hur mycket och exakt du vill mäta.

Vill du köra konstant varvtal så måste du även bromsa hjulet med t.ex en vattenbroms, hydralpump eller annat dyrt.

Billigare är en bromsskiva och ok från bilskroten att ta ner varvtalet med efter att du accelerarat upp det.

Avgasvärden kan man köpa utrustning för en mille och mäta lite av varje men du vill väl bara mappa och klarar dig nog bra med en bredbandslambda för några tusingar. Tror de flesta har analog utgång som du drar till ditt mätkort. Kanske glömde nåt men det är väl ungefär vad du behöver.

Själv är jag ju skadad och skulle inte bygga utan att logga cylindertrycket men en sån givare kostar runt 10kkr eller 20kkr inbyggd i ett tändstift och då måste man ha en laddningsförstärkare för lika mycket och ett betydligt snabbare mätkort än vad Kjell&co säljer.

Mjukvaran beror väl vilket programspråk du själv föredrar.
 
Last edited:
Ett tips är att plöja AnderssonTurbos byggtråd gällande hans uberseriösa bygge.

det ska jag, tack :tummenupp

Ett järnvägshjul eller vilken som helst järnklump du hittar.

Varvtalet mäter du förslagsvis med en hallgivare eller dylikt. En gång per varv på järnvägshjulet räcker nog gott.
Du behöver ett mätkort till datorn, som kostar 600kr på kjell&co och troligen räcker för en primitiv bänk. Eller så köper man dyrt och bra från National Instruments beroende på vad hur mycket och exakt du vill mäta.

Vill du köra konstant varvtal så måste du även bromsa hjulet med t.ex en vattenbroms, hydralpump eller annat dyrt.

Billigare är en bromsskiva och ok från bilskroten att ta ner varvtalet med efter att du accelerarat upp det.



Avgasvärden kan man köpa utrustning för en mille och mäta lite av varje men du vill väl bara mappa och klarar dig nog bra med en bredbandslambda för några tusingar. Tror de flesta har analog utgång som du drar till ditt mätkort. Kanske glömde nåt men det är väl ungefär vad du behöver.

Själv är jag ju skadad och skulle inte bygga utan att logga cylindertrycket men en sån givare kostar runt 10kkr eller 20kkr inbyggd i ett tändstift och då måste man ha en laddningsförstärkare för lika mycket och ett betydligt snabbare mätkort än vad Kjell&co säljer.

Mjukvaran beror väl vilket programspråk du själv föredrar.

Hur mycket ska man bromsa rullen för att simulera verkligheten? Kan man få fram rätt värde för det? Jag har beställt en massa böcker om bl.a. Det här med bänkning men det verkar ta aplång tid att få dessa! Ska se om man inte kan hitta bredbands lambda i USA!
 
Last edited:
Hur mycket ska man bromsa rullen för att simulera verkligheten? Kan man få fram rätt värde för det? Jag har beställt en massa böcker om bl.a. Det här med bänkning men det verkar ta aplång tid att få dessa! Ska se om man inte kan hitta bredbands lambda i USA!

Vill du verkligen kunna köra konstant varvtal? Det kräver betydligt mer prylar jobb med både både installation och styrning för att reglera varvtalet.

Du vet ju ungefär vilket moment och varvtal du har på motorn, du vet även utväxlingen och därmed varvtalet och momentet på bakhjulet. Hur höga effekter vill du kunna bromsa? Räkna med att med den effekten ska det ta ett par sekunder att accelerera upp ditt järnhjul till maxvarvtal på MC-bakhjulet. Då kan du räkna fram hur stort järnhjul du behöver.


Sedan när du bromsar en hoj räknar du på tröghetsmomentet i ditt järvägshjul och tiden för att accelerera upp det. Tiden för accelerationen ger dig vridmomentet. Vridmomentet räknar du sedan om till effekt.
 
Vill du verkligen kunna köra konstant varvtal? Det kräver betydligt mer prylar jobb med både både installation och styrning för att reglera varvtalet.

Du vet ju ungefär vilket moment och varvtal du har på motorn, du vet även utväxlingen och därmed varvtalet och momentet på bakhjulet. Hur höga effekter vill du kunna bromsa? Räkna med att med den effekten ska det ta ett par sekunder att accelerera upp ditt järnhjul till maxvarvtal på MC-bakhjulet. Då kan du räkna fram hur stort järnhjul du behöver.


Sedan när du bromsar en hoj räknar du på tröghetsmomentet i ditt järvägshjul och tiden för att accelerera upp det. Tiden för accelerationen ger dig vridmomentet. Vridmomentet räknar du sedan om till effekt.

nä du har rätt, det jag främst vill få fram är värden för optimering.
Kan väll säga att den helst ska tåla ca 200 hk. Får man fram en bra optimering med en accerelationsbänk? För man kan väll fortfarande få fram optimeringsvärden på allt utom just konstant varvtal?
 
Hej jag funderar sjalv lite pa hemmabyggd bromsb.
Ar inte viktigt att rullen inte ar forlatt, man vill ju ha lite mera tid under en acceleration an vad man kan fa under vagkorning.

Om man inte maste ha effektsiffror sa funkar det val med en rulle
(500kg) och bara en lambda,avgastemp.

Sorry vi har inga prickar ombord (cypernreggat fartyg) hoppap ni kan lasa utan:va
 
Får man fram en bra optimering med en accerelationsbänk? För man kan väll fortfarande få fram optimeringsvärden på allt utom just konstant varvtal?


Ja, eftersom du ju antagligen mest är intresserad av att optimera vid just acceleration så skulle jag säga att det är exakt vad du önskar dig och det simulerar din verklighet bäst.
 
http://forum.savarturbo.se/
(Tyvärr verkar sidan vara nere just nu. Men den sköts bra i vanliga fall....
Här finns det flera stycken som har gjort egna bromsbänkar. Både bromsade och "Tunga".
Det beror ju lite på vad man ska ha bänken till. Är det bara Maxmätningar som är intressant, så är nog en Tung rulle lämpligast.
Ska man trimma lågfarts och delbelastningar så är nog en Bromsad bänk att föredra.

Mats
 
http://forum.savarturbo.se/
(Tyvärr verkar sidan vara nere just nu. Men den sköts bra i vanliga fall....
Här finns det flera stycken som har gjort egna bromsbänkar. Både bromsade och "Tunga".
Det beror ju lite på vad man ska ha bänken till. Är det bara Maxmätningar som är intressant, så är nog en Tung rulle lämpligast.
Ska man trimma lågfarts och delbelastningar så är nog en Bromsad bänk att föredra.

Mats


Kan man inte få ok värden om vid tex 50% gas med en obromsad bänk?
Annars är ju en bänk ganska värdelös om man bara kan få fram värden på max belastning?
 
Om rullen är massiv ska den vara dubbelt så tung som ekipaget för ge motsvarande tröghet.

Ifall rullen är ett tunnväggigt rör räcker det om den väger ungefär samma som ekipaget för att ge motsvarande tröghet.
 
Om rullen är massiv ska den vara dubbelt så tung som ekipaget för ge motsvarande tröghet.

Ifall rullen är ett tunnväggigt rör räcker det om den väger ungefär samma som ekipaget för att ge motsvarande tröghet.

Det där var väl lite väl förenklat eftersom tröghetsmomentet ökar i kvadrat med diametern och linjärt med längden på rullen. Men någonstans där hamnar man väl.
 
Last edited:
Om rullen är massiv ska den vara dubbelt så tung som ekipaget för ge motsvarande tröghet.

Ifall rullen är ett tunnväggigt rör räcker det om den väger ungefär samma som ekipaget för att ge motsvarande tröghet.

Jikes! Det blir en tung rulle som behövs! (ca 350 kg) jag kanske har fått tag på tåghjul. Om någon vet eller har något som kan fungera så hör gärna av er!
 
Hej där, Kul med flera hembyggare


Med facit på hand så kanske man skulle ha jagat nån gammal dynojetbänk som stomme

Dessa kan gå rätt billigt samt att om man inte har bråttom kanske kan köpas från USA ( med snigelfrakt)

Räkna helt iskallt med att rulle med axel och lager kommer kosta 30k

Även om jag gjorde mycke själv på mitt bygge så hamnar man där i trakten

Inte många kan hantera dessa klumpar i vanlig mekanisk verkstad

Mjukvarumässigt kan jag rekomendera Sport devices som jag kör i min bänk

Lycka till och nu vill vi se en låååång byggtråd:D
 
Det där var väl lite väl förenklat eftersom tröghetsmomentet ökar i kvadrat med diametern och linjärt med längden på rullen. Men någonstans där hamnar man väl.

Detta gäller vid drivning direkt mot trummans omkrets, glömde jag tillägga.

Jag la ut hela härledningen på sporthoj för några år sedan, i samband med att jag själv hade hade tankar på att bygga en bromsbänk. Tänk på att när radien ökar minskar både "hävarmen", samt vinkelhastigheten vid konstant periferihastighet. Det gör att en kvadrat av radien hamnar i nämnaren, så att r² kan förkortas bort.
 
Kan man inte få ok värden om vid tex 50% gas med en obromsad bänk?
Annars är ju en bänk ganska värdelös om man bara kan få fram värden på max belastning?

Jodå, visst.
Men det kan vara lämpligt att låsa fast den på ett varvtal och ett bestämt gaspådrag för att kunna labba med tändningen på det lastfallet.
Låt säga, 15% gas och 3200rpm, kanske man vill jobba lite djupare på. Typisk långsam landsvägs åkning.

Som sagt, det beror lite på vad som intresserar.

Mats
 
Detta gäller vid drivning direkt mot trummans omkrets, glömde jag tillägga.

Jag la ut hela härledningen på sporthoj för några år sedan, i samband med att jag själv hade hade tankar på att bygga en bromsbänk. Tänk på att när radien ökar minskar både "hävarmen", samt vinkelhastigheten vid konstant periferihastighet. Det gör att en kvadrat av radien hamnar i nämnaren, så att r² kan förkortas bort.

:tummenupp tänkte inte på de... :glömdet

...jag kanske har fått tag på tåghjul...

tåghjul drog jag bara till med... Jag har inte gjort nån beräkning av krafterna på ett sånt hjul med periferihastighet på 300km/h... :va En gissning från höften är ju att det håller med god marginal... Dom borde ju ha hög hållfasthet.

Annars kan man göra inbrott på ett gym och sno en bunt med 25-kilos vikter. Men det är nog en sämre rekomendation.
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top