Bullerkrav på en Husaberg

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Någon som vet hur det funkar om man ska reg,besiktiga en Husabergare
från -95 och SBP kräver bullerintyg,men Husaberg lämmnar visst bara ut intyg från typ-00 och framåt ??? :confused:
Finns det något annat bra sätt att gå tillväga ???

Förbifartsprov, de krävs dock en hel del meck för att få tyst på den!

/ Hannes

Ja det är bara att boka men som kuriosa kan sägas att jag var 4dB under i förbifartsprovet med motorn avstängd så det e pissvårt att klara det.
Absurd ljudämpare kedjan spänd som en fiolsträng och hoppas. Kostar dock en del varje gång man försöker tror det var 600.

Vore det inte bättre att byta till en modernare alt en som redan är reggad. De flesta Bergare från 95 är inte mycket att hänga i granen.....

Bullerintyg för registrering = Strängnäs

Om det krävs ett bullerintyg så skaffar du detta i Strängnäs, kostar 3500:- + alla omkostnader. Strängnäs är det enda stället i Sverige som kan utfärda bullerprov, klart jobbigt att allt skall kretsa kring Mälardalen men man får väll vara glad att man inte behöver transportera hojen från t.ex. Piteå.

Edit:
Missade att det rörde sig om en Husabergare, så jag tog bort lite ointressant text…

Last edited:
Numera kostar förbifartsprovet massa. Swedie gjorde ett i våras lr när de va så han har koll på priset. Det görs bara några få gånger om året då vädret tillåter(inget regn, vindstilla etc.)

/Hannes

HanneZ skrev:
Förbifartsprov, de krävs dock en hel del meck för att få tyst på den!

/ Hannes
bara fylla utblåset på dämparen med stålull och ett nät över som man drar fast med en slangklämma. blir tyst som fan. brukar göra det när jag besiktigar. :tummenupp

starholk skrev:
bara fylla utblåset på dämparen med stålull och ett nät över som man drar fast med en slangklämma. blir tyst som fan. brukar göra det när jag besiktigar. :tummenupp
Motorns utblås låter inte direkt mkt, insuget låter desstu mer då luften stannar och skjuts iväg väldigt fort väldigt många gångar på en enstonka. Det är även kedja mot drev samt däck mot asfalt som låter mycket.

Som jag sa innan jag var strax under med avslagen motor dvs. endast ljud från kedja och däck mot väg. Innan jag fick igenom min fick jag strypa insugsljudet med massor av tvättsvampar fylla ljudämparen tills den inte flödade mer än ett ordinärt sugrör samt justera ventilerna snålt för att minska ventilslammret. Först då fick jag igenom den.
MAO lägg ner projektet eller kör med e-reg...

Bullermätningen gick utmärkt att utföra på valfri SBP station....
Den i strängnäs som ni dillade om var troligen för typbesiktning.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025