Buell XB9R 2003

Eller så köper man riktiga hylsor:
1767174058769.png
Så håller de när man lossar nåt som nån jävel dragit åt för hårt.

Nu (eller 2016) köpte jag en på Biltema till framhjulsaxeln på min TDM. Wheeler Dealer tipsade.

IMG_2390.jpeg
Jag hade föredragit skarvmuttern eftersom det är smartare/billigare. Att jag behöver en hylsa till spärrskaftet är självklart. Att det skulle vara krångligt visste jag inte. 😉
Spärrskaft däremot är krångligt och helt onödigt tycker jag.
Bakhjulsmuttern lossar jag och drar åt med originalverktygen. Ringnyckel och förlängning. ”Klick-klick.”
Återanvänder låsmuttern varje gång. Ducati har engångs?

Bakhjulsaxeln ska dras med 65-70 Nm så förhoppningsvis sitter det inte alltför grönjävligt.
Jag beställde ett verktyg från XLmoto och det är inte så bråttom att få ihop cykeln. Hansen Racing får leverera lite insexnycklar av olika sort och även det kommer som ett brev på posten, dvs some day delivery.

Jag beställde nya wirar till gasen häromdagen. Det kärvar nånstans längs vägen och jag tycker att semestergas är opraktiskt.

Det här inlägget https://www.sporthoj.com/forum/threads/vad-fick-dig-att-le-idag.139768/post-6824829
fick mig att gå ut i garaget. Det är inte wirarna som kärvar utan handtaget går trögt när jag monterar ihop det.
Utan wirar löper handtaget lätt och att bara dra i nipplarna går hur lätt som helst.

Jag provade att ta 1200-papper på styret och inne i rullen innan jag smorde med lite lågfriktionsmedel, men så fort alla delar är med går det trögt.

Det här inlägget https://www.sporthoj.com/forum/threads/vad-fick-dig-att-le-idag.139768/post-6824829
fick mig att gå ut i garaget. Det är inte wirarna som kärvar utan handtaget går trögt när jag monterar ihop det.
Utan wirar löper handtaget lätt och att bara dra i nipplarna går hur lätt som helst.

Jag provade att ta 1200-papper på styret och inne i rullen innan jag smorde med lite lågfriktionsmedel, men så fort alla delar är med går det trögt.
Kan det vara samma "problem" som jag utsatte mig själv för på Freewinden?
Vid återmontering av förgasarna så tänkte jag att det måste vara bättre om returen är lite spänd - min teori var att det borde säkerhetsställa att den verkligen går tillbaks till "hem" vid avsläpp. Det var tydligen helt fel, kärvande en aning och blev värre då styret vinklades 🤣 Tog mig över en månad att identifiera vad jag gjort för fel (något som inkludera att återigen ta bort alla kåpor, tank etc.).
I hemläget ska det tydligen finnas (på Freewinden) 2-3mm spel i retur wiren.
Justerade till rätt spel och den blev som ny 🎉

Kan det vara samma "problem" som jag utsatte mig själv för på Freewinden?
Vid återmontering av förgasarna så tänkte jag att det måste vara bättre om returen är lite spänd - min teori var att det borde säkerhetsställa att den verkligen går tillbaks till "hem" vid avsläpp. Det var tydligen helt fel, kärvande en aning och blev värre då styret vinklades 🤣 Tog mig över en månad att identifiera vad jag gjort för fel (något som inkludera att återigen ta bort alla kåpor, tank etc.).
I hemläget ska det tydligen finnas (på Freewinden) 2-3mm spel i retur wiren.
Justerade till rätt spel och den blev som ny 🎉
Jag vet inte hur många gånger jag har plockat fram och tillbaka med handtaget nu. Jag har tagit bort fjädern på spjällhuset för att verkligen kunna känna var motståndet kommer ifrån. Eftersom det inte har fungerat när jag haft cykeln vet jag inte om saker sitter ihop rätt.
Jag ska prova att öka slacket på returen och se om det hjälper.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026