Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har tankat hem servicemanualen till hojen så det skall nog fungera bra som mekhandbok :). Men tackar för tipsen om vad som brukar vara vad som behöver kollas på den hojen :). Lite kul det där du skrev om att HD-mekar är dåligt insatta i buellen då det ändå är en HD-motor som sitter bortsätt från dom som har Rotax motorn. Har du hört något om hur nissarna på Harley-Center i HBG är i sitt kunnande? Eller är där någon annan som har erfarenhet av Harley-Center här i HBG vad gäller buellen??
Här är en instruktionsvideo kring hur man justerar kopplingen och transkedjan som jag sprang på på YT. Samma på Buell, inte svårt.

Jag brukar kolla detta varje gång jag byter olja.
Fast nu har jag satt på hydraulkoppling så nu behöver jag bara kolla transkedjan. Viner transkedjan när motorn blir varm så har du spänt den för tight, bara att stanna direkt.

[YOUTUBE-ID]1_sa_S3plos[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Här är en instruktionsvideo kring hur man justerar kopplingen och transkedjan som jag sprang på på YT. Samma på Buell, inte svårt.

Jag brukar kolla detta varje gång jag byter olja.
Fast nu har jag satt på hydraulkoppling så nu behöver jag bara kolla transkedjan. Viner transkedjan när motorn blir varm så har du spänt den för tight, bara att stanna direkt.

[YOUTUBE-ID]1_sa_S3plos[/YOUTUBE-ID]


Tackar för den videon :). Alltid bra med en instruktionsvideo så man kan se hur dom gör. Ibland är visuellt bättre än ren text rätt upp och ner :).

Har förrästen blivit en Buell idag för mig. Var och provkörde och fastna direkt, helt underbar maskin. Så nu står det en Buell XB9R Firebolt i garaget där hemma och ser så fin ut så :)
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Satt och bläddra lite i handboken till hojen och kom till servicesidorna. Skall den verkligen servas var 400:e mil?? Tyckte det kändes som väldigt snabba service intervall :(
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tjenixen!

En snabb fråga om någon vet, tänkte skall ringa harley-center imorgon och fråga dom också men tänkte slänger ut frågan här med.

När jag skall starta hojen så måste jag ha stödet uppe för att det skall fungera, är stödet nere går inte startmotorn runt alls, händer inte ett smack förrän man fäller upp stödet då drar startmotorn runt direkt. Är detta någon feature man kan aktivera eller ändra på så att det blir som det skall att man kan starta den med stödet nere men att den dör om man lägger i en växel när stödet är nere. Är lite tråkigt att behöva sitta på hojen för att varm köra den.

Fråga två. När jag skall starta hojen så måste jag dra in kopplingen för att startmotorn skall dra runt trots att den är i neutral. Har jag kopplingen ute helt och hojen i friläge och jag skall starta den så smattrar startmotorn som typ en leksaks kulspruta eller som när man drar med en skruvdragare och den når sitt maxmoment och sen inte drar mer utan bara smattrar. Drar jag in kopplingen går den runt som den skall igen och hojen går igång som en klocka. Kan detta var en givare som det blivit någon vajsing med eller är det något som behöver justeras?

Hojen har stått som utställnings hoj tidigare så kan detta vara någon feature som kan vara gjord för att minska risken att någon kanske drar igång den av misstag att man gjort så med stödet och kopplingen?
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Märkte en annan sak också angående det här med stödet. Har jag stödet uppe så fungerar all elektronik och jag kan starta hojen (med kopplingen inne). Fäller jag ner stödet så slocknar halvljuset också och den tänder inte med startmotorn. Men i och med att halvljuset stängs av när stödet är nere måste det väll vara att någon gjort en liten special koppling som bryter strömmen till diverse grejer så att det för tillfället skall vara så, eller?

Återstår det bara det här med varför jag måste ha kopplingen inne för att starta hojen trots att den är i neutral?
 

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
Hej
Jag måste också ha kopplingen indragen när jag startar (även min Suzuki har detta) antagligen en säkerhetsgrej istf att ha någon spärr i växellådan som andra har. Dock kan jag givetvis starta den med stödet nedfällt
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Lite märkligt KimL för jag behöver varken ha kopplingen indragen eller ha stödert uppe. Dock dör cykeln om jag kör iväg med stödet nere.
Vi har ju ändå samma årsmodel på våra cyklar.

Mvh
Andreas
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hej
Jag måste också ha kopplingen indragen när jag startar (även min Suzuki har detta) antagligen en säkerhetsgrej istf att ha någon spärr i växellådan som andra har. Dock kan jag givetvis starta den med stödet nedfällt

Jo jag vet att andra motorcyklar har detta som en standardsäkerhetsgrej att man måste ha kopplingen indragen. Men på din, låter startmotorn som en skruvdragare som nått sitt maxmoment och bara står och smattrar som en idiot när du försöker dra runt startmotorn med kopplingen ute? För så låter min nämnligen, men är fullt normal när kopplingen är indragen.

Lite märkligt KimL för jag behöver varken ha kopplingen indragen eller ha stödert uppe. Dock dör cykeln om jag kör iväg med stödet nere.
Vi har ju ändå samma årsmodel på våra cyklar.

Mvh
Andreas

Precis, tycker det är lite märkligt eftersom att vi har exakt samma hoj att det skiljer så vad gäller start med koppling eller ej koppling. Skall in på Harley center här i hbg och fråga idag vad detta kan vara för något.
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jo jag vet att andra motorcyklar har detta som en standardsäkerhetsgrej att man måste ha kopplingen indragen. Men på din, låter startmotorn som en skruvdragare som nått sitt maxmoment och bara står och smattrar som en idiot när du försöker dra runt startmotorn med kopplingen ute? För så låter min nämnligen, men är fullt normal när kopplingen är indragen.



Precis, tycker det är lite märkligt eftersom att vi har exakt samma hoj att det skiljer så vad gäller start med koppling eller ej koppling. Skall in på Harley center här i hbg och fråga idag vad detta kan vara för något.

Start motorn skall gå med stödet nere om den är i "N" och du skall ej behöva ha kopplingen inne i neutral för att electroniken skall komma igång. Börja kolla att alla säkringar sitter på rätt plats och har rätt styrka och om inte det är något fel är det dags att börja "följa-tråden" alltså kolla att inga el-ledningar är skavt och gör att du få "kortis" nånstans. Kom ihåg när du kollar säkringen att gå efter handboken du fick med hojen för att service manuellen är för USA hojar med 1 framlyse och ingen halv (om det var en -r model).

Annars kan det vara nåt fel med kopplingsspelet som gör att start motorn inte orkar dra runt det hela men vi låter lite mer erfarna svara på det......börja med det enklaste....och det låter mer som det är nåt som inte känner av att du är i "N"

Kan rekommendera om du kan engelska att lägga upp dig på UKBEG och ställa frågan där på tek-sidan....de är otroligt duktiga på lösa problem

....välkommen till buellens värld :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Satt och bläddra lite i handboken till hojen och kom till servicesidorna. Skall den verkligen servas var 400:e mil?? Tyckte det kändes som väldigt snabba service intervall :(

Det måste vara ngn tillsyn du menar. Oljor och filter samt kopplings- och transkedjejustering måste ligga med längre intervall. Det gör det iaf på Sportster som har 800 mil.
Dessa motorer har ju därtill hydrauliska ventillyftare, så de sköter sig själva.
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Start motorn skall gå med stödet nere om den är i "N" och du skall ej behöva ha kopplingen inne i neutral för att electroniken skall komma igång. Börja kolla att alla säkringar sitter på rätt plats och har rätt styrka och om inte det är något fel är det dags att börja "följa-tråden" alltså kolla att inga el-ledningar är skavt och gör att du få "kortis" nånstans. Kom ihåg när du kollar säkringen att gå efter handboken du fick med hojen för att service manuellen är för USA hojar med 1 framlyse och ingen halv (om det var en -r model).

Annars kan det vara nåt fel med kopplingsspelet som gör att start motorn inte orkar dra runt det hela men vi låter lite mer erfarna svara på det......börja med det enklaste....och det låter mer som det är nåt som inte känner av att du är i "N"

Kan rekommendera om du kan engelska att lägga upp dig på UKBEG och ställa frågan där på tek-sidan....de är otroligt duktiga på lösa problem

....välkommen till buellens värld :D

Tackar tackar :)

Startmotorn drar runt även när stödet är nere, men motorn går inte igång. Det som händer är att när stödet är nere så bryts strömmen till ljuset samt bränslepumpen. Fäller jag upp stödet så hör man att bränslepumpen går igång samt att halvljuset tänds. Fäller jag ner stödet igen släcks halvljuset och strömmen till bränslepumpen stängs av igen.

Har varit uppe på harley-center här i HBG med hojen nu i förmiddags och hört mig för och dom gick ut och titta på den för att se vad dom trodde. Det här med kopplingen att den bara klickar i startmotorn där tror dom att batteriet är slut och ev. behöver laddas eller bytas ut för han tyckte det lät som att den fick inte riktigt med kräm för att dra igång snurran, och när man drar in kopplingen så sa han att då bryts väll vissa givare och så som drar ström så då blir det kräm nog att dra runt motorn och dra igång den. När han la den i växel och kopplingen inne så klicka det bara i startmotorn då med så den orka inte dra runt alls. Sen nollstäldes klockan också samt min trippmätare när vi stod där uppe och han sa att det är ett tecken på att då har strömen brutits och då tappar den minnet för dom grejerna så han tyckte jag skulle börja med att testa och ladda batteriet så att det är okej och kolla upp så att alla kablar sitter som dom skall så där inte är glapp någonstans i något.

Stödet var han lite kluven till vad det kunde vara, han sa att det kan ju kanske vara ett jordfel någonstans eller något i den stilen så han tyckte jag skulle försöka följa kablarna till den med och se om jag kan hitta något. Dom kunde ju givetvis ta in den och göra en felsökning, men det kostar ju en liten slant så kan jag hitta det själv hade det ju varit bra. Annars får jag leva med det helt enkelt. Det viktigaste är ju som jag känner nu att kolla med batteriet så att det är okej så den går att starta utan att startmotorn klickar runder och att den håller klockan och trippmätaren.
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
En tanke som slog mig vad gäller stödet varför den bryter spänningen när stödet är nere. Skulle det kunna vara så att växellägesgivaren är kass så att den inte känner av att den är i friläge utan tror att den är i växel hela tiden och därför gör som den gör? Och vet någon hur man kontrollerar en sådan för att se OM den är kass, samt vart man kan hitta en ny billig sådan? För misstänker att om man köper den via harley center så lär den inte vara direkt billig.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
En tanke som slog mig vad gäller stödet varför den bryter spänningen när stödet är nere. Skulle det kunna vara så att växellägesgivaren är kass så att den inte känner av att den är i friläge utan tror att den är i växel hela tiden och därför gör som den gör? Och vet någon hur man kontrollerar en sådan för att se OM den är kass, samt vart man kan hitta en ny billig sådan? För misstänker att om man köper den via harley center så lär den inte vara direkt billig.


Börja med "föjla-tråden"...(efter du kollat diode-säkringarna)....har inte haft några el problem med min men när jag plockade väck motorn kan jag säga att jag var rätt förvånad att jag inte har haft det.....mycket skav lite varstans... som sagt amrikanare som står packa in elledningar....kan inte bli annat än fel!!
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Nu funkar hojen igen som den skall :). Det var diod säkringarna som antingen varit glapp i eller något. Plockade ut båda två och kontrollerade dom men såg ok ut, provade att skifta dom om då dom var exakt samma enligt artikel numrena. Vips så var problemet borta med sidostödet så nu går lampor och bränslepump igång även med stödet nere så nu kan jag stå och varmköra hojen på stödet :). Har köpt ett nytt batteri med som står på laddning över natten så byte sker under morgondagen. Tror det löser det andra problemet med för när jag testa ikväll så lät den riktigt trött när den väl drog runt startmotorn så det gamla batteriet är nog slut eller kasst.

Funderar på att köpa nya diod säkringar med och byta ut dom två som sitter bara för sakens skull så att det är nya sådana där med :). Kan väll inte vara så dyra i inköp?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Apropå varmköra så är det ett tips att du är noga med att aldrig dra ur din Buell innan du fått upp oljetempen till iaf 50C. Prova att känna på oljetanken i svingen med handen vid de första rödljusen så lär du dig snabbt ungefär hur lång tid det tar. Ca 10 minuters körning. Det sitter ingen överströmningsventil på Buell 03-08 annat än ventilen i filtret. Detta gör att man få skyhögt oljetryck om man varvar med kall olja. Så håll dig under 2000-2500 rpm tills oljan är varm. Annars slits oljepumpdreven fort. Jag har en överströmmare i min motor, utan den så hade jag 100 PSI vid 3000 rpm när oljan var 20 C.

Att stå och varmköra på tomgång länge är inte så smart, iaf mer än ngn minut är onödigt. Bättra att börja köra lugnt. Det gillar grannarna också ;)

Annars kan man även köra på OKQ8 SBK 15W-50 isf 20W-50 så är oljan lite mindre seg när den är kall. I synnerhet så här års.

/J
Nu funkar hojen igen som den skall :). Det var diod säkringarna som antingen varit glapp i eller något. Plockade ut båda två och kontrollerade dom men såg ok ut, provade att skifta dom om då dom var exakt samma enligt artikel numrena. Vips så var problemet borta med sidostödet så nu går lampor och bränslepump igång även med stödet nere så nu kan jag stå och varmköra hojen på stödet :). Har köpt ett nytt batteri med som står på laddning över natten så byte sker under morgondagen. Tror det löser det andra problemet med för när jag testa ikväll så lät den riktigt trött när den väl drog runt startmotorn så det gamla batteriet är nog slut eller kasst.

Funderar på att köpa nya diod säkringar med och byta ut dom två som sitter bara för sakens skull så att det är nya sådana där med :). Kan väll inte vara så dyra i inköp?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Apropå varmköra så är det ett tips att du är noga med att aldrig dra ur din Buell innan du fått upp oljetempen till iaf 50C. Prova att känna på oljetanken i svingen med handen vid de första rödljusen så lär du dig snabbt ungefär hur lång tid det tar. Ca 10 minuters körning. Det sitter ingen överströmningsventil på Buell 03-08 annat än ventilen i filtret. Detta gör att man få skyhögt oljetryck om man varvar med kall olja. Så håll dig under 2000-2500 rpm tills oljan är varm. Annars slits oljepumpdreven fort. Jag har en överströmmare i min motor, utan den så hade jag 100 PSI vid 3000 rpm när oljan var 20 C.

Att stå och varmköra på tomgång länge är inte så smart, iaf mer än ngn minut är onödigt. Bättra att börja köra lugnt. Det gillar grannarna också ;)

Annars kan man även köra på OKQ8 SBK 15W-50 isf 20W-50 så är oljan lite mindre seg när den är kall. I synnerhet så här års.

/J

Varför inte varmköra på tomgång i mer än en minut?
Brukar starta hojen medans jag plockar undan lås och kapell i garaget, samt medans jag knäpper ställ och tar på mig rygga, hjälm och handskar. detta blir nog mer än en minut.

Vad kan ta skada av att varmköra på tomgång mer än en minut?

Mvh
Andreas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför inte varmköra på tomgång i mer än en minut?
Brukar starta hojen medans jag plockar undan lås och kapell i garaget, samt medans jag knäpper ställ och tar på mig rygga, hjälm och handskar. detta blir nog mer än en minut.

Vad kan ta skada av att varmköra på tomgång mer än en minut?

Mvh
Andreas

Jag skrev ngn minut mest för att exemplifiera vilken omfattning menade, jag menar inte att man får allvarliga motorskador efter 61 sekunder.

Jag menar att generellt så ger det bara ojämn värme, vatten i oljan, sämre smörjning och smutsig förbränning av att göra en större del av varmkörningen på tomgång. Det bästa är att låta motorn bara gå en kortare stund på tomgång, säg ngn minut, så att länspumpen hinner länsas oljan ur tråget.

Sedan kan man lika gärna börja köra, men försiktigt. Först då början lådan värmas upp samtidigt som de allaredan driftvarma topparna får kylning. Kondensvatten drivs ut ur olja och avgassystem etc.

Men om man inta kan köra lugnt, säg under 2500 rpm på en buell, då är det förstås bättre att låta den gå på tomgång. Så kan det ju vara i en dragrace- eller RR-depå tex
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Apropå varmköra så är det ett tips att du är noga med att aldrig dra ur din Buell innan du fått upp oljetempen till iaf 50C. Prova att känna på oljetanken i svingen med handen vid de första rödljusen så lär du dig snabbt ungefär hur lång tid det tar. Ca 10 minuters körning. Det sitter ingen överströmningsventil på Buell 03-08 annat än ventilen i filtret. Detta gör att man få skyhögt oljetryck om man varvar med kall olja. Så håll dig under 2000-2500 rpm tills oljan är varm. Annars slits oljepumpdreven fort. Jag har en överströmmare i min motor, utan den så hade jag 100 PSI vid 3000 rpm när oljan var 20 C.

Att stå och varmköra på tomgång länge är inte så smart, iaf mer än ngn minut är onödigt. Bättra att börja köra lugnt. Det gillar grannarna också ;)

Annars kan man även köra på OKQ8 SBK 15W-50 isf 20W-50 så är oljan lite mindre seg när den är kall. I synnerhet så här års.

/J

Min tanke var ju inte heller att stå och varmköra i en evighet utan mest så att man får upp lite värme i motorn medans man tar på hjälm o jacka och stänger garaget och så. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min tanke var ju inte heller att stå och varmköra i en evighet utan mest så att man får upp lite värme i motorn medans man tar på hjälm o jacka och stänger garaget och så. :)

Bra, jag ville mest tillse att min upplysning om belastningen på oljepumpsdreven vid kall olja och varvtal över säg 2500-3000 rpm inte ledde till att några buellägare istället övergick till överdrivet tomgångsvarmkörande. Ty isf hade jag bara skapat slitage ngn annanstans
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag skrev ngn minut mest för att exemplifiera vilken omfattning menade, jag menar inte att man får allvarliga motorskador efter 61 sekunder.

Jag menar att generellt så ger det bara ojämn värme, vatten i oljan, sämre smörjning och smutsig förbränning av att göra en större del av varmkörningen på tomgång. Det bästa är att låta motorn bara gå en kortare stund på tomgång, säg ngn minut, så att länspumpen hinner länsas oljan ur tråget.

Sedan kan man lika gärna börja köra, men försiktigt. Först då början lådan värmas upp samtidigt som de allaredan driftvarma topparna får kylning. Kondensvatten drivs ut ur olja och avgassystem etc.

Men om man inta kan köra lugnt, säg under 2500 rpm på en buell, då är det förstås bättre att låta den gå på tomgång. Så kan det ju vara i en dragrace- eller RR-depå tex

Då har vi nog samma uppfattning om tomgångsvarmkörning.
Inte direkt så att man går ner startar hojen och går upp och tar en frukost under tiden. :tungan

//Andreas
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top