Bromsskivorna blir glöheta!

boyye

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
1000RR
Jag har letat här på forumet men det har inte stått speciellt mkt om detta men iaf.
Jag köpte i veckan ett par bromsbelägg till min honda. Det vart piratbelägg, dom i affären sa att det skulle funka lika bra. Mm eller hur. Nu blir bromsskivorna glöheta och det ryker av dom när jag stannar efter ett par km. Jag kör helt vanligt. Kan det vara att bromsbeläggen ligger ann? eller är det helt enkelt så att jag måste köra med original. Bromsarna tar ju hur bra som hellst men känns som om skivorna kommer gå sönder i den värmen.. Och det vill jag ju inte.

En sak till, någon som vet om det går att få tag i en undertail till honda cbr 600f 97?

måste sitta åt nästan :va
om du hissar upp fronten o snurrar på hjule ska de inte stanna på en gång

boyye skrev:
Jag har letat här på forumet men det har inte stått speciellt mkt om detta men iaf.
Jag köpte i veckan ett par bromsbelägg till min honda. Det vart piratbelägg, dom i affären sa att det skulle funka lika bra. Mm eller hur. Nu blir bromsskivorna glöheta och det ryker av dom när jag stannar efter ett par km. Jag kör helt vanligt. Kan det vara att bromsbeläggen ligger ann? eller är det helt enkelt så att jag måste köra med original. Bromsarna tar ju hur bra som hellst men känns som om skivorna kommer gå sönder i den värmen.. Och det vill jag ju inte.

En sak till, någon som vet om det går att få tag i en undertail till honda cbr 600f 97?
Bromsbeläggen ligger mot skivan. Ta bort beläggen, pressa tillbaka bromskolven så långt det går med en tving, så ska du se att det funkar bättre. Att bromsbeläggen är pirat har förmodligen inget med saken att göra.

Alla belägg brukar ha för tjockt färglager på kanterna. Beläggen MÅSTE kunna trilla in och ut ur oket, annars rör de sig inte fritt. Slipa av tills så sker. Lycka till.

På min GSXR600 -97 hjälpte det enbart med en renovering av bromsoken, byte av alla o-ringar och tätningar. Sen släppte beläggen från skivorna som de ska göra.

Försök att få den delen av kolvarna som är ute så rena som det bara går. Därefter kan de pumpas in och tryckas ut igen ett par gånger för att motionera upp dem.

Går de inte fint in och ut ur oket kommer de ligga an lite, värme utvecklas och allt expanderar så att det bara ligger an ännu mer. När man sedan kört en stund blir skivorna glödheta och det luktar :)

Tänk bara på att man absolut inte får smörja bromskolvarna med annat än speciellt bromsfett då allt annat förstör oringarna....

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra