pucko
Medlem
Finns det puckon som manterar bort den?
Jag har inte gjort det iaf.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Finns det puckon som manterar bort den?
Jag brukar använda bakbromsen lite här och där. På gata för att det är smidigt och på lösa underlag för att det är nödvändigt. Dock reagerar jag inte rätt när det blir panik även fast jag åkt en del bana och tycker mig ha hyfsad koll på frambromsen. Av nån anledning brukar jag pumpa hårt på frambromsen så att framhjulet låser sig i småsnuttar... ungefär som en dålig ABS.![]()
Nu är ju inte jag någon ivrare som säger att bakbromsen är totalt onödig.Precis. Det verkar som om dom värsta ivrarna för att bakbromsen är totalt onödig inte insett att det kanske finns ett antal mc-förare som även kör på vägar som inte har perfekt asfalt eller kör när det är vått ute.
Kommer man på våt asfalt i lite lägre temperaturer så kan man ofta bromsa framhjulet till lånsningsgränsen utan att bakhjulet lättar. Samma sak om det av någon anledning är grus på vägen. Då har jag svårt att se varför det skulle vara negativt att använda den vikt som trots allt finns på bakhjulet till att skapa lite till bromskraft.
Om man mer eller mindre per automatik bromsar omkull sig så fort man använder bakbromsen borde man nog försöka öva lite mer på känslan. Det är bra mycket lättare att bromsa omkull sig med frambromsen än med bakbromsen.
Visst. Uppstår det en paniksituation och det är torr asfalt och varmt ute så nyper jag frambromsen och då är vikten på bakhjulet i princip obefintlig och i det läget är väl bakbromsen onödig. Men om det är regnvåt vägbana med lite sand på så kan i varje fall inte jag bromsa med frambromsen så att jag ställer hojen på framhjulet och då lägger jag på lite bakbroms. Med andra ord. Jag lägger på så mycket bakbroms jag kan om jag ska stanna så fort som möjligt.
Jag brukar använde bakbromsen en del.
Justera i kurvor när jag kommer in lite snabbt eller tappar spåret lite...
Läskigt att bromsa med frambromsen med nerlägg![]()
Hmm, låter inte som en höjdare att använda någon broms i en kurva, då tappar man ju all stabilitet och drivkraft som gör att hojen håller spåret![]()
Jag är på gymmet flera timmar i veckan, men det går åt fel håll tror jag.
Jag blir tyngre. ?
Bakbromsen har intefunkat på hela sommaren, o det gör mig ingenting faktiskt.
...men dunderhonung är fortfarande så högt uppe i det blå att hon bör börja hålla utik för linjeflyg som kommer i hennes väg.
Och jag vill ha en gul väst när hon håller kurs med oss andra, så det så.
Jag gillar inte nybörjare överhuvudtaget......föredrar hamburgare faktiskt.
Edit: jag tycker det är oförskämt att dra in reflexvästar i den här soppan........![]()
din billiga jugge, du föredrar inte ens dina pizzor!
Ta ditt mjäll och dra härifrån.....gubbe!
Vad det gäller vikten så rekomenderar jag en timme på gymmet varje dagSå har man snart ett par extra Hk på gummit
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Redan som nybliven hojkortsägare visste jag med mig från utildningen att bakbroms ska inte användas, men det finns tydligen skillnader mellan vad olika skolor lär ut. Lite som med vilken körposition man ska ha när man bromsar rätt hårt från säg 170 på en raka...Jag tror att samma fallang som förespråkar bakbroms för att "stabilisera" förespråkar också låsta, raka armar vid bromsning. The old school ? Jag vet inte vad just bakbromsen har med åldern på körkortet att göra egentligen. ...Samma lärare som jag utbildade mig för i hojskolan träffade jag drygt 2 år senare på Gelleråsen och rekommendationen på kursen var densamma som under utbildningstiden...låt bli bakbromsen.
Reflexväst är däremot gay så den monterar jag av direkt vid leveransen.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |