Bromsa med bakbromsen?

kanske dags för mig, trådskaparen att göra mitt andra inlägg:) det finns helt enkelt 2 skolor i denna, tydligen glödheta fråga. inte använda fotbromsen eller göra det! o det va just därför jag slängde ut frågan..för att jag tidigare har hört starka argument, och "bombsäkra" påståenden från olika människor.. nu har jag fått lite mer kött på benen... tack för alla inlägg

o snälla börja inte bråka nu:huvet ...va lite ödmjuka o lyssna på andra:pannkyss ..

..klart slut!

Jag brukar använda bakbromsen lite här och där. På gata för att det är smidigt och på lösa underlag för att det är nödvändigt. Dock reagerar jag inte rätt när det blir panik även fast jag åkt en del bana och tycker mig ha hyfsad koll på frambromsen. Av nån anledning brukar jag pumpa hårt på frambromsen så att framhjulet låser sig i småsnuttar... ungefär som en dålig ABS. :tungan

Precis. Det verkar som om dom värsta ivrarna för att bakbromsen är totalt onödig inte insett att det kanske finns ett antal mc-förare som även kör på vägar som inte har perfekt asfalt eller kör när det är vått ute.
Kommer man på våt asfalt i lite lägre temperaturer så kan man ofta bromsa framhjulet till lånsningsgränsen utan att bakhjulet lättar. Samma sak om det av någon anledning är grus på vägen. Då har jag svårt att se varför det skulle vara negativt att använda den vikt som trots allt finns på bakhjulet till att skapa lite till bromskraft.
Om man mer eller mindre per automatik bromsar omkull sig så fort man använder bakbromsen borde man nog försöka öva lite mer på känslan. Det är bra mycket lättare att bromsa omkull sig med frambromsen än med bakbromsen.

Visst. Uppstår det en paniksituation och det är torr asfalt och varmt ute så nyper jag frambromsen och då är vikten på bakhjulet i princip obefintlig och i det läget är väl bakbromsen onödig. Men om det är regnvåt vägbana med lite sand på så kan i varje fall inte jag bromsa med frambromsen så att jag ställer hojen på framhjulet och då lägger jag på lite bakbroms. Med andra ord. Jag lägger på så mycket bakbroms jag kan om jag ska stanna så fort som möjligt.

Precis. Det verkar som om dom värsta ivrarna för att bakbromsen är totalt onödig inte insett att det kanske finns ett antal mc-förare som även kör på vägar som inte har perfekt asfalt eller kör när det är vått ute.
Kommer man på våt asfalt i lite lägre temperaturer så kan man ofta bromsa framhjulet till lånsningsgränsen utan att bakhjulet lättar. Samma sak om det av någon anledning är grus på vägen. Då har jag svårt att se varför det skulle vara negativt att använda den vikt som trots allt finns på bakhjulet till att skapa lite till bromskraft.
Om man mer eller mindre per automatik bromsar omkull sig så fort man använder bakbromsen borde man nog försöka öva lite mer på känslan. Det är bra mycket lättare att bromsa omkull sig med frambromsen än med bakbromsen.

Visst. Uppstår det en paniksituation och det är torr asfalt och varmt ute så nyper jag frambromsen och då är vikten på bakhjulet i princip obefintlig och i det läget är väl bakbromsen onödig. Men om det är regnvåt vägbana med lite sand på så kan i varje fall inte jag bromsa med frambromsen så att jag ställer hojen på framhjulet och då lägger jag på lite bakbroms. Med andra ord. Jag lägger på så mycket bakbroms jag kan om jag ska stanna så fort som möjligt.
Nu är ju inte jag någon ivrare som säger att bakbromsen är totalt onödig.
Jag kör liksom dig också ofta på dåliga kalla blöta vägar.
Det är helt klart att det skulle kunna gå att få stopp på mc fortare än vad jag klarar.
Men eftersom jag brukar ha fullt upp med annat när jag kör omkring (blicken, sittställningen, försöka vara avslappnad, hålla löst i styret, ha tårna på fotpinnarna, hålla koll på omgivningen, välja rätt spårval, välja rätt svängpunkt, motstyra lagom mycket, tänka på gaskontrollen, försöka vara ödmjuk, mm.mm)
så tror jag att jag gör klokast i att inte även börja blanda in en (onödig?) bakbroms som mycket noga rätt måste doseras inför varje enskilt bromstillfälle.

Hmm

I alla mina inbromsningar så åker jag på framhjulet med bakhjulet i luften - hela tiden - så därför jag behöver inte den extra bromsverkan från bakhjulet..

Utom i blött förstås - för då använder jag denna magiska lilla broms som enligt de flesta här levererar ca 10 % av bromsverkan

..För då i blötan så känns det läskigt att använda den broms där jag enligt samma resonemang alltså har 90% av bromskraften och därmed mycket av vikten på..

:rolleyes:

/ M

Förresten;
Förutom stuntåkare och lekande trailåkare (och varenda j-a unge på dirtcykel mfl) så är det nog bara Nicky Hayden som jag sett åka hela inbromsningar på framhjulet.

Last edited:
Jag brukar använde bakbromsen en del.
Justera i kurvor när jag kommer in lite snabbt eller tappar spåret lite...
Läskigt att bromsa med frambromsen med nerlägg :näsblod

Hmm, låter inte som en höjdare att använda någon broms i en kurva, då tappar man ju all stabilitet och drivkraft som gör att hojen håller spåret:va

Hmm, låter inte som en höjdare att använda någon broms i en kurva, då tappar man ju all stabilitet och drivkraft som gör att hojen håller spåret:va

Det är inga större problem att lägga på lite broms med nedlägg, men det handlar ju inte om några panikbromsningar utan kanske så lite som 10 %

Det här vill jag ju företrädelsevis göra med frambromsen, annars kan det bli riktigt spännande och förmodligen med en praktvurpa som resultat.

Det kanske är inbillning men det känns som om hojen inte "dyker" eller "kanar undan" lika mycket med framändan om man lägger på lite bakbroms också.

I dessa situationer räcker det dock oftast med att bara släppa av på gasen och på så sätt skava bort lite fart.

Om man vill bromsa djupt in i en kurva så klarar däcket/hojen mycket mer bromskraft om man ansätter bromsen innan, dvs med cykeln upprätt, för att sedan succesivt minska bromsen och öka nedlägget (samtidigt..).

Lägger man ner först och sedan går på broms är det mycket lätt att tappa framändan..

Dock - med ännu bättre planering så kan man bromsa färdigt innan svängen och istället gå på och öka gaspådraget (mjukt) genom hela kurvan ( men det handlade ju inte den här tråden om) :D

/ Micke

Nu har jag inte läst så mycket i tråden, men jag brukar iallafall använda fotbromsen vid rödljus osv, om man vill sträcka på sig lite. Eller vid blöta underlag då jag inte riktigt vågar lita på frambromsen helt, jag är ju newbie! :tummenupp

Vi som är så dumma i huvudet att vi kör året runt har minst sagt stor användning av bakbromsen.. men också mycket pga av att just xt660r som vi kör niger så jävligt med frambromsen, men använder den annars flitigt på sommaren med

Ok, får be om ursäkt för min attityd igår... kan enbart skylla på att jag var på otroligt dåligt humör redan från början.

Men det med bakbromsen, har nu också läst igenom Bike´s "körskola" eller vad den heter, där de "lär ut" hur man blir en bättre, smidigare och snabbare förare... även där rekommenderas 80/20 bromsning och även de pratar väl om bakbromsen... så helt onödig kan den inte vara.

Poängen var knappast att bakbromsen inte ska användas - du kan läsa i mitt första inlägg där jag också hänvisade till Bike - snarare att den genomgående inställningen var att "jag har precis tagit kort, jag vet allt" vilket naturligtvis är komplett skitsnack. Eftersom du ber om ursäkt och hela faderullan är det ingen poäng i att dra det vidare, men dunderhonung är fortfarande så högt uppe i det blå att hon bör börja hålla utik för linjeflyg som kommer i hennes väg.

Och jag vill ha en gul väst när hon håller kurs med oss andra, så det så.

Last edited:
:mad:
...men dunderhonung är fortfarande så högt uppe i det blå att hon bör börja hålla utik för linjeflyg som kommer i hennes väg.
Och jag vill ha en gul väst när hon håller kurs med oss andra, så det så.

Ehhh??!! Vad nu detta?! :confused: :va
Denna tråd handlade ju faktiskt om att en snubbe undrade om bakbromsen hade nån "funktion" eller om man kunde skippa denna helt o hållet för att spara vikt..
Det tycker jag e vansinnigt och använder min bakbroms när jag e ute och kör.
Sen om du skippar den helt, så visst det e ju inte jag som sitter på din hoj.. :näsblod
Så va fan snackar du om "gul väst.markering" på mej för? Blir faktiskt förbannad och är inte här för att bråka, men damm du lyckas då fan provocera och det där var bara onödigt och elakt :fatta! :sissy
Men du kanske inte har något bättre att komma med :arsele
Jag tänker inte be om ursäkt för att jag använder min bakbroms och skulle inte råda nån att ta bort bakbromsen och den finns ju där av en anlening och jag liksom andra använder denna.:mattias :fakta
Så kör du som en :1pajas och oroa dej inte gubben för mej :pannkyss

jag antar att du är iklädd din mc-skyddsutrustning på din avatar, med tanke på din nonchalanta attityd
:D

Jag gillar inte nybörjare överhuvudtaget......föredrar hamburgare faktiskt.

Edit: jag tycker det är oförskämt att dra in reflexvästar i den här soppan........:huvet

Last edited:
Ta ditt mjäll och dra härifrån.....gubbe!

men jag har ju ingen mjäll pga den strategin jag använder vid hojjningen! du ger pizzor ett illaluktande ansikte och jag ska slänga mig på telefonen för att snacka med din byäldste om dig och din attityd!

edit: och fotbromsen finns där av en anledning, precis som blinkers, gasen och den där muttern där nånstans. och du använder ju blinkers, gasen och den där muttern, så du ska nog också använda fotbromsen.

Redan som nybliven hojkortsägare visste jag med mig från utildningen att bakbroms ska inte användas, men det finns tydligen skillnader mellan vad olika skolor lär ut. Lite som med vilken körposition man ska ha när man bromsar rätt hårt från säg 170 på en raka...Jag tror att samma fallang som förespråkar bakbroms för att "stabilisera" förespråkar också låsta, raka armar vid bromsning. The old school ? Jag vet inte vad just bakbromsen har med åldern på körkortet att göra egentligen. ...Samma lärare som jag utbildade mig för i hojskolan träffade jag drygt 2 år senare på Gelleråsen och rekommendationen på kursen var densamma som under utbildningstiden...låt bli bakbromsen.

Reflexväst är däremot gay så den monterar jag av direkt vid leveransen.

Last edited:
Redan som nybliven hojkortsägare visste jag med mig från utildningen att bakbroms ska inte användas, men det finns tydligen skillnader mellan vad olika skolor lär ut. Lite som med vilken körposition man ska ha när man bromsar rätt hårt från säg 170 på en raka...Jag tror att samma fallang som förespråkar bakbroms för att "stabilisera" förespråkar också låsta, raka armar vid bromsning. The old school ? Jag vet inte vad just bakbromsen har med åldern på körkortet att göra egentligen. ...Samma lärare som jag utbildade mig för i hojskolan träffade jag drygt 2 år senare på Gelleråsen och rekommendationen på kursen var densamma som under utbildningstiden...låt bli bakbromsen.

Reflexväst är däremot gay så den monterar jag av direkt vid leveransen.

Vid ett bromsprov på torr asfalt eller hård inbromsning på torr bana inför en kurva så skulle nog de flesta av oss klara sig lika bra utan bakbroms. Det är ju trivialt. Men det är ju åas en väldigt liten del av bakbromsens alla användningsområden.

/Gay

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey