Är det inte lite skillnad på att bromsa enbart med bakbromsen eller att bromsa med bakbromsen OCKSÅ???
Låser man bakhjulet så släpper man bakbromsen och tar ett nytt något lättare tag. Gjorde det senaste på uppkörningen och fick kommentaren att jag ordnade ju upp bakbromsen riktigt bra där.
På vissa låter det som att man automagiskt trillar omkull bara man petar på bakbromsen...
Få se nu, du tog kortet härom veckan va? På uppkörningen har man all tid i världen, man har en lång fin raka, där allt du ska göra är att bromsa, dvs du är jävligt fokuserad, förberedd och du kör rakt, sitter perfekt för att bromsa, hojen helt upprätt på slät fin asfalt, right? Javisst, då kan man sitta å finlira, känna hur mycket det bromsar, och släppa, och ta omtag. Du behöver inte ens stanna snabbt, du ska bara visa att du kan hantera bromsarna, dvs bara släppa en broms i taget.
Men ute på landsväg, när du sitter som du ska, tårna på fotpinnarna, hänger in lite med röven, å i utgången på kurvan måste du bromsa. Vad tror du händer om du måste börja flytta fötterna och känna efter hur mycket du kan bromsa med bakbromsen då? Visst, teoretiskt kanske du kan få kortare bromssträcka, men praktiskt, nej. Medans du sitter å flyttar fötterna, å då lär du knappast kunna knipa allt du kan om tanken och hänger istället i styret, så kniper jag bara om tanken med knäna, lutar mig bakåt å bromsar det jag har med frambromsarna. Jag tror iaf att jag stannar snabbare då.
Visst, på bana vet man ju när man ska bromsa (även om man kan behöva panikbromsa även där pga vurpor mm), och då kan man förbereda sig på ett annat sätt, men jag har fullt sjå med att växla å ha mig
Tillhör du den där generationen som fick lappen på köpet när de tog bilkörkort eller?!
Vi andra yngre och smaratre lärde oss att bromsa säkert redan i körskolan! Att behärska hårda inbromsningar ska sitta i ryggmärgen!
Om man nu inte ens behärskar att få stopp på sin hoj på ett säkert sätt med minsta möjliga bromssträcka ska man inte ha kortet överhuvudtaget!
Men kör du gubben som du brukar, så kör jag på mitt sätt
Du, skaffa du dig en hoj så kan du ju få lära oss andra hur man bromsar snabbt!
Å nej, jag fick inte kortet på köpet, och bromstekniken tränas flitigt på bandagar...