Bromsa med bakbromsen?

hur ska du kunna sitta å finlira så att du bromsar 90/10, eller rättare sagt, undviker att låsa bakhjulet och glider omkull istället?

Är det inte lite skillnad på att bromsa enbart med bakbromsen eller att bromsa med bakbromsen OCKSÅ???

Låser man bakhjulet så släpper man bakbromsen och tar ett nytt något lättare tag. Gjorde det senaste på uppkörningen och fick kommentaren att jag ordnade ju upp bakbromsen riktigt bra där.

På vissa låter det som att man automagiskt trillar omkull bara man petar på bakbromsen...

Javisst, enligt boken är det så! Men i den där paniksituationen när grannens hamster joggar ut mitt i vägen, hur ska du kunna sitta å finlira så att du bromsar 90/10

Tillhör du den där generationen som fick lappen på köpet när de tog bilkörkort eller?! :D
Vi andra yngre och smaratre lärde oss att bromsa säkert redan i körskolan! Att behärska hårda inbromsningar ska sitta i ryggmärgen!:mattias

Om man nu inte ens behärskar att få stopp på sin hoj på ett säkert sätt med minsta möjliga bromssträcka ska man inte ha kortet överhuvudtaget! :arsele
Men kör du gubben som du brukar, så kör jag på mitt sätt :pannkyss
:tungan

äääh. låt tjejen tro att hon har rätt..
Hon e tjej o har bestämt sig, finns inget vi kan göra.

Finns mer än en anledning till att brudar e värdelösa i trafiken.
Som att lära en gammal hund att sitta.

Äh, du försöker ju bara provocera!

Men är det ändå inte kul när man kan känna lukten av nytaget körkort hos någon som berättar hur man ska köra på bästa sätt? :tummenupp

Sötnos, hade du inget bättre att komma med än att "hon e tjej" :näsblod :fatta! :såjaponken

JAG ÄR MER ÄN BARA ETT KÖN!! :yoparty

Last edited:

Som att lära en gammal hund att sitta.

Har du alldeles nyss fått nobben av nån tjej, eller? :)

Är det inte lite skillnad på att bromsa enbart med bakbromsen eller att bromsa med bakbromsen OCKSÅ???

Låser man bakhjulet så släpper man bakbromsen och tar ett nytt något lättare tag. Gjorde det senaste på uppkörningen och fick kommentaren att jag ordnade ju upp bakbromsen riktigt bra där.

På vissa låter det som att man automagiskt trillar omkull bara man petar på bakbromsen...
Få se nu, du tog kortet härom veckan va? På uppkörningen har man all tid i världen, man har en lång fin raka, där allt du ska göra är att bromsa, dvs du är jävligt fokuserad, förberedd och du kör rakt, sitter perfekt för att bromsa, hojen helt upprätt på slät fin asfalt, right? Javisst, då kan man sitta å finlira, känna hur mycket det bromsar, och släppa, och ta omtag. Du behöver inte ens stanna snabbt, du ska bara visa att du kan hantera bromsarna, dvs bara släppa en broms i taget.
Men ute på landsväg, när du sitter som du ska, tårna på fotpinnarna, hänger in lite med röven, å i utgången på kurvan måste du bromsa. Vad tror du händer om du måste börja flytta fötterna och känna efter hur mycket du kan bromsa med bakbromsen då? Visst, teoretiskt kanske du kan få kortare bromssträcka, men praktiskt, nej. Medans du sitter å flyttar fötterna, å då lär du knappast kunna knipa allt du kan om tanken och hänger istället i styret, så kniper jag bara om tanken med knäna, lutar mig bakåt å bromsar det jag har med frambromsarna. Jag tror iaf att jag stannar snabbare då.
Visst, på bana vet man ju när man ska bromsa (även om man kan behöva panikbromsa även där pga vurpor mm), och då kan man förbereda sig på ett annat sätt, men jag har fullt sjå med att växla å ha mig :)

Tillhör du den där generationen som fick lappen på köpet när de tog bilkörkort eller?! :D
Vi andra yngre och smaratre lärde oss att bromsa säkert redan i körskolan! Att behärska hårda inbromsningar ska sitta i ryggmärgen!:mattias

Om man nu inte ens behärskar att få stopp på sin hoj på ett säkert sätt med minsta möjliga bromssträcka ska man inte ha kortet överhuvudtaget! :arsele
Men kör du gubben som du brukar, så kör jag på mitt sätt :pannkyss
:tungan
Du, skaffa du dig en hoj så kan du ju få lära oss andra hur man bromsar snabbt! ;)

Å nej, jag fick inte kortet på köpet, och bromstekniken tränas flitigt på bandagar...

Last edited:
Visst, jag tog kortet nyligen... men detta är en "sjuka" även bland bilfantaster som tror att de är så jäkla bäst på det här med att bromsa och ändå gör fel.
Säger inte att jag vet precis hur allt skall funka och att det jag lärt mig är rätt, men när man läser vissa svar här så undrar man om de inte tror att man halkar omkull bara man tittar på bromspinnen.
Med mer erfarenhet bakom styret så kanske jag kommer med en annan åsikt i ämnet, men då detta är vad som lärs ut och något de insisterar på att man skall försöka träna in så det sitter i ryggmärgen så kan det ju inte vara fel.

På uppkörningen har man all tid i världen, man har en lång fin raka, där allt du ska göra är att bromsa, dvs du är jävligt fokuserad, förberedd och du kör rakt, sitter perfekt för att bromsa, hojen helt upprätt på slät fin asfalt, right?
Men ute på landsväg...

Självklart är det en stor skillnad på att "uppvisnings-bromsa" på en uppkörning och bromsa in real life..
Men man lär sej ju tekniken av en anledning ju!
För att när man kommer ut på vägarna ska kunna bromsa just på det viset! Likandant är det ju med alla övningar man håller på med på körskolan..
Inte fan snurrar jag runt oranga små koner på gatorna i city.. :D

Självklart är det en stor skillnad på att "uppvisnings-bromsa" på en uppkörning och bromsa in real life..
Men man lär sej ju tekniken av en anledning ju!
För att när man kommer ut på vägarna ska kunna bromsa just på det viset! Likandant är det ju med alla övningar man håller på med på körskolan..
Inte fan snurrar jag runt oranga små koner på gatorna i city.. :D
Å du sätter aldrig någonsin ner foten när du vänder när det är trångt heller? :rolleyes:
Olika hojar kräver även olika bromsteknik, med och utan skjuts, olika underlag mm. Men det lärde du dig väl på körskolan också, precis som motstyrning, att flytta röven inåt i kurvorna å ha mjuka armar när man bromsar?
Kom igen när du kommer med andra erfarenheter än dom du fick i körskolan... ;)

Jag använder nästan alltid bakbromsen. Jag gillar den skarpt! Den berättar för mig vad som händer med bakpartiet på bågen, som jag skrev i en annan tråd så är det för mig som att ha ett känselspröt i arslet. Fast i vissa situationer skulle jag aldrig få för mig att använda bakbromsen...

Vet inte om det var ironi eller inte men jo, motstyrning, mjuka armar, klämma med knäna lär de ut på körskolan... de lärde däremot inte ut att ha tårna på fotpinnarna... ;)

Självmål? :D
Nåja, men om du menar samma sak som jag fick lära mig i körskolan, d.v.s. att "bromsa säkert" genom att sitta och låta all kraft gå rakt ner i styret med raka, låsta, stela armar, då tycker jag att du skall gå en broms-och-kurv-kurs och lära dig tänka om och göra rätt.

Å du sätter aldrig någonsin ner foten när du vänder när det är trångt heller? :rolleyes:
Olika hojar kräver även olika bromsteknik..

Aldrig! :tungan
Of course så fattar jag väl att olika hojar ska hanteras på olika sätt!
(lärde ju mej detta på körskolan ju) :mattias :hihi
Men jag skulle inte få för mej att ta bort min bakbroms för att tjäna in några hekto i vikt.. :näsblod

då kan personen lika gärna spara in de där hekton på göra en lobotomi om den nu är så klipsk från första början
:D

Last edited:
Men kom igen.. Om man tror att man bromsar på samma sätt vid en paniksituation som man gjorde under uppkörningen, i max 90 km/h dessutom, är man antingen dum i huvudet, naiv något så inåt helvete, lurar sig själv eller alla tre. Är du övertygad om att du kan köra hoj direkt efter du tagit lappen tar det nog inte lång tid innan du har blivit trädkramare.

Jag VET hur jag ska bromsa, jag bromsar 90-10 för det mesta, men hittills har jag haft den goda turen att inte behöva möta en älg i 200+ blås och har följaktligen ingen realistisk uppfattning om hur jag kommer reagera.

ni som inte kan använda bakbromsen kan väl hålla det för er själva istället för att propagera för dess "meningslöshet"

Jädrar anamma, här vimmlar det av riktiga bromsorakel.
Nykläckta från körskolan fullproppade och fullärda med alla de senaste
rönen inom bromsteknik (men utan hojar:va ).

Jag blir så avis. En del lär sig så jävla fort. Mig har det tagit åratal av träning på olika hojar, på bana och gata.
Trots det känner jag mig långt ifrån fullärd och lyssnar gärna på input från
alla möjliga håll för att bli bättre.

Men som sagt; En del har det så jävla lätt....orättvist:huvet

Jädrar anamma, här vimmlar det av riktiga bromsorakel.
Nykläckta från körskolan fullproppade och fullärda med alla de senaste
rönen inom bromsteknik (men utan hojar:va ).

Jag blir så avis. En del lär sig så jävla fort. Mig har det tagit åratal av träning på olika hojar, på bana och gata.
Trots det känner jag mig långt ifrån fullärd och lyssnar gärna på input från
alla möjliga håll för att bli bättre.

Men som sagt; En del har det så jävla lätt....orättvist:huvet

De kanske kan hålla en kurs nästa säsong? Vad säger du, på Gotland Ring kanske?

Är inte riktigt jämförbart med bakbroms vid landsvägs körning kontra bankörning.
Vid bankörning finns det bägge läger och ingen där påstår att det ena är rätt, bara att det passar dom. Det finns oxå belägg för att bromssträckan blir densamma med och utan bakbroms (alla använder väl motorbroms, har du slirkoppling har du en extra liten fördel).
Har själv panikbromsat en gång, då gick hojen på framhjulet nästan tills den stod helt still, bakbromsen just vid det tillfället tryckte jag på men den gjorde ingen som helst nytta vid det tillfället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT