Turbo KAN vara bränslesparande i vissa lägen. Kompressor är det i princip aldrig eftersom förlusterna i konstruktionen med remdrivet kompressorhjul gör att verkningsgraden på en kompressormotor är sämre än på en turbomotor (generellt sett).
Jag är inte med på vad du menar med att det funkar på bilmotorer? Det funkar väl inte alls på bilmotorer heller? De bränslesnåla bilarna har små, slöa motorer och hög utväxling. De bilar som är roliga att köra med låg utväxling och höga litereffekter drar mycket bensin. BMW är lite av ett undantag eftersom de uppnår relativt låg bränsleförbrukning även med roligare motoralternativ (/mil alltså) . Men de löser det med skyhög utväxling. Jag tror inte att verkningsgraden skiljer sig väsentligt från den hos en modern hojmotor.
Mja... Genvägar och genvägar... Det är ju så att en bensinmotor funkar bäst i ett visst varvtalsregister. För bränsleförbrukning vägt mot effekt beror enbart av verkningsgrad. Allt annat är ovesäntligt om man inte vill kompromissa med en slöare motor.
Turbo kan förbättra verkningsgraden en del eftersom bensin under övertryck förbränns effektivare. Så turbo kan vara ett sätt att få lite mer verkningsgrad. En annan är som sagt Hondas I-VTEC som även om den inte ökar den maximala verkningsgraden, iallafall gör att man får bra verkningsgrad över ett större register. Turbo+VTEC vore kul. Vi har en kille i Hondaklubben (bilklubb) som klämmer ur nära 600 hjulhästar ur sin 1,7l motor från 91. Så att klämma ur 150 hästar ur en 500cc radfyra med rutbo bör vara helt görbart med bra driftsäkerhet.
Men samtidigt så har vi vikt och utrymme att ta hänsyn på i hojsammanhang.
Jag sågar inte diskussionen om hur man kan göra effektivare motorer. Men jag sågar att man klagar på att en sporthoj drar "mycket" bensin jämfört med en Skoda Fabia eller vad man nu har för referens. Återigen. För det första så tycker jag inte att min sporthoj alls drar mycket bensin vid normal körning (0,55/mil) om man tar med i beräkningen att den är just en sportmotor optimerad för höga varv och inte en surmotor optimerad för låg bränsleförbrukning som dessutom är kopplad till en drivlina med ashög utväxling.
Nu är det lunchdags