De vågar inte tänka nytt.Hur kommer det sig att vi inte ser en enda tillverkare med en turbo på en serieproducerad hoj då?
Marknaden straffar dem.
Bättre och billigare ur ett företagsekonomiskt perspektiv att förfina existerande lösningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De vågar inte tänka nytt.Hur kommer det sig att vi inte ser en enda tillverkare med en turbo på en serieproducerad hoj då?
Finns det gatrad-4r med torrsump standard/konverterbart (typ till banhojsvariant)? Har letat runt lite och hittar bara racingrelaterat som urgamla GSXR-750R -86 i special version, YZR-M1 (yamahas 800cc RR-hoj) samt kawa ZX-RR med torrkoppling. Det kryllar av duccor och annat som inte är R4..
Skulle man kunna göra något med dagens grejer som typ detta? Ta en 600-750-motor med torrkoppling och på lagom lätt och lagom stort, vettigt chassi - kanske samma så slipper man passa in en motor i ett annat chassi.. Sätta 400-500 cc cyllar/kolv med hyggligt samma slag och en turbo på det. Vitsen med det är att allt (chassi, bromsar, motor och växellåda) är dimensionerat för den högre effekten vilket inte gäller en std 4-500 cc. Dessutom vill man ju ha en normalstor hoj av praktiska skäl..
Sedan tre olika mappningar för sport-allround-touring med fullt sprut, modererat och snålåka. Eller så lägger man olika ladd för olika växlar och varvtal och låter 6:an vara överväxel i touring-läge. Vinsten är att motorn kan gå optimalt redan i "original" 50 hk utförande. Med turbo borde det gå att få ut en bra bit över 150 hk tillförlitligt. Får man värmeproblem kan väl E85 vara en lösning istället för att köra extra fetblandat för turbons skull eller för att offra aerodynamik. Med E85 krävs dock större tank för att inte tappa en massa räckvidd.
Aerodynamiska kåpor, lågfriktionsolja och rem istf kedja.
Variabel kompression? Manuell mappstyrning?
Men visst är det en utmaning att få pusslet att fungera iaf i teorin.![]()
Variabel kompression? Manuell mappstyrning?
Men visst är det en utmaning att få pusslet att fungera iaf i teorin.![]()
@NiccoI: "Betyder att vid t.ex 100km/h på 6'an så har du 10-15hk på driven och full gas!"
Med 50 hk och bra aerodynamik är det långt från fullgas i 100km/h. 25kW-strypta 90-tals-600cc klarar ju rätt mycket mer på fullgas med sina 34hk! Det ger ju en fingervisning..
Angående 150 hk ur 500cc men tillräckligt låg komp för turbo: Jag är absolut inte turbokunnig, men skulle det vara ett stort problem i touringläge med omkörningar etc (eller bara körglädje i största allmänhet) får man väl titta på alternativen; offra verkningsgrad och öka effekten utan turbo, byta bränsle till typ E85 med lägre värmeutveckling och högre kompressionsförmåga. Det gör även värmeproblemen mindre för turbon. Nackdelen är som sagt ca 25% kortare aktionsradie (30% högre förbrukning). Kanske Nox till omkörningarna?Skulle nog tycka att motorn är feldimensionerad om den inte klarar hyggliga prestanda för omkörning på landsvägen. Det är liksom ett krav. Tittar man på vad dagens 500cc presterar är 50 hk ynkligt lite. Tar man dagens hoj och sänker kompet för turbons skull tänkte jag att man nog har tillräckligt kvar i snålläge utan turboladd.
Motorn skulle alltså ha ca 50 hk i snålläge. Eller snarare tillräckligt med hk för normal mc-körning i landsvägsfart. "Original"-mapp lär idag alltså vara högre effekt ur en tänkbar motor. Det är en balansgång mellan snålhet och körbarhet. Det är ju ingen mening att ha ett snålläge som man inte vill köra med.
Hur var de gamla turbohojarnas körbarhet på landsväg? Alltså de fabrikshojar som fanns runt 82-85 i 500-650cc. Lite nätläsning säger inget om att t ex CX500-motorn (50->78 hk) skulle vara särskilt svårkörd. Den är ju ett antikt exempel på ett försök på en del av problemen vi diskuterar i 50->150 hk ur 500cc. (Att den däremot var lite otäck i rondeller med kardanen och turbo har jag snappat upp redan på 80-talet..) Dagens teknik måste rimligen medföra bättre bränsleekonomi och högre effekt om något liknande gjordes i modern tappning. Tillförlitligheten, som inte var dålig egentligen på 80-talet givet ny "komplicerad" teknik, är inget problem längre iom materialutvecklingen som skett.
@NiccoII: Det låter som du tänker motordrivet elverk och elmotordrift i mina öron. Större delen av transmissionen undanröjd.
El-hojen, när den kommer och i vilken skepnad, kan bli hur kul som helst. Programmerade strömstyrare som i princip kan emulera vilken ottomotorkänsla som helst på bakhjulet. Men det är en annan tråd..
Ja! Atomdrift har ju funnits länge i stora fartyg och ubåtarElmotordrift!
Konstruera ett litet kärnkraftverk och sätt det i en mc!
Tankas på fabriken och aldrig mer!
VIKTIGT!
(Krascher bör undvikas!!)![]()
Kan inte undgå ännu en jämförelse med det senaste i bilvärlden. Volkswagen släpper sin småbil "Up" i år. De har bantat vikten till 695 kg på seriebilen och gett den ca 55 Hk 2 cylindrig bensinmotor och en 10 Hk elmotor. Dessa motorer samverkar. Bilen drar i snitt 0.244 liter/milen. Den får en 20 liters dieseltank som beräknas räcka till 800 km körning. Förstår ni nu hur stenålders förbrukningen och verkningsgraden på en toppmodern hojmotor känns i mina ögon?
Kommer byta min VW Golf till en Up i år om den inte är mycket bullrigare än min Golf, jag är helt enkelt mycket imponerad av VW:s ingenjörskonst att bygga en bil som är så i tiden!!
Vill inte verka dryg... men var det bensin eller diesel?
//Micke
Kan inte undgå ännu en jämförelse med det senaste i bilvärlden. Volkswagen släpper sin småbil "Up" i år. De har bantat vikten till 695 kg på seriebilen och gett den ca 55 Hk 2 cylindrig bensinmotor och en 10 Hk elmotor. Dessa motorer samverkar. Bilen drar i snitt 0.244 liter/milen. Den får en 20 liters dieseltank som beräknas räcka till 800 km körning. Förstår ni nu hur stenålders förbrukningen och verkningsgraden på en toppmodern hojmotor känns i mina ögon?
Kommer byta min VW Golf till en Up i år om den inte är mycket bullrigare än min Golf, jag är helt enkelt mycket imponerad av VW:s ingenjörskonst att bygga en bil som är så i tiden!!
Så turbo/kompressor på en lagom slö motor är varken bränslesparande jämfört normalt sugmotortrim (kammar etc) och inte heller effektökande? Det är stört omöjligt alltså att det som funkar i större 4T inte funkar i mindre..
Vilken jämförelse tänker du på? Bil kontra mc är ju ingen som seriöst påstår är jämförbar. Bara det att tekniken i bilar är så mycket modernare. Mc-motorn är ju sisådär tio år efter i tekniktillämpning. Varför det är så vet vi, vad det beror på vet vi - kanske det går att istället tänka och diskutera om det finns andra vägar än optimering på översta 3->5000-rpm och 200 hk sugmotor. Om man nöjer sig med mindre, utan att för den skull hoppa sporthojsåka.
2-pers på en så klen hoj! Kördes den där thaihojen på fullgas hela tiden? Fick man gå av och skjuta på i uppförslut? Och detta då med tanke på att den knappt hade några hk alls och drog knappt nåt.. En jämförelse mellan denna "mc-raket" och en modern lagom sportig motor gör ju inte "effektiviteten" bättre i sportmotorn.. (Sett ur motorns arbetsområde utanför banan) Kanske går att hitta någon fungerande och skoj kompromiss någonstans mellan 125cc/<20hk och ??cc/100-150hk? Som även får ut mer av decilitrarna än det som rullar nu. Ofta utrangerad rejsmotorteknik med snällare kammar.
"Det finns inga genvägar ../.. annat än.."
Ska vi enas om: Ja, det finns (gen-)vägar som ännu inte prövats i någon större utsträckning?
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |