Ljuset är skådat. Räser ska det vara! (Mitt livs novell) UPPDATERAD 060906 10:30

Status
Ej öppen för fler svar.
Mattias skrev:
2438618 NU har jag ingen erfarenhet alls av andra 250-räsers, men igår gick motorn som kulor och krut.
När vi förra sommaren jämförde Teddys Honda mot min var det rätt stor skillnad. Jag drog ganska lätt förbi och om honom på Sviestads raka. Jag är osäker på om de dolda hästkrafterna någonsin återfanns. Jag skriver detta för att du ska veta att du har mycket kul att se fram emot. Vore fränt att testa en riktigt hysterisk 250-racer som måste hanteras varsamt för att inte kasta av sin förare; tänker på gamla ex-VM-exemplar som har hamnat utanför GP-depåerna. På SM-deltävligen -04 kom Fransson på bakhjulet och yttern (alltså på gräskanten) med sin TZ-M förbi mig ur Esset...

Last edited:
Kul läsning! :tummenupp

The futures bright, the futures in a blue haze.........

:)

Mattias skrev:
2438548 Det var inget med motorcykeln som gjorde att jag oroade mig. Varenda motorcykel jag provkört tidigare i år har skurit eller på annat sätt gått sönder.
Min gick inte sönder då men soppakranen var ju inte på så det gick ju inte så bra!!!!
Men nu är den trasig!! Bra skrivet.
Peter

Nyteknik skrev:
2438680 Vore fränt att testa en riktigt hysterisk 250-racer som måste hanteras varsamt för att inte kasta av sin förare; tänker på gamla ex-VM-exemplar som har hamnat utanför GP-depåerna. På SM-deltävligen -04 kom Fransson på bakhjulet och yttern (alltså på gräskanten) med sin TZ-M förbi mig ur Esset...
Jag fick ju prova Akos Aprilia och skillnaden mot min TZ:a var markant. Första gången jag tänkte att jag skulle ge JÄRNET efter Torparn så blev jag chockad över effekten men insåg efter ett tag att jag ändå inte givit 100% full gas utan kanske 90....Min TZ:a brukar jag komma upp i strax över 200 km/h i mitt fistempo. Akos Aprilia körde jag 205km/h med i regn och då slog jag av innan Knicken....
Hans bromsar var också mil bättre än mina och första gången i "full fart" ner mot Bergskurvan gjorde jag en fin stoppie. Men hojens chassie var inte alls elakt eller svårbemästrat utan bara oerhört fint, snabbstyrt men inte nervöst och hojen följde så lekande lätt med i vad man gjorde. Underbart!

Kul att Mattias har skådat ljuset, nu är det seges tur. :)

Last edited:
Gustav O skrev:
2440302 Jag fick ju prova Akos Aprilia och skillnaden mot min TZ:a var markant. Första gåpngen jag tänkte att jag skulle ge JÄRNET efter torparn så blev jag chockad över effekten men insåg efter ett tag att jag ändå inte givit 100% full gas utan kanske 90....Min TZ:a brukar jag komma upp i strax över 200 km/h i mitt fistempo. Akos Aprilia körde jag 205km/h med i regn och då slog jag av innan KNicken....
Hans bromsar var också mil bättre än mina och första gåpngen i "full fart" ner mot Bergskurvan gjorde jag en fin stoppie. Men hojens chassie var inte alls elakt eller svårbemästrat utan bara oerhört fint, snabbstyrt men inte nerväst och hojen följde så lekande lätt med i vad man gjorde. Underbart!
Det låter verkligen underbart. Måste köpa en sådan någon gång. När du beskriver Akos hoj (som säkert är likvärdig med många andra som tillhör de snabbaste i SM) blir deras "obegripliga" varvtider inte så obegripliga.

Nyteknik skrev:
2440576 Måste köpa en sådan någon gång.
Immam du gör det bör du ta ett ordentligt prat med AKO och din plånbok. Magnesiumdetaljerna kräver underhåll i den högre skolan. Bara risken för ras bör avskräcka den mest entusiatiska amatören med en normal plånbok.

Teddy skrev:
2443430 Immam du gör det bör du ta ett ordentligt prat med AKO och din plånbok. Magnesiumdetaljerna kräver underhåll i den högre skolan. Bara risken för ras bör avskräcka den mest entusiatiska amatören med en normal plånbok.
Det var egentligen en riktig fullblodsracer av japanskt märke jag menade. Håller med om de italienska: det verkar för dyrt/svårt för en amatör. Det är hur som helst något att förverkliga i ett långsiktigt perspektiv när ledighet och pengar inte är sådana bristvaror som nu. Ska bli kul!

Som vanligt, sjukt bra skrivet! Jag känner att det suger till i jag-vill-också-prova-räser-hoj-för-att-se-om-jag-ser-ljuset-tarmen.
Kanske man kan lura till sig en provkörning nästa år av någon. Bara för att se liksom.

Bikerbitch skrev:
Kanske man kan lura till sig en provkörning nästa år av någon. Bara för att se liksom.

Du får flörta lite med Mattias, tror det räcker med lite komplimanger om hans motogp outfitt så släpper han nog ifrån sig hojen, när han nu köpt nån vill säga!

Bikerbitch skrev:
2450519 Som vanligt, sjukt bra skrivet! Jag känner att det suger till i jag-vill-också-prova-räser-hoj-för-att-se-om-jag-ser-ljuset-tarmen.

Hmm... Prova inte om du inte är bredd att byta.. Racers är beroendeframkallande.. hehe

/J

Inte fan har Mattias köpt någon rääser. Han är en lögnare. :)
fast han kan få prova min om han vill, Skatungen står ju dessutom bara och dammar i Teddys föräldrars garage.

Inte fan har Mattias köpt någon rääser. Han är en lögnare. :)
fast han kan få prova min om han vill, Skatungen står ju dessutom bara och dammar i Teddys föräldrars garage.
Vad ni tjatar! Jag har köpt en 250dam tills vidare. Motorcykellusten har lagt sig lite, så den kanske inte blir kvar så länge dock. men jag behöver kanske erfarenhet av en TZ-M innan jag slutar köra motorcykel, så se till att vi sammanstrålar på lämplig plats så ska du få se poetry in motion. Eller nåt.

Nu har jag köpt en räser. Det satt halvlångt inne kanske, men segejävel köpte en så jag var tvungen. Stay tuned för mer spännande uppdateringar.

Äntligen! Som Gert skulle ha sagt. Vems blev det?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP