Borgerlighetens misslyckanden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite hårdare hade borgerligheten kunnat trycka på att S håller på att infiltreras av kriminella gäng.

Det är ju inte första gången S har haft problem, men tidigare har infiltrationen skett från vänsterhåll
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ålfiske, stora jävla rubriker och avgång.

Organiserad brottslighet har infiltrerat Sveriges största politiska parti... otroligt svagt intresse av medparten av media att mer än viska lite om hur olyckligt det kanske är.

Men ska inte bara gnälla på vänste... jag menar media, eller ja ni fattar, vänstern...
Borgerligheten är ju alltid lika feg och osäker så de vågar ju inte klämma åt sossarna, inte ens när sånt här sker. Det är nästan som att borgerligheten är inställda på att de själva är hemskare och har värre saker i garderoben så om man bara behandlar motståndaren snällt så kanske man slipper skämmas själv när värre saker trillar ur sin egna garderob(?)...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, men nu handlade det ju om borgerligheten. SD är inget borgerligt parti, även om det just nu är en borgerlig regering som bygger på deras stöd.

Jag kan hålla med om kritiken om att debatten förs på vänsterns planhalva. Borgerligheten kan absolut bli vassare i vissa avseenden.

Men att borgerligheten skulle sänka sig till vänsterns smutsiga nivå är ett argument som jag inte får ihop annat än om jag helt ignorerar hela idéhistorien som borgerliga- respektive vänstervärderingar vilar på.

Ett borgerligt svar är väl snarare att nu när man har chansen strukturellt arbeta bort sådant som gjort att vänstern alltid får diskussionen på sin planhalva. Lägga ner eller kraftigt minska public service, minska uppblåsta myndigheter som är förtäckt statligt finansiering av vänsterideologiproduktion, få bukt med invandring och kriminalitet för att kunna få igång det långsiktiga och svåra arbetet med att återskapa tilliten i samhället, sluta lägga skattepengar på sådant som civilsamhället kan lösa själva, sluta behandla vuxna människor som bäbisar som staten skall måste ta hand om, utan i högre utsträckning ge människor det egna ansvaret för sina liv. Detta är ett långsiktigt och tråkigt arbete som man inte vinner val på. Därför måste det också kombineras med att skapa en trovärdig berättelse om vad ett frihetligt samhälle byggt på borgerliga värderingar innebär som människor faktiskt lockas av.

Det skall inte vara en berättelse som står oemotsagd, men som snarare lockar fram de bästa argumenten hos de som har en annan ideologisk ståndpunkt och som gör att det går att enas om grundtanken om att man måste kunna samtala även med de som har diametralt motsatt uppfattning på ett konstruktivt och respektfullt sätt, därför att möjligheten för det demokratiska samtalet att överleva långsiktigt är överordnad alla meningsskiljaktligheter. Det hade varit ett borgerligt svar.

Lösningen är inte att gå ner i gyttjan och ägna sig åt det som snarare är själva antitesen till det som kännetecknar borgerliga värderingar och ideal. Dessutom en strid som ändå bara kan vinnas av den som själv trivs i gyttjan.

Bra inlägg men jag håller inte med, som du skriver själv, inget man vinner några val på, enig i det och det är hela min poäng.
Borgerligheten har aldrig ägt debatten och det jag framförde nu, att de borde gå på S hårdare, är inget som står i kontrast till långsiktigt samhällsbygge.
När skall borgerligheten avslöja hur sjukt falsk och äcklig den socialdemokratiska kulturen är? Varje gång någon i högern trampar i klaveret så kommer S och dikterar vem som skall avgå och när. När någon i S bedriver samhällsomstörtande verksamhet med den yttersta partiledningens vetskap så är det knäpp tyst.
Samma sak med public service, och tro mig, jag genomled i princip hela P1 Kulturnyheterna idag som bara behandlade SD och kulturkanon. De kunde kalla upp Sveriges Radios chef imorgon, men det gör de så klart inte, fast alla vet att S hade gjort det i det (högst hypotetiska) fall någon på SR haft en MP-kritisk timme.
Så, jag vidhåller att det är dags att ta fighten, in med Hanif mfl som förmår klä av motståndarna. Det vinner man val på, och inte så har man i alla fall gjort rätt sak.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så, jag vidhåller att det är dags att ta fighten, in med Hanif mfl som förmår klä av motståndarna. Det vinner man val på, och inte så har man i alla fall gjort rätt sak.

Hanif har dom ju bränt redan, han har nog ingen lust att ta fighten åt dom.

Samtidigt kan han ju slugga lite hårdare när han fightas själv och inte för partiet.

Vad dom behöver är någon som låter Hanif väcka frågor lite burdust (och få skiten för det) för att sedan driva dom vidare på ett lite mera polerat sätt
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Bra inlägg men jag håller inte med, som du skriver själv, inget man vinner några val på, enig i det och det är hela min poäng.
Borgerligheten har aldrig ägt debatten och det jag framförde nu, att de borde gå på S hårdare, är inget som står i kontrast till långsiktigt samhällsbygge.
När skall borgerligheten avslöja hur sjukt falsk och äcklig den socialdemokratiska kulturen är? Varje gång någon i högern trampar i klaveret så kommer S och dikterar vem som skall avgå och när. När någon i S bedriver samhällsomstörtande verksamhet med den yttersta partiledningens vetskap så är det knäpp tyst.
Samma sak med public service, och tro mig, jag genomled i princip hela P1 Kulturnyheterna idag som bara behandlade SD och kulturkanon. De kunde kalla upp Sveriges Radios chef imorgon, men det gör de så klart inte, fast alla vet att S hade gjort det i det (högst hypotetiska) fall någon på SR haft en MP-kritisk timme.
Så, jag vidhåller att det är dags att ta fighten, in med Hanif mfl som förmår klä av motståndarna. Det vinner man val på, och inte så har man i alla fall gjort rätt sak.
Jag tror du har helt rätt i att man skulle vinna på detta men tror samtidigt att det skulle bidra ytterligare till att försämra människors tilltro till politiken och möjligheten att komma överens trots meningsskiljaktigheter, liknande det som skett i bl.a. USA (även om det är svårt att jämföra med dem då förutsättningarna är väldigt annorlunda).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror du har helt rätt i att man skulle vinna på detta men tror samtidigt att det skulle bidra ytterligare till att försämra människors tilltro till politiken och möjligheten att komma överens trots meningsskiljaktigheter, liknande det som skett i bl.a. USA (även om det är svårt att jämföra med dem då förutsättningarna är väldigt annorlunda).
Möjligt men att hela tiden vara gentlemannamässig och samtidigt aldrig få kontroll på problembeskrivningen av Sveriges allvarliga problem är nog inte att föredra heller, i en perfekt värld skulle vi bara ha det trevligt och artigt förstås. Så länge har vi Annika Strandhäll som piskar upp sin svans på SVT och Aftonbladet som springer hennes ärenden och ja så var det detaljen med gangsters som infiltrerar Sveriges största parti också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Magdalena håller på och gnäller på regeringen om att den fd socialdemokratiska ministern Ilja Batljan tillsammans med i huvudsak socialdemokratiska kommunpolitiker plundrat välfärden. Hade det varit Gunnar Hökmark eller i Ungern hade det också varit Tidöavtalets fel.

Varför håller inte M pressträff om denna socialdemokratiska välfärdsstöld som svar?
 

Bifogat

  • 1000020573.jpg
    1000020573.jpg
    325.8 KB · Visningar: 26

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Greider fattar vad Ulf inte fattar.
Avgå Ulf.
 

Bifogat

  • 1000020702.jpg
    1000020702.jpg
    617.9 KB · Visningar: 32

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Greider fattar vad Ulf inte fattar.
Avgå Ulf.

Härligt att du läser vad Göran skriver! :tummenupp

Dalademokratens ledare 3/6 2023.

PRIVATISERINGAR

Bananrepubliken Sverige och Batljans bolagsbygge

Vilken flagga ska en dag vaja över Stadshuset i Borlänge? Den saudiarabiska? Den kinesiska? Så kan frågan verkligen spetsas till efter att de höga räntorna nu är på väg att krascha fastighetsmarknaden. Över hela landet, inte minst i Dalarna, har kommuner de senaste åren sålt ut sina egna fastigheter för att kunna fylla ut sina kassor. Det har rört sig om allt ifrån skolbyggnader till hyreshus och det bolag som ofta köpt dem är Ilija Batljans SBB. Nu krisar bolaget, det faller som en sten på börsen och det finns även hot om konkurs.

Vem vill köpa upp företagets innehav när det nu krisar? Inte många, men det har spekulerats i att just kineser och saudiaraber står redo.

På denna ledarsida har vi flera gånger skrivit om detta vansinne som handlat om att kommuner kortsiktigt sålt ut fastigheter för att sedan istället hyra av den nye ägaren. Jag har skrivit om det, Per Lindvall har gjort det och Lindvall skrädde inte orden när han menade att det rör sig om ”finansiell demens” hos de utförsäljande kommunerna: Det blir i längden alltid dyrare att inte äga själv.

Det finns tre grundorsaker till hela detta elände. Den första är att räntorna under väldigt lång tid var extremt låga och därför gav möjlighet för aggressiva bolag som Ilja Batljans att låna upp massor av billiga pengar för att köpa offentligägda fastigheter. Den andra orsaken är de orimliga balanskrav som kommuner – och även staten - har på sig sedan nittiotalskrisen. De gör att budgetar i praktiskt taget alla lägen måste gå jämt upp och därför blir det frestande för kommuner att snabbt casha in en massa pengar på försäljningar.

Men den tredje orsaken till att så mycket offentligt ägande övergått i händerna på ett privat bolag stavas just Ilija Batljan. Denne man är en före detta socialdemokratisk politiker. Han har suttit på tunga kommunala och regionala poster och vet hur det ser ut i kommunerna. Och tack vare det förtroendekapital han skaffade sig som socialdemokratisk politiker, har han så mycket lättare kunnat övertyga kommunalpolitiker runtom i landet att han är ute i goda syften.

Jag vet inte om det framförallt är socialdemokratiska kommunpolitiker som gått på hans övertalningskampanjer, det kan vara så, men vem litar inte på en ”trygg” f.d. socialdemokratisk kommunpolitiker? I en intervju i Fastighetsvärlden uttryckte han det så här: ”De trodde på mig. Det var en otrolig förmån.”

Ilija Batljan är tyvärr bara en av rätt många S-politiker som gått i tjänst hos det privata kapitalet. I näringslivets värld kan de röra sig med det kulturella prestigekapital de förvärvat inom politiken.

Och nu är krisen ett faktum. Vad bör göras? Vänsterpartiet har föreslagit att riksdagen bör snabbförhandla fram en lagändring som ger staten förköpsrätt att köpa tillbaka fastigheterna till marknadspris. Det är förmodligen den bästa lösningen.

Lokalt runtom i Sverige höjs röster för att kommunerna själva ska återta kontrollen över de fastigheter de är beroende av. Det finns skräckexempel på att nödvändiga renoveringar i de nyss utsålda fastigheterna tvingats att bekostas av kommunerna själva när den nye ägaren vägrat att göra det. Varvid värdet på dem ökade, vilket gynnade SBB.

I Borlänge har hedersmannen Sven Janson, Borlängebo och sekreterare i Dalarnas Köpmannaförbund, föreslagit att kommunen ska köpa tillbaka bland annat stadshuset. I det större perspektivet är allt detta också just en säkerhetspolitisk fråga – ty om fastigheter och lokaler nu reas ut och köps av utländska ägare så är det ju säkerhetspolitiskt inte bra.

I avgörande hänseenden har Sverige verkligen blivit något av en bananrepublik. Kortsiktiga privata intressen invaderar samhället i själva dess kärna. Det värsta exemplet på det är naturligtvis den lukrativa skolmarknaden. De stora skolkoncernerna gör enorma vinster som hämtas från den gemensamma skattebasen. De senaste dagarna har den så kallade Thoréngruppen stått i centrum: Trots ständiga påbud från Skolinspektionen om att de inte får undervisningen att funka, har de fått fortsätta att tjäna pengar.

Den centrala samhällsuppgiften att garantera god utbildning har flyttat från det offentliga till det privata. Det är en tragedi. Det är en katastrof.

Och de bolag som i många år köpt upp mängder av offentligt ägda fastigheter står för ett annat exempel på hur samhället invaderas av privata intressen. Ilija Batljan är inte intresserad av de fastigheter han köpte upp och de verksamheter som pågår där – han är intresserad av pengarna han kan tjäna på det.

Och nu har han inga pengar. Men Saudiarabien och Kina har det.
Göran Greider
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är det med honom? Vad vill han ha sagt?
 

Bifogat

  • 1000023809.jpg
    1000023809.jpg
    75 KB · Visningar: 21

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad är det med honom? Vad vill han ha sagt?
Illustrerar "de sluttande planen"?

Edit;
Luxationen på höger ac-led var nog ingen lek. Huvva!

Han skryter väl om sin löpning och vill framstå som en stark ledare.

Bror min löptränade inte på 15 år. I 45-årsåldern var han ut och testade, milen 44 min.
Ställde upp i ett millopp i veckan som gick, 58 år gammal. 44 min.
Löptränar nog inte, bara simning på morgnarna.
Han sprang pågamilen i hetta på 37 min som 25-åring, sjuk med 39° temp. Jättesmart.
Satte visst något rekord när han gjorde lumpen. Aldrig varit aktiv inom sporten, bara kutar ibland.
Hans synnerligen vältränade barn har försökt knäcka honom.
Stöddig? Nä, inte då...

Far var också ett fenomen på det där. När de var medelålders drog hyggligt tränade motionärer ut honom i spåret, någon gammal elitlöpare. "Du måste hålla dig i form." Han sprang ifrån dem och tyckte att träning klarar man sig utan.
Straffade sig dock på ålderns höst.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Återigen blir skattepengar som kunnat gå till vård istället vinst hos privat vårdgivare.

 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Återigen blir skattepengar som kunnat gå till vård istället vinst hos privat vårdgivare.

Var det inte Carema/Vardaga som var i blåsväder senast? Vissa verksamheter passar verkligen inte för privat, skattefinansierad drift. Det är alltför lätt att spara in på något för att maximera aktieutdelningen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Återigen blir skattepengar som kunnat gå till vård istället vinst hos privat vårdgivare.

Det låter inte bra med fusk men jag känner mig 3000% säker på att det slösas bort ofantligt mycket mer i offentlig sektor än i privat, så jag tycker inte det har med saken att göra om det är privat eller inte.

En bra tankelek för tvivlande är att fundera på andra privata aktörer i offentlig verksamhet, tex byggföretag, taxi, städföretag, it leverantörer, tillverkare av medicinsk apparatur, läkemedelstillverkarna, skolbokstillverkare, listan är oändlig med privata aktörer som vi är helt beroende av.

Det finns säkert 100,000 eller fler skrån som levererar direkt till det offentliga, att stirra sig blind på vård, skola och omsorg är att förenkla för mycket.

Men, fusk är aldrig bra.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det låter inte bra med fusk men jag känner mig 3000% säker på att det slösas bort ofantligt mycket mer i offentlig sektor än i privat, så jag tycker inte det har med saken att göra om det är privat eller inte.
"Slöseriet" inom stat och kommun är en vanlig myt som upprepas gång på gång, men det gör det inte till en sanning. Ett privat företag har incitament att fuska. Om man tar betalt för tjänster som man inte utför så ökar vinsten, och vinsten är själva essensen i privat företagande.
En bra tankelek för tvivlande är att fundera på andra privata aktörer i offentlig verksamhet, tex byggföretag, taxi, städföretag, it leverantörer, tillverkare av medicinsk apparatur, läkemedelstillverkarna, skolbokstillverkare, listan är oändlig med privata aktörer som vi är helt beroende av.

Det finns säkert 100,000 eller fler skrån som levererar direkt till det offentliga, att stirra sig blind på vård, skola och omsorg är att förenkla för mycket.
Det finns skillnader mellan dessa. Om det offentliga beställer en produkt från ett byggföretag så kan man direkt se och mäta vad man får för pengarna, att det inte fuskas. Men hur mäter du en tjänst? Hur ska du mäta att du får den vård eller utbildning du betalat för?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om det offentliga beställer en produkt från ett byggföretag så kan man direkt se och mäta vad man får för pengarna, att det inte fuskas. Men hur mäter du en tjänst? Hur ska du mäta att du får den vård eller utbildning du betalat för?

Genom ett helt vanligt Service Level Agreement. Det är standard inom upphandling av tjänster inom mängder av områden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Slöseriet" inom stat och kommun är en vanlig myt som upprepas gång på gång, men det gör det inte till en sanning. Ett privat företag har incitament att fuska. Om man tar betalt för tjänster som man inte utför så ökar vinsten, och vinsten är själva essensen i privat företagande.

Det finns skillnader mellan dessa. Om det offentliga beställer en produkt från ett byggföretag så kan man direkt se och mäta vad man får för pengarna, att det inte fuskas. Men hur mäter du en tjänst? Hur ska du mäta att du får den vård eller utbildning du betalat för?
Eftersom du inte är på riktigt är det svårt att svara dig på riktigt kan jag känna, jättetydligt också.

Naturligtvis kan man mäta kvaliteten på en tjänst, hur tror du alla möjliga tjänster avtalas och levereras? ?

Troll i ena tråden, barnkalas i andra. ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Genom ett helt vanligt Service Level Agreement. Det är standard inom upphandling av tjänster inom mängder av områden.
Och vem kontrollerar att avtalet följs? Att patienten (t ex) får den vård man betalar för. Att sängkläder bytas när det är sagt, att den sjuke får komma ut i friska luften varje dag, vad maten får kosta, vilka mediciner han får, vilken terapi som erbjuds. Outbildad och undertalig personal kostar också mindre. Här finns otaliga möjligheter att öka vinsten genom att ta betalt för sådant som inte utförs, eller genom att använda billigare materiel än vad som avtalats. Helst ska man helt undvika patienter som är alltför vårdkrävande och kostsamma, de får kommunen eller Landstinget ta hand om.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top